Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 250 233
  • 7 359
Omalla päällä ajattelu ei onnistu, kaikissa mennään massan mukana.

Ihmisen on pakko elämässään valita jokin massa, jonka mukana kulkee, jos ei halua elää erakkona. Myös niitä Ukrainan tilanteesta kiinnostuneita ihmisiä on Suomessa sellainen määrä, että kyseessä on ihmismassa. Siihen massaan kuulumalla toki päässee elämässään pidemmälle kuin somessa Cheekin stadionkeikoista hekumoimalla.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Kaikkihan meistä länsimaisen valtakulttuurin piiriin kuuluu. Yleensä viattomissa ja monasti melko nopeasti kehityksen kautta muuttuvissa alakulttuureissa sitten voi koittaa vähän toteuttaa itseään miten nyt haluaakaan, vaikka sellainen onkin melko näennäinen irtiotto siitä mihin on synnytty, mitä on opittu ja mitä jatkuvasti opitaan. Jos taas tarkoitus on kritisoida länsimaista individualismia ja sen jälkeen kivuta itse jonkinlaiseen norsunluutorniin kun muiden tekemiset ärsyttää, niin se vasta ironista onkin. Saattaa jopa huomata, että aika samanlaisia ne muidenkin tornit ovat rakenteeltaan ruohonjuuritasolta katsottuna. Sortuvatkin yhtä helposti.

Kuten Kirjoittelija tuolla nyt ylempänä totesi, niin metsään voi toki muuttaa jos valtakulttuurista eroon haluaa, mutta silloinkin kaikki massan tuottama kulttuuriperimä kulkee muuttajan mukana. Täysin massasta irtautunut ja aito yksilö lienee jonkinlainen susilapsi.

Mut ei siinä, ehkei minulle enää avaudu käsiteltävä asia samalla tapaa kuin silloin kun aloin ajattelemaan omilla aivoillani.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suurin osa jengistä oli varmaan vaan läpällä mukana, tai ainakin niin ne sanovat, mutta miksi ne sitten on maksanut niin ison summan rahaa siitä?
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Minulle ei avaudu tällainen logiikka, some ja yksi musiikkigenre tekee ihmisistä tyhmiä.

Tuostahan on olemassa tutkimuksia, miten ÄO korreloi musiikkimaun kanssa. Helppo poppi (mistä poski varmaan malliesimerkki) vetoaa vähän yksinkertaisempaan väkeen ja sitten hieman monimutkaisemmat fiksumpiin (jazz taisi olla listattu korkeimmalle älykkömusiikista, klassinen taisi olla toisena).
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Tuostahan on olemassa tutkimuksia, miten ÄO korreloi musiikkimaun kanssa.

Toisaalta tässä voi taas miettiä syytä ja seurausta. Yksi vaikuttava tekijä voi olla musiikin sijaan myös kyky itsenäiseen ajatteluun ja omien mielipiteiden muodostaminen. Tietyillä yksilöillä on tapana mennä massan mukana ja olla hyvinkin alttiita erilaisille ihmisille. Tällaiseen kohdeyleisöön esimerkiksi Cheek uppoaa paremmin kuin jazzia vääntävä kellaribändi; kaverit pitävät, median puolelta tulee positiivista ärsykettä ja tuolla tavalla "on osa ryhmää".

Sen sijaan itsenäisemmin ajattelevat pystyvät helpommin muodostamaan oman mielipiteensä myös musiikista, jolloin eri seikat korostuvat. Jos bändin suosiolla ei sinänsä ole merkitystä ja musiikki itsessään on pääasia, on helppo diggailla monimutkaisempaa tai monimuotoisempaa soitantaa. Tällöin muun muassa jazz, klassinen ja vastaavat pääsevät paremmin esille, yleensä kun tuo on musiikillisesti toista luokkaa kuin moni pop-artisti.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Minulle ei avaudu se, että kuka vittu tuonne BB-taloon oikein haluaa ei minulle sen enempää avaudu, että kuka tuota vielä jaksaa katsoa. Kertoo television viihteen ja ihmisten tv-mieltymyksistä tasan tarkkaan kaiken näinä vuosina.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Ei avaudu ei, että miten ihminen voi sekaantua TPS:n naispuoliseen kannattajaan. Eikö ketään muuta nyt muka löytynyt.
 
Minulle ei avaudu tällainen logiikka, some ja yksi musiikkigenre tekee ihmisistä tyhmiä.

Ei tee, eikä se ole myöskään mikään este elämässä pärjäämiselle. Kirjoitin "päässee", en "pääsee". "Päässee" on potentiaalimuoto. Se ilmaisee todennäköisyyttä, ei varmuutta. Minusta on todennäköistä, että Ukrainan tilanteen kehittymistä tarkasti seuraavat ihmiset pääsevät keskimäärin parempiin duuneihin kuin ne, jotka intoilevat Cheekin kaltaisesta artistista. Itse en kuulu kumpaankaan näistä ryhmistä. Joku Alexander Stubb taas kuuluu molempiin.

Miten pitkälle pääsee kuulumalla siihen (valtavaan) massaan, joka dissaa Cheekin musiikin diggailijoita keskustelupalstoilla ja muualla somessa?

En tiedä. Se ei kuitenkaan ollut tässä edes keskustelun aiheena. En ottanut kantaa Cheekin dissaajien menestymiseen, vaan sellaisten ihmisten menestymiseen, jotka seuraavat tarkasti Ukrainan tilannetta. Kiinnostuneisuus politiikkaan korreloi varmasti korkean koulutustason kanssa, kun taas Cheekin diggailu korreloi korkean koulutustason kanssa käänteisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Merkittävin joukko on valkoroskazombilauma. Ovat omaksuneet amerikkalaisen valtakulttuurin täysin. Aivoja ei käytetä, ne hapatetaan lopullisesti Big Brotherin ja muun tv-roskan kautta, markkinamiesten hieroessa käsiään. Medialukutaito on olematon. Kokoomusta äänestetään koska se on muotia, mutta politiikkaa ei seurata eikä siitä ymmärretä mitään. Äärimmäinen itsekeskeisyys ja nautinnonhaku korostuu.

Kyllähän tätä samaa ilmiötä on paljon meissä vanhemmissakin ikäryhmissä. Yli kolmekymppisissäkin on tuota samaa buumia menossa, paljonkin. Kai tämä villitys tarttuu niihin ihmisiin, jotka huomaavat että perkele ikä ei ala enää kakkosella ja halutaan elää "ikuista nuoruutta". Sen jälkeen alkaa vaihe, jolloin ulkopuoliset tekijät ja muiden hyväksyntä alkaa ohjailla omia tekemisiä ja tämä pitää näyttää kaikkialle.

Sosiaalinen media on kuin luotu tällaisia henkilöitä varten ja oikeastaan älypuhelimet vailla kameraa olisivat ainoa järkevä viestintäväline tällaiselle henkilölle. Otetaan salilta kuvia, otetaan tyttöjen (myös poikien) illasta kuvia, lisätään jotain videoista jostain baarista sekä Cheekin keikalta ja annetaan itsestään todellinen glamour-kuva muille ihmisille vaikka itseasiassa sama ihminen kävelisi muuten naama norsun vitulla suurimman osan päivästä. Äärimmäinen itsekeskeisyys ja "tykkäysten" kerjääminen korostuu ja eletään niiden varjolla. Sama ihmisryhmä katsoo Big Brotheria ja pitää ohjelmassa olevia ihmisiä tärkeinä julkkiksina. Samoin he seuraavat kaikkia mahdollisia trendejä mitä ihmisten keskuudessa liikkuu, vaikka ne olisivat miten idioottimaisia. Nämä ihmiset yrittävät olla sosiaalisia ja muita huomioivia, vaikka todellisuudessa vain oma etu kiinnostaa. Ehkä tämä "kaikki heti nyt minulle"-elämäntyyli kuvastaa nykyajan menoa myös esimerkiksi parisuhde-eroissa ja niiden kasvavassa määrässä. Jollain näillä jenkkikulttuurin suomipainoksilla on muuten ihan perhekin perustettu lapsineen, joka myös kuulostaa varsin huonolta yhdistelmältä, pitihän sekin perustaa jossain vaiheessa nopeasti, kun se oli In jossain vaiheessa.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Merkittävin joukko on valkoroskazombilauma. Ovat omaksuneet amerikkalaisen valtakulttuurin täysin. Aivoja ei käytetä, ne hapatetaan lopullisesti Big Brotherin ja muun tv-roskan kautta, markkinamiesten hieroessa käsiään. Medialukutaito on olematon. Kokoomusta äänestetään koska se on muotia, mutta politiikkaa ei seurata eikä siitä ymmärretä mitään. Äärimmäinen itsekeskeisyys ja nautinnonhaku korostuu. Tytöt ottavat 14-vuotiaasta asti herutuskuvia instagramiin housut syvälle persvakoon työnnettynä. Suurin osa ei ikinä ole lukenut kirjoja, skippaavat koulunkin pakolliset kirjat lukemalla wikipediasta juonipaljastukset viimeisenä iltana. Salilla käydään nappaamassa muutama selfie, koska kaikkien on saatava tietää että SINÄ kävit salilla. Cheek, sama ilmiö. Hauskinta tässä on se, että sama artisti oli nuorison keskuudessa jopa lievä naurunaihe ennen sitä Vain Elämää-ohjelmaa. En katsonut sitä, joten ei oikein ole hajua kuinka onnistui nousemaan kansansuosioon.
Yök, aivan karmealta kuulostava ihmisryhmä. Onneksi en koe lainkaan samaistuvani heihin :D Tästä päästäänkin aiheeseen mikä ei minulle avaudu: Muodin seuraaminen ja/tai valtavirran mukana meneminen. Toki valtavirran mukana on senverran hyvä mennä, ettei joudu erilaisuuden takia kiusatuksi. Mutta ainakin itse koen olevani ainakin osittain ns. oman tien kulkija, omistan LP-levysoittimen, VHS-nauhurin ja pidän farkkutakkia vaikka luulen että monen mielestä nuo ovat last seasonia. Keskiverto suomalainen on valmistunut ammattiin ja tienaa työnteolla 3000 euroa kuussa. Minä tienaan puolet keskipalkasta enkä ole valmistunut ammattiin, enkä näillä näkymin lähde opiskelemaankaan vaikka kuinka tyrkytettäisiin. Toisaalta tiedostan, että ammattitutkinto olisi erittäin hyvä olla olemassa. Joku mainitsi että nuorison osalta ryyppääminen on vähentynyt. En tiedä, onko alkoholinkäyttö vähentynyt jos tarkastellaan kokonaisuudessaan kaikkia suomalaisia mutta jonkinlaisen käsityksen olen saanut että raittius olisi nykyään muodikasta. Minua taas ei saa lopettamaan/vähentämään juomista vaikka se olisi kuinka tätä päivää. En ole kiinnostunut valtavasta laihdutusbuumista vaikka painoni kolminumeroinen onkin, en seuraa Big Brotheria enkä esim. formuloita.
 
Y Tästä päästäänkin aiheeseen mikä ei minulle avaudu: Muodin seuraaminen ja/tai valtavirran mukana meneminen...koen olevani ainakin osittain ns. oman tien kulkija, omistan LP-levysoittimen, VHS-nauhurin ja pidän farkkutakkia

Oletko ihan tosissasi? Ensin dissaat muodin seuraajat ja sitten kerrot, että omistat LP-soittimen. Vinyylien kuunteleminenhan nimenomaan on nykyään muoti-ilmiö. LP-soitin on olennainen osa trenditietoisen urbaanin nuoren kämpän sisustusta.

Vai usutitko nyt minut ajamaan miinaan hipstereille tyypillisellä ironialla?
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Oletko ihan tosissasi? Ensin dissaat muodin seuraajat ja sitten kerrot, että omistat LP-soittimen. Vinyylien kuunteleminenhan nimenomaan on nykyään muoti-ilmiö. LP-soitin on olennainen osa trenditietoisen urbaanin nuoren kämpän sisustusta.
Noh, kuten kerroin, en seuraa muotia. Ja koska en seuraa muotia, en ole tietoinen siitä, mikä on muodissa. Täten olin siinä uskossa, että LP-maailma on menneen talven lumia.
 
Noh, kuten kerroin, en seuraa muotia. Ja koska en seuraa muotia, en ole tietoinen siitä, mikä on muodissa. Täten olin siinä uskossa, että LP-maailma on menneen talven lumia.

Kuunteletko musiikkia, joka on tehty tällä vuosituhannella? Jos vastaus on kyllä, luulisi että olet levykaypassa pannut merkille, että nykyään myös uutta musiikkia julkaistaan vinyylimuodossa enemmän kuin kymmenen vuotta sitten. Itse en ole edes ostellut levyjä enää vuosikausiin, mutta tämän asian huomaa jo ihan pelkästään levykaupan näyteikkunaa vilkaisemalla. Ja nimenomaan trendikkäiden, Flow-festarien tarjontaan istuvien artistien levyistä myydään vinyylinä paljon suurempi osuus kuin jonkun Cheekin tai Anneli Mattilan tuotoksista.

Tietysti Suomestakin löytyy monta ihmistä, jotka kuvittelevat, että vaihtoehtotrendit ja retromuodit eivät ole trendejä ja muoti-ilmiöitä lainkaan, ja että niiden mukana kulkiessaan ihminen on kovinkin yksilöllinen persoona.
 
Viimeksi muokattu:

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Minulle ei aukea tämä Ice bucket-haaste. Korjatkaa jos olen väärässä tämän oletukseni kanssa. Oli tauti nimeltä ALS, tuli haaste kerätä sille rahaa. Säännöt olivat että haastoit kaverin, joka sai joko vaihtoehdot lahjoittaa suoraan 100 dollaria, tai ottaa kylmää vettä niskaan niin pääsee kympillä. Kuitenkin pääasia että jotain lahjoituksia tulee. Ja ihan hyvä ja hauska idea.

Mutta mitä se taas Suomessa on, harva edes tietää tuota alkuperää. Kuvitellaan että jes nyt tässä hyväntekeväisyyden nimissä otetaan vähän vettä (joka harvemmin on edes sitä kylmää jäävettä) niskaan. Sitten sosiaalinen media täyttyy näistä peukkuhuoraajista. Mut hei tää menee hyväntekeväisyyteen tää video, antakaa peukkuu. Siellä lohduttaa varmaan vitusti tautia sairastavia tällä hetkellä. Piti saada rahaa järjestölle, saatiinkin paljon peukkuja ja julkisuudenkipeitä ihmisiä.

Mikä ihme siinä on että alkuperäisiä ohjeita näille haasteille ei voida selvittää. Kolme sekuntia googlessa ja ihmiset olisivat viisaampia. Sama juttu keväällä kalja-haasteen kanssa, joka oli vielä naurettavampi. Alkuperäinen ideahan oli vetää 0,5l kalja ns "ykösellä" ja haastaa kaveri. Jossain vaiheessa se kuitenkin vaihtui siihen että 16-vuotiaat kuvailivat videoita jossa ryystivät viiteen minuuttiin 0,33l kaljan, tai jopa siiderin. Toisaalta ihan sama mitä nauttivat ja miten, naurettava haaste.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Minulle ei aukea tämä Ice bucket-haaste. Korjatkaa jos olen väärässä tämän oletukseni kanssa. Oli tauti nimeltä ALS, tuli haaste kerätä sille rahaa. Säännöt olivat että haastoit kaverin, joka sai joko vaihtoehdot lahjoittaa suoraan 100 dollaria, tai ottaa kylmää vettä niskaan niin pääsee kympillä. Kuitenkin pääasia että jotain lahjoituksia tulee. Ja ihan hyvä ja hauska idea.

Mutta mitä se taas Suomessa on, harva edes tietää tuota alkuperää. Kuvitellaan että jes nyt tässä hyväntekeväisyyden nimissä otetaan vähän vettä (joka harvemmin on edes sitä kylmää jäävettä) niskaan. Sitten sosiaalinen media täyttyy näistä peukkuhuoraajista. Mut hei tää menee hyväntekeväisyyteen tää video, antakaa peukkuu. Siellä lohduttaa varmaan vitusti tautia sairastavia tällä hetkellä. Piti saada rahaa järjestölle, saatiinkin paljon peukkuja ja julkisuudenkipeitä ihmisiä.

Mikä ihme siinä on että alkuperäisiä ohjeita näille haasteille ei voida selvittää. Kolme sekuntia googlessa ja ihmiset olisivat viisaampia. Sama juttu keväällä kalja-haasteen kanssa, joka oli vielä naurettavampi. Alkuperäinen ideahan oli vetää 0,5l kalja ns "ykösellä" ja haastaa kaveri. Jossain vaiheessa se kuitenkin vaihtui siihen että 16-vuotiaat kuvailivat videoita jossa ryystivät viiteen minuuttiin 0,33l kaljan, tai jopa siiderin. Toisaalta ihan sama mitä nauttivat ja miten, naurettava haaste.
No onpas nyt mieli taas pahoitettu! Tuossahan sinä juuri kuvailit sosiaalisen netin sisällön parilla sanalla: peukkuja ja julkisuudenkipeitä ihmisiä. Ovatko Facebookin julkaisut paria poikkeusta lukuun ottamatta koskaan olleet yhtään laadukkaampia kuin nämä nyt tapetilla olevat haastetehtävät sun muut ketjukirjeet? Sosiaalisen median sisältö on aina ollut 99% turhaa paskaa, eli ei mitään uutta bittiauringon alla.

Enkä minä toisaalta jaksaisi närkästyä, jos joku teini saa vettä niskaansa ALS-taudin vuoksi, vaikkei tämä ei tarinan alkuperästä tiedä mitään. Mutta kenties joku videon näkevä on taustoista tietoinen ja tulee ainakin ohimennen ajatelleeksi tautia sekä sitä sairastavia. Tuskin tuo ohikiitävä ajatus haittakaan hankkeelle tekee. Ehkä lahjoituksia ei tipu kuten alunperin toivottiin, mutta kaikki taudin saama huomio on kuitenkin loppupeleissä kotiinpäin.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Piti saada rahaa järjestölle, saatiinkin paljon peukkuja ja julkisuudenkipeitä ihmisiä.

Kolme sekuntia googlessa ja ihmiset olisivat viisaampia.

Omaa ohjettaan, kun olisi noudattanut, olisi ehkä huomannut, että on ne kai pari dollariakin sinne saanut. Ja tosi ilkeitä muuten ne ihmiset, jotka eivät ole alkuperäistä ohjetta lukeneet ja ovat lahjoittaneet yli sata taalaa, siat.

Että silleen...
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Omaa ohjettaan, kun olisi noudattanut, olisi ehkä huomannut, että on ne kai pari dollariakin sinne saanut. Ja tosi ilkeitä muuten ne ihmiset, jotka eivät ole alkuperäistä ohjetta lukeneet ja ovat lahjoittaneet yli sata taalaa, siat.

Että silleen...

Tästä ainakin Steve O oli eri mieltä, kuulemma suosioon nähden aivan liian vähän rahaa tullut. Facebook-päivityksessään kyseenalaisti ovatko edes julkkikset lopulta lahjoittaneet rahaa ollenkaan. Onhan joo tuo kyllä ihan hyvää tietoisuutta taudista, mutta kyllähän siellä myös rahaakin tarvittaisiin.
 

Janders

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tästä ainakin Steve O oli eri mieltä, kuulemma suosioon nähden aivan liian vähän rahaa tullut. Facebook-päivityksessään kyseenalaisti ovatko edes julkkikset lopulta lahjoittaneet rahaa ollenkaan. Onhan joo tuo kyllä ihan hyvää tietoisuutta taudista, mutta kyllähän siellä myös rahaakin tarvittaisiin.

Niin, vasta 53 miljoonaa dollaria kuukaudessa, viime vuoden vastaavan ajan 2,2 miljoonan sijaan. On se synkkää. Näitä Steve-O:n kaltaisia huomiota huoraavia mielensäpahoittajia nyt riittää. "Mutku kaikki ei lahjota, yyyhyyhyyyh". En tajua tätä asennetta lainkaan. Aina kun joku lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, toinen kysyy miksi et lahjoittanut enemmän. Aina kun joku aloittaa tempauksen jonkun asian hyväksi, toinen tulee kyseenalaistamaan tempauksen tarkoitusperät ja haukkumaan koko tempausta pinnalliseksi huomionkerjäämiseksi. Samaan aikaan suuri osa näistä sankareista istuu kotona, eivät lahjoittamatta mitään kenellekään tai tekemättä mitään kenenkään hyväksi. Sitten on vielä erikseen nämä "minähän en tee mitään numeroa siitä, että lahjoitan, siksi olen parempi ihminen"-tyypit. Voi perskele, helvetin hienoa, että lahjoitat, mutta mistäs niitä uusia lahjoittajia saadaan, kun esimerkiksi 5/10 henkilöstä ei edes tiedosta taudin olemassaoloa?

Luvut osoittavat selkeästi, että tämä tempaus on erittäin onnistunut, ja vaikka lahjoituksia olisikin vaikka puolet vähemmän, niin Icebucket Challenge on silti tuonut täysin ilmaista mainosta julkisuutta taudille ja täten lisännyt ihmisten tietoisuutta. Mm. taudin Wikipedi-sivua on vilkuiltu huomattavasti normaalia ahkerammin. Ihan helvetin sama, jos jotkut teinit tai yms. JYPin pelaajat eivät videoissaan muissa mainita jääveden kippaamisen alkuperäistä ideaa, kokonaisuudessaan on kuitenkin kyseessä loistava tempaus!
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
JYP#44:llä on pointti. Eiköhän movemberin aikanakin todella moni vain kasvata viiksiä, eivätkä tee hyväntekeväisyyden eteen yhtään mitään.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
"Verosuunnittelu ei ole oikein" -tyyppiset väittämät eivät oikein avaudu minulle. Miten niin ei ole? Jos ihminen yrittää laillisin keinoin minimoida varallisuutensa menetyksen ja jakamisen kaikenmaailman tyhjäntoimittajille, niin mikä siinä on väärin?

Jos lainsäädäntö mahdollistaa kaikenlaisen verokikkailun, niin vika on lainsäädännössä, eikä niissä, jotka toimivat sen tarjoamien mahdollisuuksien puitteissa. Näin ollen korjaavat toimenpiteet tulee suunnata lainsäädäntöön, joka taas on meidän äänestäjien käsissä (kaiketi).
 
"Verosuunnittelu ei ole oikein" -tyyppiset väittämät eivät oikein avaudu minulle. Miten niin ei ole? Jos ihminen yrittää laillisin keinoin minimoida varallisuutensa menetyksen ja jakamisen kaikenmaailman tyhjäntoimittajille, niin mikä siinä on väärin?
Eipä Laura Rätykään vaivautunut sitä sen enempää perustelemaan, sanoi vaan että "Yhteiskunnallisesta näkökulmasta tällainen verokikkailu ei ole hyväksyttävää". Ilmeisesti olettaa että kaikki ymmärtävät miksi. Harmi ettei kukaan esittänyt jatkokysymystä.

Laura Räty verokohustaan: "En enää tekisi järjestelyä"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös