Minä taas olen sitä mieltä, että jos tätäkin kaveria olisi hoidettu psykologin/psykiatrin toimesta kunnolla voi hyvinkin olla että a)kaveri olisi joutunut hoitoon b)olisi ainakin tapahtuma jäänyt tapahtumatta.
Se on tai ainakin voi olla niin kovin vaikeaa huomata ihmisessä jotain henkistä vikaa. Tämäkin kaveri oli ilmeisesti sulkeutunut ja yksinäinen persoona. Esim. Vanhemmat eivät välttämättä noteeraa sitä millään tavalla. Onpahan poika ainakin kotona.
Toki siinä vaiheessa, kun nettiin ilmestyy video, jossa päivämäärää myöten kerrotaan mitä tuleman pitää, on syytä huolestua ja tehdä jotain. Mutta mitä voi tehdä loppujen lopuksi? Milloin tuo video muuten oli nettiin laitettu? Eilen?
Kumma juttu jos pitää psykologeja jotenkin negatiivisena asiana. Ilmeisesti oletat, että jokainen vaan palaa "normaaliin elämään" ilman mitään? pXi tuossa jo hyvin sanoikin. Miltäköhän esim. tuntuu niistä vanhemmista jotka ovat mahdollisesti menettäneet ainoan lapsensa. "Tämmöstä sattuu, huomenna töihin".
Tuskinpa tässä psykologeja pidetään negatiivisena asiana, vaan sitä että kriisiapua on pakko tyrkyttää joka helvetin tuutista. Niille, ketkä ovat lähellä tätä tapahtumaa tullaan tietääkseni tarjoamaan kriisiapua joka tapauksessa.
Ymmärrän Bozikin pointin jeesustelusta tuolta kantilta katsottuna. En minä, Bozik tai kukaan meistä täällä jatkoajassa todennäköisesti tarvitse kriisiapua tähän tapahtumaan. Järkyttää se toki, mutta ei niin paljon että siitä tarvitsisi jollekin sen enempää avautua, normaalilla päivittäisellä keskustelulla se tulee ja menee.
Tietenkään ei kukaan tervejärkinen läheltä tilanteen nähnyt tai jonkun omaisensa menettänyt, voi mennä aamulla töihin tai kouluun olkia kohautellen, ja todeta et "elämä on laiffii, kyl se kato tästä taas lähtee, rai rai rai", eikä sitä varmaan kukaan kuvittelekaan. Enkä usko, että Jokelan koulussa tai yleensä koko Jokelassa elämä palautuu normaaliksi vielä moneen kuukauteen, jos ikinä.
Voin vain yrittää kuvitella miltä tämän ampujan vanhemmista tuntuu, kun oma poika makaa "aivokuolleena" teho-osastolla, kahdeksan ihmistä tappaneena. Siinä, jos jossain on mielenterveyden meno lähellä.