Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 242 294
  • 7 330

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En tiedä mikä tilanne on nykyään, mutta muutama vuosi sitten lueskelin juttua jossa kerrottiin energiajuomatölkissä olevan suurin piirtein saman verran kofeiinia kuin kupillisessa kahvia. Ja vajaa puolet enemmän kuin samassa määrässä coca colaa.

Kai sekin voi paljon olla kun ei nykynuoria ole vissiin opetettu juomaan lapsesta asti kahvia kuten esim. meikäläistä.

Jouduin vuosia käyttämään erilaisia kofeiinivalmisteita hereillä pysyäkseni ja etuna noilla energiajuomilla oli, että eivät isoissa määrissä käynyt vatsan päälle. Korvaamalla nuo kahvilla olisi paska lentänyt holtittomasti jo ennen puoltapäivää.
 

holynordic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Україна
Suomen posti. En ymmärrä, miten vuonna 2018 on mahdollista, että postin kulku on näin tahmeaa ja vaivalloista. Jos postitat kirjeen, et voi olla varma siitä, että kirje päätyy perille asti. Jos odotat kirjettä, et voi tietää, onko se seuraavana päivänä, viikon päästä, vai ei koskaan perillä. Paketeille onkin nykyisin myös muita, Postin palveluista riippumattomia lähetysvaihtoehtoja, joita itse käytänkin aina kuin mahdollista. Kumma juttu, ettei kukaan keksi vastaavaa palvelua kirjeille. Joo joo, nykyajan mukaisesti lähes kaiken saa E-laskuina ja sähköisessä muodossa, mutta joskus nyt on vaan pakko käyttää konkreettisesti kirjevaihtoehtoa, jos muuta ei ole saatavilla.

Edit. oma suosikkini on se, kun postitin samana päivänä, samaan aikaan, samassa toimipisteessä kaksi kirjettä. Toisen määränpäänä oli eräs Etelä-Euroopan maa, toisen määränpäänä Tampereen seudulla oleva kunta. Arvatkaa, kumpi oli ennemmin perillä? Kirje, joka meni Etelä-Eurooppaan!

"Varmin tapa kätkeä ruumis, on postittaa se."
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tähän aikaan ensi vuonna ohjelma. Siis ne juttelee eka sohvalla ja sit kävelee oven taakse, juontaja kävelee toiselle ovelle ja sieltä pölähtää nää ihmiset jostan tulevaisuudesta. Whaaaaat in da faaak
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Kaksi asiaa:

1) Torkutus. En torkuta ikinä. On todella inhottavaa herätä 5-10 min. ennen asetettua herätystä. Tietää, että vielä olisi voinut nukkua, mutta nyt todennäköisesti ei enää saa unta ennen kuin kello pärähtää. Ja jotkut sitten tekee tätä varta vasten tarkoituksella torkuttamalla? Ja jotkut vielä monta kertaa putkeen? En vaan ymmärrä. Miksi ei laita sitä kelloa herättämään silloin kun pitää nousta ylös ja nuku mahdollisimman keskeytyksettä siihen asti?

2) Microsoft Word. Wordissa on kyllä monenmoista ihmeteltävää, mutta nyt päällimmäisenä on ikkunan oletusmuoto, kun Wordin avattuaan ikkunan pienentää kokonäytön tilasta pienemmäksi siitä rastin vieressä olevasta napista. Kuka on ikinä käyttänyt Wordia tuon muotoisella ikkunalla? Aivan, ei kukaan. Jos joku ei tiedä, niin ainakin mun Word on iät ja ajat valinnut suosikkimuodokseen tuollaisen laajakuvanäytön kuvasuhteilla olevan suorakulmion, eli n. tuplasti leveämmän kuin korkean. Sivusta näkyy tällöin puolet ja molemmilla puolilla on 10 cm harmaata tyhjää. Sitten aina pitää säätää siten, että harmaa tila sivuilta pois ja ylä- ja alareunaikkunasta näytön rajoihin saakka.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaksi asiaa:

1) Torkutus. En torkuta ikinä. On todella inhottavaa herätä 5-10 min. ennen asetettua herätystä. Tietää, että vielä olisi voinut nukkua, mutta nyt todennäköisesti ei enää saa unta ennen kuin kello pärähtää. Ja jotkut sitten tekee tätä varta vasten tarkoituksella torkuttamalla? Ja jotkut vielä monta kertaa putkeen? En vaan ymmärrä. Miksi ei laita sitä kelloa herättämään silloin kun pitää nousta ylös ja nuku mahdollisimman keskeytyksettä siihen asti?

Niinhän se varmaan alkuperäinen idea onkin. Aamulla herätyksen soidessa sitten toteaa, että tarvitsee vielä lisää unta, vaikka myöhästyisikin vähän töistä. Pomo haukkuu mutta ei se potkuja anna. Vielä tällä kertaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
1) Torkutus. En torkuta ikinä.
Tähän vahva sama... En ymmärrä logiikkaa että miksi pitää laittaa herätys vähän aikasemmaksi että saa nukkua vielä vähän? Ja vielä useaan kertaan... Outoja ovat ihmiset...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tähän vahva sama... En ymmärrä logiikkaa että miksi pitää laittaa herätys vähän aikasemmaksi että saa nukkua vielä vähän? Ja vielä useaan kertaan... Outoja ovat ihmiset...

Logiikka on siinä, että ei sitä etukäteen tiedä miten hyvin sai nukuttua ja vaivaako krapula. Jos sai hyvin, niin se on ihan mukavaakin herätä ajoissa eikä tarvitse heti juosta ovesta ulos.

Jos on huono olo, niin sitä yrittää viivyttää minkä verran pomo ikinä suvaitsee. Eihän se toimi ja täysin typerää tuollainen. Järkevämpää on siirtää luuri jonnekin kauas ja juosta suihkuun sitten, kun se pärähtää soimaan.

Tietenkin paras ratkaisu on hankkia sellainen työpaikka missä ei tarvitse herätyskelloa vaan herää sitten kuin herää.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Tähän vahva sama... En ymmärrä logiikkaa että miksi pitää laittaa herätys vähän aikasemmaksi että saa nukkua vielä vähän? Ja vielä useaan kertaan... Outoja ovat ihmiset...
Olet käsittänyt väärin. Herätys on silloin kun pitäisi herätä, ja torkutus tapahtuu yliajalla. Sänky tuntuu houkuttelevammalta kuin hihnalle raahautuminen.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Niinhän se varmaan alkuperäinen idea onkin. Aamulla herätyksen soidessa sitten toteaa, että tarvitsee vielä lisää unta, vaikka myöhästyisikin vähän töistä. Pomo haukkuu mutta ei se potkuja anna. Vielä tällä kertaa.
Tuon tietyllä tavalla ymmärrän, että jos kellon soidessa väsyttää niin paljon, ettei ylös pääse, niin yrittää torkulla vähän pitemmästi nukkua. Ainakin, jos torkun käyttö tällä tavalla on vain satunnaista.

Tarkoitin kuitenkin sellaisia ihmisiä, jotka ihan säännönmukaisesti torkuttavat ainakin kerran joka aamu. Ja eka herätys suunnitellaan siten, että nuo vakiotorkutukset ehtii hyvin tehdä ja vielä ehtii töihin tai mihin onkaan menossa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Olet käsittänyt väärin. Herätys on silloin kun pitäisi herätä, ja torkutus tapahtuu yliajalla. Sänky tuntuu houkuttelevammalta kuin hihnalle raahautuminen.
Joe Plop ymmärsi täysin, mitä tarkoitin. Siinä mielessä olen kanssasi samaa mieltä likikaimani, että ne ihmiset, jotka torkuttavat ennaltasuunnitellusti, ovat ymmärtäneet kyseisen funktion tarkoituksen väärin.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Joe Plop ymmärsi täysin, mitä tarkoitin. Siinä mielessä olen kanssasi samaa mieltä likikaimani, että ne ihmiset, jotka torkuttavat ennaltasuunnitellusti, ovat ymmärtäneet kyseisen funktion tarkoituksen väärin.

Oli kyllä hauska nähdä Shardik lainaamassa Shardia.

Joo, vastasin vähän eri asiaan nähtävästi. Täällä kummeksuttiin torkutuksen logiikkaa, joka minun mielestäni on hyvinkin selkeä. Siksi kirjoitin, että käsitit väärin.

Eli sellaisiakin ihmisiä siis on, jotka torkuttavat tarkoituksella eivätkä "vastentahtoisesti" kuten minä käytännössä joka arkiaamu. No se ei kyllä minullekaan avaudu.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan se tietty hienoo jos on sellainen duuni että voi valita työajan mutta väitänpä että ne on vähemmistö. Mun ei montaa kertaa tarttis sanoo töissä että ei nyt ehtinyt kun piti torkuttaa niin kehkeytyisi sellainen "pitipäs sattua ja vielä viimeisenä työpäivänä"-tyyppinen tilanne... Toki sen jälkeen sillä torkuttamisella ei niin väliä olisikaan...
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuon tietyllä tavalla ymmärrän, että jos kellon soidessa väsyttää niin paljon, ettei ylös pääse, niin yrittää torkulla vähän pitemmästi nukkua. Ainakin, jos torkun käyttö tällä tavalla on vain satunnaista.
Olen unihäiriöinen. Nukun ehkä neljä tuntia yössä. Joskus väsyttää, yleensä ei. Hieman yli kymppivuostiaana huomasin, että omituinen ja poikkeava olenkin minä, keskiiverto nukkuu 9 tuntia? Oli outo ja hämmentävä havainto. Elokuvia ja kirjoja menee melkoisen paljon. Mitähän meidät luonut Jumala Charles Darwin mietti luodessaan meistä näinkin erilaisia?
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen unihäiriöinen. Nukun ehkä neljä tuntia yössä. Joskus väsyttää, yleensä ei. Hieman yli kymppivuostiaana huomasin, että omituinen ja poikkeava olenkin minä, keskiiverto nukkuu 9 tuntia? Oli outo ja hämmentävä havainto. Elokuvia ja kirjoja menee melkoisen paljon. Mitähän meidät luonut Jumala Charles Darwin mietti luodessaan meistä näinkin erilaisia?

9 tuntia tuntuu kyllä jäätävän isolta unimäärältä per yö. Univikainen olen minäkin, mutta jotenkin tuntuisi hassulta jos joskus kymmeneltä jo pitäisi mennä nukkumaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Napoleonin väitetään sanoneen, että "miehet nukkuvat 6 tuntia, naiset 7 tuntia ja laiskurit 8 tuntia". Itse Napo nukkui 4 tuntia.
Omien havaintojen perusteella melkein kaikkien kerros- ja rivitalonaapureiden ikkunat ovat aina pimenneet 10-11 maissa illalla. Eikä intissäkään 250 miehen komppaniasta jäänyt iltahuudon (22.00) jälkeen tv:tä katsomaan, lukemaan tai pingistä pelaamaan kuin me samat n. 20 kaveria.
Omat yöunet ovat iän myötä lyhentyneet n. 6-7 tuntiin, mutta minkään ikäisenä ei minulla ole ollut vaikeuksia herätä heti ja nousta sängystä kun herätyslaite herättää. Joskus se vaan herättää vähän yllättäen.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Napoleonin väitetään sanoneen, että "miehet nukkuvat 6 tuntia, naiset 7 tuntia ja laiskurit 8 tuntia". Itse Napo nukkui 4 tuntia.

Ilmankos arvostelukyky olikin kyseenalainen uran loppupuolella. Margaret Thatcherista muuten kerrotaan samaa 4 tuntia, ja kyllähän sekin sitten väsyneenä teki huonoja päätöksiä.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
9 tuntia tuntuu kyllä jäätävän isolta unimäärältä per yö. Univikainen olen minäkin, mutta jotenkin tuntuisi hassulta jos joskus kymmeneltä jo pitäisi mennä nukkumaan.
Asiasta neljänteen. Miten perustellaan sisäistä kelloa: Jos kännykkäinen on pistetty soimaan vaikka 06.35, niin sitä kumminkin herää pari minuttia aikaisemmin? Miksi joillakin toimii ja toisaalta jollain ei. Miten perustella ja logiikka... joops, olen baarissa, mutta ihmettelen käsitettä. Kännissä on kiva olla. Kaikki naiset, joilla on kaksi pakaraa, ovat erittäin kauniita.

Edit: En ole asenteellinen. Kaikki muut ovat.
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos se herätys on usein ennenkin ollut 6:35, niin elimistö ennakoi ja keventää unta jo etukäteen, jottei tule kauheaa shokkia sen helvetinkoneen piristessä kesken kauneimpien unien. Ei välttämättä toimi univelkaisilla tai muuten rytmistä pudonneilla näin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kyllä avaudu se, että miten joku pystyy nukkumaan yhdeksän tuntia. Viimeksi olen noin pitkät unet ottanut toissa vuonna kun sairastuin keuhkokuumeeseen. Tavallisesti 5-6 tuntia riittää ihan hyvin.

Enemmän ihmetystä kuitenkin herättää joidenkin vinkuminen siitä, että "on liian valoisaa nukkumiseen". Kokeilkaa joskus laittaa silmät kiinni niin ongelma ratkeaa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nukun normaalisti noin 8 tuntia arkisin. Jos tuntuu sille niin voin hyvin viikonloppuna vetää 12 tunnin unet ilman sen suurempia ongelmia.
Toisaalta pärjään pitkäänkin noin 6 tunnin yöunilla jos tarvetta on. Tuon alle jos menee niin niin alkaa tulla univelkaa. Veikkailen että oma unentarpeeni on siinä 7 tunnin paikkeilla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Enemmän ihmetystä kuitenkin herättää joidenkin vinkuminen siitä, että "on liian valoisaa nukkumiseen". Kokeilkaa joskus laittaa silmät kiinni niin ongelma ratkeaa.

No tämä, ei helvetti. Tietenkin, jos vaikka suvussa ei ole kesämökkiä, niin ei ehkä ole valoon tottunut. Jos ei ole, niin sitten kannattaa harjoitella.

Silmät kiinni ja paä tyynyyn, ei se ole vaikeaa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ei kyllä avaudu se, että miten joku pystyy nukkumaan yhdeksän tuntia. Viimeksi olen noin pitkät unet ottanut toissa vuonna kun sairastuin keuhkokuumeeseen. Tavallisesti 5-6 tuntia riittää ihan hyvin.

Enemmän ihmetystä kuitenkin herättää joidenkin vinkuminen siitä, että "on liian valoisaa nukkumiseen". Kokeilkaa joskus laittaa silmät kiinni niin ongelma ratkeaa.

Voin avata ensimmäisen kohdan: unentarve vaihtelee, se ei ole sama kaikilla ihmisillä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Voin avata ensimmäisen kohdan: unentarve vaihtelee, se ei ole sama kaikilla ihmisillä.
Ja henkilökohtaisestikin vaihtelee mm. iän ja tarpeen mukaan. Itse voin anekdoottimaisena esimerkkinä kertoa (eli "kokemusasiantuntijuutena" minkä todistusarvo on yhtä tyhjän kanssa mutta kerronpa silti) että täysipäiväisesti duunissa ollessani unentarpeeni oli sellainen 7-8 tuntia yössä (lähemmäs 7 riitti melko hyvin), mutta nyt opintovapaalla täysipäiväisenä uusien asioiden oppijana tuntuu ettei 9 tuntiakaan olisi liikaa. Aivot tarvitsevat paljon enemmän lepoa ainakin itselläni uusien asioiden omaksumiseen siinä missä rutiinisuorittaminen menee lyhemmälläkin levolla ongelmitta.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eräässä keratusharjoituksessa Rovajärvellä porukka teloi itseänsä oikein urakalla. Sairaalan kautta kotiin häpeämään. Olin päivällä patterinpäällikkö ja öisin mittausupseeri, joka valmistelee tuliasemat, varapaikat ja maalialueet. Olin nukkumatta noin 72 tuntia ja päässä alkoi viirata kunnolla. Nukuin käskynjaossa seisaalta puuta vasten nojaten. Kaikki nähdyt kappaleet olivat äs-kirjaimen muotoisia ja horisontti keinui. Aloin nähdä hallusinaatioita.
Operaation jälkeen piti Kemijärvellä siskonmiehen kanssa lähteä palautumaan, pelaamaan bilistä ja heittämään dartsia. Ei onnistunut, koska saunan jälkeen "herra nukunvähän" tipahti ja nukkui yhtämittaan 16-17 tuntia.
Ikävä kokemus, en suosittele.

Edit: Ei määrätty, vaan kerroin voivani tehdä. Jos nukkuminen ja sen ongelmat kiinnostaa, niin kannattaa katsoa käsite Ûbermannin rytmiikka.
 
Viimeksi muokattu:

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja henkilökohtaisestikin vaihtelee mm. iän ja tarpeen mukaan. Itse voin anekdoottimaisena esimerkkinä kertoa (eli "kokemusasiantuntijuutena" minkä todistusarvo on yhtä tyhjän kanssa mutta kerronpa silti) että täysipäiväisesti duunissa ollessani unentarpeeni oli sellainen 7-8 tuntia yössä (lähemmäs 7 riitti melko hyvin), mutta nyt opintovapaalla täysipäiväisenä uusien asioiden oppijana tuntuu ettei 9 tuntiakaan olisi liikaa. Aivot tarvitsevat paljon enemmän lepoa ainakin itselläni uusien asioiden omaksumiseen siinä missä rutiinisuorittaminen menee lyhemmälläkin levolla ongelmitta.

Tietysti se on yksilöllistä.

Omakohtaisesti olen vain huomannut, että viiden tunnin sikeät unet pitävät olon paljon virkeämpänä kuin kahdeksan tunnin huonot unet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös