Asia, joka ”avautui” minulle

• 6 878 271
  • 34 583

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Avautui tuossa jonkin aikaa sitten, että pelkästään youtube-videoiden ja asianmukaisten työkalujen avulla osaa tällainen tavallinen autoista mitään tietämätön tallukka tehdä monimutkaisia, jopa haastaviakin remontteja omaan autoon. Säästääpähän nyt sitten tässäkin, kun ei tarvitse muille maksaa aivan jokaisesta jarrupalojen vaihdosta ja muusta pienestä.

Tämä on muuten aivan totta, myös kyseisten automerkkien keskustelupalstat ovat täynnä hyviä vinkkejä. Jakoketjun vaihdon taidan silti jättää korjaamon hommiksi....

RonSwanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManU, HIFK, Pittsburgh Steelers, Die Mannschaft
Hetken aikaa ihmettelin, miksei ensi yölle ole NHL tai NBA pelejä. Kunnes tajusin, että koko USA katsoo Super Bowlin. Suomessa ei minun muistaakseni paljon lajit kunnioita toisiaan: samalle päivälle ja samalle kellonajalle saatetaan työntää vaikkapa pesiksen itä-länsi, HJK-FC Inter, Kalevan kisat ja vaikkapa uinnin EM jos niitä suomessa pidettäisiin.

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Hetken aikaa ihmettelin, miksei ensi yölle ole NHL tai NBA pelejä. Kunnes tajusin, että koko USA katsoo Super Bowlin. Suomessa ei minun muistaakseni paljon lajit kunnioita toisiaan: samalle päivälle ja samalle kellonajalle saatetaan työntää vaikkapa pesiksen itä-länsi, HJK-FC Inter, Kalevan kisat ja vaikkapa uinnin EM jos niitä suomessa pidettäisiin.

Ron F*cking Swansonilla on kyllä pointti. Jopa kaupunkien sisällä järjestetään pelejä samaan aikaan vaikka noita voisi varmasti helpohkosti järjestellä. Tampereellahan kokeiltiin joku aika sitten jonkinlaista Urheilu Päivä -tempausta, eli pitkin lauantaita pääsi katsomaan eri lajeja tyyliin salibandy-ottelu aamulla, korispeli päiväälä ja kiekkopeli illalla (en muista mitä lajeja mukana oli ja mihin aikaan). Tälläistä toimintaa kaivattaisiin yleisemminkin.

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ron F*cking Swansonilla on kyllä pointti. Jopa kaupunkien sisällä järjestetään pelejä samaan aikaan vaikka noita voisi varmasti helpohkosti järjestellä. Tampereellahan kokeiltiin joku aika sitten jonkinlaista Urheilu Päivä -tempausta, eli pitkin lauantaita pääsi katsomaan eri lajeja tyyliin salibandy-ottelu aamulla, korispeli päiväälä ja kiekkopeli illalla (en muista mitä lajeja mukana oli ja mihin aikaan). Tälläistä toimintaa kaivattaisiin yleisemminkin.

Jos muistan oikein, niin oli futsalia, miesten ja naisten lentistä, korista ja säbää, kaikki Metro-Auto aka. Tampere Areenassa. Kiekkopeli oli lauantaina, mutta se ei liittynyt tapahtumaan.

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Katselin ylen dokumenttia saattueesta PQ-17. Arkangelin nimi aukesi meikäläiselle. Nimi on suomeksi arkkienkeli. Maantiedon opetuksessa se oli aina Ar-kangeli.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
"Senttermanni" ei vissiin olekaan kovin tunnustettu termi. Ite käytin sitä just. Vielä on ihan normaali olo.

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Katselin ylen dokumenttia saattueesta PQ-17. Arkangelin nimi aukesi meikäläiselle. Nimi on suomeksi arkkienkeli. Maantiedon opetuksessa se oli aina Ar-kangeli.
Sama ongelma. Tovin siinä pohti että mikä Ark Angel, opettele Clarkson puhumaan, Arkangel se on! Mutta kun alkoi tavailemaan formulaenglannilla sanaa mielessään niin onhan se niin, on tokkiinsa.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ohhoh, avautui juuri äsken, että Bundesliigan suurseura Borussia Dortmund on koko sarjan viimeisenä ja näillä spekseillä tippumassa sarjasta.

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Luulen, että minulle Arkangelin nimi avautui CMX:n Vainajala-levyn myötä vuonna 1998. En tosin ollut ennen sitä asiaa edes miettinyt.

Jaa että mikä avautui? Vainajala-levyn kannet tietysti.

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Teemalta tulee dokkari Neuvostoliiton ainoasta mainostoimistosta. Dokkarissa on pätkiä neuvostopropagandafilmeistä ja niissä puhutaan viroa.

Itse olisin veikannut, että ne olisivat olleet venäjänkielisiä.

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Avautui, että minulla saattaa sittenkin olla elämä

Olen lueskellut Evertonin sinänsä hienoa Päivän kysymys -visaa, mutta vain kahdesti ehtinyt lukemaan kysymyksen ennen oikean vastauksen löytymistä vaikka luen päivittäin palstaa.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minulle avautui lukemastani YLEn uutisesta, että ihmiset ovat ruvenneet tyhmentymään vuodesta 1997 lähtien, tämä siis äo-tuloksilla mitattuna.

En sinällään edes pidä tätä yllättävänä asiana, sillä olen aina ajatellut tällaisen kehityksen tapahtuvan, internetin, somen ja konsolipelien kyllästämässä maailmassa. Tutkijat toki eivät vielä tiedä, mikä äo:n keskimääräistä (toki niukkaa) laskua aiheuttaa, syyt voivat olla moninaiset.

Luin myös toisesta tutkimuksesta, jonka mukaan me olemme ylipäätään tyhmempiä, kuin 1800-luvulla eläneet ihmiset. En ihmettele, mielestäni oma aikamme on jotain sellaista, joka tuskin tulee jäämään historiaan minään ihmisrodun ylevimpänä hetkenä.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Luin myös toisesta tutkimuksesta, jonka mukaan me olemme ylipäätään tyhmempiä, kuin 1800-luvulla eläneet ihmiset. En ihmettele, mielestäni oma aikamme on jotain sellaista, joka tuskin tulee jäämään historiaan minään ihmisrodun ylevimpänä hetkenä.
Vaikuttaisi melkoisen uskomattomalta. 1800-luvun jälkeen kun on aika paljon kehitystä tapahtunut tiedonvälityksen, tieteen ja muun kehityksen saralla, lisäksi ihmiset elävät entistä pidempään, jolloin kokemus ja sitä kautta henkilökohtainen oppiminen lienee parantunut. Toki älykkyyden tyyppi on muuttunut, esim yksinkertaiset päässälaskut tuottavat tuskaa, mutta toisaalta taas lukioikäiset pystyvät koodaamaan vaikka kuulennon vaatimat softat tuosta vain vapaa-ajallaan. Älykkyystestit sinänsä mittaavat lähinnä matemaattista ja avaruudellista hahmotuskykyä, vaikea uskoa että nuo olisivat olleet 1800-luvulla paremmin hanskassa kuin nykyisin.

Tuamas

Jäsen
Minulle avautui lukemastani YLEn uutisesta, että ihmiset ovat ruvenneet tyhmentymään vuodesta 1997 lähtien, tämä siis äo-tuloksilla mitattuna.
...

Sinänsä en välttämättä vetäisi tuollaisia johtopäätöksiä tutkimuksesta joka perustuu intin älykkyystestiin.
Iso osa porukasta veti ainakin meillä tuon ihan tarkoituksella vihkoon, jotta välttyisi AUK-nakilta. Toki sitä en osaa sanoa onko tämä ilmiö yleistynyt vai vähentynyt vuodesta 1997, mutta ainakin se vääristää tuloksia. Lisäksi datasta näemmä puuttuu data vuosilta 2002-2008.

Tähän toiseen väitteeseen on myös hiukan vaikea uskoa, kun ottaa huomioon muutokset eliniässä, ravinnonsaannissa, terveydenhuollossa, keskimääräisessä koulutuksen määrässä sekä lukutaidossa. Olisiko tälle jotain lähdeviitettä olemassa? Ensimmäisessä kappaleessa kyseessähän lieni tämä http://www.iapsych.com/iqmr/fe/LinkedDocuments/dutton2013.pdf tutkimus.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
@JZZ ja @Tuomas !

Korostan, etten siis itse ole oikea henkilö tämäntapaisten tutkimusten oikeellisuutta ja tasoa arvioimaan, kunhan vaan toin ilmi, että tällaisia on tehty.

Tuohon Tuomaksen kysymään linkkiin, niin löytyy tämäkin YLEn sivuilta, hivenen vanhempi uutinen (vuodelta 2013):

TUTKIMUS: Ihmiset tyhmentyneet sitten 1800-luvun

1800-luvulla eläneet ihmiset olivat nykyihmisiä älykkäämpiä, väittää tuore kansainvälinen tutkimus. Tutkimuksen mukaan nykyihmisen älykkyysosamäärä on 14 pistettä alhaisempi kuin viktoriaanisen aikakauden ihmisillä. Tutkimus tehtiin vertaamalla ihmisten reaktionopeutta eri aikakausina.

linkkiä YLEn sivuille:
Tutkimus: Ihmiset tyhmentyneet sitten 1800-luvun | Yle Uutiset | yle.fi

Savon Detroit

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Sabres

En sinällään edes pidä tätä yllättävänä asiana, sillä olen aina ajatellut tällaisen kehityksen tapahtuvan, internetin, somen ja konsolipelien kyllästämässä maailmassa. Tutkijat toki eivät vielä tiedä, mikä äo:n keskimääräistä (toki niukkaa) laskua aiheuttaa, syyt voivat olla moninaiset.

The truth is out there! : D

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers

Tyhmäksihän internet, some ja konsolipelit voivat ihmisen tehdä, mutta tuskin huonontavat matemaattista ja loogista päättelykykyä, joita älykkyystestit mittaavat.

Savon Detroit

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Sabres
Ihmisen älykkyydestä/älyttömyydestä on nykyisen perskoulun ala-asteen äidinkielen aikoinaan markkinoille tulleet uudet tehtävät, joista jäi vähämielisiä mielikuvia sensijaan että olisi oikeasti oppinut jotakin, pahinta on että osa niistä on muuttunut viraliseksi totuudeksi aikojen saatossa, esimerkiksi seuraava: Kieliopin oppikirjassa oli tehtävä, jossa lauseita oli katkottu keskeltä kahtia ja sekoitettu alkuosat keskenään ja loppuosat keskenään, ja sitten piti viivoilla yhdistää oikeat lauseparit keskenään jotta tuli täysi ehjiä lauseita. No, hyvähän siitä tuli:

" Onko teillä ajokortti? -- olivat Aleksis kiven viimeiset Sanat" sekä
"Minä elän! - sanoi poliisi"

Si gloria mundi, kamraten .. : Z

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmäksihän internet, some ja konsolipelit voivat ihmisen tehdä, mutta tuskin huonontavat matemaattista ja loogista päättelykykyä, joita älykkyystestit mittaavat.

Voi hyvin olla kuten sanot, mutta kuten sanottua niin en minä ole oikea henkilö näitä arvioimaan. Sen sijaan mainitsin kahdesta yliopisto-tason tutkimuksesta, joiden mukaan ihmiset ovat tyhmenemässä, toki tässä puhutaan varsin pienistä eroista.

Mitä tulee omaan mielipiteeseeni, niin eihän tätä minään superyllätyksenä voi pitää. Mikään puu ei kasva taivaaseen asti ja huolimatta 1900-luvun hurjasta teknologiakehtyksestä, niin kyseessähän on varsin murheellinen ja jopa ideaköyhä vuosisata.

Lyhyet internet-uutiset, klikkaukset ja some-totuuksien ulkoluku tuskin ainakaan nostavat kykyämme itsenäiseen ajatteluun ja maailman hahmottamiseen. Mutta kyseessä on sen verran uusia ilmiöitä, että näiden tutkimiseen menee vielä jokunen vuosikymmen.

Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Itse veikkaan tämän johtuvan ainakin osittain siitä, että muutaman vuosikymmenen ajan Euroopassa lapsia on syntynyt vähiten niihin perheisiin, joissa molemmat vanhemmista ovat korkeammin koulutettuja ja työelämässä menestyneitä. Älykkyys ei taida ihan suoraan olla perinnöllistä, mutta jos syntyvyydestä koko ajan merkittävämpi osa keskittyy perheisiin, joissa eletään unelmaa sossurahoilla ja äitiyspakkaukset vaihdetaan pontikkaan, niin lopputulosta ei ole vaikea arvata.

En huomannut, että asiaa puidaan täällä joten lisään nyt ylläolevaan kommenttiini pari asiaa.

Älykkyyden kehittymisen (tai pikemminkin sen potentiaalin hyödyntämisen) kannaltahan olellisia ikävuosia ihmiselle ovat jotain luokkaa 0-10, joiden aikana periaatteessa käsittääkseni pedataan pohjat sille, mihin aivot pystyvät vanhempana. Ja tuon jälkeen on myöhäistä.

Itsekin tästä lähialueelta voin nostaa esimerkkinä perheen, josta löytyy lapsia niin paljon etten pysy laskuissa mukana ja molemmat vanhemmat ovat koulutukseltaan mallia peruskoulu ja elämämkoulu, sekä omasta halustaan työttömänä. Pari vuotta sitten jossain leikkipuistossa tuli kirjat, lelut yms puheeksi perheen isän kanssa ja ilmeni, ettei perheen lapsista kukaan ole koskaan pitänyt kirjaa käsissään ennen ala-astetta, koska "joku kirjastokin on ihan helvetin juntti paikka hei" ja "ei niitä kirjoja kukaan tulevaisuudessa tarvi".

Sitten kun vanhemmat vetelevät päiväkännejä niin lapset ovat "ulkona jossain". Totta kai kaikki ihmiset ovat yksittäistapauksia ja poikkeuksia on suuntaan ja toiseen, mutta valitettava tosiasia on se, että yhä suurempi osa lapsista syntyy nykyään ympäristöön jossa heille ei ole tarjolla virikkeitä joilla kehittää itseään. Ja virikkeillä tarkoitan nyt alkuun vaikka niinkin yksinkertaista asiaa, kuin että lapsille edes puhuttaisiin, tai opetettaisiin jonkinlaista vuorovaikutusta olemalla kiinostuneita heidän tekemisistään.

motamoro

Jäsen
Voi hyvin olla kuten sanot, mutta kuten sanottua niin en minä ole oikea henkilö näitä arvioimaan. Sen sijaan mainitsin kahdesta yliopisto-tason tutkimuksesta, joiden mukaan ihmiset ovat tyhmenemässä, toki tässä puhutaan varsin pienistä eroista.

Mitä tulee omaan mielipiteeseeni, niin eihän tätä minään superyllätyksenä voi pitää. Mikään puu ei kasva taivaaseen asti ja huolimatta 1900-luvun hurjasta teknologiakehtyksestä, niin kyseessähän on varsin murheellinen ja jopa ideaköyhä vuosisata.

Lyhyet internet-uutiset, klikkaukset ja some-totuuksien ulkoluku tuskin ainakaan nostavat kykyämme itsenäiseen ajatteluun ja maailman hahmottamiseen. Mutta kyseessä on sen verran uusia ilmiöitä, että näiden tutkimiseen menee vielä jokunen vuosikymmen.

En tosiaan ole mikään historian asiantuntija saatika sen tieteen joka tätä ilmiötä käsittelee, mutta heittäisin seuraavan ajatusparven ilmoille. Huom, saattaa sisältää voimakkaita kärjistyksiä ja termejä.

Ennen (<-1800 luvulla) kaikki ihmiset tekivät lapsia, paljon. Niistä sitten käsittääkseni vähemmän älykkäiden lapsista kuoli suurempi% ennen lisääntymisikää, tällöin fiksumpi aines geenipoolissa kasvoi. Nykyään nämä viisaammat eivät ehdi/jaksa tehdä lapsia työuriensa kärsiessä ja samaan aikaan vähemmän fiksut sikiävät "ajan kuluksi" ja parantuneen hyvinvointiyhteiskunnan ja lääketieteen turvin selviävät hengissä yhtä hyvällä prosentilla sukukypsyysikään kuin älykkäämpien lapset.

Kannattaa tsekata myös tuohon teoriaan liittyvä komediaelokuva Idiocracy

Edit. haunted shores ehti ensin.

Taskulamppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Missäköhän purkissa sitä on elänyt kun tajusin vasta nyt että Robert Mugabe on ysikymppinen käpy.

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Sami Helle taitaa olla niitä maailman harvoja fiksuja basisteja

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Legendaarinen The Boomtown Rats on jälleen kasassa ja tulossa ensi kesänä Kivenlahti Rockiin. On siis mahdollisuus kuulla livenä tuossa ihan kivenheiton päässä kaikki legendaariset hitit, kuten I Don't Like Mondays ja.... ja... No, voi tietysti olla, että settilistaa täydennetään Bob Geldofin ikivihreillä soolohiteillä, kuten... kuten... tuota...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy