Audiolaitteet

  • 22 038
  • 109

LannyMc

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Eipä noita perussettejä varmaan soittamalla saa rikki, mutta asia on juuri toisin päin. Liian heppoinen vahvari rikkoo kajarit.]

Tämäpä onkin asia mitä ei ole liiemmin tullut ajateltua. Noissa ylempänä linkittämissäni kaiuttimissa suositeltu vahvistinteho lähtee 20W ylöspäin, joten aika onnettomillakin tehoilla noita kaiuttimia pystyy pyörittämään ja ne sen ilmeisesti mukisematta kestää. Mutta hyvä pointti kuitenkin, sitä jotenkin automaattisesti tuijottaa noita maksimilukemia ja pohtii kaiuttimien kestoa vain niiden valossa.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Pitäisi hommata uudet in-ear nappikuulokkeet, koska nykyiset Sennheiser CX300-II:t ovat olleet käytössä jo useamman vuoden ja kaipaisin nyt astetta paremman laatuisia. Budjetti 80-100€. Nämä nykyiset ovat todella tönköt ja bassopainotteiset, eikä äänimaailma ole järin avara ja siihen kaipaisin muutosta. Uudet saavat toki olla myös bassopainotteiset, mutta liiallinen tönkköys saisi jäädä pois, jos se on tällä hintahaitarilla mahdollista. Ulkoäänien mahdollisimman hyvä poisto plussaa.

Suosituksia? Kotimaasta tai ulkomailta, kaupasta tai netistä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kai Nu Laine: kuulostaa siltä, että sun on pakko ostaa NuForcet. Valualumiinikoteloiset in-earit maksaa verkkokaupassa 75e. Bassopainotteiset nuokin ovat mutta paljon laadukkaammin ja tasapainoisemmin toteutettuna kuin noissa nykyisissä keravabassollisissa cx300:ssa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pitäisi hommata uudet in-ear nappikuulokkeet, koska nykyiset Sennheiser CX300-II:t ovat olleet käytössä jo useamman vuoden ja kaipaisin nyt astetta paremman laatuisia. Budjetti 80-100€. Nämä nykyiset ovat todella tönköt ja bassopainotteiset, eikä äänimaailma ole järin avara ja siihen kaipaisin muutosta. Uudet saavat toki olla myös bassopainotteiset, mutta liiallinen tönkköys saisi jäädä pois, jos se on tällä hintahaitarilla mahdollista. Ulkoäänien mahdollisimman hyvä poisto plussaa.

Suosituksia? Kotimaasta tai ulkomailta, kaupasta tai netistä.
Bose in-ear2. Aivan mahtava soundi ja mukavat käytössä. Nuo Sennheiserit heitin parin kuukauden jälkeen roskikseen, kun ovat suorastaan paskat.

Mulla on noista edellinen malli käytössä, mutta sitä ei saa enää mistään. Olisi pitänyt ostaa varastoon. Tosin ulkomaailmaa noilla ei ihan täysin saa eristettyä. Sitä varten olisi varmaan tsekattava vastamelukuulokkeita. Ovat vaan aika kalliita.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Kai Nu Laine: kuulostaa siltä, että sun on pakko ostaa NuForcet.
Kattelin kanssa ite nuita NE-700M -mallisia nappeja, ja arvosteluiden perusteella vaikuttaisi olevan ihan varteenotettava vaihtoehto.


Bose in-ear2. Aivan mahtava soundi ja mukavat käytössä.

Mitenköhän mahtavat oikein sopia korvaan, näyttävät ihme virityksiltä nuo tulpat. Ovatko tuon parin lisä-kympin arvoisia, onko äänenlaatu huomattavasti laadukkaampi ja kumpi suodattaa ulkoääniä paremmin? Kaiuttimilla ja kappaleenvaihtonapeilla sun muilla sport-ominaisuuksilla ei niin väliä, sillä ei tule hosuttua niin paljoa, että ne muutenkaan korvista tippuisivat.

Taidan ostaa nuo NuForcet, ellei nyt tule vielä jotain parempaa vaihtoehtoa eteen tai Boset osottautuvat huomattavasti paremmiksi kuulokkeiksi.
 

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Edit. Mitä muuten tapahtui tuolle Jeesuksen vanhalle Pioneerille? Toivon mukaan ei ainakaan roskis tai SER.

Ohhoh, kestipä hetken huomata tämä viesti. Pioneerin tämänhetkinen sijoituspaikka on kellarivarastoni. Olipa soundimaailma huomattavasti mieluisampi tuon Pioneerin ja pienten Jamon kaiuttimien ja subbarin aikana (nykyään Genelecin 6010a ilman subbaria).

En ole noita Genelecin purkkeja saanut soimaan mieluisalla tavalla, vaikka olen kokeillut parilla eri äänikortilla ja monenlaisilla säädöillä. Tietysti ilmiselvä ja suurin puute on tuo subbari, ja toki olen yrittänyt vertailut tehdä tämän huomioiden.

Tällä hetkellä tuntuu siltä, että käytän tuon Pioneerin puhdistuksessa ja soitan musat sillä vielä toiset 30 vuotta, ennemmin kuin hankin subbarin tähän nykyiseen asetelmaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mitenköhän mahtavat oikein sopia korvaan, näyttävät ihme virityksiltä nuo tulpat. Ovatko tuon parin lisä-kympin arvoisia, onko äänenlaatu huomattavasti laadukkaampi ja kumpi suodattaa ulkoääniä paremmin?
Jos ovat samalla tavalla muotoillut kuin ykkösversio, sopivat ällistyttävän hyvin. Mukana tulee kolme paria sovituskappaleita. Ovat pehmeää silikonia ja istuvat korvaan kuin tatti. Ääni on parasta, mitä olen tulppia kokeillut. Ja jonkin verran noita merkkejä ja malleja on tullut testattua. Mulle tuollainen pyöreä tulppa ei istu ollenkaan korvaan. Mutta jos tuo ulkomelun suodatus on tärkeä kriteeri, niin siinä nuo eivät ole paras mahdollinen valinta. Mulle on aina ääni merkannut eniten, enkä ole asiaa tuolta kantilta edes miettinyt.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Mutta jos tuo ulkomelun suodatus on tärkeä kriteeri, niin siinä nuo eivät ole paras mahdollinen valinta. Mulle on aina ääni merkannut eniten, enkä ole asiaa tuolta kantilta edes miettinyt.

Äänihän se toki on tärkein, mutta kun tulee matkustettua junalla lähes joka kuukausi n. 5 tuntia suuntaansa niin ulkomelun tarpeeksi hyvä suodatus olisi myös tärkeää. Menee kuuntelukokemus ihan vessasta alas, kun vauvan itkeminen raikuu musiikin läpi.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Huomasin ketjun nousseen pinnalle ja ajattelin taas kirjoitella - ensinnäkin suuret kiitokset teille, jotka jo aiemmin annoitte vinkkejä, kun kyselin musiikkilaitteistojen perään. Olin aikaansaamaton vastaamaan tänne ketjuun, mutta vinkeistänne oli oikeasti apua. Hankinnat ovat toistaiseksi edelleen tekemättä, mutta kuume ja käytettävissä oleva budjetti tuntuisivat kasvavan samassa tahdissa kuin mitä aikaa kuluu ja joudun nauttimaan nykyisen soittimeni suhinoista ja oikutteluista...

Nimimerkki sonnychiba suositteli minulle Tannoyn Mercury V1 -kaiuttimia, ja kävin noita itseasiassa pari viikkoa sitten kuuntelemassa - kuulostivat oikein hyviltä. Menin sitten kuitenkin ns. vanhanaikaiseen ja annoin myyjän soittaa samat biisit perään myös tuplahintaisilla KEF Q100 -kaiuttimilla ja olihan se ero jopa minunkin korvaani todella suuri, ja nimenomaan tämän KEF:n eduksi.

Vahvistimesta olen alkanut miettiä, että itselle käytännöllinen ja hyvä systeemi voisi olla sellainen, jossa olisi jo itsessään cd-soitinkin mukana. Jos tulevaisuutta miettii eteenpäin, niin voisin kuvitella myös langattomien yhteyksien (wifi, spotifyn käytön ym.) olevan koko ajan enemmän ja enemmän hyödyllisiä. Toivon kuitenkin, että tuleva laiteyhdistelmäni voisi olla käytössä mahdollisimman pitkään, ja vaikka vielä tykkään kotona cd-levyjä pyöritellä, niin kuka tietää, miten asiat ovat muutaman vuoden kuluttua... Katsoin, että yksi näihin tarpeisiin vastaava vahvistin voisi tällä hetkellä olla esimerkiksi Denonin Ceol RCD-N8 (linkki verkkokaupan sivuille). Noviisi kun olen, ja tosiaan tähän saakka lähinnä levyjä pyöritellyt (Spotify koneella), niin huomaan nyt kuitenkin miettiväni, miten esimerkiksi tuo wifi ja Spotify tuossa Denonissa toimisivat... siis laitanko käytännössä vain laitteen päälle ja sen voi yhdistää langattoman verkon kautta esim. tietokoneeseen tai puhelimeen, joiden kautta valitsen varsinaiset soitettavat musiikit, jotka sitten kuuluvat tuon vahvarin ja kaiuttimien kautta?

Tässä sitä siis edelleen ihmetellään ja pohditaan. Kun teknistä osaamista ei ole, mutta kuitenkin on korvat päässä, niin lähinnä sitä vain toivoisi, että kotiin ilmestyisi jostain hyvä setti, joka olisi vielä omaan tilanteeseen järkeväkin. Nuo KEF Q100 -kaiuttimet kuulostivat hyviltä ja verkkokaupassa olisi nyt diili, jolla ne saisi tuon Denonin vahvistimen kanssa mukavaan 1000 euron yhteishintaan... mutta jos nyt nostan budjetin noinkin korkealle, niin sitten tulee kyllä mieleen sekin, saisiko samalla rahalla tai jopa vähän vähemmälläkin jotain järkevämpää tai parempaa. Koko projekti tuntuu jokseenkin loputtomalta suolta, mutta kuten alussa viittasin, niin kohta olen nykyiseen kodissani suhisevaan ja korviani piinaavaan äänijärjestelmään niin kypsä, että marssin kauppaan x ja kannan mukanani melkein mitä tahansa ja kuinka paljon vain maksavaa, kunhan se vain kuulostaa hyvältä. No, sen verran nyt kuitenkin olen tuuminut, että varmasti 2.1 järjestelmä on tässä kohtaa riittävä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla on Onkyon Spotify-yhteensopiva vahvari. WiFi toimii hienosti, mutta Spotify vaatii Premium-tilin. Se varmaan toimisi myös hienosti. Tuon takia en kyllä upgreidaa tiliä. Kajareista sen verran, että jos toinen kuulostaa paremmalta kaupassa, se kuulostaa kotona paremmalta tai sitten ei. Kuuntelutilalla on iso merkitys, samoin sijoittelulla. Tämä ei selviä kuin kokeilemalla. Jos on hyvät suhteet myyjään, voi pyytää koekäyttöön. Muuten pitää vain luottaa tuuriinsa.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Koko projekti tuntuu jokseenkin loputtomalta suolta, mutta kuten alussa viittasin, niin kohta olen nykyiseen kodissani suhisevaan ja korviani piinaavaan äänijärjestelmään niin kypsä, että marssin kauppaan x ja kannan mukanani melkein mitä tahansa ja kuinka paljon vain maksavaa, kunhan se vain kuulostaa hyvältä. No, sen verran nyt kuitenkin olen tuuminut, että varmasti 2.1 järjestelmä on tässä kohtaa riittävä.
Kannattaa pitää silmällä myös käytettyjä laitteita. Laita nettiselaimesi suosikkeihin Hifiharrastajien foorumin kauppapaikka ja käy päivittäin vilkaisemassa mitä siellä on tarjolla. Saatat säästää melkoisesti euroja. Itse aikani kyttäiltyä sain sain napattua yli 2000 euron arvoisen uutta vastaavan Dynaudio Excite X32 -kaiutinparin 600 eurolla.

Jos et ole mikään kotiteatteriharrastaja, niin laadukas 2.0 setti riittää kyllä mainiosti musiikinkuunteluun ja leffoihinkin.

Hifi on periaatteessa ikuista, eli laadukkailla kaiuttimilla pärjäät helposti kymmeniä vuosia. Siksi lähtisin suoraan panostamaan ihan niin paljon mihin asti budjettisi vain venyy. Se on mukavaa kun on mieleinen kunnollinen setti hankittu, jota ei enää tarvitse päivittää parempaan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Koska levysoitin vaatii RIAA korjaimen, on levari, joka varustetas kuulokeliitännällä tod. näk. huono tai kallis.

Vahvistimissa taas nykyään on kuulokeliityntä, vaan ei enää nykyään RIAA korjainta. Mutta USB levari ja PC kuulokeliitännällä?
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mutta USB levari ja PC kuulokeliitännällä?
Mulla on noita laatikoita hyllyssä jo muutama. Vaihtelun vuoksi pohdin. Levysoittimen hankintaa olen harkinnut. Viime aikoina kuuntelu siirtynyt vähän liikaa kuuloke puolelle. Täytyy pohtia lisää. Mutta joo levari usbilla ja sisäisellä vahvistimella on ollut yksi vaihtoehto.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Vaihtoehtoja voisi olla joku vanhempi laadukas integroitu vahvari phono-tulolla. Toinen vaihtoehto on sitten hankkia erillinen RIAA-korjain ja lisäksi kuulokevahvistin. Hyvän RIAA-korjaimen (esim. ProJect Phono box) saa noin satasella.

Täältä löytyisi muuten joutilaana täysin toimiva JVCn 80-luvun suoravetoinen täysautomaattilevari.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
TDK Sound Cube | Hobby Hall

Löytyykö keneltäkään kokemusta TDK:n sound cubesta? Olen etsinyt tällaista vähän mobiilimpaa kaiutinta joka ei kuitenkaan ole mikään ihan mitättömän kokoinen laite.
 

Lalli68

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyödyllinen ketju ja juuri tarpeeseen!

Nappikuulokkeista ollutkin kirjoittelua, mutta pyydän vinkkejä hieman täsmentäen mitä haluan:

Nyt viitisen vuotta ahkerassa käytössä olleet Shure SE210 -kuulokkeet alkavat hajoamaan käsiin, kuulokkeeseen menevästä johdosta muovipäällys repeytynyt irti, johdot näkyvät ja ääninpätkii. Uudet tarttis.

Nuo shuret eivät ole mitkään vastamelukuulokkeet, mutta erittäin hyvin ulkomaailman ääniä silti eristävät, esim. lentokoneessa olleet varsin hyvät jopa ihan korvatulppina kun unen päästä haluaisi saada kiinni. Lisäksi ääni on oikein hyvä, ehkä jopa paremmat kuin erinomaiset Kossin Porta-Pro -halpisperusluurit.

Osaisitteko suositella jotain vaihtoehtoa Shurelle? Nappi- ja ääntävaimentavat laatukuulokkeet. Ja mitä halvempi, sen parempi, joskin Shuret sillä n. 100€ hinnalla ja tuolla käyttömäärällä kyllä olivat hinta-laatu -suhteeltaan todella hyvät. Saatanpa hyvin ostaa samanlaiset seuraavaksikin, mutta kiinnostaisi tietää mitä muita suositellaan!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko palstalla porukkaa joka tsiigaa teeveensä iltaisin kuulokkeilla?
Olen tässä kahden vaiheilla tilaanko max satasen (enempää en ajatellut sijoittaa kuulokkeisiin) langattomiin, mitkä tuossa hintaluokassa kuulemma suhisee ja kohisee jne. Vai sitten piuhalliset jotka ei kohise ja ovat ainakin puolet halvempia kuten esimerkiksi hintalaadultaan kehutut AKG K511:set
AKG K 511 Stereokulokkeet | Korvan päälle | Sankakuulokkeet | Verkkokauppa.com

_
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Muutto oktaloon edessä ja sitä myöden vihdoin ajatuksissa hommata vähän paremmat audiovehkeet ja viedä musan kuuntelu ihan toiselle tasolle, nykyisestä Creativen 70e hintaisesta 2.1 järjestelmästä.

Budjetti on maltillinen, n. 500e. Kaikille vaihtoehdoille olen avoin, mutta tuollainen 2.1 järjestelmä olisi varmaan kaikkein toimivin. Haluan ehdottomasti pystyä säätämään bassoa, eli mikään perus aktiivikaiutinpari ei tässä tapauksessa toimi. Ymmärrykseni Hifi-laitteista on todella vähäinen, mutta käsittääkseni aktiivikaiuttimien pariksi subbaria ei saa(?).

Mikä olisi hyvä setti? Aikomuksena myös hankkia kotiteatterisetti surround-kaiuttimilla ja 5.1 malliin. Joko erillisenä tai jos järjestelmät saa jotenkin järkevästi yhdessä niin sekin käy. Usein on kuitenkin niin että vaimo katsoo telkkaria ja itse kuuntelen musiikkia, eli erilliset järjestelmät olisivat parempi vaihtoehto.

Myös kotiteatterin budjetti on siinä 500 euron paikkeilla. Kiitos mahdollisista vinkeistä jo etukäteen!
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@septi En väitä olevani mikään asiantuntija saati hifi-guru, mutta heitän muutaman mielipiteen.

Kokonaisbudjetti olisi siis tonni?
Kahta erillistä systeemiä ei kannata mitenkään rakennella. AV-vahvistin voidaan säätää 2.0, 2,1, 5.1 ja mitä niitä nykyään onkaan siitä eteenpäin.
Kyllä nykynaiset osaavat vaihtaa musiikinkuuntelusäädöt kotiteatteritilaan, mikäli sinä unohdat omat kajarisysteemit päälle...
Pääkaiutinpariin suurin satsaus. Subbarilta ei musiikin tukevoijana älytöntä tehoreserviä tarvita, mutta tiukka, napakka toisto kyllä maksaa sekin.
Surround-kaiuttimiksi uskallan väittää riittävän aluksi jotkin pöntöt.
Vahvistin on sitten jo oleellisempi juttu. Hifiharrastajat ja kotiteatteriväki vaihtaa kalustoaan harrastuksen vuoksi, kamarunkkausta, joten vuoden vanhaa laatukamaa näyttää olevan tarjolla paljon.
Jos suinkin mahdollista, minä lähtisin lähimpään isoon kirkonkylään etsimään hifi-liikettä ja ostamaan käytettyjä vehkeitä. Laatumerkit kestävät kyllä.
Netistä ostaminen sitten vähän toinen juttu, mutta samoja vahvistimia ja kaiuttimia tietysti sielläkin myydään. Audiolehtien myyntipalstoilla liikkuu ehkä enimmäkseen budjettisi ylittävää kamaa, mutta kannattaa tietysti tsekkailla.

Kirjastosta muutaman vuoden vanhoja Hifi-lehtiä tjsp... lukemistoksi. Muutaman kuukauden kestänet sitä vanhaakin systeemiä uudessa kodissa, älä hosu tavarataloissa.
 

Veijari

Jäsen
Kiitos mahdollisista vinkeistä jo etukäteen!
Oletko mahdollisesti Turussa? Jos, niin suosittelen @arvee :n tavoin menemään hifiliikkeeseen tutustumaan ja kuulemaan ammattilaisten ehdotuksia. Siellä on myös testitilat jossa voi kuunnella omaa mielimusiikkia eri kaiuttimista. Turusta voi suositella esim. Hifimesta @Kerttulinkadulla tai Hifistudio @Kristiinankadulla. Varmasti saat asiantuntevia neuvoja mutta se vaara on, että lähtee budjetti lapasesta kun noissa liikkeissä käy kuuntelemassa jotain laatukaiuttimia, kuten itselle on pari kertaa käynyt.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Tekeekö tuolla mitään? Yamaha 5.1 viritinvahvistin HTR-2067 (musta) - Vahvistimet - Gigantti
Huomenna saisi Gigantista 149 €:oon ja olen katsellut hankittavaksi joko viritinvahvistin + 2 kpl hyllykaiuttimet tai soundbar. Tarkoitus olisi saada vähän parempaa ääntä salkkarit-uusinnoille (no ehkä leffoihinkin) ja satunnaiseen musiikinkuunteluun, eli mitään kovin korkeita vaatimuksia ei ole, mutta ei viitsisi satasia hukkaankaan heittää. Kumpaan muuten lähtökohtaisesti kannattaa panostaa enemmän; kajareihin vai vahvistimeen? Kuten huomaatte, olen näistä pihalla. Esimerkiksi tuollaisett kajarit, jos perse kestää: Bose 301kaiuttimet (2 kpl/kirsikka) - Kaiuttimet - Gigantti
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös