Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 252 744
  • 7 359
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Vahingonilo. Mikä siinä toisen epäonnistumisessa voikaan niin viehättää? Miksi ei sitäkään energiaa voisi käyttää oman tilanteensa parantamiseen?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vahingonilo. Mikä siinä toisen epäonnistumisessa voikaan niin viehättää? Miksi ei sitäkään energiaa voisi käyttää oman tilanteensa parantamiseen?

Jos esimerkiksi irtisanoutuu työpaikastaan perustaakseen oman yrityksen, niin tietenkin useimmat toivovat epäonnistumista. Ei siinä mikään viehätä vaan kyse on puhtaasti siitä, että kun ei itse kuitenkaan osaisi, pystyisi tai uskaltaisi perustaa firmaa, niin kukaan muukaan ei saisi niin tehdä.

Hesarissa oli juuri tyttö mikä on saanut asiansa järjestettyä niin, että on puolet vuodesta töissä Suomessa ja puolet Indonesiassa. Silti häntä ei kaikki tai useimmat ota vakavasti vaan pidetään jonain hippihaihattelijana. Syy on luonnollisesti se, että itse ei osaa eikä pysty eikä uskalla tehdä jotain tuollaista.

Se on myös helppo sanoa, että ei minua kiinnosta yrityksen perustaminen tai ulkomailla työskentely ja voihan se olla tottakin. Vaan jos se kerran on, niin miksi sitten pitää toivoa toisen epäonnistumista.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Oon varmaan ihmetellyt tätä ennenkin, mutta menkööt kertauksena. En ymmärrä miksi porukka jossain Tori.fi:ssä ei voi esiintyä omilla nimillään. Aika paljon näkee että myyjänä on joku "Jape", "Henkka" tai "Make", sitten numerona on prepaid-numero. Mä skippaan noi aika usein surutta vaikka muuten ilmoitus kiinnostaisi. Tuossakin törmäsin ilmoitukseen jossa joku vuokrasi paljua niin sanotusti jatkuvalla syötöllä, mutta silti siinä oli joku lempinimi + puhelinnumero joka alkaa 045. Kai tuommoiset myyjät sopii tapaamisetkin aina jonnekin ABC:n takapihalle yms yleiselle paikalle?

Kai nämä on jotain näkemyseroja, mutta itse myyn aika usein tavaraa netissä ja teen sen aina koko nimelläni ja numerolla jonka löytää omalla nimelläni Enirosta. Mun mielestä se on sellainen rehti liike esiintyä koko nimellään. Joskus olen jutellut joillekin tästä että miksi porukalla on prepaid-numeroita ja etunimiä käytössä myyntipalveluissa. Vastaukseksi sain että no hölmö, sittenhän ne saattaa soitella sulle takaisin. Eikö tuokin asia ratkea sillä, että ei kuseta sitä ostajaa myydessä?
 

Baldrick

Jäsen
Tuossakin törmäsin ilmoitukseen jossa joku vuokrasi paljua niin sanotusti jatkuvalla syötöllä, mutta silti siinä oli joku lempinimi + puhelinnumero joka alkaa 045.

Ei kai 045-alkuisuus tarkoita automaattisesti prepaidia? Eikös tuo ole operaattorin (muistaakseni DNA) numero? Elisan on 050 ja Soneran 040.

Voisin myös veikata, että ko. paljun vuokraaja hoitaa asiansa käteiskaupalla ja haluaa välttää sen, ettei verokarhu ole kintereillä.
 

Nick Neim

Jäsen
Ei kai 045-alkuisuus tarkoita automaattisesti prepaidia? Eikös tuo ole operaattorin (muistaakseni DNA) numero? Elisan on 050 ja Soneran 040.
Ennen ja pääsääntöisesti joo, mutta tuo systeemihän on vaihtunut. Nykyään liittymän pystyy vaihtaa vaihtamatta numeroa, jolloin esimerkiksi mun 040 alkuinen numero on Elisalla. Eli tuotakaan ei ole sidottu enää mihinkään.

Ei ainakaan mun tietääkseni ole mitään prepaidien alkua, mutta en siitä ole ihan varma, koska en ole ikinä prepaidia omistanut.

E: Korjataas. DNAlla prepaidien alku on 0449, ja Saunalahdella 046. Tosin myös 046 alkuisia tavallisia liittymiä on olemassa, että eipä niitä tuostakaan tunnista.

Muistelisin, että tuo 045 on ollut ennen jonkun pienemmän matkapuhelinoperaattorin tunnus, mutta en mä ainakaan vielä löytänyt nimeä. Tulee joku TeleFinland mieleen, ja jengi ei ole liittymää vaihtaessa halunnut vaihtaa sitä tuttua numeroa sitten pois.

E2: Mikäli vanhoja palstoja uskoo, niin tuo 045 alku on ollut Saunalahdella käytössä.
 
Viimeksi muokattu:

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kiitoksia vain tiedosta @RäpyläRepe ja @Kari Runk ! Olen ollut vuosia väärässä tiedossa siitä että prepaidin tunnistaa 045-alusta. Olen tätä ihan ääneen toitottanut, mutta eipä ole kukaan ennen sanonut asian todellista laitaa. Tosin sitä olen joskus ihmetellyt että miksi 045-alkuinen "prepaid"-numeron omistajan tiedot saattavat löytyä Enirosta, sillä näitäkin olen nähnyt joskus. No ilmankos. Kaikkea sitä oppii. Kiitos teille.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Jaa niin kuin Tommi Aura?
Näiden Sami Sinisalojen takia juuri katson aina täsmääkö myyjän nimi ja puhelinnumero numeropalvelussa. Tämän päälle vielä myyjän nimen googlaaminen ja jos löytyy jotain facebook-profiileja jne tukena sille että kyseessä on oikea ihminen. Eihän tämäkään tietenkään vielä takaa että myyjä ei olisi lopulta huijari, mutta jotain suuntaa antaa siitä kannattaako lähteä hieromaan kauppaa.

Tosin on myös tapauksia joissa kauppa käy paremmin kun ei esiinny omalla nimellään. Jossain radiokanavalla, olikohan City, juontaja kertoi miten kaverinsa sukunimi on Lindeman ja yritti nettiautossa myydä jotain vanhaa kuppaista Mersua. Ja tässä täytyi tietää että kaveri ei ollut huijari eikä mustalainen. Puhelin ei soinut millään, joten kaveri päätti lyhentää nettiautossa sukunimensä pelkäksi "L.". Tämän jälkeen Mersu oli uudella omistajalla jo seuraavana päivänä.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Käsittääkseni tää 045:n yhdistäminen prepaidiin tulee siitä, kun aikanaan Telia tarjosi 50€:llä kahta 50€ prepaid liittymää ja tuolloin noita monet hommasi. Niitä oli siihen aikaan siis paljon, tuli vain mieleen teoriana.
Mutulla sanottuna, prepaidien elämä alkoi tuosta kampanjasta, mutta eiköhän ne seuraa ihan normaalisti operaattorin tunnusta.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Onko siis niin että prepaidia ei pysty pelkästä numerosta tunnistamaan mitenkään?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Onko siis niin että prepaidia ei pysty pelkästä numerosta tunnistamaan mitenkään?
On. Tai siis joku numerosarjan alku, esim. 044 9xxx xxx, kuten yllä todettu, viittaa prepaidiin, mutta kolmesta ensimmäisestä et voi päätellä numeron olevan prepaid. Eli muutan tuota alussa olevaa vastaustani hieman.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
On. Tai siis joku numerosarjan alku, esim. 044 9xxx xxx, kuten yllä todettu, viittaa prepaidiin, mutta kolmesta ensimmäisestä et voi päätellä numeron olevan prepaid. Eli muutan tuota alussa olevaa vastaustani hieman.
Ei numerosarjan alkukaan kerro välttämättä prepaidista, jos prepaidin on esim. myöhemmin vaihtanut postpaid-liittymään.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Vahingonilo. Mikä siinä toisen epäonnistumisessa voikaan niin viehättää? Miksi ei sitäkään energiaa voisi käyttää oman tilanteensa parantamiseen?
No jos joku tulee kertomaan minulle kuinka hän tietää kaiken autoista ja osaa ne korjata hyvin ja parin viikon kuluttua auto hajoaa johonkin pikkuvirheeseen niin kyllä minä vahingoniloa tunnen. Tai jos Ruotsin junnumaajoukkue varaa kakun ja kultaiset kypärät itselleen maailmanmestaruuden kunniaksi ja sitten Ristolainen tulee ja voittaa mestaruuden Suomelle niin kyllä minä vahingoniloa tunnen onnen lisäksi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei numerosarjan alkukaan kerro välttämättä prepaidista, jos prepaidin on esim. myöhemmin vaihtanut postpaid-liittymään.
Mahtaako olla (Suomessa) operaattoria, joka sallii tällaisen vaihdoin? Elisa ei ainakaan..
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Miten tämä nyt liittyy tähän? Prepaid on englanniksi etukäteenmaksettava.

Tässähän keskustelu lähti KalPan miehen toteamuksesta:

Ei numerosarjan alkukaan kerro välttämättä prepaidista, jos prepaidin on esim. myöhemmin vaihtanut postpaid-liittymään.

IFKn mies:
Mahtaako olla (Suomessa) operaattoria, joka sallii tällaisen vaihdoin? Elisa ei ainakaan..

RTKn mies vastasi :

Soneralla onnistui ainakin muutama vuosi sitten

Johon vastasit:
Ilmeisesti ei kuitenkaan anonyymi liitttymä?

ja minä saivartelin..
Käsittääkseni puhuimme viestiketjussa boldaamastani Prepaidin muutoksesta Postpaid liittymään koko ajan?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käsittääkseni puhuimme viestiketjussa boldaamastani Prepaidin muutoksesta Postpaid liittymään koko ajan?
OK, en edelleenkään ole varma voiko perinteisen anonyymin prepaidin muuttaa erityyppiseksi. Esim. Viestintävirasto sanoo että "Anonyymin pre-paid-palvelun numeroa ei voi siirtää." Eli olisi mahdollista siirtää latausliittymä, niiden numerot taitavat olla eri sarjaa kuin normaalit prepaidit?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
OK, en edelleenkään ole varma voiko perinteisen anonyymin prepaidin muuttaa erityyppiseksi. Esim. Viestintävirasto sanoo että "Anonyymin pre-paid-palvelun numeroa ei voi siirtää." Eli olisi mahdollista siirtää latausliittymä, niiden numerot taitavat olla eri sarjaa kuin normaalit prepaidit?

Eihän siihen teknisesti mitään estettä olisi. Se on sitten eri asia, jos niin ei voi jostain muusta syystä tehdä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös