Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 237 377
  • 7 315

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tietysti se on yksilöllistä.

Omakohtaisesti olen vain huomannut, että viiden tunnin sikeät unet pitävät olon paljon virkeämpänä kuin kahdeksan tunnin huonot unet.
Totta toki tämäkin, itse olen saanut "nauttia" tuosta huonosta nukkumisesta nyt kuukauden kestäneen flunssarupeaman takia (joka yö saanut herätä yskimään ja muutamana yönä unet jääneet todella vähiin) niin varmasti vaikuttaa myös reilusti koettuun unentarpeeseen. Kunhan tästä tervehtyy niin pystyy tekemään mahdollisesti todenmukaisempia arvioita unentarpeesta oppiessa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ja henkilökohtaisestikin vaihtelee mm. iän ja tarpeen mukaan. Itse voin anekdoottimaisena esimerkkinä kertoa (eli "kokemusasiantuntijuutena" minkä todistusarvo on yhtä tyhjän kanssa mutta kerronpa silti) että täysipäiväisesti duunissa ollessani unentarpeeni oli sellainen 7-8 tuntia yössä (lähemmäs 7 riitti melko hyvin), mutta nyt opintovapaalla täysipäiväisenä uusien asioiden oppijana tuntuu ettei 9 tuntiakaan olisi liikaa. Aivot tarvitsevat paljon enemmän lepoa ainakin itselläni uusien asioiden omaksumiseen siinä missä rutiinisuorittaminen menee lyhemmälläkin levolla ongelmitta.

Olen huomannut saman. On sellaisiakin, jotka selviävät 1-2 tunnin yöunilla. Tamihan ottaa Kukon & " hit the sack" ja nukkuu pitkään eli 7 tuntia.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen huomannut saman. On sellaisiakin, jotka selviävät 1-2 tunnin yöunilla. Tamihan ottaa Kukon & " hit the sack" ja nukkuu pitkään eli 7 tuntia.
Kannattaa seurata jollain mittarilla unen laatua. Sitä huomaa aika nopeasti, että unessa on selkeä rytmi, itsellä se on tasan 90 minuuttia. Siitä seuraa, että jos nunkuu 90 minuuttia, on selkeästi virkeämpi ja voi jättää yöunet väliin. Sama kannattaa huomioida kun menee nukkumaan. Jos pitää herätä ajan hetkellä tX, niin kannattaa mennä nukkumaan ajan hetkellä tX-7,5h tai joku muu 1,5h monikerta. Tänään ei ollut kello soimassa, mutta heräsin automaattisesti tasan 6h nukkumaanmenon jälkeen. Se ei ole sattumaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kannattaa seurata jollain mittarilla unen laatua. Sitä huomaa aika nopeasti, että unessa on selkeä rytmi, itsellä se on tasan 90 minuuttia. Siitä seuraa, että jos nukkuu 90 minuuttia, on selkeästi virkeämpi ja voi jättää yöunet väliin.

Ihmisten pitäisi tajuta se, että on muitakin mahdollisia nukkumisaikoja kuin aina se 7 tuntia putkeen jossain tietyssä kohtaa. Jotenkin se ei vain mene perille, kun eletään keksittyä kiireistä elämää.

Kukaan paitsi joku intialainen guru ei voi olla nukkumatta, mutta miksi kangistutaan kaavoihin kuvitellen sen olevan ainoa vaihtoehto.

Viime aikoina en muista uutisia siitä, jos työnantajat alkaisivat antaa duunareillensa palkallista vapaata nukkua kesken työpäivää. Aivan varmasti firma tekisi parempaa tulosta verrattuna nykyiseen lounasväsymykseen, kun tekijät menevät kuitenkin salaa vessaan nukkumaan. Asiasta on puhuttu, mutta mitään ei tapahdu.

Joissain firmoissa on lepohuoneita, mutta ne on aina tyhjillään, kun ei kukaan uskalla niitä potkujen pelossa käyttää.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kannattaa seurata jollain mittarilla unen laatua. Sitä huomaa aika nopeasti, että unessa on selkeä rytmi, itsellä se on tasan 90 minuuttia. Siitä seuraa, että jos nunkuu 90 minuuttia, on selkeästi virkeämpi ja voi jättää yöunet väliin. Sama kannattaa huomioida kun menee nukkumaan. Jos pitää herätä ajan hetkellä tX, niin kannattaa mennä nukkumaan ajan hetkellä tX-7,5h tai joku muu 1,5h monikerta. Tänään ei ollut kello soimassa, mutta heräsin automaattisesti tasan 6h nukkumaanmenon jälkeen. Se ei ole sattumaa.

Kyllä. Eikö tuo ole se REM-uni, sen kierto. Sitten on nämä päiväunet, sen olen huomannut, minkä ovat huomanneet kaikki muutkin, että 20 minuuttia on parempi kuin vaikkapa tunti.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eräässä keratusharjoituksessa Rovajärvellä porukka teloi itseänsä oikein urakalla. Sairaalan kautta kotiin häpeämään. Olin päivällä patterinpäällikkö ja öisin mittausupseeri, joka valmistelee tuliasemat, varapaikat ja maalialueet. Olin nukkumatta noin 72 tuntia ja päässä alkoi viirata kunnolla. Nukuin käskynjaossa seisaalta puuta vasten nojaten. Kaikki nähdyt kappaleet olivat äs-kirjaimen muotoisia ja horisontti keinui. Aloin nähdä hallusinaatioita.
Operaation jälkeen piti Kemijärvellä siskonmiehen kanssa lähteä palautumaan, pelaamaan bilistä ja heittämään dartsia. Ei onnistunut, koska saunan jälkeen "herra nukunvähän" tipahti ja nukkui yhtämittaan 16-17 tuntia.
Ikävä kokemus, en suosittele.

Edit: Ei määrätty, vaan kerroin voivani tehdä. Jos nukkuminen ja sen ongelmat kiinnostaa, niin kannattaa katsoa käsite Ûbermannin rytmiikka.

Armeijassa näki kyllä mainioita nukkumissuorituksia. Parhaat olivat eräs vähän pyylevämpi jamppa, joka nukahti sänkyynsä kesken iltaeväiden syömisen, mutta silti se unissaankin tunki suuhunsa karkkeja, kuorsasi silmät kiinni ja käsi haroi välillä aina karkkipussista kamaa kitusiin, sitten se mussutti ja nielaisi ja taas jatkui kuorsaus. Sillä oli kuulemma lapsesta asti ollut moinen taito, olikohan se siksi niin pyöreässä kondiksessakin.

Yksi alikersantti taas nukahti jollain leirillä viereiseen poteroon asettaan vastaan, kun oltiin jotain hemmetin ampumisharjoitusta tekemässä, ja se nukkui siinä koko harjoituksen ajan vaikka ympärillä jengi ampui ja yhdessä vaiheessa harjoitusta ammuskeltiin kranaatinheittimilläkin etumaastoon. Se oli sillee sopivasti siihen aseeseen nojalla että näytti varmaan harjoituksen valvojille että se oli kanssa ampumassa silloin ku piti, ja sit sillee vähän kuitenkin kyyryssä niin että kai näytti että se oli myös vähän mennyt matalaksi kun huudettiin suojaan suojaan. Kun ampumiset oli ammuttu, kävin tönäsee sitä niin sit se heräs ja oli ihan kuutamolla että missä helvetissä ollaan.
 

RonSwanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManU, HIFK, Pittsburgh Steelers, Die Mannschaft
Eräässä keratusharjoituksessa Rovajärvellä porukka teloi itseänsä oikein urakalla. Sairaalan kautta kotiin häpeämään. Olin päivällä patterinpäällikkö ja öisin mittausupseeri, joka valmistelee tuliasemat, varapaikat ja maalialueet. Olin nukkumatta noin 72 tuntia ja päässä alkoi viirata kunnolla. Nukuin käskynjaossa seisaalta puuta vasten nojaten. Kaikki nähdyt kappaleet olivat äs-kirjaimen muotoisia ja horisontti keinui. Aloin nähdä hallusinaatioita.
Operaation jälkeen piti Kemijärvellä siskonmiehen kanssa lähteä palautumaan, pelaamaan bilistä ja heittämään dartsia. Ei onnistunut, koska saunan jälkeen "herra nukunvähän" tipahti ja nukkui yhtämittaan 16-17 tuntia.
Ikävä kokemus, en suosittele.

Edit: Ei määrätty, vaan kerroin voivani tehdä. Jos nukkuminen ja sen ongelmat kiinnostaa, niin kannattaa katsoa käsite Ûbermannin rytmiikka.


Mulla ei yhtä hyvää tarinaa ole, mutta jonkinlainen kuitenkin. Lähdettiin torstaina klo 15:00 yön yli kestävään harjoitukseen, herätys oli ollut normaalisti 7:00 vai mikä lie olikaan. Noh, koko yö siis marssimista ja suunnistusta ja erilaisia ampumisharjotteita jne. Ei sekunttiakaan unta tai edes "lepohetkiä", maksimissaan syötiin ja vähän istuttiin kunnes jatkettiin matkaa. Sitten perjantaina jossain varmaan 10:00 tullaan kasarmille, tehdään joku koe siinä (mikä muuten todisti kuinka saatanan väsyneitä ollaan, siinä kokeessa oli kaikkia keksittyjä sanoja jne ja sitli vastattiin niihin ihan pokkana), sitten alkoi se perusoperaatio ennen lomille lähtöä: tavarat kuivumaan, aseet puhtaaksi ja suihkun kautta puhtaat vaatteet päälle. Noh, oltiin siinä vissiin vähän muita nopeampia niin huomasin että syömiseen lähtemiseen on vielä tunti aikaa..

Sen noin 30h valvomisen jälkeen kun menin tunniksi nukkumaan, kerkesin vaipumaan jo aivan todella syvään uneen, ja sitten kuuluu se aivan saatanan kovaa kajareista möykkäävä "RUOKAILUUN KYMMENEN MINUUTTIA" niin olin aivan sekaisin. Siis ihan kuin olisin sammunut, varmaan enemmän sekaisin kun alkoholista pääsee. Kun se kuulutus tuli niin möykkäsin ite siihen myös jotain tuskaista ääntä, ja piti ihan tosi monta kertaa katsoa ympärille, ennen kuin tiesin missä olen, päivämäärästä tai kellonajasta ei tietoakaan. Kun kaverit siinä sitten koittaa tsempata että lähetään syömään, heräähän nyt, niin pikkuhiljaa taas muisti että missä oon ja miksi :D
 

Pekkis

Jäsen
"Suomen antidopingtoimija ADT ei saa testata pelaajia leirin tai maailmancupia edeltävien harjoitusotteluiden yhteydessä" IS 1.9.2016

"NHL-pelaajat ovat testattavissa silloin, kun he osallistuvat kesän aikana järjestäytyneeseen urheilutoimintaan. Tällaisia ovat esimerkiksi maajoukkuetoiminta tai harjoittelu seurajoukkueiden mukana." IS 28.9.2018

Ei vaan avaudu, vaikka kuinka yritän.
 
Viimeksi muokattu:

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Yksi alikersantti taas nukahti jollain leirillä viereiseen poteroon asettaan vastaan, kun oltiin jotain hemmetin ampumisharjoitusta tekemässä, ja se nukkui siinä koko harjoituksen ajan vaikka ympärillä jengi ampui ja yhdessä vaiheessa harjoitusta ammuskeltiin kranaatinheittimilläkin etumaastoon. Se oli sillee sopivasti siihen aseeseen nojalla että näytti varmaan harjoituksen valvojille että se oli kanssa ampumassa silloin ku piti, ja sit sillee vähän kuitenkin kyyryssä niin että kai näytti että se oli myös vähän mennyt matalaksi kun huudettiin suojaan suojaan. Kun ampumiset oli ammuttu, kävin tönäsee sitä niin sit se heräs ja oli ihan kuutamolla että missä helvetissä ollaan.

Itse sammuin yhtenä yönä metsässä kannonnokan päälle istualteen siten, että taskulamppu sojoitti suoraan silmiin. Vähän aikaisemmin oli pitänyt osoittaa valoa johonkin puun rungon kaivertamiseen. Oli aika mielenkiintoinen tunne päässä, kun lopulta heräsin siitä.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En oikein ymmärrä. Miksi teinit menevät jääkiekko-otteluun räpläämään kännyköitään?
Kohtalaisen järjetöntä.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En oikein ymmärrä. Miksi teinit menevät jääkiekko-otteluun räpläämään kännyköitään?
Kohtalaisen järjetöntä.

Eikä pelkästään teinit vaan myös ihan aikuiset ihmiset. Siinä luetaan uutisia ja twittereitä vieressä, vaikka peli on käynnissä kentällä.

Itse liikun pääosan matkoistani julkisilla kulkuneuvoilla ja joku aika sitten avautui, että ikkunasta ulos katseleminen on lopulta paljon mielenkiintoisempaa kuin luurin tuijottaminen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En oikein ymmärrä. Miksi teinit menevät jääkiekko-otteluun räpläämään kännyköitään?
Kohtalaisen järjetöntä.

Kuten yllä sanottu, niin mitkä ihmeen teinit. Aikuiset tekevät sitä täysin samaa ja aivan koko ajan.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En oikein ymmärrä. Miksi teinit menevät jääkiekko-otteluun räpläämään kännyköitään?
Kohtalaisen järjetöntä.

Osasyynä on myös itse tapahtuman pirstaloituminen. On ylipitkät erätauot (18-20min), kaksi mainoskatkoa per erä, aikalisät, valmentajan haastot yms. Nämä kaikki rikkovat väkisinkin fiilistä halleissa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Osasyynä on myös itse tapahtuman pirstaloituminen. On ylipitkät erätauot (18-20min), kaksi mainoskatkoa per erä, aikalisät, valmentajan haastot yms. Nämä kaikki rikkovat väkisinkin fiilistä halleissa.
Tulee tosiaan naputeltua itsekin viestejä otteluseurantaketjuun hallilta kun taukoja tulee runsaasti ja etenkin mainoskatkojen aikana ehtii angstailla hurjana.

Kaverin kanssa oli puhetta juuri lauantaina ottelutapahtuman venymisestä ja ainakin itse toivoisin että anniskelu (ja ruokatarjoilu) tulisivat kattamaan suurimman osan katsomosta. Jos erätkin ehtisi kitata kaljaa niin myynti kasvaisi varmasti (seuran talous kiittäisi) ja varsinaisia erätaukoja voisi tiputtaa takaisin sinne 12 minuuttiin tai varttiin että se osa porukoista ketkä eivät törpöttelyä harrasta (samoin kuin toki kaikki muutkin) selviäisivät ottelutapahtumasta siihen aiempaan pariin tuntiin nykyisen n. 2,5 sijaan (tuossa siis aika loppuvihellykseen ilman jatkoja, siirtymiset luonnollisesti päälle).
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voin avata ensimmäisen kohdan: unentarve vaihtelee, se ei ole sama kaikilla ihmisillä.
Unen tarve vaihtelee, mutta tutkimusten mukaan lähes kaikki tarvitsevat sen vähintään 7 tuntia unta per yö. Ne ketkä "eivät tarvitse" ovat yleensä vain tottuneet siihen väsymykseen eivätkä tiedä paremmasta.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No tämä, ei helvetti. Tietenkin, jos vaikka suvussa ei ole kesämökkiä, niin ei ehkä ole valoon tottunut. Jos ei ole, niin sitten kannattaa harjoitella.

Silmät kiinni ja paä tyynyyn, ei se ole vaikeaa.

Se valohan menee kumminkin silmäluomien läpi ja lisää jonkun hereilläolohormonin tuotantoa. Fysiologinen juttu, ei siinä opettelu auta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Se valohan menee kumminkin silmäluomien läpi ja lisää jonkun hereilläolohormonin tuotantoa. Fysiologinen juttu, ei siinä opettelu auta.

Ilmankos ennen vanhaan nukuttiin kesäisin ikkunattomissa aitoissa. Kyllä vanha kansa tietää.
Vakituiseen asuntoon voi nykyaikana hankkia pimennysverhot.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On paljon sellaisia välinpitämättömiä ihmisiä, jotka jonkun toisen luona/työpaikalla/harrastuspaikassa ym käyvät paskalla eivätkä osaa harjata niitä paskaraitojaan pois siitä kaakelista.Ilmeisesti ylivoimaisen vaikea toimenpide.
 
On paljon sellaisia välinpitämättömiä ihmisiä, jotka jonkun toisen luona/työpaikalla/harrastuspaikassa ym käyvät paskalla eivätkä osaa harjata niitä paskaraitojaan pois siitä kaakelista.Ilmeisesti ylivoimaisen vaikea toimenpide.

Harvinaisen vittumaisia vieraita jos kaakeleille paskovat.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Tuon tietyllä tavalla ymmärrän, että jos kellon soidessa väsyttää niin paljon, ettei ylös pääse, niin yrittää torkulla vähän pitemmästi nukkua. Ainakin, jos torkun käyttö tällä tavalla on vain satunnaista.

Tarkoitin kuitenkin sellaisia ihmisiä, jotka ihan säännönmukaisesti torkuttavat ainakin kerran joka aamu. Ja eka herätys suunnitellaan siten, että nuo vakiotorkutukset ehtii hyvin tehdä ja vielä ehtii töihin tai mihin onkaan menossa.

Itsellä on ainakin suunnattomia vaikeuksia aamulla päästä ylös sängystä, koska ei vaan oo mun juttu päästä niin aikasin töihin. Mutta kun on määräys, että toimihenkilöiden pitää olla valvomassa, että "laiskat duunarit tekevät töitä reippaasti heti ensimmäisestä summerista siihen viimeiseen pärähdykseen asti". VMP.

Ohessa kuva allekirjoittaneen herätyksestä. En vaan pysty pääsemään ylös ekalla yrityksellä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20181009-200035.png
    Screenshot_20181009-200035.png
    121,6 KB · kertaa luettu: 366

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Itsellä on ainakin suunnattomia vaikeuksia aamulla päästä ylös sängystä, koska ei vaan oo mun juttu päästä niin aikasin töihin. Mutta kun on määräys, että toimihenkilöiden pitää olla valvomassa, että "laiskat duunarit tekevät töitä reippaasti heti ensimmäisestä summerista siihen viimeiseen pärähdykseen asti". VMP.

Ohessa kuva allekirjoittaneen herätyksestä. En vaan pysty pääsemään ylös ekalla yrityksellä.
Jos tuo on säännöllistä, niin eikö olisi helpompaa herätä ekalla yrityksellä, jos se olisi 6.10, eikä 5.30? 40 minuuttia lisää katkeamatonta unta kuulostaa ihan hyvältä mulle.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Jos tuo on säännöllistä, niin eikö olisi helpompaa herätä ekalla yrityksellä, jos se olisi 6.10, eikä 5.30? 40 minuuttia lisää katkeamatonta unta kuulostaa ihan hyvältä mulle.

Ei se oo ihan niin helppoa. 6.10 pitää olla jo ulkona. Siis harvoin menee tuonne kolmanteen torkkuun. Noi viimeiset on vaan varalla..
 

Glove

Jäsen
Itsellä on ainakin suunnattomia vaikeuksia aamulla päästä ylös sängystä, koska ei vaan oo mun juttu päästä niin aikasin töihin. Mutta kun on määräys, että toimihenkilöiden pitää olla valvomassa, että "laiskat duunarit tekevät töitä reippaasti heti ensimmäisestä summerista siihen viimeiseen pärähdykseen asti". VMP.

Ohessa kuva allekirjoittaneen herätyksestä. En vaan pysty pääsemään ylös ekalla yrityksellä.
Näyttää ihan ex-appiukon herätykseltä. Vitutti olla joskus lomalla kylässä siellä kun se siellä viereissä huoneessa torkutti kymmenen kertaa ennen kuin heräsi. Itsellä ei kyllä ole vaikeuksia nousta, ongelma on enemmänkin siinä unen saamisessa. Onneksi siihenkin on lääkkeet, muuten en nukkuisi varmaan ollenkaan.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Kaksi asiaa:

1) Torkutus. En torkuta ikinä. On todella inhottavaa herätä 5-10 min. ennen asetettua herätystä. Tietää, että vielä olisi voinut nukkua, mutta nyt todennäköisesti ei enää saa unta ennen kuin kello pärähtää. Ja jotkut sitten tekee tätä varta vasten tarkoituksella torkuttamalla? Ja jotkut vielä monta kertaa putkeen? En vaan ymmärrä. Miksi ei laita sitä kelloa herättämään silloin kun pitää nousta ylös ja nuku mahdollisimman keskeytyksettä siihen asti?
Allekirjoittanut on vähentänyt torkuttamista rajusti. Pari vuotta sitten oli iltavuoroja, joten rytmi oli todella loistava kun sai nukkua sinne 12-14 asti. Nykyään kuitenkin pitää nousta viimeistään kasilta.
Herätykset ovat 6:20, 7:35, sekä 7:38 ja backup kännykässä vielä tasan kasilta, siltä varalta että en noihin herätyksiin herää tai sitten mokaan jollain tapaa.
Se syy miksi torkutus on, koska aina kun kuulen herätyksen soivan niin suorastaan rukoilen että se olisi tuo kello 6:20 herätys, koska saan nukkua silloin vielä yli tunnin. Monesti pettymys on kuitenkin suuri kun huomaan, sen olevan juurikin tuo viimeinen herätys. Tottumuksesta en nimittäin aina enää edes herää tuohon ekaan alerttiin. Homma olisi liian raakaa jos olisi vain sen yksi herätys. Joskus "pahimpina" aikoina torkutuksia oli päivittäin jopa 10 kappaletta, joten siinä suhteessa homma on jo järkevämpää
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös