Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 730 857
  • 33 987

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hoksasin just että joskus pari kuukautta sitten pistin ton ikkunan sälkkärit kiinni ja siitä lähtien ne on ollut niin. Ja tässä pienessä yksiössä ei muuta ikkunaa ole kuin toi yks. Mutta miksi sitä ulos pitäisi katsella? Ei noi talot liiku.

Helvetti mikä maalaissana sälkkärit. Minulla on aina auki ja olen joskus miettinyt pitäisikö niitä joskus pitää kiinni. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että en näe mitä muissa asunnoissa tapahtuu, niin ei kai sieltäkään sitten tänne näy. Ihan kiva nähdä ulos, mutta olen tullut myös samaan tulokseen, että nuo talot ei liiku. En silti oikein ymmärrä miksi niitä ei voisi katsella.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Pohjoisessa ne myy nakkikioskeillakin grillimakkaraa. Miksi niiden nimi ei sitten ole grillimakkarakioski?
Siis eikö Helsingin nakkikioskeissa myydä kuin nakkeja? Kyllä mä oon saanu muutakin, toki olin varmaan päissäni niin saatan muistaa väärin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Helsinki on Suomen suurin kopio. Kieli on kopioitu Ruotsista, arkkitehtuuri Pietarista ja ruokakulttuuri Ameerikoista. Maakunnissa sentään myydään suomalaiseen tapaan kyrsää, eikä mitään hotdogeja, hamburgereita, chickenwingsejä, fishandchipsejä ja muuta rip off -ruokaa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis eikö Helsingin nakkikioskeissa myydä kuin nakkeja? Kyllä mä oon saanu muutakin, toki olin varmaan päissäni niin saatan muistaa väärin.
Kävin katsomassa ennen kirjoittamista, Sörnäisten Lidlissä kun muutenkin äsken kävin. Näköjään oli niitä siinä kurvin grillillä. Itse asiassa luki vielä että makkara, balkanmakkara, ryynimakkara(!), camping ja nakki. Se lista tosin tuntui muutenkin olevan lähes puolet isompi kuin joissakin toisissa paikoissa.

Mutta esimerkiksi Oulussa ihmisille tulee nälän uhatessa mieleen että nyt voisi syödä makkaran, jos ne siis on vaikka jossain urheilutapahtumassa.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Maakunnissa sentään myydään suomalaiseen tapaan kyrsää, eikä mitään hotdogeja, hamburgereita, chickenwingsejä, fishandchipsejä ja muuta rip off -ruokaa.
Hämeenlinnan seudulla on hotseja. Hienostelijat vetää sitte jotain muuta. Hotsi kahella suomella ja homma on aito ku kahen desin maito.

@pettter Niin sitä vaan mietinkin, että jos maalaisten nakkikioskin pitäisi olla makkarakioski, kun siellä myydään makkaraa, niin samoja ne on stadissa. Ja on niitä nakkejakin yleensä saatavilla. Pesispelien makkarakojut sit erikseen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@pettter Niin sitä vaan mietinkin, että jos maalaisten nakkikioskin pitäisi olla makkarakioski, kun siellä myydään makkaraa, niin samoja ne on stadissa. Ja on niitä nakkejakin yleensä saatavilla. Pesispelien makkarakojut sit erikseen.
No joo tuolla nimellä nyt ei niinkään ole väliä, mutta varmaan sellaisia juttuja voi sanoa maalaisten jutuiksi, joita tekee enimmäkseen vaan maalaiset, kuten esimerkiksi toi makkaroiden syöminen. Kyllä mäkin syön niitä, sen pidennetyn viikonlopun mökillä kerran kahteen vuoteen, ja välillä muutenkin. Mä tykkään makkarasta, mutta ei ne normaalisti tule mieleenkään kaupassa tai esimerkiksi jossain grillillä, mistä saa vaikka hampurilaisia, tai jossain urheilutapahtumassa. Tietenkin täällä Helsingissä varmaan puolet on maalta ja kannattaahan se tarjota niille mitä ne on tottunut haluamaan.
 
Mä tykkään makkarasta, mutta ei ne normaalisti tule mieleenkään kaupassa tai esimerkiksi jossain grillillä, mistä saa vaikka hampurilaisia, tai jossain urheilutapahtumassa. Tietenkin täällä Helsingissä varmaan puolet on maalta ja kannattaahan se tarjota niille mitä ne on tottunut haluamaan.

Sen takia ne varmaan Hampurissakin vetää makkaraa futismatsissa, kun ovat niin maalaisia hesalaisiin verrattuna. Mitä itse tykkäät urheilutapahtumissa syödä?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen takia ne varmaan Hampurissakin vetää makkaraa futismatsissa, kun ovat niin maalaisia hesalaisiin verrattuna. Mitä itse tykkäät urheilutapahtumissa syödä?
No tietenkin riippuu mitä on tarjolla. Ja kyllähän saksalaiset makkarat on vähän eri juttu kuin noi suomalaiset, mistä taisin jo tuolla avausviestissäkin vähän kertoa. Mä miellän ne enemmänkin ruokamakkaroiksi. Esimerkiksi jotain Atrian Hiillosmakkaraa tässä pääasiassa mietin. Jotain vastaavaa kait niissä kojuissa monesti on, ellei jopa pykälää huonompaa. Ja vaikka olisikin jotain Kabanossia, niin sekin on kuitenkin grillimakkaraa, minkä ostamiseen on hitusen isompi kynnys kuin esimerkiksi nakkien, mihin sä oot tottunut, paitsi tietenkin maalla. Pohjoisen sukulaiset vetää makkaraa läpi vuoden ja kyselee aina siellä käydessäni että mitä niistä mä yleensä ostan. Eikö ne juntit tajua.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Millaiseltahan maistuu keitetty grillimakkara? Uunissa siitä ei tule hyvää eikä paistinpannukaan parhaiten siihen hommaan sovellu. Kyllä se vaan on niin että grillimakkara sopii parhaiten grilliin tai sitten makkaratikkuun ja tuleen tai ennemminkin hiillokseen. Vedänkö mä notskin tähän kerrostaloasunnon lattialle vai mitä häh? No en. Joo grillimakkarat on enemmänkin maalaisten juttuja. Nakit voi syödä vaikka kylmiltään ja lenkkimakkarassakin on näkyvä ja helppopoistoinen kuori.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Helsinki on Suomen suurin kopio. Kieli on kopioitu Ruotsista, arkkitehtuuri Pietarista ja ruokakulttuuri Ameerikoista. Maakunnissa sentään myydään suomalaiseen tapaan kyrsää, eikä mitään hotdogeja, hamburgereita, chickenwingsejä, fishandchipsejä ja muuta rip off -ruokaa.
Yksinkertaisille ihmisille yksinkertaiset safkat. Kato hesassa pystyy paikalliset pystyy vetämään vähän monipuolisempaakin evästä. Täällä osataan jauhaa purkkaa ja kävellä yhtä aikaa. Landella taas maidot on heti maassa, kun mieleen juolahtaa, että onkohan lehmät jo seipäillä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sen takia ne varmaan Hampurissakin vetää makkaraa futismatsissa, kun ovat niin maalaisia hesalaisiin verrattuna. Mitä itse tykkäät urheilutapahtumissa syödä?

En kyllä ymmärrä tuota, että urheilutapahtumaan mennään syömään. Toisaalta onhan tauot tylsiä, jos nyt joskus harvoin jossain selvin päin on. Ehkä sitä silloin erehtyisi itsekin jotain syömään ajankuluksi.

Alasarjojen futismatseissa tosin pitää ostaa kisamakkara kannatuksen vuoksi, vaikka ei nälkä olekaan.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Maakunnissa sentään myydään suomalaiseen tapaan kyrsää, eikä mitään hotdogeja, hamburgereita, chickenwingsejä, fishandchipsejä ja muuta rip off -ruokaa.

Nyt tarkkana!
 
Esimerkiksi jotain Atrian Hiillosmakkaraa tässä pääasiassa mietin. Jotain vastaavaa kait niissä kojuissa monesti on, ellei jopa pykälää huonompaa. Ja vaikka olisikin jotain Kabanossia, niin sekin on kuitenkin grillimakkaraa, minkä ostamiseen on hitusen isompi kynnys kuin esimerkiksi nakkien, mihin sä oot tottunut, paitsi tietenkin maalla.

Hakametsässä myydään HK:n nakkimukeja ja Tammelan stadionilla Lihajalosteen grillimakkaraa. Ei tarvitse kyllä kauaa miettiä, kumman ostamiseen mulla on korkeampi kynnys.

Et vieläkään vastannut kysymykseeni, että mitä itse tykkäät urheilutapahtumissa syödä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Et vieläkään vastannut kysymykseeni, että mitä itse tykkäät urheilutapahtumissa syödä.
Harvemmin syön siellä mitään. Ylihintaista ja monesti pitäisi syödä seisten, kovassa ruuhkassa ja hirveällä kiireellä kun seuraava erä alkaa. Kalja tai kaksikin tulee joskus juotua. Tänä kesänä ajattelin käydä katsomassa jonkun matsin naisten pesistä tossa lähellä ja siellä saatan vaikka sen makkarankin ostaa. Eipä siellä muuta oikein olekaan kun mä en juo kahvia enkä pullaakaan ole tottunut syömään. Jossain junnujenkin jutussa voi jotain pientä ostaa ihan tukemisen vuoksi.

Yhdessä vaiheessa mulla oli tapana ennen IFK:n matsia hakea kaupasta kolme kaljaa ja juoda ne ulkona. Ensimmäinen meni Herttoniemessä bussipysäkillä, toinen kävellessä hallille ja kolmas siinä jossain kulmilla, heh. Tietenkin jos kunnolla lähtee viihteelle ja vaikka jossain porukassa niin voi syödä isomminkin. Joskus on tullut oltua myös aitiossa, missä oli safkat ja juomat, mutta en omilla rahoilla...
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Aikanaan intissä kun oli soppamiehen ominaisuudessa aikaa retkikeittimellä (en muista nyt enää nimeä) pelleillä ja puuhastella, niin keiteltiin grillimakkaroita. Maistuivathan ne luonnollisesti paremmalta sellaisessa tilanteessa, jossa oli hyvin vähän erilaisia safkaamismahdollisuuksia ja varsinkin kun oltiin jonkinlaisella teollisuusalueella jossa ei nuotioita saanut tehdä. Eivät maistuneet enää kotosalla nostalgiankaan voimalla samalta.

En myöskään ymmärrä juurikaan urheilutapahtumissa syömistä, jollei sitä tee jonkinlaisen yhteisöllisen fiiliksen saavuttamiseksi, kun kaikki on sikahintaista ja sitä paitsi yleensä kovin pieniä annoksia. Vihaiseksi vain tulee kaikessa tapauksessa. Miksei syö kotona kunnon settiä pohjille jottei tarvi perseillä lompakkoa ruvelle? Kännitkin voi yleensä vetää sitten jälkeenpäin. Toopet.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Kyllä "lihis kahella nakilla" jonka saa kolmella nakilla (ainakin sivistyneistä urheilupyhätöistä) vie melko hyvin nälän. Hinnankirossa on jos vertaa mitä maksaisi hankkia ainekset erikseen ja syödä kotona (Kalevankankaalla muistaakseni 4,50€ hallirempan hinnankohotusten jälkeen), mutta kyllä tuon voi kannatuksen vuoksi maksella. Samoin pelissä nautittava kahvi on noita kannatuksellisia/yhteisöllisiä juttuja.

Grillimakkara toimii myös mainiosti lätkämatsissa, harmillisesti ainakin Mikkelin hallista jouduttiin kaasugrillit poistamaan kun ilmeisesti joku viranomaistaho oli vihdoin kuullut makkarankypsennysmetodista ja lähtenyt mietiskelemään että mitenkäs se kaasulla kypsentäminen vajavaisesti tuuletetussa tilassa edistikään kansanterveyttä. Hallin käytävät olivat eräänkin kerran kunnolla savusumussa, mutta silti ehtoja käristemakkaroita söisi höyrytettyjä ennemmin.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Grillimakkara toimii myös mainiosti lätkämatsissa, harmillisesti ainakin Mikkelin hallista jouduttiin kaasugrillit poistamaan

En edes tiennyt, että jostain sisäkioskista olisi saanut grillimakkaroita. Pihallahan oli se asuntovaunukioski, jossa grillimakkaraa oli tarjolla.

Mutta kyllähän makkara on hyvää kaikissa muodoissa. Höyrykeitettynä lihapiirakan väliin, jos ei ole nakkeja. Ja voihan sen höyrykypsentää kiukaallakin.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Mutta kyllähän makkara on hyvää kaikissa muodoissa. Höyrykeitettynä lihapiirakan väliin, jos ei ole nakkeja. Ja voihan sen höyrykypsentää kiukaallakin.
Folioon vaan sipulin kera ja kypsymään kiukaan päälle. Ihan hyvää "pikaruokaa".
 
En myöskään ymmärrä juurikaan urheilutapahtumissa syömistä, jollei sitä tee jonkinlaisen yhteisöllisen fiiliksen saavuttamiseksi, kun kaikki on sikahintaista ja sitä paitsi yleensä kovin pieniä annoksia. Vihaiseksi vain tulee kaikessa tapauksessa. Miksei syö kotona kunnon settiä pohjille jottei tarvi perseillä lompakkoa ruvelle? Kännitkin voi yleensä vetää sitten jälkeenpäin. Toopet.

Minä joudun silloin tällöin syömään Tampereella matseissa sen takia, että töiden loppumisen ja matsin alkamisen väliin jää niin vähän aikaa, ettei siinä ajassa ehdi syödä. Tällaisessa tilanteessa olen esim. turvautunut Hakametsässä nakkimukiin, eikä tee kyllä ihan heti mieli kokeilla sitä uudestaan. Kotona syön toki aina, kun se vain on mahdollista.

Ulkomaillakin saattaa joskus joutua matkustamaan matsiin niin kiireisellä aikataululla, että joutuu syömään stadionilla/hallissa. Tai sitten ei vain tule käytyä syömässä ennen peliä, kun ei päiväohjelmaa ole niin minuutilleen suunniteltu. Tai sitten voi kokeilla ihan mielenkiinnosta, että millaista currywurstia myydään Bundesliiga-pelissä.

Siitä olenkin sitten jyrkästi eri mieltä, että "kännit voi vetää sitten jälkeenpäin". Kyllä urheilun katseleminen on kännissä paljon kivempaa, ja siksi tykkään yleensä naukkailla tukevasti Ilveksen vierasmatseissa ja ulkomailla pelejä katsellessa. Hakametsässä olen tosin ollut viimeksi kännissä vuonna 2003. Siellä käyn autolla.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Kyllä urheilun katseleminen on kännissä paljon kivempaa, ja siksi tykkään yleensä naukkailla tukevasti Ilveksen vierasmatseissa ja ulkomailla pelejä katsellessa.
Itse katselen urheilut mielummin skarppina, mutta ymmärrän kyllä, että kukaan ei kestä ilveksen toikkarointia selvin päin.
 
Itse katselen urheilut mielummin skarppina, mutta ymmärrän kyllä, että kukaan ei kestä ilveksen toikkarointia selvin päin.

Niin Ilveksen lätkämatsissa olen viimeksi ollut humalassa silloin vuonna 2003, sillä en käy heidän vieraspeleissään (ei ole talvisin aikaa). Sen sijaan kerran kesässä käydään Ilveksen futisjoukkueen vieraspelissä, ja sehän on viime vuosina voittanut pelejä aika kovalla prosentilla. Tänä vuonna on ymmärrettävistä syistä vähän hiljaisempaa, mutta toivottavasti elokuun ensimmäisenä näytetään IFK:lle Hesassa mistä kana pissii.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Tänä vuonna on ymmärrettävistä syistä vähän hiljaisempaa, mutta toivottavasti elokuun ensimmäisenä näytetään IFK:lle Hesassa mistä kana pissii.
No, se nähdään. Ajattelin olla itsekin paikalla. Ollut työrupeaman takia vähän taukoa IFK:n futismatseista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös