Pavlovin Koira
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Paikalliset, nykyinen ja entinen
Erkka Westerlundin kommentti "me pystyttiin kääntämään se peli meidän eduksi" eilisestä matsista jonka Jokerit hävisi 1-0.
Miksi ihmiset niin monissa paikoissa, tosielämässä, keskustelupalstoilla ja ties missä, haluavat väitellä sivistyssanoja viskomalla? Varsinkin poliittisessa keskustelussa tuntuu, että pääasia on viskata joku epämääräinen sana sinne sekaan, että "vastustaja" hämmentyisi tai jotain.
Voi puhua ihan normaalistikin, sillä on se hyöty, että enemmistö myös tajuaa mistä puhutaan...
Monimutkaisia sivistyssanoja viljelevä henkilö peittelee omaa tietämättömyyttään asiasta. Työelämässä tähän olen törmännyt useasti.Miksi ihmiset niin monissa paikoissa, tosielämässä, keskustelupalstoilla ja ties missä, haluavat väitellä sivistyssanoja viskomalla? Varsinkin poliittisessa keskustelussa tuntuu, että pääasia on viskata joku epämääräinen sana sinne sekaan, että "vastustaja" hämmentyisi tai jotain.
Voi puhua ihan normaalistikin, sillä on se hyöty, että enemmistö myös tajuaa mistä puhutaan. Teen kyllä itsekin tuota välillä, myönnetään, mutta mä oon muutenkin ihan normaali kaduntallaaja, enkä edes yritä olla muuta.
Joo sama pistää aina silmään. Ei kait sitä tavallisten ihmisten kanssa viitsi mitään erikoisia sanoja käytellä, ja muutenkin luulisi että unohtaa sen työkuplan kun töistä lähtee kotiin. Joillakin ihmisillä on vissiin joku tarve antaa itsestään asiallinen ja pätevä kuva, tai jopa että on fiksumpi kuin mitä oikeasti onkaan.Miksi ihmiset niin monissa paikoissa, tosielämässä, keskustelupalstoilla ja ties missä, haluavat väitellä sivistyssanoja viskomalla? Varsinkin poliittisessa keskustelussa tuntuu, että pääasia on viskata joku epämääräinen sana sinne sekaan, että "vastustaja" hämmentyisi tai jotain.
Mä teen mielelläni asioita "ex libris" tai vaikkapa valittelen matkan olleen vaivalloinen, oikea "Via Doloresa". Tässä vaan on oma riskinsä, kaikki kun eivät minua tunne ja aika usein näitä lähinnä vain itseäni huvittavia juttuja viljelen.Parhaiten sivistyssanoja voi käyttää silloin, kun käyttää niitä tietoisesti väärin ja osalta kuulijoista menee ohi. Tai sitten niin kuin Matti Nykänen tekee, eli täsmälleen päinvastoin.
Oletko kokeillut, miten tämä neuvo pätee vaikkapa ydinfysiikan saralla?...
Stephen Hawkings on ilmeisen hyvin onnistunut oman tieteenalansa kansantajuistajana, ainakin jos myytyjen teosten määrää katsoo. Tuskinpa ihmiset nyt vaivaituisivat ostamaan mitään sellaista, jota eivät ymmärrä. Suomessa vastaava kaveri on mm. Esko Valtaoja, jonka teokset ovat käsittääkseni käyneet myös hyvin kaupaksi "kansa syvien rivien" keskuudessa.
Mitä veikkaat: osaavatko Valtaoja ja Hawking selittää kaikki hallitsemansa asiat niin, että KAIKKI ymmärtävät? Minä vähän epäilen.
Tuskin esim. joku yläasteen matikan ope pystyy vääntämään edes prosenttilaskun tai geometrian alkeita niin paksusta rautalangasta, että kiitos paita isäm maan puollustajat ne ymmärtäisivät.
Olen edelleen eri linjoilla... Uskon, että pystyisivät kaikille normaalijärkisille, jollakin tasolla, jos vain aikaa olisi tapreeksi käytössä.
Lawrence Krauss on toinen hyvä luennoitsija, jonka materiaalia löytyy youtubesta.Youtubesta voi katsoa Richard P Feynmanin luentoja ja keskusteluja. Avasi mm kvanttimekaniikka tällaiselle ummikolle kuin minä.
Todella mielenkiintoista ja viihdyttävää katseltavaa ja osaa avata asiaa niin että maallikkokin alkaa jotain tajuta.
Ei avaudu miten ketään voi kiinnostaa jonkun toisen maan presidenttiehdokkaan valinta niin paljon, että väijyy tilannetta aamuyöllä ja raportoi siitä tänne.
Mä vertaan tuota lentopalloilun viidettä erää jääkiekon jatkoaikaan. Molempien häviäjät saavat pisteen. Onko se sitten hyvä juttu, niin enpä tiedä. Kai lätkässäkin voi olla sellaisia tilanteita, että ennen jatkoaikaa voidaan juhlia vaikkapa pleijareihin pääsyä, kun on saavutettu se yksi tarvittava piste.En ymmärrä, miksi tällainen piste pitää antaa, sillä minusta se ainakin laskee lajin mielenkiintoa. Suomihan ratkaisi EM-kisapaikan pääsemällä karsintaottelussa viidenteen erään ja juhlat alkoivat kesken ottelun.
Mä vertaan tuota lentopalloilun viidettä erää jääkiekon jatkoaikaan. Molempien häviäjät saavat pisteen. Onko se sitten hyvä juttu, niin enpä tiedä. Kai lätkässäkin voi olla sellaisia tilanteita, että ennen jatkoaikaa voidaan juhlia vaikkapa pleijareihin pääsyä, kun on saavutettu se yksi tarvittava piste.
Oman elämäni kannalta mielekkään ratkaisun tekeminen ei nyt tahdo millään aueta. Kysymyksessä siis ihan, että minne takkini ripustan yöksi muutaman kuukauden päästä.
Helsinki-vihani alkaa saada naurettavat mittasuhteet jopa omissa silmissäni, mutta varoituskellot kilisevät että Helsinkiin muutto tulee tekemään onnellisuuden kokemisen arjessa hyvin vaikeaksi.
Tässä asiassa on älyttömästi juttuja jotka vaan eivät aukea. Kantsis varmaan tsennaa joku toinen setti, vai miten se meni.