Aron Kiviharju – oman kylän poika

  • 118 436
  • 515

Pate44

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, QPR, Leicester
Vaikka kuinka yritän niin en näe tässä pelaajassa potentiaalia pelata NHLssä. Tähtipelaaja liigassakin alkaa tekemään tiukkaa. Tuntuu ettei vastuusta huolimatta saa aikaiseksi muuta kun satunaisen kivan syötön.
 

F#21

Jäsen
Vaikka kuinka yritän niin en näe tässä pelaajassa potentiaalia pelata NHLssä. Tähtipelaaja liigassakin alkaa tekemään tiukkaa. Tuntuu ettei vastuusta huolimatta saa aikaiseksi muuta kun satunaisen kivan syötön.
Omaan silmään näyttää, että Kivirinta tekee asiat juuri niin kuin on ne harjoitellut, mutta sellanen luovuus ja pelisilmä, milloin tehdä mitäkin on kadoksissa. Ja kuten jonkun pelin aikana kommentoin, hän pelaa todella riskittömästi. Olisi kiva nähdä, jos varsinkin hyökkäysalueella pelaisi vähän rohkeammin.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Omaan silmään näyttää, että Kivirinta tekee asiat juuri niin kuin on ne harjoitellut, mutta sellanen luovuus ja pelisilmä, milloin tehdä mitäkin on kadoksissa. Ja kuten jonkun pelin aikana kommentoin, hän pelaa todella riskittömästi. Olisi kiva nähdä, jos varsinkin hyökkäysalueella pelaisi vähän rohkeammin.

Must taas sinänsä on luovuutta ja pelisilmää, mutta kun ei ole yhtään voimaa eikä räjähtävyyttä. Varsin näppäriä ratkaisuja tulee syöttöjen muodossa, mutta kun ei voima/räjähtävyys riitä mihinkään. Toisaalta ei MG:lläkään ekalla kaudella ollut ja silti taikoi kaikenlaista. Mystinen pelaaja on Turun lahja.
 

F#21

Jäsen
Must taas sinänsä on luovuutta ja pelisilmää, mutta kun ei ole yhtään voimaa eikä räjähtävyyttä. Varsin näppäriä ratkaisuja tulee syöttöjen muodossa, mutta kun ei voima/räjähtävyys riitä mihinkään. Toisaalta ei MG:lläkään ekalla kaudella ollut ja silti taikoi kaikenlaista. Mystinen pelaaja on Turun lahja.
Mulle ne näyttää siltä, että on opeteltu tiettyjä kuvioita ja kikkoja, joita sitten käytetään. Mutta sellanen luovuus, jolla tulisi tulosta, puuttuu.

Ja ehdottomasti samaa mieltä tuon räjähtävyyden suhteen. Näyttää yhtä järkyttävältä mun meikäläinen +20kg ylipainoisena tekisi samaa.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulle ne näyttää siltä, että on opeteltu tiettyjä kuvioita ja kikkoja, joita sitten käytetään. Mutta sellanen luovuus, jolla tulisi tulosta, puuttuu.

Ja ehdottomasti samaa mieltä tuon räjähtävyyden suhteen. Näyttää yhtä järkyttävältä mun meikäläinen +20kg ylipainoisena tekisi samaa.

Voihan se olla. Tekee kyllä paljon juuri sellaisia aika selviä syöttöjä. Ei paljoa tule sellaisia, että miten se tuon näki syöttöjä. MG antoi jo nuorena poikana sellaisia syöttöjä, että ei siellä hetki sitten ollut ketään, mutta kiekon saapumishetkellä oli.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voihan se olla. Tekee kyllä paljon juuri sellaisia aika selviä syöttöjä. Ei paljoa tule sellaisia, että miten se tuon näki syöttöjä. MG antoi jo nuorena poikana sellaisia syöttöjä, että ei siellä hetki sitten ollut ketään, mutta kiekon saapumishetkellä oli.
Tätä sanotaan atk:ksi
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Iso pettymys ollut alkukauden osalta. Itse ainakin odotin läpilyöntiä, mutta pitkä ja kivinen matka on vielä sille tasolle, että voitaisiin oikeasti alkaa puhumaan lupauksien lunastamisesta. Liike ei vaan yksinkertaisesti riitä edes Liigaan kunnolla, joten paljon pitää tapahtua, jos mietitään edes mahdollisuutta kolkutella NHL:n ovia.

Duunia, duunia, duunia ja pitkäjänteisyyttä vaaditaan. Toivottavasti palkintokin odottaa sitten aikanaan.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Täytyy muistaa, että todella paha polvivamma tuntuu vielä varmaan kasikymppisenä. Arkuus katoaa vain osittain ajan myötä ja niin kauan kun voimistaa lihaksia ympärillä.
Se vaikuttaa liikkeeseen ja sen kautta myös pelaamiseen.
 

Nicky Nichols

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiviharju tulee vielä! Nyt vaan kärsivällisyyttä.

Jos Kiviharju pelais odotetulla tasollaan niin monensia me sit oltaisiin?
Tulee tulee, mutta kun suhteutetaan valtaviin odotuksiin niin hieman, vain hieman olen huolissani, kun Kiviharju ei ole edes ajoittain näyttänyt tulevaisuuden NHL-pakilta.

Ainakaan ensi kaudella ei kyllä vielä NHLssä pelaa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En sano noin nuorta pelaajaa pettymykseksi, varsinkaan, kun huomioidaan viime kausi. Se oli paljon enemmän kuin tippunut varausnumero ja tai missatut pelit. Loukkaantumisen vaikutukset näkyivät vielä kesällä, kun kertoi, että jalka on n. 80% kondiksessa. Onhan se ihan selvä, että jos on nyt vasta viimeiset 2-3 kuukautta vetänyt kahdella jalalla, kyllä sieltä takamatkalta lähdetään. Mutta se ei ole suurin ongelma.

Suurin ongelma on mun mielestäni se, että itseluottamus ei ole tapissa niin kuin pitäisi tuon ikäisellä kaverilla olla. Aron olisi varmaankin tarvinnut aivan superalun, jotta niin olisi käynyt, mutta ymmärrettävistäkin syistä niin ei käynyt. Aron on fiksu kentällä ja kentän ulkopuolella, mutta sen lisäksi myös äärimmäisen ankara itselleen. Hän tietää tasan tarkkaan, että parannettavaa on paljon. Oli sitä ekasta harkkapelistään lähtien ja sanoisin, että juuri nyt tämä on Aronin kannalta pahin mahdollinen tilanne.

Pelaaminen on mennyt liian varman päälle pelaamiseksi ja virheiden välttelemiseksi, jotta ei tulisi virheitä ja takaiskuja. Ja tämäkin on ymmärrettävää. Mutta samaan aikaan safetyn pelaaminen ei ole Aronin erityisosaamista. Hän on aina erottunut erinomaisella peliälyllään, mutta nyt hän ei uskalla täysin sitä hyödyntää, koska siihen sisältyy aina riski, että ne oivaltavat syötöt eivät onnistukaan ja silloin pitää mennä kovaa alaspäin ja just nyt itseluottamus ei näytä kestävän sellaista. Eikä ehkä nopeuskaan riitä.

Aron elää lätkästä. Mä pidän jonkinasteisena uhkana Aronin psyykeelle sitä, että kaipuu jäälle on niin kova, että sinne jäälle pitää päästä myös vapaapäivinä. Vaikka "salaa", kuten Aron itse asian ilmaisi. Vapaapäivinä pitäisi miettiä jotain ihan muuta kuin kiekkoa, jotta päähän mahtuu sitten arkena lätkää ja mieli on kirkas.

Jos verrataan vaikka Nikke Nykyriin, Aronissa ja Nikessä on yksi aivan selkeä ero. Nykyrillä on itseluottamus kunnossa ja hänestä näkee, että lätkä on siistiä. Jokainen minuutti, jonka Nykyri pelaa, on hänelle vain plussaa. Ja se myös näkyy selvästi. Nikke uskaltaa pelata rohkeasti eikä näytä pelkäävän virheitä yhtään. Aronilla tilanne on vähintään omassa päässään toinen. Hänellä itsellään on niin kovat odotukset, että onkohan niiden saavuttaminen just nyt edes realistisesti mahdollista? Koska hänhän lähti isolta takamatkalta tähän kauteen missattuaan melkein koko viime kauden. Ja se on paljon. Paljon enemmän Aronille kuin vaikka Leksalle.

Mä väitän rohkeasti, että Aronin suurin uhka on Aron itse. Ja siis diggaan jäbästä paljon, enkä mä ole todellakaan kritisoimassa häntä. Mutta pahoin pelkään, että hän on sellaisessa tilanteessa, että hän ei ole peliesityksiinäs juuri nyt lainkaan oikeasti tyytyväinen, vaan joutuu väkisin etsimään positiivisia asioita. Ja niitäkin on ihan aidosti, mutta itselleen vaativalla ihmisellä on paljon muita korkeammat kriteerit itselleen. Musta Aronin pelistä paistaa selkeästi rentouden hakeminen väkisin ja itseluottamuksen kasvattaminen virheitä minimoimalla. Ja kuten aiemmin totesin, se ei ole aidointa Aronia.
 

auvo11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, maajoukkue, NHL:n suomalaiset
Kiviharju yritti olla pelirohkea alku kaudesta mut sit tuli muutama katastrofi virhe ja hän teki ainoon oikean ratkaisun, nyt pelaan varmasti enkä ole miinusmerkkinen pelaaja jengille.

Mikä monesti jeesaa noissa tilanteissa on et saa pienen breikin peleistä ja kun pelit jatkuu saa ns. uuden startin kauteen.

Kiviharju pelaa nyt safetya, olisi kiva nähdä kun hän antais palaa vaan rohkeesti.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Mä taas olen nähnyt Kiviharjun pelaamisessa hyvää, sellaista kypsää otetta. Välillä, kuten tänäänkin rauhoitti hienosti yksilötaidolla tilanteita, eikä lähtenyt hosumaan, antanut myös hyviä syöttöjä ja pelaa ihan hyvää varmaa peruspeliä. Luulen että pikku hiljaa alkaa myös riskionottokyky itseluottamuksen mukaan kasvaa, mutta mielestäni hyvä, että itseluottamusta haetaan ensin tylsän puolustuspelin kautta, jossa mielestäni onnistunut hyvin.
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos verrataan vaikka Nikke Nykyriin, Aronissa ja Nikessä on yksi aivan selkeä ero. Nykyrillä on itseluottamus kunnossa ja hänestä näkee, että lätkä on siistiä. Jokainen minuutti, jonka Nykyri pelaa, on hänelle vain plussaa. Ja se myös näkyy selvästi. Nikke uskaltaa pelata rohkeasti eikä näytä pelkäävän virheitä yhtään. Aronilla tilanne on vähintään omassa päässään toinen. Hänellä itsellään on niin kovat odotukset, että onkohan niiden saavuttaminen just nyt edes realistisesti mahdollista? Koska hänhän lähti isolta takamatkalta tähän kauteen missattuaan melkein koko viime kauden. Ja se on paljon. Paljon enemmän Aronille kuin vaikka Leksalle.

Tämä on hyvä vertaus sillä Nykyrissä on sellaista nuoren ja ennakkoluulottoman pelaajan, sanotaan tylsästi X-factoria. Saattaa tehdä hyvän nousun viivalta siinä kun 9 pakkia kymmenestä olisi heittänyt rumpuun. Itseluottamus ja peli-ilo näkyy kauas.

Kiviharju taas on virkamiesmäinen. Uskon, että treenaa ja tekee asiat kuin ammattilainen, mutta nyt tarvittaisiin sitä itseluottamusta onnistua kiekollisena. Aikaa toisi tietenkin lisää, jos saisi hieman jalkoja. Miksipä ei saisi, jos vain pysyy terveenä. Pelaa kuitenkin kelpo peliä ja tosiaan kyseessä on 18-vuotias kaveri, joka on jo nyt liigatasolla. Kiire pois ja parit onnistumiset samaan tyyliin kuin ennen isoa loukkaantumista,niin noussee uudelle tasolle.

Mikähän peli se oli alkukaudesta kun Kiviharju lähti viemään kärkikarvaajaa ja antoi ilmaisen maalin. Ikävä tapaus, koska sen jälkeen ei ole paljoa haastanut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Minä ottaisin Kiviharjun kohdalla ihan rauhallisesti. Viime kausi meni lähes totaalisesti ohi pahan ja pitkän loukkaantumisen vuoksi. Hän on oikeastaan vasta nyt aloittanut ”viime kauden” ja kaverilla on ikää 18 vuotta.

Liikkuminen vaikuttaa hivenen kömpelöltä (mikä on ymmärrettävää pitkän loukkaantumisen jälkeen) ja pienemmälle pelaajalle liike on varsin tärkeä. Luistelua ja liikkumista saa tosin parannettua kauden aikanakin ja veikkaan, että keväällä nähdään liikkuvampi Kiviharju.

Tärkeintä olisi saada mies jatkamaan täällä Helsingissä myös ensi vuonna, sillä Kiviharju olisi aika lailla osuva paikkaaja Martinille, kun tämä hyvin suurella todennäköisyydellä pelaa ensi kaudella rahakkaammassa liigassa.

Nykyri voi sitten ottaa ensi kaudella Kiviharjun tämän kauden paikan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös