Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 731 234
  • 33 987

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Stam1nan Viimeinen Atlantis levyn lopetus on ehkä paras mitä tiedän. Kaksi viimeisintä biisiä on tunnelmaltaan aivan huikeita. Ei saatana.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Se, että kyllä saksalainen miettii kaikkea. Pakko linkata kaverin fb-kuva saksalaisen baarin vessasta, jossa on kusilaarin lisäksi myös yrjölaari.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Fysiikasta en tajua kuin vähän alusta ja senkin hitaasti, mutta tuli vain mieleeni, että kai kappaleen muoto ja kiinteys vaikuttaa kivuntuottoon, vaikka itse kohtaamis(?)energia olisikin vakio tietyn massan ja vauhdin jälkeen.

Varmasti vaikuttaa. Kävyn liike-energiasta iso osa kuluu kävyn muodon muuttamiseen ja uuden liikesuunnan mukaiseen etenemiseen, eikä kivuntuotantoon jää paljoakaan energiaa. Marmorikuula aiheuttaisi paljon isommat tuskat ja vauriot kohteeseensa, jos joku ilkeä orava sellaisella päättäisi viskata. Harto asiaa selvensikin jo hyvin. Tuo leskentekijä-puu on terve muistutus siitä, että vaikka miten luulisit sen sinuun melkein osuneen kävyn olevan iso juttu, niin jossain ne jutut on vielä isompia.

Kiitos pohdintatalkoista kaikille!
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jäi sitten ampumaurheilun harrastajana vaivaamaan nämä joulet. 9mm pistoolin 115 grainin täysvaippainen luoti antaa piipun suulla energiaa noin 460 joulea.
Osuma luotiliiviin ns point blanc etäisyydeltä on siis lähellä tuota määrää.
7,25kg painava keilapallo (raskain jolla saa keilata) saa saman määrän jouleja kun se pudotetaan reilun 7m korkeudesta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jäi sitten ampumaurheilun harrastajana vaivaamaan nämä joulet. 9mm pistoolin 115 grainin täysvaippainen luoti antaa piipun suulla energiaa noin 460 joulea.
Osuma luotiliiviin ns point blanc etäisyydeltä on siis lähellä tuota määrää.
7,25kg painava keilapallo (raskain jolla saa keilata) saa saman määrän jouleja kun se pudotetaan reilun 7m korkeudesta.
No nyt se selvisi miksi leffoissa ammuttu lentää ainasen 5m taaksepäin vaikka ampuu nallipyssyllä...
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
No nyt se selvisi miksi leffoissa ammuttu lentää ainasen 5m taaksepäin vaikka ampuu nallipyssyllä...

Heh juuri näin, vaikka todellisuudessa ammuttu putoaa ns niille sijoilleen (jollei luotina ole suht hidas ja todella massiivinen kuten haulikon täytteinen.)
Luoti solahtaa läpi melko helposti näin pääsääntöisesti (siis jos ei luotiliivejä ja silloinkin impakti ei ole riittävä heittämään ketään metrejä... voima ja vastavoima - eli vastaavasti aseesta lähtevän rekyylin pitäisi heittää ampuja taakse, jos luoti olisi niin tehokas että heittäisi kohteen)
Myytinmurtajatkin tätä testasi jossain jaksossa mutta en löytänyt klippiä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Stam1nan Viimeinen Atlantis levyn lopetus on ehkä paras mitä tiedän. Kaksi viimeisintä biisiä on tunnelmaltaan aivan huikeita. Ei saatana.

Ehdottomasti yksi parhaista ja nyt joudunkin ehkä pitkästä aikaa kaivamaan levyn hyllystä soittimeen. Muutenkin kyseessä oleva lätty on ensimmäisen levyn ohella taattua laatua suomalaisessa musiikkiskenessä. Muut jäävät sitten himpun verran tuon kaksikon varjoon, mutteivät nekään huonoja ole.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuota Moderaattorien viimeisintä pelikieltoilmoitusta silmäillessä avautui, että nimien perusteella jäähyboksiin on lähetetty koko tsekkiläistrio eli Oto Hascak, peterra sekä Prague 220406.

Jätkät ilmeisesti eksyneet väärän maan Jatkoaikaan ja häkki heilahti.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Minullekin avautui että Point Blanc on nuorisolle suunnattua dekkarikirjallisuutta ja alkuperäisessä viestissä haettiin ilmeisesti termiä point-blank.

Näinhän se on kun lukihäiriöinen kirjoittaa... ei näe omia virheitään kuin muiden osoittamana. My bad.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Näinhän se on kun lukihäiriöinen kirjoittaa... ei näe omia virheitään kuin muiden osoittamana. My bad.

Äläs ny, olet ihan oikeassa:
"The term point-blank range is of French origin. The centre of a target was once a small white spot and the French for white is blanc. The term therefore means "aim at the white point in the center of the target".

ja

"from French point (de tir), (firing) point, or point (visé), (aiming) point (from Old French; see point) + French blanc,

Toki englanniksi se on point-blank.

muaddib
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Avautui aamulla, ettei tuo liigapelaajan rahallinen korvaus aina niin kadehdittava ole - joskus ihan "arsesta"...

Tästä asiasta onkin eräällä Suomen syrjäisistä kolkista avauduttu ihan huolella... eikä ihan syyttä.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Minulle avautui puolestani musiikkiketjussa, että nuo teosto- ja gramexkorvaukset ovat yllättävän kovia, jos nimimerkki Sistikseen on uskominen.

Ja minulle nuo Spotifyn (ja muiden vähän vastaavien nettipalveluiden) korvaukset tulevat automaattisesti Teoston tilityksen yhteydessä. Olen tainnut tienata näitä nettitilityksiä komeat 2-3 euroa... Sen sijaan yksittäinenkin soiminen YLEX:n tai Radio Rockin kanavalla tuo meikäläiselle muistaakseni 20-30 euroa, jos kyseessä sattuu olemaan kappale, jossa olen sanoittajana... Gramexin kauttakin varmaan tulee jotain joskus.

Kuvittelin radiosoiton olevan jotain euron pari/soittokerta, jos olet säveltäjä ja sanoittaja, mutta parilla kovalla hitillä pääsekin jo ihan hyviin rahoihin kiinni näköjään. Hieno homma, jos noin on ja korvaus maksetaan sen työn tekijälle eli musiikkikappaleen luojalle pääasiassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulle avautui puolestani musiikkiketjussa, että nuo teosto- ja gramexkorvaukset ovat yllättävän kovia, jos nimimerkki Sistikseen on uskominen.



Kuvittelin radiosoiton olevan jotain euron pari/soittokerta, jos olet säveltäjä ja sanoittaja, mutta parilla kovalla hitillä pääsekin jo ihan hyviin rahoihin kiinni näköjään. Hieno homma, jos noin on ja korvaus maksetaan sen työn tekijälle eli musiikkikappaleen luojalle pääasiassa.

Nää erilaiset teosto- ja kirjastomaksuthan ovat aika isoja. Huvittavinta oli lukea, että joku runoilija oli julkaissut viimeksi runokirjan 80-luvun lopulla, mutta hänelle tilitettiin "kirjastokorvauksia" vuodessa 40 000 euroa! En nyt muista tähän lähdettä, mutta tosi juttu kuitenkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulle avautui puolestani musiikkiketjussa, että nuo teosto- ja gramexkorvaukset ovat yllättävän kovia, jos nimimerkki Sistikseen on uskominen.

Tuo on kai ihan riippuvainen radiosta, ohjelman oletetusta yleisöstä ja kuun asennosta tai jotain. Mutta tarkistin joka tapauksessa asian omista tilityslistoistani. YLE näemmä maksaa selvästi enemmän kuin kaupalliset radiot.

YLE: valtakunnallinen radio, kaksi soittoa, 39.72 euroa, prosenttiosuus 52.16.

Tuossa siis 39.72€ on minulle maksettu määrä kahdesta soitosta. Osuuteni on 52.16%, koska olen ollut sanoittajana + sovittajana tuossa. Tuosta laskettuna yhden soiton osuus on 38€.

Kaupallinen radio: seitsemän soittoa, 11.52 euroa, prosenttiosuus 52.16.

Tuosta tulee siis kaupallisen radion osuudeksi vain 3.16 euroa / soitto. Tiedän biisin soineen ainakin Radio Rockilla, mutta ilmeisesti soittoa on tullut jollain toisellakin kanavalla, koska rockin listoilla oli mielestäni neljä soittokertaa. En tiedä sitä, kuinka paljon kaupallisten radioiden nuo korvaukset vaihtelevat, vai onko kaikilla sama summa.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Tuo on kai ihan riippuvainen radiosta, ohjelman oletetusta yleisöstä ja kuun asennosta tai jotain. Mutta tarkistin joka tapauksessa asian omista tilityslistoistani. YLE näemmä maksaa selvästi enemmän kuin kaupalliset radiot.

YLE: valtakunnallinen radio, kaksi soittoa, 39.72 euroa, prosenttiosuus 52.16.

Tuossa siis 39.72€ on minulle maksettu määrä kahdesta soitosta. Osuuteni on 52.16%, koska olen ollut sanoittajana + sovittajana tuossa. Tuosta laskettuna yhden soiton osuus on 38€.

Kaupallinen radio: seitsemän soittoa, 11.52 euroa, prosenttiosuus 52.16.

Tuosta tulee siis kaupallisen radion osuudeksi vain 3.16 euroa / soitto. Tiedän biisin soineen ainakin Radio Rockilla, mutta ilmeisesti soittoa on tullut jollain toisellakin kanavalla, koska rockin listoilla oli mielestäni neljä soittokertaa. En tiedä sitä, kuinka paljon kaupallisten radioiden nuo korvaukset vaihtelevat, vai onko kaikilla sama summa.

No, tuosta ainakin selviää yksi paikka mihin verorahojamme uppoaa. Ihan mallikas soppari YLEllä. Vaatimattomasti 10 kertainen korvaus. Onkohan todellinen kuuntelijamäärä myös kymmenkertainen? Tämä ei ollut muuten piikki musiikin tekijöitä kohtaan, vaan minusta taiteilija on palkkansa ansainnut, jos kuulijoita riittää.

Asiasta sivuun: onko noissa jotain standardia miten prosenttiosuudet menevät suhteessa säveltäjä/sanoittaja/sovittaja? Maksetaanko vaikka levyllä soittaneelle projektibasistille korvausta, vaikka ei olisi osallistunut mitenkään biisintekoon?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No, tuosta ainakin selviää yksi paikka mihin verorahojamme uppoaa. Ihan mallikas soppari YLEllä. Vaatimattomasti 10 kertainen korvaus. Onkohan todellinen kuuntelijamäärä myös kymmenkertainen? Tämä ei ollut muuten piikki musiikin tekijöitä kohtaan, vaan minusta taiteilija on palkkansa ansainnut, jos kuulijoita riittää.

Kyllä minäkin olin vähän ihmeissäni kun Teosto-tilityksen näin. Syitä en tiedä sille, että miten nuo hinnoittelut ovat menneet. Toisaalta tuo saattaa mennä myös niin, että yhdestä soitosta saatava summa pienenee sitä mukaa kun soittoa kertyy enemmän. Sellaistakin olen kuullut. Oma soitto oli niin vähäistä, että tätä en ole pystynyt itse toteamaan... Tuota on kuitenkin tarjottu yhdeksi selitykseksi sille, miksi televisio-ohjelmissa ja radioiden soittolistoilla soivat aina samat kappaleet. Mene ja tiedä.

Asiasta sivuun: onko noissa jotain standardia miten prosenttiosuudet menevät suhteessa säveltäjä/sanoittaja/sovittaja? Maksetaanko vaikka levyllä soittaneelle projektibasistille korvausta, vaikka ei olisi osallistunut mitenkään biisintekoon?

Nuo sovitaan aina tapauskohtaisesti, mutta niissä on silti aika vakiintunut malli. Meillä se taisi mennä ensin niin, että sovittajan osuus otettiin säveltäjän osuudesta. Eli sanoittaja 50%, säveltäjä 40% ja sovittaja 10%. Sovittajia olivat kaikki bändin soittajat ja tuottaja. Yksi sovittaja sai tuplaosuuden muihin nähden, koska hän oli tehnyt lisäksi stemmalaulusovitukset biiseihin. Sovitukset olivat syntyneet treenikämpällä kaikkien yhteistyönä, eli tuo jako oli sinänsä oikeudenmukainen. Myöhemmin jakoa muutettiin levy-yhtiön vinkistä siten, että sanoittajan ja säveltäjän osuudet olivat 45%. Se on kuulemma yleisin. Eli sovittajan osuus otetaan tavallaan molempien osuudesta, eikä vain säveltäjän.

Yksittäinen projektibasisti harvemmin on osallistunut biisin sovittamiseen, joten hän ei yleensä Teosto-korvauksia saa. Sen sijaan kaikki levyllä soittaneet ja laulaneet, kuten myös levyn tuottaneet ovat oikeutettuja esittävän taiteilijan Gramex-korvaukseen. Ja sen saa myös projektibasisti. Yleensä tuossa jako menee muistaakseni niin, että jokainen soittaja lasketaan yhdeksi henkilöksi, kuten myös jokainen laulaja ja tuottaja. Sitten koko potti jaetaan näille tasan. Jos jollain on useampi rooli, hän saa tietysti jokaisesta roolistaan osuutensa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Nää erilaiset teosto- ja kirjastomaksuthan ovat aika isoja. Huvittavinta oli lukea, että joku runoilija oli julkaissut viimeksi runokirjan 80-luvun lopulla, mutta hänelle tilitettiin "kirjastokorvauksia" vuodessa 40 000 euroa! En nyt muista tähän lähdettä, mutta tosi juttu kuitenkin.

Itse asiassa iso osa kirjailijoista ei saa juuri mitään korvauksia, lähinnä roposia. Suomalaisen "maan tavan" mukaan suht pieni sisäpiiri jakaa kohtuuttoman kokoisia korvauksia ns. ikuisuus- ja hyväveliperiaatteella saman porukan jäsenille ja hännystelijöille.

Ns. kirjastokorvaushan ei ole sinänsä mikään teosto-tyyppinen maksu vaan Opetusministeriön alaisen Kirjastoapurahalautakunnan (kyllä, sellainenkin on) vuosittain jakama avustus- ja apuraha, jota jaetaan suht mielivaltaisesti ja hyvin epäoikeudenmukaisesti. Aiheesta oli kaksi vuotta sitten iso juttu Helsingin Sanomien kuukausiliitteessä, tämä oli varmaan se juttu, jonka muistit?

Artikkeli herätti paljon polemiikkia, koska siinä paljastettiin jälleen kerran yksi sisäinen mädännäisyys ja ns. kulttuurivasemmistolaisten hyväveli-kerhon toiminta. Tosiaan yhtenä esimerkkinä oli se, kuinka joku täti oli julkaissut yhden ainoan runokirjan aikoja sitten, ja silti hän sai automaattisesti tältä lautakunnalta kovat summat rahaa vaikka hän oli töissä erittäin hyväpalkkaisessa työssä. Vastaavasti ne kirjailijat, jotka oikeasti kaipaisivat apurahoja, varsinkin nuoremmat, eivät niitä pahemmin saaneet.

"Kirjastokorvauksella" ei ole siis mitään tekemistä tekijänoikeustyyppisen tilitysmaksun kanssa, vaan se on vain sulle-mulle-kerhon jakamia avustuksia, jolla aniharvoin on mitään tekemistä sen kanssa, kuka taiteilija oikeasti tarvitsisi apurahaa tai avustusta.

Tarkempi määritelmä apurahojen myöntämiselle on "kulttuurielämän rikastuttaminen Suomessa", mikä tarkoittaa käytännössä samaa kuin ns. monikulttuurinen rikastaminenkin, jolla viitataan lähinnä sellaisiin etnisiin ryhmiin joista on enimmäkseen vain kuluja ja ongelmia.

Se on oikein ja kohtuullista, että kirjailijoille maksetaan tietty korvaus siitä, että heidän teoksensa ovat kaikkien vapaasti saatavissa kirjastoissa, ja että lainausperusteisesti toiset kirjailijat saavat enemmän kuin toiset. Mutta Kirjastoapurahalautakunnan määrärahoineen saisi lopettaa välittömästi, sillä se paitsi pönkittää vallitsevan kulttuurieliitin asemaa nuorten kirjailijoiden kustannuksella, myös vääristää koko kirjallisuussektoria ja kirjailijoiden asemaa.

Ylipäätään valtaosan apurahoista ja apurahalautakunnista saisi lopettaa ja jakaa vain aloitteleville taiteilijoille ns. starttirahaa tarvittaessa sekä tarveharkintaisesti hyvin perusteluin muuta tukea. Mutta jos ei taide myy eikä ketään kiinnosta, niin sitten vain arvon taiteilijat oikeisiin töihin rahoittamaan elämistään ja taiteiluaan, niin ne muutkin tekevät.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sopiiko että puhun hetken itsestäni? Ei se mitään.

Avautui, että olen taantunut kirjoittajana ja jääkiekon seuraajana aika rutkasti. Törmäsin sattumalta omaan vanhaan viestiini viiden vuoden takaa, ja olin aivan pöllämystynyt siitä, miten olenkaan saattanut kirjoittaa pelistä niinkin analyyttisesti*. En tunnistanut itseäni. Nykyään vaan provoilen vapaalla puolella, olen muuten vaan erimieltä tai hassuttelen huonosti.

*no ei se nyt mitään huikeaa analyysiä ollut siltikään, mutta hei, lukekaa näitä viestejä.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
YouTubeen ei enää kommentoida, jos et ole liittynyt Google+:aan. Tää somen pakkosyöttö vituttaa jatkuvasti enemmän. No, ei sitten kommentoida, mikäs siinä. Eihän toi nyt iso tappio ole.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
YouTubeen ei enää kommentoida, jos et ole liittynyt Google+:aan. Tää somen pakkosyöttö vituttaa jatkuvasti enemmän. No, ei sitten kommentoida, mikäs siinä. Eihän toi nyt iso tappio ole.

Sama vituttaa myös täällä, vaikka menetys ei ole iso. Käsittämätöntä paskaa, lisäksi säännöllisesti YouTube-vierailun yhteydessä joutuu ilmoittamaan, ettei halua käyttää YouTubea omalla nimellään.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
YouTubeen ei enää kommentoida, jos et ole liittynyt Google+:aan. Tää somen pakkosyöttö vituttaa jatkuvasti enemmän. No, ei sitten kommentoida, mikäs siinä. Eihän toi nyt iso tappio ole.

Youtubeen ei ilmeisesti pysty enää edes kirjautumaan ilman gmail-tunnusta. Löytyyhän se tosin, mutta aika ihmeellinen uudistus silti. Muutenkin Youtube on viimeisen vuoden ajan ollut jatkuvassa muutoksessa, tuntuu että vähintään viikottain on joku nippeli vähän eri paikassa tai jotain toimintoa muutettu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös