Mainos

Aukkoja sivistyksessäsi?

• 11 382
  • 60

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuli mieleeni kysellä muiden heikkoja kohtia yleissivistyksessä, kun toisaalla missimäisesti sekoitin kasvihuoneilmiön ja otsonikadon, vaikka oikeasti en ole kovin kaunis mies. Kaikkihan me toki olemme varsin fiksuja ja viimeisen päälle päteviä argumentoijia, ainakin omasta mielestämme. Tällaisella foorumilla on vain varsin helppo loistaa, kun ei tarvitse liikkua heikoilla jäillä, vaan voi napsia itseään kiinnostavat aihepiirit ja nauraa tyhmemmilleen sen minkä ehtii. Puhumattakaan niistä urpoista, jotka menevät nolaamaan itsensä katugallupeissa!

Jokunen aika sitten puski uutisissa juttua korkomarginaaleista sun muusta höpöhöpöstä. Uutisen yhteydessä oli katugallup, jossa sitten kyseltiin jotain aiheeseen liittyvää. Oli aika vapauttavaa, kun yksi nuorehko nainen kykeni pilke silmäkulmassa myöntämään, ettei hänellä ole aiheesta oikeastaan mitään järkevää sanottavaa. Monihan tuossa tilanteessa vääntää naaman gerlanderille ja alkaa kanki tanassa leikkiä asiantuntijaa. Joku joskus saattaa jopa tietääkin asiasta jotain. Itse en tajua rahoituspuolen asioista perusteita enempää, joten sympatiani paukahtivat samantien tuon naisen puolelle. Terve itsetunto huumorintajuisessa mielessä, tai jotain.

No niin, mennäänpä sitten paljastuksiin. Mullahan on aivan megalomaaninen aukko luonnontieteissä, vai mitä ne nyt oli. Tätä ei kannata kytkeä vakaumukseeni, en pidä niitä mitenkään turmiollisina ja sitä kautta kartettavina. Ne vaan ei nappaa. Kiinnostuksen puutehan ei ole hyvä peruste tietämättömyydelle, mutta kiinnostuksen puute yhdistettynä laiskuuteen on minun kohdallani tehnyt sen, että kemia, fysiikka ja biologia ovat suurinpiirtein yläkoulutasolla. Hiukan tietysti vaihtelee tietämys aihepiirien sisälläkin, eläinlajeihin liittyvä knoppitieto on hallussa, mutta kaikki kemiaan vivahtava kimpoaa samantien pääkopastani jonnekin todella kauas ja saavuttamattomiin.

Mitähän muuta... erinäiset rahoitusmaailmaan liittyvät koukerot korkoineen ja luonnotieteet. Musiikissa mulla oli aika suuria aukkoja, ihan knoppitiedoista lähtien, mutta sekä musiikkimaku että perustiedot ovat jo hiukan laajemmalla pohjalla kuin vielä viisi vuotta sitten. Ehkä ne tuossa on, kun puhutaan yleistiedon heikkouksista.

Tietysti on monia alueita, joissa ahkeruus ja intohimo ei riitä vastaavan tietomäärän keräämiseen kuin vaikkapa tämän palstan eri aihealueiden guruilla, mutta siitä nyt ei olekaan kysymys. Periaatteessa tässä voisi käyttää nerokkaasti kehittelemääni Trivial Pursuit-standardia, eli minkä tai mitkä värit voisi pelistä mielestäsi heivata pois. Enkä puhu nyt pippelistä. Minä sanon, että vihreän eli luonto ja tiede-osion. Sen voisi korvata vaikka toisella keltaisella, sinisellä tai oranssilla.

Kuis muilla?

Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Aukkoja yleissivistyksestäni löydän toki paljonkin, mutta nopeasti mietittynä sellaisia, joista soisi itsensä olevan ainakin hieman paremmin perillä, ovat mm:

- finanssimaailman ihmeet (pörssit, sijoittamiset, korot, obligaatiot, lainat jne jne)
- molekyylibiologia (entsyymit, alleelit sun muut prokaryootit ja haploryhmät ovat aika lailla hepreaa)
- joidenkin valtioiden historia (esim. Japani, Kiina, USA ja jopa Suomen oma historia joiltakin osin on turhan huonosti hallussa)
- ja kulttuurista (kirjallisuus, elokuvat jne) ei voi koskaan kaiketi olla liian hyvin perillä.

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Biologia (varsinkin nuo TK:n mainitsemat alat) pettää täälläkin. Samoin fysiikan osaaminen on tasoa "2 kurssia 7:n arvosanoilla lukiossa". Kemiaa en pidä edes osaamisen arvoisena, ainakin näin olen itselleni yrittänyt uskotella. Ei suomalainen mies voi myöntää olevansa täysin nolla jossakin.

Musiikin saralla olen yrittänyt lähiaikoina laajentaa tietoutta. Useampi kaveri on melko hyvin pärjäävä muusikko, joten pakostakin on jotain tullut imettyä. Musiikkihistoria sinäällään on vielä hakusessa. Talous- ja rahoitusmaailma on pääpiirteittäin hyvin hallussa opintojen takia ja historiaa olen harrastanut melko aktiivisesti ~10 vuotta. Urheilusta kiinnostaa tasan lätkä ja osittain brittifudis, muista lajeista ei niin väliä.

Jos naisen logiikka lasketaan mukaan yleissivistykseen, niin ilmoitan hyvällä omatunnolla omaavani niin vähän tietoa kyseisestä aihealueesta, että pienemmällä määrällä tietoa tulos olisi negatiivinen.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Helpompaa olisi varmaan listata se, mistä jotain tiedän. Kuin toisinpäin. Varmaan monella muulla aika sama homma.

Lähinnä se menee varmasti siten, että minulla löytyy hiukan tietoa vähän siitä ja tästä. Pysyn kyllä aika monessa keskustelussa kärryillä, mutta mihinkään syvempiin ja tarkempiin analyyseihin ei ole pidemmän päälle saumaa. Jossain vaiheessa sitäkin on varmaan tehty, mutta pyrin miettimään nykyään muutaman kerran enemmän, että lähdenkö luennoimaan asiasta jos ei ole ihan faktat kohdillaan.

Monesti sitä onkin jotain aihetta harkitessa lähtenyt lueskelemaan siitä lisää muualle ja jäänyt sille tielle. Varmaan parempi niin. Yksi tapa hankkia tietoa sekin ja ehkä on myöhemmin enemmän annettavaa.

Eniten tietoa löytyy varmasti tietyistä musiikkiaiheisista jutuista. Ehkä tyylilajin tai artistin/bändin historiaan katsoen lähinnä. Tietyt kirjallisuuden alueet, elokuvat, pelit jne. myös. Kulttuuri ja viihde siis enimmäkseen. Myös tietyistä uskonnoista on jonkun verran tietoa. Näissä kaikissa aiheissa tietysti voisi tietoutta olla enemmänkin aina.

Historiasta pitäisi vankistaa tietoa runsaasti. Se on kuitenkin yksi mielenkiinnon kohteita ollut aina. Olen vaan niin laiska lukemaan kirjoja. Miksei maantieteestäkin, vaikka siinäkin osaan suhteellisen hyvin paikallistaa alueita ja nimiä jos kuulen jossain.

Ehkä enemmän olen kuitenkin ihminen, jolla on kokemuspohjalta sitä tietoa ja sen kautta hankittua näkemystä, kuin teoriaa ja vastaavaa. Johtuu varmaan siitä, että tarkkailen ennemmin ihmisiä ja ympäristöä kuin etsin tietoa kirjoista ja vastaavista lähteistä. Tuossa mielessä varmasti kuvataide eri muodoissaan jota myös olen jossain määrin opiskellut, sopii hyvin minulle, koska se perustuu havainnoimmiselle aika vahvasti. =)

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
- finanssimaailman ihmeet (pörssit, sijoittamiset, korot, obligaatiot, lainat jne jne)
Vaikka kauppakorkeakoulussa olenkin jo pian (toivottavasti) valmistumassa, niin mulla tuntuu näistä ihmeistä olevan todella paljon aukkoja. Aina tulee vastaan näistä asioista jotain sellaista, mihin ei pysty kunnolla vastaamaan. Ehkä se johtuu osaksi siitä, että pitäisi omasta mielestä niistä sitten tietää jotain nippelitietoja todella tarkkaan. Mutta silti tuntuu, että on paljon opittavaa vielä tästä alueesta.

Kuuluuko joku molekyylibiologia yleissivistykseen? En ole edes koskaan kuullut puolista noista jutuista? Sitten kulttuurista en tiedä pätkän vertaa, paitsi ehkä urheilusta, kun se vissiin siihen on ainakin joskus laskettu.

Olisi kiva, jos pystyisi jotenkin rajaamaan, mikä kuuluu yleissivistykseen. Varmaan siihen kuuluu korkoprosentin tietäminen, mutta ei varmaankaan mainitsemasi neverheard prokaryootit, eivätkä jotkut tämän hetken muodissa olevat uudet musiikkiteokset.

Talous- ja rahoitusmaailma on pääpiirteittäin hyvin hallussa opintojen takia
Toistetaan vielä itseäni, mutta hyvä jos jollain on näin. Mulla on koko ajan tuntunut enemmän ja enemmän siltä, että ne eivät ole kovin hyvin hallussa.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Biologia on kyllä käsittämättömän huonolla tasolla meikäläisellä. Tiedän kyllä (toivottavasti menee oikein), että Suomessa on(ko?) kolme havupuulajia, mutta en pysty kyllä satavarmasti sanomaan onko kyseessä kuusi vai mänty, kun pihalle katson. Linnuista ei ole hajuakaan, joku punamahainen on varmaan punatulkku, tai siitä mitä pellolla kasvaa. Sokerijuurikasviljelmät tunnistan hikisesti (nyt kun täällä landella olen kohta 9v asunut) siitä, että korjuuaikana pelolla on iso kasa sellaisia isoja "könttejä".

Kädentaito: Vaikka olenkin ollut suuressa roolissa tätä taloa tehdessä, niin oikeastaan olen aika käsi. Piirtää en osaa, en muovailla, eikä askartelu suju. Ruuanlaitto, rakennushommat on nyt tietenkin iän ja kokemuksen myötä parantuneet, ehkä siltä puolelta kyse on enemmänkin itseluottamuksen puutteesta, mutta tuo piirtäminen... voi herran jestas sentään. Ei osaa, eikä kiinnosta ja onneksi pystyn nuo hetket aika hienosti skippaamaan, vaikka pieniä lapsia talossa onkin.

Ted Raikkaan tavoin listataan tasapuolisuuden vuoksi hieman vahvuuksia: urheilutietämys on aika laajaa lajissa kuin lajissa, musiikkitietämys senkin takia, että sitä on tullut nuorempana paljon harrastettua. Maantiedossa väittäisin olevani myös aikamoinen haka, koska se kiinnostaa samoin historia. Muutenkin lehtiä on mukava lukea ja uutisia katsella.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itse hain enemmän Tombe76:n luettelemien kaltaisia selkeitä puutteita omassa tietämyksessään esim. peruskoulussa opetettuun nähden. Sen vuoksi itsekin otin aika palikkaesimerkit mukaan. Tietysti jotain spesifia alaa opiskellut voi tuntea olevansa edelleen aika pihalla, mutta veikkaan, että esimerkiksi Myyrän perustiedot rahoitusalan asioista ovat eri tasolla kuin mulla. Jotkut molekyylibiologiat ja rahoitusalan heprean lasken kyllä aika reilusti ulos yleissivistyksestä. Lähdetään liikkeelle ihan perustiedoista ja -taidoista, jotka jokaisella pitäisi kai olla peruskoulun ja toisen asteen koulutuksen jälkeen hanskassa.

Mustis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion Palloseura, Kalevan Pallo
Minä olen koulutukseltani KTM ja hitusen häpeillen täytyy myöntää että tietämykseni finanssimarkkinoista on kohtuullisen heikolla tasolla. Sanoisinko jopa tasoa "maallikko". Toisaalta pääaineenani olen lukenut markkinointia, joten se on kouluni puolesta jäänyt aika vähälle luvulle, mutta kyllähän itseään kunnioittavan ekonomin pitäisi rahoitusinstrumenteista ja niiden markkinoista olla hyvin perillä....Pitänee ryhtyä opiskelemaan noita juttuja ja korjata virhe :)

Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Itse hain enemmän Tombe76:n luettelemien kaltaisia selkeitä puutteita omassa tietämyksessään esim. peruskoulussa opetettuun nähden...

No, molekyylibiologiaa ja finanssijuttuja on ainakin minulle opetettu lukiossa (joka tunnetusti määritellään yleissivistäväksi oppilaitokseksi), siksi urpona menin listaamaan noita ensimmäisessä viestissäni tähän ketjuun. Mutta jos siis ihan ala- ja yläasteella opetetuissa asioissa pysytellään (tää on siis vissiin joku "viisaampi kuin koululainen" -ketju), niin ainakin matematiikassa meikäläisellä on joskus suunnattomia ongelmia ihan ala-astetasoisissa jutuissakin. Ja eikös Kreikan mytologiaakin opetettu jo ala-asteella? Siitä olen täysin pihalla, mutta eipä toisaalta ole kyllä pienintä kiinnostustakaan edes perehtyä aiheeseen. No, Suomen historian jo aiemmin mainitsinkin ja tarkennan sieltä, että Ruotsin vallan ajan ja jossain määrin myös autonomian ajan Suomen historia voisi olla paremmin hallussa (noilta osin Suomen historia on mielestäni puuduttavan tylsää, vasta kansalaissodasta eteenpäin Suomen historia kolahtaa).

Jotta itsetunto nyt ei vallan romahtaisi tässä omilla heikkouksilla elvistellessä, niin vahvuusalueitakin löytyy: maantiede on hyvin hanskassa. Maailmassa ei ole yhtään ainutta valtiota, jota en osaisi sijoittaa maailman kartalle tarkasti. Hiukan noiden Tyynenmeren kärpäsenpaskan kokoisten saarivaltioiden kanssa voi joutua miettimään, mutta esim. Afrikan valtiot menee vaikka puoliunissaan. Turhaa nippelitietoa toisaalta, mutta silti. Myös biologia muilta kuin tuon molekyylitason biologian osalta on kohtuu hyvin hanskassa myös. Suomen kieliopissa olin ala-asteella aivan guru, ja sijamuodot, sanaluokat, aikamuodot yms. hallitsin erinomaisesti käytännössä ja myös teoreettisella tasolla. Enää eivät kaikki kieliopilliset termit ole lähimainkaan niin hyvin hallussa.

Mutta joo, tämän piti olla itsensä mollaamis-, ei kehumisketju, joten offtopikin puolelle vähän lipsahti.

Kaivanto

Jäsen
Isoista kokonaisuuksista huonoimmalla tolalla on taidehistoria. Silloin tällöin tulee kerrattua esimerkiksi maalaustaiteen keskeisimmät ismit keskeisimpine edustajineen edes knoppitiedon vuoksi, mutta nämä unohtuvat melko lailla saman tien. Kiinnostus aihepiiriä kohtaan on aina ollut tasaisen pyöreä nolla ja se näkyy.

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mulla on siinä mielessä käynyt tuuri, että pääkopan sisälle on arvottu sellaiset aivot, jotka imevät paljon tietoa itseensä eivätkä unohda sitä kovinkaan helposti. Yksi valitettava heikkous kuitenkin löytyy, nimittäin vuosiluvut. Muistan kyllä esim. maailmansotien, talvisodan ja vaikka Pähkinäsaaren rauhan vuodet, mutta kun haluaisin tietää paljon enemmänkin. Maantieto on myös melko heikoissa kantimissa, siis että mitkä ovat vaikka Puolan tai Guatemalan rajanaapurit, ei mitään hajua. Kartalle en osaa sijoittaa kuin isoimmat ja tutuimmat maat.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Biologia on kyllä käsittämättömän huonolla tasolla meikäläisellä. Tiedän kyllä (toivottavasti menee oikein), että Suomessa on(ko?) kolme havupuulajia, mutta en pysty kyllä satavarmasti sanomaan onko kyseessä kuusi vai mänty, kun pihalle katson. Linnuista ei ole hajuakaan, joku punamahainen on varmaan punatulkku, tai siitä mitä pellolla kasvaa. Sokerijuurikasviljelmät tunnistan hikisesti (nyt kun täällä landella olen kohta 9v asunut) siitä, että korjuuaikana pelolla on iso kasa sellaisia isoja "könttejä".

Aukko sivistyksessä korjattu, mutta vielä riittää matkaa biologian opettajaksi. Oltiin tuossa äsken perheen kanssa vajaan parin tunnin hiihtolomapulkkasafarilla, ja siinä aikani kuluksi rupesin katselemaan havupuita. Hetken mietittyäni valitsin "varman tapauksen", ja totesin että eikös tuo ole mänty. No, se oli kuusi. Nopeasti uusi yritys ja perseelleen meni sekin...

Tämän jälkeen rupesi tulemaan kysymättä tukiopetusta, ja kun niitä puita tarkemmin ja oikein ajatuksella tuli katseltua niin onhan ne (kuusi ja mänty) oikeasti aika erinäköisiä. Joten homma hoidettu. Seuraavaksi voisin laajentaa biologian opintoja käsittämään lintuja. Jos vaikka variksen ja harakan saisin eroteltua toisistaan, mutta vasta kesällä. Ei liikaa kerralla.

Talousmaailman asioista en ymmärrä kyllä yhtään mitään. Pörssit, osakekurssit ja euriborit - mitä ne edes ovat?

Autot. Olen siinä mielessä huono uros, etten ole koskaan ollut kovinkaan kiinnostunut moottoreista. En omista ajokorttia enkä ole ikinä ajanut metriäkään millään nelipyöräisellä moottorikulkuvälineellä. Myöskään autourheilusta en ole lainkaan perillä.

Naiset. Pidän heistä kovasti ja olen ajoittain hyvinkin kiinnostunut kyseisistä otuksista, mutta hei, ymmärränkö minä loppujen lopuksi naisista yhtikäs mitään? En.

Elokuvat. Olen tämän vuosituhannen aikana katsonut ehkä kuusi elokuvaa ihan alusta loppuun asti. Vuoden 2008 aikana en katsonut muistaakseni yhtään elokuvaa ja vuonna 2007 vain yhden. Leffateatterissa vierailin viimeksi kevättalvella 2001 ja silloinkin olin kännissä. En minä jaksa keskittyä noin kahta tuntia yhden asian äärellä, keskittymishäiriöinen apina kaipaa äksöniä.

Harri2001

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jos vaikka variksen ja harakan saisin eroteltua toisistaan, mutta vasta kesällä.

Opin erottamaan kyseiset lajit viime kesänä tällä muistisäännöllä: Muhava - Muvaha

Eli mustaharmaa varis ja mustavalkoinen harakka.

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Taannoin pyörineen Haluatko miljonääriksi-ohjelman karsintakysymyksenä oli laittaa helppoja valuuttoja arvojärjestykseen. Hämmästyksekseni KUKAAN ei osannut niitä. Toinen kysymys oli laittaa Matti Nykäsen vaimoja aikajärjestykseen, KAIKKI tiesivät. WTF!? Ite en edes osaisi nimetä niitä kaikkia. Enkä aio opetella.

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Historianopiskelijana puutteeni taidehistorian/arkkitehtuurin saralla kalvavat mieltäni. Yleissivistyksessäni aukkokohtaan voisi lukea myös talousasiat pintaa syvemmältä raapaistuna (vaikka termi inflaatio pitäisikin mielestäni tietää). En suostu sanomaan biologiaa tai muutakaan tieteenalaa sen vuoksi, että niiden syvempi tuntemus ei mielestäni juurikaan liity yleissivistykseen.

Musiikista luulen aina tietäväni jotain, kunnes isäni haluaa keskustella jotain klassisesta musiikista. Kuinka ihmeessä ihminen voi eroittaa n. tuhannen säveltäjän työt siinä määrin, että lonkilta heittää kulloisenkin version kapellimestaritkin? No, joskus otan sen kakkiaisen kiinni musiikkitietoudessa.

Suosikkijoukkue
Kanuunat
Itsellä suurimmat puutteet ovat sekalaisessä järjestyksessä:
-Taide (Mona Lisan ja muutaman muun taulun tunnen juuri ja juuri)
-Klassinen musiikki ja Ooppera (Osaan heittää säveltäjia lonkalta, mutta mitään hajua minulla ei ole mitä teoksia kyseiset henkilöt ovat tehneen pl. Sibelius)
-Historiasta tietyt aikakaudet rokokoo, renesanssi, barokki ym. Sodat on taas hyvin hallussa
-Filosofia ( Sama kuin klassisessa musiikissa. Osaan heittää nimiä, mutta muuten onkin tyhjää.)
-Raamattu ja Uskonto (Heikkoa heikkoa)

Vahvat alat taas omasta mielestäni ovat:
-Urheilu
-Luonnotieteet
-Viihde pl. elokuvat
-Knoppitiedot :D

edit: Jaa nii äidinkieli on säälittävän surkeaa siis kirjoitettuna. Virheitä tulee kuin sieniä sateella ja vaikka kuinka korjaa niin aina jää jotain. Yhdyssanat tuntuvat olevan täyttä helvettiä. Vähänkin ei niin useasti käytettävä yhdyssana niin jo menee sormi suuhu ja arvontalaulut raikaa. Olen yrittänyt -kin kikkaa ja kaunis adjektiiviä, mutta ei vaan korvakuulolle ole aivot viritetty.
Kuitenkin biisit tunnistan todella hyvin jo alkutahdeista, että outoja ovat ihmisaivojen toiminnat.

Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä arvostan yleistietoa ja yleissivistystä, ja olenkin pitänyt kunnia-asianani yrittää hankkia tietoa mahdollisimman laaja-alaisesti, että olisin edes auttavasti perillä vähänkin itseäni kiinnostavista ilmiöistä ja asioista. Tämä on valitettavasti johtanut siihen, etten voi sanoa olevani minkään alan asiantuntija - ts. en ole kuten appiukkoni joka tietää Suomen sotahistoriasta ja puualasta käytännössä kaiken. Olen vain yleisutelias maallikko; tiedän molemmista jotain, samoin kuin urheilusta, kirjallisuudesta, politiikasta, matematiikasta, ruoanlaitosta... Monien aihealueiden sisällä minulla on toki omat erikoistietämyksen lokeroni. Poikkeuksen muodostaa rockmusiikki, josta tiedän ainakin kaiken tietämisen arvoisen.

Suurin puute tietämyksessäni on moottorit ja muut tekniset vimpaimet. Niistä en tajua hevonvittuakaan. Autoon osaan lisätä bensaa, öljyä ja Lasolia mutta siinä se. Onneksi aina on raha riittänyt maksaa rasvanäpille, joka ymmärtää moottorin toimintaa.

Liitän sivistys-käsitteeseen myös hyvät käytöstavat - kohteliaisuuden, ihmisten kunnioittamisen, ystävällisyyden. Näissä minullakin, kuten lähes kaikilla, on parantamisen varaa, mutta tiedostan puutteeni ja pyrin parempaan päin.

Elokuvat. Olen tämän vuosituhannen aikana katsonut ehkä kuusi elokuvaa ihan alusta loppuun asti. Vuoden 2008 aikana en katsonut muistaakseni yhtään elokuvaa ja vuonna 2007 vain yhden. Leffateatterissa vierailin viimeksi kevättalvella 2001 ja silloinkin olin kännissä.
Hehheh, vähän sama täällä... En ole montaakaan 2000-luvun leffaa nähnyt, ja niistä yksi oli hyvä. Elokuvateatterissa kävin vuonna 1989 kai viimeksi. Jo 90-luvun elokuvataide oli 99-prosenttisesti perseestä, ja nyt on menty pikkuisen alaspäin. Katselen kyllä joitain elokuvia mielelläni, mutta useimmiten ne on tehty ennen vuotta 1980.

Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vaikka olenkin likimain täydellinen kaikessa niin löytyy minusta puutteitakin, kuten:

-Ruotsinvallanaika ei vaan oikein kiinnosta minua, ei niin tippaakaan. Olen koettanut lueskella kyseiseen aikakauteen liittyvää kirjallisuutta mutta ei kiinnosta niin ei kiinnosta vaikka kuinka onkin merkityksellinen aikakausi Suomen historiassa.

-Talouden suhteen olen aikalailla lapsenkengissä vaikka kaupallisen alan kuolutuskin minulta löytyy. Nykyään ei vaan innosta osallistua keskusteluihin joissa syvennytään pintaa syvemmälle talousasioissa.

-Musiikki, jälleen yksi aihealue jonka suhteen olen melkoinen oppipoika, tai oikeastaan tilanne on sellainen etten ole kiinnostunut kuin niistä harvoista yhtyeistä ja säveltäjistä jotka minua kiinnostavat. Jos mennään vähän sivuun omasta kiinnotuksestani niin heitän armotta hanskat tiskiin. Mielummin katson vaikka Tarantinoa (hyvähän se on) kuin keskustelen jostain hip-hopista.

-Kouluaineista kemia on heikoissa kantimissa, oli jo peruskoulussa ja on edelleen, samaten musiikki - arvosana 5.

-Autoista en ymmärrä mitään. Minulle riittää se, että saan sen käyntiin, pääsen sillä eteen ja tarvittaessa taaksepäin ja osaan tankata sekä laittaa pissapoikaan vettä. Jos hyvä säkä käy niin saan jopa vaihdettua pyyhkijänsulan mutta siihen se sitten jääkin. Onneksi minulla ei ole autoa, pyöräillen olet jo perillä.

Tässäpä näitä puutteita näin alkuun.

vlad.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ai niin. Ruotsin kielen taitaminenhan katsotaan täällä Suomessa osaksi yleissivistystä. Olen opiskellut ruotsia kolme vuotta yläasteella, toisen mokoman lukiossa, kirjoittanut siitä C:n ja kahlannut vielä pari yliopiston kurssia päälle. Silti voin sanoa kirkkain silmin etten osaa ruotsia pätkääkään. Jos katson ruotsinkielisiä uutisia telkkarista, tajuan joistain jutuista aiheen mutta osasta en sanaakaan.

Voi toki johtua osittain siitä, että kotiseudullani ei varmaankaan ole koskaan asunut yhtäkään äidinkielenään ruotsia puhuvaa, ja tienviitatkin ovat vain suomeksi. Ei täällä svenskaa kuule puhuttavan, ryssää siitäkin edestä. En toki osaa sitäkään.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
No, molekyylibiologiaa ja finanssijuttuja on ainakin minulle opetettu lukiossa (joka tunnetusti määritellään yleissivistäväksi oppilaitokseksi), siksi urpona menin listaamaan noita ensimmäisessä viestissäni tähän ketjuun.
Saat toki anteeksi erehdyksesi. Ja jos oikeasti koet nuo puutteet vakaviksi aukoiksi yleissivistyksessäsi, ei mulla siihen sinällään ole nokan koputtamista. Mielestäni vain noissa mainitsemissasi aihealueissa sukelletaan jo aika paljon yleistietoa syvemmälle.

Mutta joo, tämän piti olla itsensä mollaamis-, ei kehumisketju, joten offtopikin puolelle vähän lipsahti.
Ei omien rajojensa myöntäminen ole itsensä mollaamista missään tapauksessa.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ai niin. Ruotsin kielen taitaminenhan katsotaan täällä Suomessa osaksi yleissivistystä. Olen opiskellut ruotsia kolme vuotta yläasteella, toisen mokoman lukiossa, kirjoittanut siitä C:n ja kahlannut vielä pari yliopiston kurssia päälle. Silti voin sanoa kirkkain silmin etten osaa ruotsia pätkääkään. Jos katson ruotsinkielisiä uutisia telkkarista, tajuan joistain jutuista aiheen mutta osasta en sanaakaan.

Voi toki johtua osittain siitä, että kotiseudullani ei varmaankaan ole koskaan asunut yhtäkään äidinkielenään ruotsia puhuvaa, ja tienviitatkin ovat vain suomeksi. Ei täällä svenskaa kuule puhuttavan, ryssää siitäkin edestä. En toki osaa sitäkään.

Unohtui myös tuosta omasta listastani. Kun ei tajua, niin ei tajua. Kirjoitin aikoinaan kielestä B:n, ja sekin oli puoli voittoa, koska pelkäsin kuollakseni etten pääse aineesta läpi. Preliminäärien kuunteluissa olin saanut mahtavat 18/90 ja pelkäsin niin pirusti penkkariviikolla, että sama tulos kosahtaa arvonnassa. Ja kun sitten potkiaisiltapäivänä (ke), vai oliko penkkareiden aamuna (to) uskaltauduin kysymään ruotsin opettajalta alustavia tuloksia (kun oli kuuntelut katsonut läpi), ja kun sieltä pamahti kauhealla munkilla 60/90, niin sen jälkeen olikin hyvä syy olla humalassa seuraavat 3-4 päivää, ja hyvällä fiiliksellä. Tiesi ettei enää voi ryssiä varsinaisissa kirjoituksissa, joista tuli vielä bonuksena B, vaikka kurssien keskiarvo muuten lukiossa oli ollut jotain 5,6.

Kaunistaa se kutonenkin tuota noin kasin ja puolikkaan keskiarvon päästötodistusta, yhdessä biologian seiskan kanssa. (Kurssit oli muuten 6,5,6,10. (ka 6,75 eli 7). Tuo viimeinen biologian kurssi oli muuten tutkimus jäkälistä. Siinä olisi kummelit jäänet kakkoseksi, jos tuo kurssi ja tuohon numeroon saadut syyt olisi saatu tallennettua jälkikasvulle. Aikamoista teatteria.

Ruotsin kielen oppimiseen ei auttanut se, että isäni on suomen ruotsalainen + koko sen puolen suku puhuu ruotsia kotikielenään. No, faija puhui kotona vain suomea, ja ehkä hyvä niin.

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Mä en ymmärrä politiikasta yhtään mitään. Koskaan se ei edes ole kiinnostanut, mutta aikuisemmalla iällä se rajaa vähän elämää. En ymmärrä kuin ääripäitä politiikasta, tai niistäkin vain vähän ja loppu onkin sitten aivan hebreaa.
Mutta on paljon tärkeämpiäkin asioita, joita pitää oppia/ pitää yllä oppimaansa, joten politiikan paskanjauhaminen saa jäädäkkin. Viisaammille.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Taannoin pyörineen Haluatko miljonääriksi-ohjelman karsintakysymyksenä oli laittaa helppoja valuuttoja arvojärjestykseen. Hämmästyksekseni KUKAAN ei osannut niitä. Toinen kysymys oli laittaa Matti Nykäsen vaimoja aikajärjestykseen, KAIKKI tiesivät. WTF!? Ite en edes osaisi nimetä niitä kaikkia. Enkä aio opetella.
Kyllähän näitä aina sattuu eteen. Itseäni on ihmetyttänyt ehkä eniten se, että joukko korkeakouluopiskelijoita arpoi jonkun Älypään tai vastaavan yhteydessä II MS:n päättymisvuotta. Hauskahan näissä tilanteissa on tuntea ylemmyyttä, mutta samalla kuitenkin on muistettava se, että itse ehkä joutuu joskus katugallupin yllättämäksi aiheesta asuntolainojen korot ja muu tarpeeton tieto.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy