Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 770 975
  • 34 076

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Jarpa kirjoitti:
Opitko asian ns. kantapään kautta?

Kyllä näin pääsi käymään. Kyllä siinä taisi ilmat mennä ja komea paita pilalle. Ja senkin hokasin, että kannattaa jättää nämä leikit alle parikymppisille.

BTW huomasin samalla että on 23.päivä eli meikä täyttää 21v.. Pakko tehdä viskipaukku juhlan kunniaksi.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Nyt vasta tajusin että olympialaiset järjestetään Euroopassa eikä Japanissa.
Torino, Nagano... Alitajunnassa mielsi kisat Japaniin ja oli jo valmistautunut henkisesti yöpeleihin. Vaikka niissä yöpeleissä on aina oma tunnelmansa.
Ihmettelinkin mitä jutuissa vouhkataan aina Italiasta.... Sitä se teettää kun ei lue ajatuksella.
 

JanJ

Jäsen
katselin canalilta go c ohjelmaa ja tajusin yhtäkkiä sen nimen merkityksen:
GO C = go see = mene katsomaan.
 

Ronning

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Vancouver Canucks, Cliff Ronning
Minulle avautui tänään että Pahat Pojat-elokuvassa Jeppe-koiran nimi tulee tietysti siitä kun se on jepari, kyttä, sinivuokko. Halfabrain(minä siis..)
 

Kerouac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Aloitetaan parilla musiikkiaiheisella:

YUP:n kappale "Domus Perkele". Jotenkin sitä aina ihmetteli, että mitenkä ne "pehmot" liittyy siihen kertosäkeeseen. Ei kuitenkaan jaksanut vaivata ainoaa aivosoluaan miettimällä hiukan tarkemmin. Sitten kun erään kerran sen kunnolla kuunteli, niin valkeni: Sehän onkin ystävämme Behemot, josta siinä lauletaan! Sopii kohtuullisen hyvin biisin nimeenkin, mutta eihän sitä kaikkea aina heti ymmärrä...

Ennenkuin tutustuin tarkemmin Beatlesin tuotantoon, pidin George Harrisonia vain turhana, joskin huvittavan näköisenä, bassonjatkeena. Sitten kun katselin hiukan tarkemmin kappaleiden tekijätietoja, minulle valkeni että Georgehan on itseasiassa luonut muutamat melkeinpä tarttuvimmat Beatlesin hitaat kipaleet (Here Comes the Sun, My Guitar Gently Weeps).

Kielellinen neronleimaus minulle puolestaan avautui, kun kääntelin passia kädessäni. Passport, passport... Sitten yht'äkkiä aivot tajusivat: Helvetti, passport="pass port"! Johdin tuosta välittömästi johtopäätöksen, että passin alkuperäinen merkitys on ollut jonkin sortin asiakirja satamasta lähtemiseksi. Enkä usko olevani etymologiani kanssa tyystin väärässä, mutta jos joku tuntee passin historiaa paremmin, voinee selventää.
 

HemmoP

Jäsen
Minulle avautuivat eräässä toisessa threadissa nimeltään "Ketä sä polkaisisit-thread" reidet.

Luulen, että minulla ei ole kauheasti asiaa "vitutusketjuun", mutta se onnellisuusketju, niin mä koklaan ennenkuin raportoin. Peace.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
SergeiK kirjoitti:
Minäkin luulin, että Bleg on jokin maailman typerin lempinimi joka ei perustu mihinkään. En luule enää.

Seuraavaksi pitäisi tietää miksi vitussa Ilvestä kutsutaan Ipaksi. Ei muuta kuin tuijottelemaan niitten logoja. Ehkä sekin valkenee sitä kautta.

Itse ajattelin myös samoin :D
no asia selveni
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Kerouac kirjoitti:
Ennenkuin tutustuin tarkemmin Beatlesin tuotantoon, pidin George Harrisonia vain turhana, joskin huvittavan näköisenä, bassonjatkeena.

Vielä enemmän asia avautuu, kun huomaa, että Harrison ei ollut basisti vaan yhtyeen soolokitaristi :)
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kerouac kirjoitti:
Kielellinen neronleimaus minulle puolestaan avautui, kun kääntelin passia kädessäni. Passport, passport... Sitten yht'äkkiä aivot tajusivat: Helvetti, passport="pass port"! Johdin tuosta välittömästi johtopäätöksen, että passin alkuperäinen merkitys on ollut jonkin sortin asiakirja satamasta lähtemiseksi. Enkä usko olevani etymologiani kanssa tyystin väärässä, mutta jos joku tuntee passin historiaa paremmin, voinee selventää.

Voisihan tuo "port" viitata myös porttiin, eikä satamaan. Asiakirja jolla pääsee portista läpi.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
V-man kirjoitti:
Voisihan tuo "port" viitata myös porttiin, eikä satamaan. Asiakirja jolla pääsee portista läpi.

Passport tulee ranskan sanasta passeport, jossa sana PASSE tulee ranskan verbistä >>passer>> ohittaa, sivuuttaa jne. ja sana PORT jäljet johtavat alunperin latinan sanaan >>portus>> satama.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pikkunassikasta saakka sitä on tullut pokeria pelattua. Jos mitään muuta ei ole kädessä, niin suurin kortti on tietysti HAI eli se suuri petokala. Sillähän ei tietenkään ole mitään tekemistä asian kanssa että englanniksi tämä samainen kortti on high... Jos joskus oma tyhmyys/typeryys naurattaa, niin nyt.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valovoiman tms. yksikkö on "kandela". Kynttilä on englanniksi candel. Tämä avautui viime viikolla.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Dynamo kirjoitti:
Pikkunassikasta saakka sitä on tullut pokeria pelattua. Jos mitään muuta ei ole kädessä, niin suurin kortti on tietysti HAI eli se suuri petokala. Sillähän ei tietenkään ole mitään tekemistä asian kanssa että englanniksi tämä samainen kortti on high... Jos joskus oma tyhmyys/typeryys naurattaa, niin nyt.
Usko tai älä, mutta meinasin pari päivää sitten kirjoittaa saman jutun tähän ketjuun. Eli et ole ainoa tyhmä tämän asian suhteen.

Ehkä se johtuu siitä, että kun on jo pienestä asti ollut aika vakiintunut termi, niin ei sitä tule myöhemmin mietittyä sanan todellista merkitystä. Mulle se avautui kun katsoin pokeria ja mietin mielessäni, ettei pelaajalla ole kuin kymppi hai ja samalla hetkellä selostaja sanoi "ten high". AHAA.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
J-Ko kirjoitti:
Valovoiman tms. yksikkö on "kandela". Kynttilä on englanniksi candel. Tämä avautui viime viikolla.

Jos tarkkoja ollaan niin "kandela" (valovoimakkuuden yksikkö) juontuu latinan kynttilää tarkoittavasta sanasta cande´la (e:n päälle kuuluu pieni suora viiva mutta en tiedä kuinka sen sinne saa joten jätin pois)*.

vlad.

*: ilmeisesti nuo heittomerkit ja viivat liittyvät sanan lausumisasun kirjoitettuun muotoon, jolloinka oikein olisi kirjoittaa sana muodossa candela.
 
Viimeksi muokattu:

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
J-Ko kirjoitti:
Kynttilä on englanniksi candel.

Pahus. Minä olen lähes koko elämäni luullut, että se on candle.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Ei se Frendeissä Janicea näytellyt Maggie Wheeler olekaan se Nanny-sarjan ärsyttävä eukko. Se olikin Fran Drescher. Niin sitä taas maailmankuva avartui etvaksen verran tänäänkin.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
vlad kirjoitti:
Jos tarkkoja ollaan niin "kandela" (valovoimakkuuden yksikkö) juontuu latinan kynttilää tarkoittavasta sanasta cande´la (e:n päälle kuuluu pieni suora viiva mutta en tiedä kuinka sen sinne saa joten jätin pois)*.

vlad.

*: ilmeisesti nuo heittomerkit ja viivat liittyvät sanan lausumisasun kirjoitettuun muotoon, jolloinka oikein olisi kirjoittaa sana muodossa candela.

Kyllä. Viiva vokaalin päällä tarkoittaa, että se lausutaan pitkänä eli kyseisessä tapauksessa >kandeela>. Heittomerkillä ilmaistaan mille tavulle tulee paino.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Matti Nykäsellä on "kappale" nimeltään Markiisi de Sade. Tänään kuitenkin huomasin kirjastossa, että laulussa ei varmaankaan tarkoiteta mitään sadekatosta, vaan filosofia nimeltään "Markiisi de Sade" eli Donatien Alphonse Francois de Sade (1740-1814). Tiedä sitten, onko tämä hyvä vai huono asia, sillä de Sade oli ilmeisesti jonkinasteinen sadisti ja pervertti.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
smasa kirjoitti:
Matti Nykäsellä on "kappale" nimeltään Markiisi de Sade. Tänään kuitenkin huomasin kirjastossa, että laulussa ei varmaankaan tarkoiteta mitään sadekatosta, vaan filosofia nimeltään "Markiisi de Sade" eli Donatien Alphonse Francois de Sade (1740-1814). Tiedä sitten, onko tämä hyvä vai huono asia, sillä de Sade oli ilmeisesti jonkinasteinen sadisti ja pervertti.
Siitä sitten vain Quills-elokuvaa katselemaan ja seuraamaan markiisin edesottamuksia.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
vintsukka kirjoitti:
Siitä sitten vain Quills-elokuvaa katselemaan ja seuraamaan markiisin edesottamuksia.

Harkitaan tätä vielä hetki, haluaisin säilyttää ne rippeet, joita lapsenmielestäni on vielä jäljellä. "Rated R for strong sexual content including dialogue, violence and language", todetaan tuossa imdb.comin esittelyssä. Suomessa ikäraja näköjään K15.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
smasa kirjoitti:
Tiedä sitten, onko tämä hyvä vai huono asia, sillä de Sade oli ilmeisesti jonkinasteinen sadisti ja pervertti.
Vielä avautuu lisää, kun otat selville mistä sana "sadismi" on alunperin johdettu.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
smasa kirjoitti:
Matti Nykäsellä on "kappale" nimeltään Markiisi de Sade. Tänään kuitenkin huomasin kirjastossa, että laulussa ei varmaankaan tarkoiteta mitään sadekatosta, vaan filosofia nimeltään "Markiisi de Sade" eli Donatien Alphonse Francois de Sade (1740-1814). Tiedä sitten, onko tämä hyvä vai huono asia, sillä de Sade oli ilmeisesti jonkinasteinen sadisti ja pervertti.

Kun Markiisi de Saden nimi nostetaan esille on syytä mainita aina hänen teoksensa "Sodoman 120 päivää" ja siihen pohjautuva Pasolinin elokuva "Salò - Sodoman 120 päivää". Nautinnollisia elokuvahetkiä... jos koko elokuva on jonkin sortin "ylistyslaulu" kaikelle vastenmielisyydelle ja julmuudelle (ollen kuitenkin samalla kritisoiva diktatoorista yhteiskuntajärjestelmää kohtaan) elokuvan loppu on viimeistään veretpysäyttävää filmatisointia.

vlad.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Viime lauantaina minulle avautui, että Sakun 0,5l tölkkien ulkoasu on muuttunut, ilmeisen hiljattain, edellisviikolla ilmeisesti.

Vanhassa oli ihqummat sävyt, mutta uudessa on ehkä enemmän sitä traditsionaalia. Melkein sama homma kuin Bluesin pelipaidan muutoksessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös