Auto ulkhomailta!

  • 15 169
  • 65

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti Tuamas
Autoa ostettaessa olisi hyvä muistaa, että suomessa autot ovat todella huonossa kunnossa teiden suolauksen takia, eli etelä-saksasta tuotu auto on 90 kertaa sadasta paremmassa kunnossa, kuin vastaava suomi-auto.

Tuosta suolauksesta on väännetty jokunen kuukausi sitten sfnetissä oikein urakalla. Kannattanee tsekata tarinat groups.google.comista. Tuo 100% suolattomuus ei todellakaan ole totuus kuten nyysseissäkin todettiin. Tokihan se ei koske kuin joitain yksilöitä, pääosinhan ne pirssit on ainakin kuvien perusteella "ihan kivoja". Kannattaa ostaa joku auto joka on ollut juutalaisella everstillä saaressa, ajettu vain kuivilla keleillä ;p
 

Dhearted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Olen harkinnut tuossa, että ostaisin yhdestä kohtuu kokoisesta autoliikkeestä, joka tuo autoja Saksasta tuodun Audin. Auto on liikkeen mukaan ollut yhdellä omistajalla, ostettu Volkswagenin tehtaan myymälästä ja siinä on täydellinen huoltokirja. Kilometrejä autoon on kertynyt n. 20 000 / vuosi (84 000). Onko mitään vinkkejä mitä autosta kannattaa erityisesti katsoa/huomioida? Verot hoitaa liike. Autoon sovelletaan ilmeisesti 6kk sääntöä korjausten suhteen?
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
1) Varmista että auton myyjä on oikeasti suomalainen liike. Jos firma toimii välittäjänä pelkästään niin heiltä on turha ruinata mitään takuita/kuluttajansuojaa. Eli papereissa pitää selvästi lukea että myyjä on liike, ei kukaan muu (varsinkaan yksityishenkilö).

2) Tarkasta esim. ottoauto.de osoitteesta mitä autosta menee veroja. Noi firmat vetää helposti välistä verot ellei erikseen sovita että kauppahintaan lisätään verot lopullisen veropäätöksen perusteella (ts. liike arvioi verot yläkanttiin vrt. veropäätös)

3) Pyydä kaikki dokumentit autosta, huollot, katsastukset, rekisterimuutokset yms. Jos ei löydy niin älä osta.

4) Käy tarkasti läpi kaikki verhoilut, nosta penkit ylös ja kurkkaa verhoilujen taakse. Aika moni suomalainen on huomannut myöhemmin ostaneensa ns. tulva-auton eli auto on lillunut tulvan alla. Jos auton sisusta haisee yhtään kummalliselta niin ole hyvin varovainen.

5) googlaa autoliikkeen nimi ja katso mitä ko. lafkasta puhutaan netissä. Hämäriä liikkeitä on helvetisti.

6) Jos tiedät tarkkaan mitä haluat niin mene mobile.de + ottoauto.de ja katso minkä hintaisia ko. autot ovat Saksassa ja mitä veroja niistä menee. Voit säästää selvästi käyttämällä puhdasta välittäjäliikettä (veloittavat 1000-1500€ ns. avaimet käteen toimituksesta kotiovelle katsastettuna).

7) Muista että jos liike hoitaa verotuksen niin kaikki verohyödyt jäävät liikkeelle. Esim. 2005-2009 tuodut autot saivat verottajalta alvin verran veroja takaisin ja hyödyn sai se joka verotti auton. Ns. lisäveron vaaraa ei ole eli vaikka tulevaisuudessa tuomioistuimissa päätettäisiin jotain joka olisi nostanut auton veroja, et joudu maksamaan mitään.

8) Älä osta autoa suomalaisesta lasipalatsista. Saatanan ketkut hehkuttavat "aitoja Suomi-autoja" vaikka a) ne ovat keskimäärin paljon paskemmassa kunnossa, vähemmän varusteltuja ja enemmän ajettuja kuin esim. Saksan tuonnit ja b) tuovat itse käytettyjä Saksasta pää märkänä.
 

verco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
8) Älä osta autoa suomalaisesta lasipalatsista. Saatanan ketkut hehkuttavat "aitoja Suomi-autoja" vaikka a) ne ovat keskimäärin paljon paskemmassa kunnossa, vähemmän varusteltuja ja enemmän ajettuja kuin esim. Saksan tuonnit ja b) tuovat itse käytettyjä Saksasta pää märkänä.

Jos ilmastoinnin lisäksi kaipaa muutakin varustetta, kannatta melkein etsiä tuotuja. Suomessa kun ostetaan nuukuuttaan edelleen 50 000 €:n autoja veivilaseilla ja peltivanteilla. Toisaalta tuontiautoissa varusteilla koitetaan höynäyttää ja mainostetaan varusteiden varjolla autoa hienona, vaikka penkit, matot ja verhoilut ovat puhki alle 100 tkm ajetuissa.

Itse kävin muutamaa tuontiautoa katsomassa ja pisti muutamassa tapauksessa mittarin näyttämät kilometrit epäilyttämään. Vaikka Saksassakaan mittarin ruuvaaminen ei kai enää ole sallittua, sen verran huonossa kunnossa autot oli sekä päältä että sisältä, että miten hitossa voi saada normaalikäytöllä auton näyttämään viisi vuotta vanhemmalta. Tuon kilometrimäärän autot usein kai ovat huoltoleasing-autoja, joita on sitten pidetty juuri niin kun voi kuvitella jonkun toisen omistamaa autoa pidettävän.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen harkinnut tuossa, että ostaisin yhdestä kohtuu kokoisesta autoliikkeestä, joka tuo autoja Saksasta tuodun Audin. Auto on liikkeen mukaan ollut yhdellä omistajalla, ostettu Wolksvagenin tehtaan myymälästä ja siinä on täydellinen huoltokirja. Kilometrejä autoon on kertynyt n. 20 000 / vuosi (84 000). Onko mitään vinkkejä mitä autosta kannattaa erityisesti katsoa/huomioida? Verot hoitaa liike. Autoon sovelletaan ilmeisesti 6kk sääntöä korjausten suhteen?
Jos se auto on uudehko, niin kai tuo päälle näkyy. Katse ohjauspyörään ja vaihdekeppiin. Jos nuo ovat liki priimakunnossa, niin hyvä. Seuraavaksi kannattaa vilkaista jarrupalat. Jos ne ovat finaalissa, niin kannattaa siirtää katse muihin vaihtoehtoihin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos se auto on uudehko, niin kai tuo päälle näkyy. Katse ohjauspyörään ja vaihdekeppiin. Jos nuo ovat liki priimakunnossa, niin hyvä. Seuraavaksi kannattaa vilkaista jarrupalat. Jos ne ovat finaalissa, niin kannattaa siirtää katse muihin vaihtoehtoihin.

Jarrupalat on kulutuskamaa, niitten kunto ei vielä hirveästi kerro auton kunnosta. Tietysti jos auto on 80k ajettu eikä paloja ole koskaan vaihdettu niin sitten kannattaa harkita muita vaihtoehtoja.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jarrupalat on kulutuskamaa, niitten kunto ei vielä hirveästi kerro auton kunnosta. Tietysti jos auto on 80k ajettu eikä paloja ole koskaan vaihdettu niin sitten kannattaa harkita muita vaihtoehtoja.
Kyllä loppuunpoljetut jarrupalat kannattaa noteerata, jos auto on melko uusi ja ajokilometrit väitetään vähäisiksi. No 80 tkm on vähän siinä kintaalla, totta, kannattaa katsoa muita piirteitä autosta. Jos taas autolla on ajettu 150-200 tkm niin asia on tietysti toinen, kun palat on muutenkin vaihdettu matkan varrella.

Ylipäätään kaiken kuluneisuuden tulisi jollakin tapaa viestiä samaa kuin km-määrän. Kuluneen näköinen ohjauspyörä ja armottoman näpelöidyltä näyttävä vaihdekeppi eivät oikein istu autoon, jonka mittarilukema on esimerkiksi luokkaa 80 tkm. Ja niin edespäin.
 

Bo'er

Jäsen
Autoa ostettaessa olisi hyvä muistaa, että suomessa autot ovat todella huonossa kunnossa teiden suolauksen takia, eli etelä-saksasta tuotu auto on 90 kertaa sadasta paremmassa kunnossa, kuin vastaava suomi-auto.

Tämä on kyllä ihan paskapuhetta, tai jotain legendaa. Saksassa suolataan aivan järjettömästi. Suolaa ropisee tielle kun vähänkin pellolla on valkoista, tai lämpötila alle nollan. Olen monesti sitä ihmetellyt, ettei täällä välitetä pohjavedestä pätkääkään. Tiet ovat aivan harmaana suolasta aina keväisin.

Esimerkiksi Suomessa en ole ikinä lähimarketissa nähnyt 20kg suolasäkkejä myynnissä, täällä niitä on talvisin joka kaupassa. Porukka ei edes viitsi lunta kolata pois, vaan pääsevät helpommalla kun heittävät suolaa tiet täyteen.
 
Tämä on kyllä ihan paskapuhetta, tai jotain legendaa. Saksassa suolataan aivan järjettömästi. Suolaa ropisee tielle kun vähänkin pellolla on valkoista, tai lämpötila alle nollan. Olen monesti sitä ihmetellyt, ettei täällä välitetä pohjavedestä pätkääkään. Tiet ovat aivan harmaana suolasta aina keväisin.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kuinka suuren osan vuodesta saksalainen keskivertoauto viettää suolatulla tiellä? Suomalainen keskivertoauto viettää suolatulla tiellä, luonnollisesti talvesta ja asuinpaikasta riippuen, 5-7 kuukautta.
 

Bay

Jäsen
Tuosta mittarien rullaamisesta, pystyykö digitaalista kilometrinäyttöä manipuloimaan? Eli onko turvallisempi ostaa esim. sellainen auto jossa on digitaalinen km-näyttö mekaanisen sijasta?
 

White Wolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC/DC
Tuosta mittarien rullaamisesta, pystyykö digitaalista kilometrinäyttöä manipuloimaan? Eli onko turvallisempi ostaa esim. sellainen auto jossa on digitaalinen km-näyttö mekaanisen sijasta?

Pystyyhän sitä digitaalistakin mittaria "ruuvaamaan" jos on tarvittavat vehkeet... Varmaan nyrkkisääntönä, että jos on epäilyttävän pienet kilometrit, niin kannattaa tsiikata vähän tarkemmin sitä auton kuntoa (maalipinta, sisusta, jne.), että voisko pitää paikkaansa.
Kyllähän niitä vähänkin ajettuja autoja on oikeasti liikenteessä...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tuosta mittarien rullaamisesta, pystyykö digitaalista kilometrinäyttöä manipuloimaan? Eli onko turvallisempi ostaa esim. sellainen auto jossa on digitaalinen km-näyttö mekaanisen sijasta?

Tarksita auton mukana tulevat paperit. Jos dokumentaatio ei ole kattava eikä katsastustodistuksia km-lukuineen löydy niin passaa.

Huoltokirja ja katsastusdokkarit on paras välinen kilsojen todennukseen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itsekin tuumin viime talvena, että nuo suolauspuheet ja saksalaisten autojen suolattomuus ovat aivan tuulesta temmattuja. Toki viime talvi oli täkäläisellä mittapuulla melko ankara mutta silti. Jos lunta satoi alle 5cm, se sulatetaan tielle suolalla. Samoin kaupungin kadut suolataan erittäin huolella joko kaupungin toimesta tai sitten viimeistään asukkaat suolaavat oman talon edustan. Olin yksi ilta lumitöissä ja naapuri tulee haukkumaan hulluksi kun lapioin lumia pois. Pitäisi kuulemma suolata. Teitä suolattiin Baijerissa marraskuusta maaliskuun alkuun. Ja suola tosiaan ropisee autossa, ihan kuin ajaisi soratiellä. Käytännössä koko talven oli tie suolaliuoksessa lumen tai vesisateen takia. Samoin tuon suolauksen huomasi kengissä. Meni pari paria ihan piloille tuon suolatun loskan takia.

Vertailuna Suomessa isäni pesi autonsa joulukuussa ennen pakkasia ja seuraavan kerran oli auto kurassa huhtikuussa kevään tultua. Näin ääriesimerkkinä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Samoin tuon suolauksen huomasi kengissä. Meni pari paria ihan piloille tuon suolatun loskan takia.
Vähän OT, muuta Venäjällä erittäinkin sama juttu. Venäläiset käyttävät ahkerasti suolaa teillä ja jalkakäytävillä. Ei sillä, että ihmiset niin sankoin joukoin olisivat tuomassa sieltä autoja, mutta tulipahan nyt todettua. Ei kannata tämänkään takia tuoda.

Omat kokemukseni ovat lähinnä Moskovasta. En tiedä mitä ihmeen kemikaalia se on mitä Moskovassa on tapana viskoa jalkakäytäville, mutta se pitää lumen vielä 15 asteen pakkasella semmoisen pakkashötön ja nuoskan välimallina. Nahkakengät se tuhoaa alta aikayksikön, joten kalossit eivät ole ollenkaan huono keksintö noissa olosuhteissa. Tosin moskovalaisissa marketeissa myydään nahkakengille tarkoitettua kemikaalintorjunta-ainetta, joka onkin tehokasta mutta helvetin myrkyllistä...
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Suomalainen keskivertoauto viettää suolatulla tiellä, luonnollisesti talvesta ja asuinpaikasta riippuen, 5-7 kuukautta.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että missäpäin Suomea "keskivertoauto" viettää 7 kuukautta suolatulla tiellä?
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
6) Jos tiedät tarkkaan mitä haluat niin mene mobile.de + ottoauto.de ja katso minkä hintaisia ko. autot ovat Saksassa ja mitä veroja niistä menee.

Melko suolaiset hinnat on ottoauto.de:llä. Eli jos etsit itse auton netistä, niin he hoitavat sen 1400 eurolla satamaan.
Esimerkiksi itse ostin viime viikolla auton Berliinistä.
Auto löytyi autoscout24.de palvelusta. Hinta oli 1400 halvempi kuin halvin vastaava mobile.de:ssä. Soitto myyjälle ja varmistus että auto on vielä liikkeessä, aamulla lento Berliiniin ja illalla olin jo Superfastissa matkalla takaisin.
Lento oli 180 euroa, taksiin meni 14 euroa, kilvet vakuutuksineen 110 euroa ja laivamatka 140 euroa. Niin ja tinkasin vielä 600 euroa auton hinnasta paikan päällä. Saksalaisethan tykkää tinkaamisesta kuin hullu puurosta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tyhmä kysymys tähän väliin. Onko nykyautojen laatu merkistä riippumatta niin huonoa ettei kestä tiesuolaa? Luulin että näin oli 80-ja 90-luvulla muttei enään.

Ja asiaan perehtyneet voi kertoa milloin nykylaatukriteerit täyttävässä autossa alkaa näkymään suolasta aiheutuneita ongelmia/vikoja?




_
 
Viimeksi muokattu:

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Tyhmä kysymys tähän väliin. Onko nyky autojen laatu merkistä riippumatta niin huonoa ettei kestä tiesuolaa? Luulin että näin oli 80-ja 90-luvulla muttei enään.


_

Se taitaa olla kylläkin toisinpäin. Ehkä nuo vanhemmat autot kestivätkin paremmin suolaa ja muuta, nykyautot tuntuvat hajoavan jo vastatuulessakin.
Siihen on toki monta luonnollista tekijää. Eikä muistaakseni autoa suunnitella enää kestämään kuin 7-10 vuotta. Katso vaikka keskimääräisiä romutusikiä muissa maissa ja vertaa Suomeen.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Tyhmä kysymys tähän väliin. Onko nykyautojen laatu merkistä riippumatta niin huonoa ettei kestä tiesuolaa? Luulin että näin oli 80-ja 90-luvulla muttei enään.

Ja asiaan perehtyneet voi kertoa milloin nykylaatukriteerit täyttävässä autossa alkaa näkymään suolasta aiheutuneita ongelmia/vikoja?

Olen kuullut sellaista tarinaa (ei siis välttis totta) että etenkin Saksasta tuotuihin autoihin olisi syytä tehdä ruosteenestokäsittely. Asia olisi niin että Suomeen ensirekisteröidyt autot olisi ruoste-estokäsitelty mutta käsittelyä ei tehtäisi esimerkiksi Saksassa ensirekisteröityihin autoihin. Tiedä sitten totuutta.

Meidän talouteen tuli tuollainen -00 vuosimallin BMW 328 Coupè Saksan suunnalta. Huomenna pitäisi auto viedä ruosteenestokäsittelyyn. Appiukko tätä käsittelyä kovasti suositteli tehtäväksi ja kuten arvata saattaa ei appiukon ohjeistuksia kannata kyseenalaistaa. Hintaa moiselle käsittelylle tulee muuten 700 euroa.

Onko joku tehnyt omaan autoonsa moista käsittelyä? Onko käsittelyn edut jo havaittavissa?
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että missäpäin Suomea "keskivertoauto" viettää 7 kuukautta suolatulla tiellä?

Todennäköisesti ei juuri missään eikä milloinkaan, kenties joskus voi lumi tulla maahan syyskuun puolessa välissä ja lähteä vasta huhtikuun puolessa välissä. Erittäin epätodennäköistä kuitenkin, eli virhe ajattelussa.

Lähinnä ajatukseni oli, että millainen on normaali talvi Saksassa? Onko siellä todellakin pakkasta ja lunta kuukausikaupalla putkeen ja siten suolaa teillä neljä - viisi kuukautta normaalissa talvessa?
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lähinnä ajatukseni oli, että millainen on normaali talvi Saksassa? Onko siellä todellakin pakkasta ja lunta kuukausikaupalla putkeen ja siten suolaa teillä neljä - viisi kuukautta normaalissa talvessa?

En usko, että Saksassa näin olisi, koska Suomessakaan ei näin ole. Meillä suolataan märät tiet lämpötilan laskiessa pakkaselle. Pakkasjaksojen aikana, jota joka talvi on ollut pidempiä ja lyhyempiä aikoja, tietä ei suolata. Uskoisin, että Etelä- ja Keski-Suomessa teitä suolataan yhteensä 2-3 kuukautta vuodessa. Lapissa ehkä vähemmän. Toisaalta, eipä taida nykypäivän autot teiden suolauksesta miksikään ruostua poislukien joitain tyyppiviallisia automalleja, jotka tuntuvat ruostuvan pelkästä ilmankosteudesta.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
En usko, että Saksassa näin olisi, koska Suomessakaan ei näin ole. Meillä suolataan märät tiet lämpötilan laskiessa pakkaselle. Pakkasjaksojen aikana, jota joka talvi on ollut pidempiä ja lyhyempiä aikoja, tietä ei suolata. Uskoisin, että Etelä- ja Keski-Suomessa teitä suolataan yhteensä 2-3 kuukautta vuodessa. Lapissa ehkä vähemmän.

Saksassa tilanne vaihtelee suuresti. Keski- ja Pohjois-Saksassa autoilijoilla ei esim ole talvirenkaita, koska niille ei ole käyttöä kuin kahtena kolmena päivänä vuodessa, max viikoksi, jolloin voi mennä taksilla. Sitten taas etelä-Saksa on kokonaisuudessaan ylänköä, jossa sataa lunta silloin tällöin marraskuusta alkaen aina huhtikuulle, ja siellä myös suolataan tuon n. 6 kk aikana. Baierissa ollaan jo niin vuoristossa, että siellä talvi on hyvinkin runsasluminen.

Lapissa nelostietä suolataan teoriassa ehkä pidemmälläkin aikavälillä kuin tuo 2-3 kk, mutta yleensä talvella pakkasta on niin paljon, että suolaaminen ei riitä lunta sulattamaan, joten aika vähän suolaa täällä käytetään, ja erityisen vähän tuon valtaväylän ulkopuolella. Monin paikoin ei suolata ollenkaan koko talvena.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Melko suolaiset hinnat on ottoauto.de:llä. Eli jos etsit itse auton netistä, niin he hoitavat sen 1400 eurolla satamaan.
Esimerkiksi itse ostin viime viikolla auton Berliinistä.

Ymmärsit väärin. Ottoauto.de:stä näkee toteutuneet veropäätökset näppärästi, en tarkoittanut että kannattaisi käyttää ko. lafkaa auton tuomiseen.

autoscout on myös hyvä paikka etsiä autoja.
 

Bo'er

Jäsen
Lähinnä ajatukseni oli, että millainen on normaali talvi Saksassa? Onko siellä todellakin pakkasta ja lunta kuukausikaupalla putkeen ja siten suolaa teillä neljä - viisi kuukautta normaalissa talvessa?

Itse asun Baden-Württemberg:issä ihan Baijerin rajalla. Kaupunki on noin 500m merenpinnan yläpuolella ja se näkyy talvella. Talvi on hyvin samanlainen kuin Etelä-Suomessa, lunta on talvisin 2-3 kuukautta.

Olen myös reilut 4 vuotta asunut keski-Saksassa Ruhrilla ja siellä lunta satoi tosiaan vaan muutamana päivänä vuodesta, mutta lämpötila oli sielläkin pari kuukautta lähellä nollaa. Ja kun lämpötila on nollissa, niin suola-autot lähtivät liikenteeseen. Tuntui välillä kyllä ihan hölmöltä, kun mitään syytä kuivassa kelissä ei suolaukseen ollut, niin silti vaan suolattiin.
 

White Wolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC/DC
Olen kuullut sellaista tarinaa (ei siis välttis totta) että etenkin Saksasta tuotuihin autoihin olisi syytä tehdä ruosteenestokäsittely. Asia olisi niin että Suomeen ensirekisteröidyt autot olisi ruoste-estokäsitelty mutta käsittelyä ei tehtäisi esimerkiksi Saksassa ensirekisteröityihin autoihin. Tiedä sitten totuutta.

Meidän talouteen tuli tuollainen -00 vuosimallin BMW 328 Coupè Saksan suunnalta. Huomenna pitäisi auto viedä ruosteenestokäsittelyyn. Appiukko tätä käsittelyä kovasti suositteli tehtäväksi ja kuten arvata saattaa ei appiukon ohjeistuksia kannata kyseenalaistaa. Hintaa moiselle käsittelylle tulee muuten 700 euroa.

Onko joku tehnyt omaan autoonsa moista käsittelyä? Onko käsittelyn edut jo havaittavissa?

Paskapuhetta! :)
Minun käsitys on se, että suomen maahantuojatkin on lopettanu tuon uusien autojen ruoste-estokäsittelyn jo 90-luvun loppupuolella - viimeistään.
Eli yksikään maahantuoja ei tee erillistä ruoste-estokäsittelyä uudelle autolle, kun se tuodaan maahan.
Näin olen lukenut jostain joskus...

Omiin tuontiautoihin en oo teettäny käsittelyjä ja hyvin on pelittäny.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös