Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 243 535
  • 7 330

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viranomaistahojen käsittämättömän pitkät käsittelyajat. Viime viikolla sain päätöksen Kansaneläkelaitokselta kun olin tehnyt helmikuussa tehdystä päätöksestä oikaisuvaatimuksen. Siis hieman alle 5 kk. Keväällä taas potkin eläkevakuutusyhtiö Ilmarista perseelle puhelimen välityksellä kun odottelin päätöstä kuntoutusrahahakemukseeni. No, sen sainkin luvatun neljän kuukauden sijaan peräti kolmessa kuukaudessa. Toki sitten valitin toukokuussa saamastani kielteisestä päätöksestä ja pari päivää sitten sain työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnalta kirjeen, jossa kerrottiin käsittelyajan olevan 7-10 kuukautta. Siis mitä vittua? Yksi ihminenkö siellä käsittelee koko maan eläkeasiavalitukset?

Ei tämmöinen yksinkertainen ihminen käsitä miten jonkun paperipinon lukemiseen voi mennä noin jumalattoman kauan? Kertokaa jos tiedätte.
Viranomaiset pyytävät asiakirjoja toisilta viranomaisilta sekä lääkärinlausunnot eri sairaaloista, terveysasemilta ja yksityisiltä toimijoilta jne. niin aikaa menee siihen. Sitten kun tämä asiakirja saapuu, niin asiakirja menee käsittelijän työjonoon, joka ruuhkatilanteesta riippuen voi olla mitä tahansa 1-30 päivän välillä. Käytännössä kuitenkin kun viranomainen joutuu pyytämään jotain asiakirjaa jostakin, niin tämän aiheuttama viivästys on mitä tahansa 10 - 60 päivän välillä riippuen käsittelijän työtilanteesta sekä kuinka nopeasti toinen viranomainen tai toimija vastaa asiakirjapyyntöön. Sitten jos vaikka pyydetyssä lääkärinlausunnossa mainitaan, että "potilaan polvea hoidettu Terveystalolla vuonna 2004", niin sitten viranomainen pyytää sieltäkin vielä lausuntoja ja alkaa uusi odotusaika.

Käsittelin joskus vakuutusyhtiössä lakisääteisiä tapaturmia, mikä on vakuutusyhtiöille annettu viranomaistehtävä, ja tuollaistahan se on.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sitten kun tämä asiakirja saapuu, niin asiakirja menee käsittelijän työjonoon, joka ruuhkatilanteesta riippuen voi olla mitä tahansa 1-30 päivän välillä.

Niin, syy pitkään käsittelyaikaan ei yleensä ole käsittelyn hitaus, vaan käsiteltävien asioiden liian suuri määrä verrattuna käsittelevien virkailijoiden määrään.
Itse asian varsinaiseen käsittelyyn voi mennä 10 minuuttia, mutta sitä ennen asia on odottanut jonossa vuoroaan viikkoja tai kuukausia. Jonossa olevien asioiden lajittelu tavallisiin, kiireellisiin ja erittäin kiireellisiin on aikaa vievää hommaa ja sekin aika on pois varsinaisesta käsittelystä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, syy pitkään käsittelyaikaan ei yleensä ole käsittelyn hitaus, vaan käsiteltävien asioiden liian suuri määrä verrattuna käsittelevien virkailijoiden määrään.
Itse asian varsinaiseen käsittelyyn voi mennä 10 minuuttia, mutta sitä ennen asia on odottanut jonossa vuoroaan viikkoja tai kuukausia. Jonossa olevien asioiden lajittelu tavallisiin, kiireellisiin ja erittäin kiireellisiin on aikaa vievää hommaa ja sekin aika on pois varsinaisesta käsittelystä.
Ainakin oman kokemuksen mukaan eniten asian käsittelyä hidastaa tarvittavien asiakirjojen odottaminen. Tämä kun ei asiakkaalle näy, niin on helppo syyllistää viranomaista, että heillä kestää 5 kuukautta ratkaista asia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Luin joutessani läpi tämän lain: Etu- ja sukunimilaki 946/2017 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® kun aloin ihmetellä, että saako Suomessa vaihtaa nimeä niin monta kertaa kuin haluaa, niinkuin rikollisilla ja varsinkin sarjarikollisilla näyttää olevan tapana. Eipä näytä tosiaan laista löytyvän mitään rajoituksia muutostiheyteen, vaan petosrahoja saa vapaasti käyttää seuraavan rikossarjan valmisteluun. Tosin jos kokonaan uusia nimiä ei saisi rajattomasti ottaa, menisivät konnat varmaan naimisiin päiväksi tai kahdeksi, jotta saisivat "aviopuolion" nimen. Eivät pysy lait kieroutuneen ihmismielen perässä.
Ei ihmisen nimi naimisiin mennessä mitenkään automaattisesti muutu vaan ihan samalla tavalla se hoidetaan maistraatissa silloin kuin muutoinkin nimeä muuttaessa. Eka vaihto on ilmainen, toisen maksaa.

Olen kaksi kertaa saanut ihmisen vaihtamaan nimeään. Kerran menemällä naimisiin ja toisella kertaa ostamalla lentolipun väärällä nimellä. Helpompi oli vaihtaa nimeä kuin lippua...
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nimenvaihdosta tuli mieleen asia joka ei avaudu minulle. Eräs miespuolinen tuttavani meni tuossa jokunen vuosi sitten naimisiin ja päätti ottaa vaimonsa sukunimen. Tämän päätöksen myötä suuri osa miehen sukulaisista ja perheestä boikotoi häitä ja katkaisi välit. Ei kuulemma voi hyväksyä, että mies ottaa naisen nimen. Ja nyt on kuulemma vuosi 2018.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kumpi sinulle ei avaudu? Se, että mies otti vaimon nimen vai se sukulaisten käytös? Minulla on oletus, mutta kerro nyt kuitenkin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Oletin oikein. Samaa mieltä kanssasi, umpimielistä puuhaa sukulaisilta.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oletin oikein. Samaa mieltä kanssasi, umpimielistä puuhaa sukulaisilta.

Asiaa sivuten erään vanhan luokkakaverin tapauksessa sukulaiset - eivät nyt välejä pistäneet poikki - mutta kuitenkin kunnolla suuttuivat siitä, ettei hän mennyt kirkossa naimisiin. Hänellä on kuulemma vieläkin sukulaisia jotka ovat sitä mieltä ettei kaverini ole avioliitossa, koska sopimuksesta puuttuu papin aamen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nimenvaihdosta tuli mieleen asia joka ei avaudu minulle. Eräs miespuolinen tuttavani meni tuossa jokunen vuosi sitten naimisiin ja päätti ottaa vaimonsa sukunimen. Tämän päätöksen myötä suuri osa miehen sukulaisista ja perheestä boikotoi häitä ja katkaisi välit. Ei kuulemma voi hyväksyä, että mies ottaa naisen nimen. Ja nyt on kuulemma vuosi 2018.
Jonkinlainen ymmärrys tälle voisi olla jos olisi joku sukunsa viimeinen mies ja suvunjatkaja. Tai no silti aika uskomatonta touhua. Toki naisen nimenkin ottaminen on minusta vähän omituista puuhaa, tai siis että miksi. En toki silti boikotoisi ilmaista alkoholia.
Asiaa sivuten erään vanhan luokkakaverin tapauksessa sukulaiset - eivät nyt välejä pistäneet poikki - mutta kuitenkin kunnolla suuttuivat siitä, ettei hän mennyt kirkossa naimisiin. Hänellä on kuulemma vieläkin sukulaisia jotka ovat sitä mieltä ettei kaverini ole avioliitossa, koska sopimuksesta puuttuu papin aamen.
Luulen että äitini ei vieläkään yli 10 vuoden jälkeen ole tajunnut että hän oli paikalla veljeni avioliiton siunaamisessa, ei avioliittoon vihkimisessä.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Nimenvaihdosta tuli mieleen asia joka ei avaudu minulle. Eräs miespuolinen tuttavani meni tuossa jokunen vuosi sitten naimisiin ja päätti ottaa vaimonsa sukunimen. Tämän päätöksen myötä suuri osa miehen sukulaisista ja perheestä boikotoi häitä ja katkaisi välit. Ei kuulemma voi hyväksyä, että mies ottaa naisen nimen. Ja nyt on kuulemma vuosi 2018.

Kiitti vinkistä. Olenkin jo ehtinyt miettiä kohteliasta tapaa olla kutsumatta sukulaisia häihini.

Jonkinlainen ymmärrys tälle voisi olla jos olisi joku sukunsa viimeinen mies ja suvunjatkaja. Tai no silti aika uskomatonta touhua. Toki naisen nimenkin ottaminen on minusta vähän omituista puuhaa, tai siis että miksi. En toki silti boikotoisi ilmaista alkoholia.

Puhut suvun viimeisestä, mutta ihmettelet naisen nimen ottamista. Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa mies otti vaimonsa nimen, jotta heillä olisi yhteinen sukunimi ja vaimon sukunimi ei häviäisi. Naiset ovat suvunjatkajia siinä missä miehetkin.

Yhdistelmänimiä (esim. Virtanen+Niemelä=Virtelä) en ymmärrä tapauksissa, joissa molemmilla on perheenjäseniä elossa ja välit kunnossa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Puhut suvun viimeisestä, mutta ihmettelet naisen nimen ottamista. Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa mies otti vaimonsa nimen, jotta heillä olisi yhteinen sukunimi ja vaimon sukunimi ei häviäisi. Naiset ovat suvunjatkajia siinä missä miehetkin.
Ei sitä killata. Syytäkin hävitä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Yhdistelmänimiä (esim. Virtanen+Niemelä=Virtelä) en ymmärrä tapauksissa, joissa molemmilla on perheenjäseniä elossa ja välit kunnossa.
Ei kai sitä sukunimeä sukulaisten takia valita vaan ihan itsensä takia.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ei kai sitä sukunimeä sukulaisten takia valita vaan ihan itsensä takia.

Tai perheen?

Olisi mielenkiintoista kuulla yhdistelmänimen ottajien käsite SUKUnimestä, jos tarkoitus ei ole irtaantua suvustaan.

Oma asenteeni omaan nimeeni on se, että niin kauan en tule vaihtamaan nimeäni, kun en ole sukuni vanhin.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Sitten se, että monesta paikasta olen lukenut, että lämpöisistä ilmoista ei saa valittaa. Miksi kylmistä sitten saa?
Keleistä nyt on aika turhaa valittaa noin muutenkin. Säälle kun ei mitään voi, se on mitä se on.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sitten se, että monesta paikasta olen lukenut, että lämpöisistä ilmoista ei saa valittaa. Miksi kylmistä sitten saa?
No jos talvella toivoo että olisi lämmintä ja kesällä toivoo, että olisi kylmää niin saa pitää turpansa kiinni.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Koululainen-lehdessä
Vieläkö tätä tehdään? Millaiset ihmiset tätä tilaa? Omasta lapsuudesta muistelisin, että lehti ei oikein ollut minkään lapsigenren mieleen täysin.

------

Tuolla menneillä sivuilla käsiteltiin kaupan jonossa takaa tunkevia, niin itse estän tämän jäämällä aivan liukuhihnan alkuun laittamaan omia ostoksia, näin seuraava ei yksinkertaisesti pysty tunkemaan linjalle mitään. Vielä sopiva hidastelu loppuun, että sen seuraava asiakas -kyltin voi laittaa pienen välin jälkeen, joten kassan ei tarvi kysellä "kuuluuko tämä vielä teille" -kysymyksiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös