Mainos

Aukkoja sivistyksessäsi?

• 11 383
  • 60

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kyllähän näitä aina sattuu eteen. Itseäni on ihmetyttänyt ehkä eniten se, että joukko korkeakouluopiskelijoita arpoi jonkun Älypään tai vastaavan yhteydessä II MS:n päättymisvuotta. Hauskahan näissä tilanteissa on tuntea ylemmyyttä, mutta samalla kuitenkin on muistettava se, että itse ehkä joutuu joskus katugallupin yllättämäksi aiheesta asuntolainojen korot ja muu tarpeeton tieto.
Tai moottorin toiminta... Tiedän toki sen että mäntä pumppaa edestakaisin sylinterissä, mutta nämä termit olen omaksunut... sanoisinko lihallista reittiä.

Moni toki muistaa sotien alkamis- ja päättymisvuosia, mutta minä muistan päivämäärätkin. Yllämainittu esimerkiksi 8.5. Jostain syystä päivämäärät ja muut numerosarjat jäävät helposti mieleen, ja niillä voi brassailla tietokilpailuissa.

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Moni toki muistaa sotien alkamis- ja päättymisvuosia, mutta minä muistan päivämäärätkin. Yllämainittu esimerkiksi 8.5.

Minulla oli aukko näköjään sivistyksessä, kun luulin että Japanikin osallistui MSII:een.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minulla oli aukko näköjään sivistyksessä, kun luulin että Japanikin osallistui MSII:een.
My bad. Siis sota Euroopassa päättyi toukokuussa. Tuota päivää maamme koululaitos tarjoilee sodan päättymispäiväksi. Muutama japanilainenhan toki soti vielä 90-luvullakin.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
My bad. Siis sota Euroopassa päättyi toukokuussa. Tuota päivää maamme koululaitos tarjoilee sodan päättymispäiväksi. Muutama japanilainenhan toki soti vielä 90-luvullakin.

Lisätään nyt vielä, että Japani ilmoitti antautuvansa 10. elokuuta - sopimus allekirjoitettiin USS Missourin kannella Tokion lahdella 2. syyskuuta ja vuosi oli edelleen 1945. Muutamilla erillisalueilla sotatoimet loppuivat myöhemmin, kuitenkin samaisen syksyn aikana.

vlad.

Viljuri

Jäsen
Jonkin verran yleistietoa on ehkä kertynyt matkan aikana, mutta tärkeintä olisi aina jaksaa muistaa, ettei yleistiedosta ole varsinaisen tiedon korvikeeksi, ja tämä koskee sekä ns. oikeata elämää että myös mahdollisia älyllisiä/akateemisia/poliittisia pyrintöjä.

Siis yleistieto ja laaja kiinnostus erilaisiin asioihin on yksi muoto viihteestä, eri ihmisiä kiinnostavat eri asiat, ja joillekin viihdettä tulee myös vaikkapa eri tieteenalojen uutisien seuraamisesta. Tästä on luonnollisesti vielä varsin pitkä ja useimmille meistä nykymaailman tarkaavaisuushäiriöistä kärsiville ylittämätön matka asioiden ymmärtämiseen, ja jos sitten pääsee kiipeämään ihan auttavallekin ymmärryksen asteelle, niin useimmiten tajuaa vain sen, että miten vähän sitä sitten loppujen lopuksi tietääkään tai pikemminkin voi edes tietää.

Hiukkasen jopa mystiseen kokemukseen verrattava asia.

Laajojen linjojen hallitseminen, jossakin generalistin asemassa, on yksi hieman lapsipuolen asemaan joutunut älykkyyden osa-alue, semminkin kun mikä tahansa elämän- tai tieteenala on spesifioitunut spesifioitumistaan, eikä esimerkiksi filosofiallakaan ole enää mitään muuta validia tekoa kuin keskustella eri moraalijärjestelmien paremmuudesta.

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Suomen maantieto. Siinä on minulla miehenmentäviä aukkoja. Jos pitäisi sijoittaa kartalle jotain muuta kuin noin kymmenen suurinta kaupunkia, niin homma on täysin verrattavissa "kiinnitä aasille häntä" -tyyppiseen kisailuun.
Ilmansuunta voi olla oikea, mutta klappia tulee helposti satoja kilometrejä. Ei vaan ole koskaan oikein kiinnostanut perehtyä Suomen karttaan.

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ilmansuunta voi olla oikea, mutta klappia tulee helposti satoja kilometrejä. Ei vaan ole koskaan oikein kiinnostanut perehtyä Suomen karttaan.
OT:na: Tuossa mielestäni ihan mielenkiintoinen testi liittyen juuri kaupunkien ja kuntien sijainteihin Suomessa. http://kuntavisa.kunnat.net/index.php?216,253

Jos jotain aiheeseenkin liittyvää, nimittäin itse olen todella huono tunnistamaan eläimiä, varsinkin lintuja. Talitintti, varis ja harakka vielä menevät, mutta siihen se sitten suurinpiirtein jääkin.

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Aukkoja löytyy melkoisesti. Kemia ja fysiikka on melkoista hepreaa mulle. Luulin tietäväni autoista jotain, mutta kuuntelin hiljattain erästä keskustelua, jossa henkilöt puhuivat syyläristä ja muista jutuista enkä tajunnut mitään (en vieläkään tiedä mikä pirun laite on syyläri).

Tekniset vempaimet tuottavat usein päänvaivaa. Ostin juuri Suunnon sykemittarin gps-podeineen. Voi sitä hammasten kiristystä, kun yritin saada mittaria toimintakuntoon. Kädentaitoja ei ole lainkaan. En osaa piirtää, laulaa, soittaa mitään instrumentia, laittaa ruokaa. Esim. tapetointi on aivan liian vaativaa meikäläiselle, palkkaisin ammattimiehen/naisen, jos asunnossani tarvitsisi tapetoida. Uuden kumin vaihtaminen fillarin renkaaseen taitaa mennä juuri ja juuri. Siihen tulee kuitenkin varata aikaa pari-kolme tuntia ja silti todennäköisesti katson ohjeet jostain netin syövereistä.

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Kukkien ja muiden pikkukasvien nimet ovat erittäin hakusessa, samoin kaikkien teknisten vempeleiden toiminnan ymmärtäminen. Myös käsitöissä olen erittäin huono; linnulle jäisi pönttö rakentamatta ja housujen sauma korjaamatta. Mielestäni myös tällaiset normaalit kädentaidot voidaan laskea yleissivistykseen.

Burtonn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Suomen maantiedosta koko itäsuomi hävettävän blancoalue. Toinen paha puute klassinen musiikki, ehkä Sibeliuksen Finlandian tunnistan mutten osaa sitäkään mihinkään aikaan tai yhteyteen sijoittaa. Vuosilukuja en arvosta pätkääkän osaan kyllä sijoittaa kaike olennaisen aikajanalle oikeaan järjestykseen ja suhteellisen oikeaan vuoteen (mitä vähemmän aikaa sen tarkemmin). Trakat luvut eivät minusta kuulu yleissivistykseen vaan ovat nippelitietoa.

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Politiikka. Varsinkin joku kuntapolitiikka. Hohhoijaa!

Kirjallisuus. Zzzzzz.... Menen ennemmin Makuuniin ja otan pari leffaa ja karkkia.

Filosofia. Sinänsä mielenkiintoista, mutta en ole koskaan perehtynyt tunnettujen filosofien ajatuksiin sen tarkemmin. Jos nyt kävisin ylä-asteen uudestaan niin valitsisin varmasti psykologiaa ja filosofiaa.

Uskonnot. Kiihkouskovaiset ovat kaikki hulluja uskontoon katsomatta. Ei oo mun juttu.

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Seuraan moottoriurheilua, ihastellen katson taitavien kuskien suorituksia, tykkään pelata Forza Motorsport 2:sta (huonosti), katson auto-ohjelmia. Mutta en ymmärrä autoista ja niiden toiminnasta juuri yhtään mitään. Esim. väännön määrä ei sano mitään, jos päivitellään suu vaahdossa että 500 newtonia vääntöä niin onko se paljon vai vähän? Konepelti kun avataan se on ihan sama kuin olisin katsomassa ruumiinavausta, en tajua mikä osa on mikäkin. Eihän noissa nykyautoissa näe kuin jonkun muovikuoren koneen päällä, mutta vanhemmissa autoissa onkin eri juttu, uskomaton sekamelska. En ole tähän ikään omistanut yhtäkään autoa, ajokortti on mutta omalla kohdalla täysin turha lämiskä, miksi tullut edes hankittua.

Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Minulla on noita aukkoja aivan järkyttävän paljon ja valitettavasti vielä semmoisilla alueilla, joista usein syntyy kaveripiirissä keskustelua. Siinä ollaan sitten kuuntelijan roolissa.

Elokuvat nyt on yksi. En tiedä niistä mitään. En jaksa katsoa leffoja alusta loppuun juuri koskaan, pois lukien jotkut "aivot narikkaan" komediat tai Speed-elokuvan tyyppiset pommileffat. Niitäkään en katso kuin jos sattuu tv:stä tulemaan. Autoista en myöskään älyä yhtään mitään tai talon rakentamisesta, pankkilainan otosta jne. Paljon on aukkoja siis sekä aivan yleishyödyllisissä tiedoissa kuin sosiaalisissa tilanteissa tarvittavissa tiedoissa. Nuo yllämainitut siis vain osa aukoista. Urheilusta taas tiedän paljonkin ja minulla on siitä vankkoja mielipiteitä :) .

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Taiteellisesti totaalisen lahjattomana on minulla aukkoja musiikin ja maalaustaiteen osa-alueella.

Muistan toki teoksia ja taiteilijoita, mutta en ymmärrä niistä mitään. Enkä tunnista juuri mitään sävellyksiä.

Lisäksi ruoanlaitto on koko lailla mahdotonta, eikä tuo muoti/tyylitajukaan ole ainakaan vahvuus.

tty_01

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sanotaan näin, että humanistiset aineet. Itsellä tuo ingenjöörin koulutus diplomilla varustettuna ja veljellä vielä opiskelut kesken, niin aina silloin tällöin on hankaluuksia tajuta, mistä pirusta se oikein puhuu. Joskus olen muutamaa sen kurssikirjaa selaillut ja niin diibadaabaa (ei kiinnosta) on sisältö, että meinaa nukahtaa heti. Mutta silti olisi hyvä tietää edes perusasiat noistakin asioista.

Soittaa en osaa mitään instrumenttia ja auta armias, jos joutuisin laulamaan. Siinä olisi kuuntelijan sävelkorva tuhoutumisen partaalla.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen vakavasti korjaillut omia aukkoja sivistyksessä peräti opintojen kautta, mutta ajattelin tuossa taannoin, että kun saan nykyiset ristit pois selästäni, otan tehtäväkseni tajuta yläasteen fysiikkaa ja kemiaa. Myös biologian ja maantiedosta geologiahässäkät voisin opiskella. Jos kiinnostaa vielä, niin voisin kokeilla noita kaikkie myös lukion kirjoista pläräillä, ihan vain yleistiedon vuoksi. Harmittaa olla tajuamatta mitään tuollaisista perusjutuista.

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Olen vakavasti korjaillut omia aukkoja sivistyksessä peräti opintojen kautta, mutta ajattelin tuossa taannoin, että kun saan nykyiset ristit pois selästäni, otan tehtäväkseni tajuta yläasteen fysiikkaa ja kemiaa.

Tässä on kyllä pari sellaista ainetta, jotka ei kiinnostaneet koulussa edes vähää alusta. Yleistiedossa on varmasti aukkoja useampiakin, mutta etenkin fysiikan ja kemian kohdalla lyö ihan tyhjää. Ihan perusasioissakin.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
-Ruotsinvallanaika ei vaan oikein kiinnosta minua, ei niin tippaakaan. Olen koettanut lueskella kyseiseen aikakauteen liittyvää kirjallisuutta mutta ei kiinnosta niin ei kiinnosta vaikka kuinka onkin merkityksellinen aikakausi Suomen historiassa.
Tämä on sikäli mielenkiintoinen juttu, että varsin monet valittavat samasta aiheesta. Monia kiinnostaa antiikki sekä 1900-luvun historia, ehkä myös Euroopan historia keski- ja uudella ajalla, mutta Suomen historia lukuunottamatta 1900-lukua mielletään tylsäksi. Kuitenkin kun lähdetään kelailemaan ristiretkistä eteenpäin, on Suomen historia niin erillisesti tarkasteltuna kuin osana kuningaskuntaa varsin vivahteikasta ja tapahtumarikasta - Kalmarin unionin muotoutuminen, Vaasa-suvun vaiheet ja nuijasota siihen linkittyen, suuravalta-aika ja suomalaiset Euroopan sotatantereilla, erämaiden asuttaminen ja rajamaan roolista kärsiminen... Ehkä se sitten johtuu siitä, ettei meillä ollut omia suurmiehiä erityisemmin häilämässä noina aikoina ja varsinainen kansakunnaksi muotoutuminen on Venäjän vallan heiniä. Itse vain tykkään kovasti lueskella keski- ja uuden ajan historiasta kertovaa tietokirjallisuutta, ne kun kuitenkin sen pohjan luovat myös myöhemmille tapahtumille.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
No hö, mikä aukko, äidinkielessä.
On tuolla yksi vallan räikeä kirjoitusvirhekin niiden kaikkien muiden seassa, joka muuttaa maamme historiankulkua melko radikaalisti. En jaksa puhelimella muokkailla, joten jätetään se kummittelemaan.

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
- Fysiikka ja kemia. Lukiossa nuo eivät iskeneet ja nyt vanhemmalla iällä ei oikein ole löytynyt mitään "oikopolkua" aiheeseen. Joihinkin vieraampiin aiheisiin on pystynyt hieman perehtymään muiden kiinnostusten pohjalta, mutta noihin vain ei. Matemaattisesti en ole täysin kyvytön, mutta silti esimerkiksi fysiikassa riepoo tietty omassa mielessä kehitetty turhuus. Aivan sama kuinka nopeasti alasin iskee katuun, kovaa se kuitenkin tipahtaa ja jälki on pahaa.
- Eläinten ja kasvien tunnistaminen. Lokin tunnistan, se pummii kaljaa baarissa. Samoin nokkosen tunnistan, nuo pirulaiset aiheuttavat jälkiä iholle. Muiden osalta aivan se ja sama, ei kiinnosta tai nappaa millään tasoa. Jos jotain viherpalko täytyy jostakin syystä hankkia, niin otan silmää miellyttävän yksilön. Ei mun tarvitse jokaisen naisen nimeäkään tietää, riittää kun tutustuu itseään kiinnostaviin tai itselleen muilta osin tärkeisiin yksilöihin.
- Historiaan olen pyrkinyt perehtymään mahdollisuuksien mukaan. Hylly tuossa on jo täynnä ja pohjatietoja tulee jatkuvasti hankittua lisää. MUTTA! Oma "mukavuusalueeni" on rajoittunut käytännössä tyystin 1900-lukuun. Ihan käsi sydämellä totean, että Napoleon, suuri pohjansota tai vaikka Krimin sota eivät vain jostain syystä natsaa. Sen sijaan 1900-luvun sodista voin hyvin keskittyä vain yhteen taisteluun keskittyvään kirjaan, innostua yksittäisen sotilaan muistelmateoksesta tai perehtyä 1970-luvun valtiopäivien materiaaliin. Tästä syystä vanhemman matskun osalta sivistyksessä on aukkoja ja ero uudempaan kamaan aika karmaiseva.

Suosikkijoukkue
KK
Kirjallisuus (kaunokirjallisuus)

En ole lukenut juurikaan kirjoja elämäni aikana. Yläasteella ne muutamat pakolliset joita ei löytynyt leffoina. Ja broidilla oli sama maikka joten osasi helposti kertoa vastauksia mitä muisti. Aikuis iällä olen lukenut muutaman rokkarin omaelämänkerran ja yhden kirjan enkä edes muista kenen kirjoittama se oli. Google osasi kertoa, että kirjailija on Peter Høeg. Naapuri kirjastossa töissä ja antoi sen mukaan, kun lähdettiin LA:han tyttöystävän kanssa. Vähän se tietysti vituttaa, kun useassakin eri tuttavapiirissä todella moni lukee ja puhuu kirjoista ja kirjailijoista. Tosin yritän aina tälloin kääntää jutun johonkin mistä tiedän jotain. Oppikirjoja en pidä kirjallisuutena.

Tosissaan aukko sivistyksessä ei mielestäni tarkoita, että pitäisi tuntea fuusioenergian syntyä tai lapamadon elämän vaiheet. Rittää kun tietää, että lamppu syttyy kytkimestä (ei katkaisijasta) ja siellä kulkee iso jännite sekä lapamatoja elää suolessa ja niitä ei ole kiva saada. Olen itse koulussa tehnyt esitelmiä vaikka mistä ja ne ovat jääneet hyvin päähän, mutta oikeasti ne ovat todella turhaa tietoa. Toki jonkun tutkijan on hyvä tietää lapamadosta hieman enemmän, mutta sähköasentaja tuskin tiedoilla tekee mitään.

Hirvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jaahas, tällainen ketju nostettu pinnalle. Lueskellessani ketjua tajusin, että olen tylsä keskitien kulkija. Tiedän lähes kaikesta jotain mutten mistään kunnolla. Voin keskustella melkeinpä mistä vain yleismaailmallisesta aiheesta perusjorinaa, mutta kun pitäisi pureutua johonkin asiaan hieman syvemmälle, meikäläinen hiljenee.

Normaalikansalaista paremmin voisin sanoa tietäväni vain historiasta, politiikasta ja urheilusta. Varauksin myös maantiedon tietämys on jonkinlaisissa kantimissa.

Edellä mainittu keskitien kulkija olen mm. elokuvissa, kirjallisuudessa, musiikissa, biologiassa, fysiikassa, kemiassa ja uskonnossa. Perusasiat siis hallussa, mutta mitään muuta ei ole mukaan tarttunut kahdentoista kouluvuoden aikana.

Onhan minullakin asia josta yksinkertaisesti en tiedä yhtään mitään. Nimittäin moottorit ja autot. Ehdottomasti maailman epäkiinnostavin asia on kaikenlainen brömistely ja auton rassaus/siitä puhuminen.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
- Eläinten ja kasvien tunnistaminen.

Älä huoli, tätä tautia on ns. alallakin. Erikseen on toki ne homehtuneita myyrännahkoja tai 1920-luvulla kerättyjä haalistuneita kasveja vaalivat ja pätkätöikseen opettavat "akateemiset freelancerit". Toisaalta perusjutut luonnosta olisi jokaisen suomalaisen silti mielestäni hallittava, koska sitä mistä ei mitään tiedä, on vaikea myös arvostaa. Syksyn 2009 ylppäreiden nelostehtävä käy hyväksi harjoitukseksi tässä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy