Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 713 625
  • 33 931

Glove

Jäsen
En ole ollenkaan varma sanonnan alkuperästä, mutta uskon siinä viitattavan koomikko Jerry Lewis'iin.

@El Gordo ehtikin jo
Jaa ei ollutkaan jerrykannu kyseessä. Niitähän on hyvä heitellä ja paikoa.
 

Nick Neim

Jäsen
Entisten nykynuorten. Vai onko tullut retrosti muotiin? Kai tuo jostain 80-luvulta ja koomikko Jerry Lewiksestä periytyvä sanonta voisi olla.
Näin 1990-luvun tuotoksena ja omassakin lapsuudessa ja nuoruudessa termiä kuulleena 2000-luvulla tuon aina ajatteli liittyvän Seinfeldiin, mutta jos alkuperä on tosiaan jo pidemmältäkin, niin ollaan valmiiksi oikeassa ketjussa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Briteissä on jo 20 vuotta sitten hyväksytty näköjään tuommoinen asetus, joka sallii isojen tapahtumien yhteydessä poikkeamisen normaaleista anniskeluajoista. Suomeen varmaan ihan turha toivo saada tuollaista ikinä. Olisi esim. olympiafinaalin aikaan ollut varmaan janoisia asiakkaita anniskeluravintolat täynnä.

Mutta eihän Czesckulassa ole anniskeluaikoja, siellä joka aika on anniskeluaika.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Kaupassa (ainakin meidän lähi Lidl) on taas Myllyn Paras makaroonia. Vielä viime viikolla piti ostaa jotain outoa merkkiä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pari päivää sitten jo hoksasin, ettei ne Prismassa ollutkaan alennustarroja vaan hälyttimiä.

Ja äsken ihmettelin miten sipuleilla nännit niin nöpötti.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Hämmentävää, miten heikko englannin kielen taito Sara La Fountainilla on. Ilmeisesti hän osaa kyllä puhua sitä, mutta kirjoittaminen onkin sitten vähän eri juttu, vaikka kyseessä on sentään ihminen, joka on viettänyt suurimman osan elämästään rapakon takana. Ja sama asia pätee oikeastaan myös hänen suomen kielen taitoonsa. Tämän asian olen pannut merkille jo vuosien ajan ja jälleen tänään tuo asia avautui minulle, kun hänen IG-tiliään lueskelin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan sen nyt tietty aina välillä huomannut, mutta eilen Kampin BK:ssa tuli reilusti isommat Whopper juniorit kuin nyt Rautatieaseman BK:ssa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä ihmettelinkin kun keskustassa muutamilla oli auringonkukkia kädessä. Tää Ukrainalaisten kulkue on loputon. Vähän kuin meikäläisen ryyppyputki.

Edit. No nyt mullakin on. Horsma kyllä olis tälle rentulle sopivampi.

Muuten voisin mennä mukaan, mutta en tiedä kun oon lähes kokopunaisiin pukeutunut. Aina IFK!
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Mä ihmettelinkin kun keskustassa muutamilla oli auringonkukkia kädessä. Tää Ukrainalaisten kulkue on loputon. Vähän kuin meikäläisen ryyppyputki.

Edit. No nyt mullakin on. Horsma kyllä olis tälle rentulle sopivampi.

Muuten voisin mennä mukaan, mutta en tiedä kun oon lähes kokopunaisiin pukeutunut. Aina IFK!

Olisit tullut mukaan vaan, turha ujoilla.
 

Liitteet

  • IMG_20230824_185144.jpg
    IMG_20230824_185144.jpg
    874 KB · kertaa luettu: 181

Glove

Jäsen
Voisi kai tämän kirjoittaa aivoketjuunkin. Joka tapauksessa, tarkoituksenani oli surffailla Youtubeen ja laittaa soimaan Greendaytä. Asia, joka avautui on se, että on olemassa myös greentube.com
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Wilma Murron faijan nimi on Matti Murto.
Tämä on ikuisuusvääntö, mutta jotkutkan taivuttavat tuon muotoon Murton. Se kuulostaa väärältä.
Mikä siis avautui, no varmaan se, että ihminen saa päättää äidinkielen asioista samalla tavalla kuin sukupuolestakin. Eli se on sitä mitä ihminen itse sanoo.
En tiedä mikä on Wilman kanta Murtoon.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tämä on ikuisuusvääntö, mutta jotkutkan taivuttavat tuon muotoon Murton. Se kuulostaa väärältä.
Mikä siis avautui, no varmaan se, että ihminen saa päättää äidinkielen asioista samalla tavalla kuin sukupuolestakin. Eli se on sitä mitä ihminen itse sanoo.
En tiedä mikä on Wilman kanta Murtoon.
avs heittikin vinkin niille, joilla on probleemia äidinkielen kirjoittamisessa -> kirjoita ihan mitä tahansa ja voit lukijalle sanoo, et tää on mun tyyli kirjoittaa ja minä päätän siitä. Argumenttina vastaväittäjille, et eikö kirjoitetusta kielestä päättäminen ole sentään aika paljon ”vähäpätöisempää” kuin sukupuolesta?
Siinä menee kielenopettaja hiljaiseksi. Nih!
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tukholman risteilyltä lasten kanssa ei voi selvitä ilman jotain tautia. Tälläkin kertaa vanhempi tyttö alkoi yskimään päivä risteilyn jälkeen ja nyt sitä yskää ja nuhailua on kuunneltu vajaa viikko.

No kai tuo on vaan pakollinen seuraus.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tämä on ikuisuusvääntö, mutta jotkutkan taivuttavat tuon muotoon Murton. Se kuulostaa väärältä.
Mikä siis avautui, no varmaan se, että ihminen saa päättää äidinkielen asioista samalla tavalla kuin sukupuolestakin. Eli se on sitä mitä ihminen itse sanoo.
En tiedä mikä on Wilman kanta Murtoon.

Se ei ole ikuisuusvääntö kieliopillisesti, sillä kieliopin mukaan se on Murto – Murron. Tästä on pari poikkeusta (Ryti – Rytin, Raate – Raaden), mutta nekin ovat aika epävirallisia juttuja.

Asiasta enemmän, ks. Erisnimien ja vieraiden sanojen taivutus [Nykyajan kielenopas] ja VISK - § 98 Vartalonvaihtelut erisnimien taivutuksessa

PS: kukin toki saa puhua miten lystää, minä en ole ketään kieltämässä yhtään mistään paitsi laittomuuksista, joita en suvaitse yhtään.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Singaporessa on täsmälleen saman verran asukkaita kuin Suomessa. Erona se, että Singapore on vain n. 25km x 45km kokoinen saari.

Veljet, elämme aika väljästi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
AIV on Einon setä. Miten olen tämän tiedon onnistunut missaamaan.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Avautui vasta tuon Liigan hattutemppuvetoketjun ansiosta, että Radek Koblizek on palannut vuoden Tshekin reissun jälkeen takasin Kouvolaan (jossa ratkaisi edellisellä visiitillään Pelsun putoamisen sääleissä, murr).
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Avautui, että pian ei kaljakori kilise, vaan kaljasalkku kolisee. Miten sitä enää kuuntelee Miljoonasadetta? Tölkit ärsyttävät minua. Olut kuuluu juoda pullosta sen estetiikaan ja maun vuoksi. Ymmärrän toki pointin, että ne ovat kevyempiä, ekologisempia, halvempi valmistaa eikä niitä hajoiteta luontoon. Mutta silti. Olen vanha.
Pullo-oluet häviää
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olen ilmeisesti ainoa miespuolinen opiskelija psykologian tunnilla. Opiskelu tapahtuu etänä, joten voi ottaa lunkisti ihan oman kodin rauhassa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös