Ari Vuori TPS:n urheilutoimenjohtajaksi

  • 79 977
  • 305

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
- - - Vuori on ollut kasaamassa joukkuetta jo (vähintään?) 8 vuotta - - -
Tässä alla Vuoren aikaiset tilastot vuosilta 2007-2015
Sen verran pitänee napata pois näistä laskuistasi, että kauden 2007-08 joukkue oli pääasiassa Seppo Sutelan kasaama.

Esim. David Lundbohm tuli TPS:n vasta lokakuussa 2007 ollen täysin Seppo Sutelan hankinta. Tosin valmentaja Kalle Kaskinen kommentoi miestä ihan Arsen tyyliin: "Lundbohm on vahva ja nopea kahden suunnan pelaaja, joka pystyy pelaamaan sekä laidassa että keskellä.". Jatkoajan keskusteluissakin "Seppo" oli se, joka vastasi hankinnoista.
Mikäköhän oli se 30 NHL pelin mies jonka kanssa "neuvoteltiin" viime viikonloppuna? Ei vissiin David. Ja mikä on lapun pituus?TPS tyyliin suoraan 2+1? Palataan asiaan kun mies nähty jäällä ja hyvähän täältä sohvan pohjalta on sitten vittuilla jos pelit ei kulje...

Ainiin,Seppo lupaili NHL-tason pelaajaa,mutta riittäähän se jos on NHL-kaupungista
Viikkoa myöhemmin kaipailtiin "kovuutta Palloseuraan". Niissäkin kommenteissa "Seppo" oli pääosissa...
Varmaan tarkoituksissa oli Sutelankin hommata McDonnellin korvike, voimahyökkääjä, jolta onnistuu myös hanskaamiset. Lee Gorenin ja sitten sen jonkun toisen perässähän oltiin.
Taustallahan Arse on pyörinyt jo noihin aikoihin, mutta varsinainen vastuu kauden 2007-08 joukkueesta ja sen kokoamisesta oli Seppo Sutelalla. Tuohan on melkoinen mysteeri, että milloin Arse on varsinaisesti aloittanut TPS:n pelaajakoordinaattorina. Ari Vuori - kahdelle scouttaus järkevää? -ketju perustettiin 19.01.2010. Ketjun avausviestissäkään ei muistettu tarkkaa päivämäärää, mutta sanottiin ensimmäisten uutisten asiasta olleen TPS:n uutisarkistossa kesältä 2008.
Tarkkaa päivää en muista jolloin TPS tiedotti Vuoren siirtyvän palkkalistoille pelaajakordinaattoriksi, mutta ensimmäiset merkinnät TPS:n sivuilta löytyvät kesältä 2008.
Mähän löysin eilen Jatkoajan uutisarkistosta tiedotteen huhtikuulta 2008, jossa esiintyi ensimmäistä kertaa TPS:n pelaajakoordinaattori Ari Vuori.

09.04.2008 - JA: TPS:lle nippu uusia sopimuksia
"– Uusien pelaajien valinnassa tärkeimmät kriteerit ovat olleet hyvä peliäly sekä intohimo kehittyä jääkiekkoilijana, linjasi joukkueen kokoamisesta päävastuun kantanut pelaajakoordinaattori Ari Vuori."

Eiköhän Arse ole siis kasannut - tai siis ollut joukkueen kokoamisesta päävastuussa - meille seitsemän joukkuetta:
Arse v1.0 - 2008-09
Arse v2.0 - 2009-10
Arse v3.0 - 2010-11
Arse v4.0 - 2011-12
Arse v5.0 - 2012-13
Arse v6.0 - 2013-14
Arse v7.0 - 2014-15
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Taustallahan Arse on pyörinyt jo noihin aikoihin, mutta varsinainen vastuu kauden 2007-08 joukkueesta ja sen kokoamisesta oli Seppo Sutelalla. Tuohan on melkoinen mysteeri, että milloin Arse on varsinaisesti aloittanut TPS:n pelaajakoordinaattorina.
Paras arvioni tällä hetkellä on se, että Ari Vuoren nimeäminen TPS:n pelaajakoordinaattoriksi olisi julkaistu Turun Sanomissa 22.09.2007. Kausi 2007-08 pyörähti TPS:n osalta käyntiin reilua viikkoa aiemmin 13.09.2007.

13.09.2007 HPK - TPS 4- 1 (2-0,2-0,0-1) 3396

Päädyin tähän arvioon erään blogi-tekstin perusteella: Hunajata-blogi - elämää Tepsin kanssa

22.09.2007 - "TS:n uutisoinnista paljastuu, että Ari Vuori on TPS:n pelaajakoordinaattori. Tämä kuulostaa ihan hyvältä, vaikka ei sen tarkemmin kerrota mitä pelaajakoordinaattori tekee ja mitä nimenomaan Ari Vuori tekee TPS:n hyväksi. Joka tapauksessa NHL-kykyjenetsijää parempaa henkilöä tuskin löytyy (ulkomaalais)vahvistuksia etsimään."

Tuo kyseinen linkki Turun Sanomien uutiseen ei enää toimi. Linkin osoitteesta voidaan kuitenkin nähdä sama päivämäärä, jolloin tämä blogi-teksti on kirjoitettu eli 22.09.2007. Pitänee joku päivä kirjastossa käydessä vilkaista kyseisen päivän TS:n mikrofilmi läpi ja ihan mielenkiinnolla lueskella millaista toimenkuvaa Arselle noihin aikoihin suunniteltiin, löytyykö jutusta jotain viitteitä hänen työsuhteensa laadusta jne.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Pitänee joku päivä kirjastossa käydessä vilkaista kyseisen päivän TS:n mikrofilmi läpi ja ihan mielenkiinnolla lueskella millaista toimenkuvaa Arselle noihin aikoihin suunniteltiin, löytyykö jutusta jotain viitteitä hänen työsuhteensa laadusta jne.

Mikä sun alkava fetissi Arsen työsuhteeseen on? Ainakin twitteristä tiedotustilaisuutta seuratessa (hymiö) viime vkolla sai ihan selkeän käsityksen, että Arsen työsuhde on toistaiseksi voimassa oleva, kansankielellä vakituinen. Niittymäen määräaikainen. Jos Arilla on johtajasopimus, sekään ei tee hänestä lainsuojatonta vaan ainoastaan jossakin määrin alentaa perusteharkintaa tiettyjen päättöperusteiden osalta. Jos oikeasti sun pakko saada asiaan selvyys, soita/pyydä verottajalta tiedot EPLn mukaisista palkoista, maksetuista tuloveroista, niistä nokkela päättelee paljon.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mikä sun alkava fetissi Arsen työsuhteeseen on?
Ei mulla mitään fetissiä siihen ole! Täällä nyt keskustellaan niin paljon mutulla, että eikö se ole vain hyvä asia, että edes joku yrittää ottaa asioista selvää edes vähän alusta. Tätä kautta päästäisiin keskustelemaan faktoilla.
Ainakin twitteristä tiedotustilaisuutta seuratessa (hymiö) viime vkolla - - -
En seuraa Twitteriä (toinen hymiö).
- - - Arsen työsuhde on toistaiseksi voimassa oleva, kansankielellä vakituinen.
Tämäkö on sitten faktaa? Miksi täällä ollaan sitten tiedotustilaisuudesta lähtien ihmetelty, miksi Arse saa edelleen jatkaa organisaation palveluksessa? Tätä samaa ollaan ihmetelty jopa mediassakin - tai no... ainakin iltapäivälehdissä.

JOS Ari Vuoren työsopimus HC TPS Turku Oy:n kanssa on [de jure] mallia "toistaiseksi voimassaoleva", niin senhän pitäisi olla kaikille itsestäänselvää, että hän jatkaa organisaation palveluksessa. Tällöin ei ole mitään perusteita potkuille, kuten täällä nämä Jatkoajan "työlakiasiantuntijat" ovat useaan kertaan todenneet. Huonosti hoidettu työ ei kai edelleenkään ole mikään laillinen peruste toistaiseksi voimassaolevan työsopimuksen irtisanomiselle.

Eniten mua kuitenkin edelleen ihmetyttää se, että hyvin todennäköisesti ainakin vielä kaudella 2012-13 HC TPS Turku Oy on maksanut Vuoren omistamalle konsultointiyritykselle lähes 50.000EUR. Perusteet tälle olettamukselleni löydät jostain aiemmasta viestistäni. Kaudella 2010-11 tämä oli ainakin faktaa ja se löytyi HC TPS Turku Oy:n tilinpäätöksestä ihan selkeästi eriteltynä. HC TPS Turku Oy:n kauden 2013-14 tilinpäätöstä ei taida vielä (-kään) olla julkisesti saatavilla?

JOS Ari Vuoren työsopimus HC TPS Turku Oy:n kanssa on mallia "toistaiseksi voimassaoleva", niin eikö hänelle pitäisi maksaa ihan normaalia palkkaa? Miksi helvetissä sitten HC TPS Turku Oy maksaisi tämän palkan LISÄKSI vielä Vuoren omistamalle konsultointiyritykselle sellaisen kasan rahaa, joka vastaa noin suurinpiirtein tavallisen keskiluokkaisen ihmisen vuosipalkkaa? Maksetaanko Vuoren tekemästä työstä siis kahteen kertaan (palkka + konsultointiraha)? Vai kiertääkö HC TPS Turku Oy veroja, eläkemaksuja ja/tai sosiaaliturvamaksuja maksamalla vakituiselle työntekijälleen palkan jonkun konsultointiyrityksen kautta? Jos kiertää, niin onko tämä laillista? @Jay Low epäili näitä laillisuuksia hieman jo eilen illalla käymissämme keskusteluissa.
BTW, toi Vuoren toiminta konsulttina ei taida olla ihan vedenpitävää. Jos työskentelet tosiasiallisesti sopimusosapuolesi työnjohdon ja valvonnan alaisena, olet työntekijä, et yrittäjä, olkoot osapuolten sopimus minkä sisältöinen ja muotoinen tahansa. Lisäksi yrittäjäasemalta tarvitaan laajaa asiakaspohjaa, käsittääkseni Ari Vuori ei ole tarjonnut palveluja muille osapuolille Suomessa. Ari Vuori on myös esiintynyt TPS:n nimissä sidosryhmissä ja myös julkisuudessa.

Jos Vuoren asemaa alettaisiin tarkastella oikeusasteessa, lopputulema voisi olla se, että Vuoren arvioitaisiin olleen työsuhteessa HC TPS Turku Oy:n kanssa jo vuodesta 2007 vai milloin tuo pelaajakoordinointi alkoikaan. Työsuhdeturvaa ja sosiaaliturva-asioita katseltaisiin sitten tämän tosiasiallisen työsuhteen alun mukaisesti.
JOS kaikki taas meneekin lakipykälien mukaan oikein ja Vuoren työnkuvan voidaan pitävästi osoittaa vaikkapa oikeudessa olevan vain konsultointiapua, niin siinä tapauksessahan Ari Vuori ei voi olla "toistaiseksi voimassaolevassa" työsuhteessa HC TPS Turku Oy:n kanssa. Tällöin HC TPS Turku Oy vain ostaa Ari Vuoren omistamalta konsultointiyritykseltä ostopalveluita - eikä Vuori näin ollen ole "toistaiseksi voimassaolevassa" työsuhteessa HC TPS Turku Oy:n kanssa. Tästä taas seuraa se, että tuo Twitteristä saamasi selkeä käsitys Ari Vuoren "toistaiseksi voimassaolevasta" työsuhteesta HC TPS Turku Oy:n kanssa ei olekaan faktaa, vaan täyttä paskaa!

Kuten huomaat: edellä oli aika monta JOS-sanaa. Mitään fetissiä mulla ei ole Ari Vuoren työsuhteeseen - toisaalta mulla on ehkä fetissi siihen, että haluan keskustella asioista faktoilla. Faktoilla puhumiseen harvemmin kuuluu kovinkaan montaa JOS-sanaa.

Eiköhän näissä mutuiluissa ole ihan tarpeeksi aihetta ottaa asioista selvää - ilman mitään fetissejäkään?
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Fox fox, nyt relax. Fetissi näköjään käänsi kupin nurin, en tarkoittanut vittuilla. Työoikeudellisessa osuudessasi on niin paljon virheitä, että en lähde sitä edes kommentoimaan. Että se niistä faktoista. Tämäkään ei ole vittuilua. Varmaan raukkamaista mielestäsi, mutta siihen menisi kolme tuntia jota nyt ei ole käytössä.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Niin kauan kuin Arsella on Mentorin täydellinen luotto takanaan, ei häntä pois potkita vaikka työnsä tulokset olisivat edelleenkin täyttä kuraa. Turha on siis siinä mielessä keskustella työsuhteen juridisesta muodosta ja laadusta, koska sen minkäänlainen purkaminen ei näillä näkymin ole mahdollista/todennäköistä/ajateltavissa (=valitse itsellesi sopivin vaihtoehto).
Tätä tämä meininki "meidän TPS:ssä" tänä päivänä valitettavasti on. Yhtä kuurupiiloa ja vastuun pakoilua organisaation joka tasolla. Nyt on menossa jonkun kehittämä "tuolileikki", jossa mukamas vastataan kannattajien vaatimuksiin heikosta hommien hoidosta.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Fox fox, nyt relax.
Fox don't have sex with your Ex oli aikoinaan 90-luvulla mun "tunnusbiisini"...
Fetissi näköjään käänsi kupin nurin, en tarkoittanut vittuilla.
Ei ei, mikään fetissi ei kääntänyt kuppiani nurin.

Enemmän mua ihmetyttää/vituttaa se, että teiltä "oikeusoppineilta" (tai sitten hyvin feikkaavilta) ei tahdo saada oikein mitään irti. Mä nyt olen tässä toista vuorokautta esittänyt erilaisia faktoja, mutta mitään selkeää vastausta ei vain tule. Kaikki vastaukset ovat vain tuollaista yleismaailmallista paskaa, kuten "työsopimuslaki on velvoittavaa oikeutta". Kiva, kiitos, että tämä tuodaan esille. Ehkä olisi asiallista myös hieman valottaa tällaiselle tyhmälle tallaajalle miten tämä "velvoittava oikeus" ilmenee tässä Ari Vuoren ja HC TPS Turku Oy:n välisessä työsuhteessa.

Mä epäilen, että mä en ole ainoa tällä palstalla, joka on aivan huuli pyöreänä teidän "oikeusoppineiden" tulkintojenne kanssa. Useista viesteistä pääteltynä täällä on useampia kirjoittajia, jotka uskovat, että Ari Vuori on aivan tavallisessa, toistaiseksi voimassaolevassa työsuhteessa HC TPS Turku Oy:n kanssa. Te "oikeusoppineet" vielä ruokitte tätä uskoa - vaikka mä en ole nähnyt yhtäkään faktoilla perusteltua viestiä, miksi te "oikeusoppineet" uskotte asian olevan näin. Faktoilla tarkoitan tässä tapauksessa nimenomaan tätä Ari Vuoren ja HC TPS Turku Oy:n välistä työsuhdetta. Yleismaailmallista paskaa te "oikeusoppineet" osaatte kyllä jauhaa, mutta ette osaa ottaa kiinni tähän nimenomaiseen tapaukseen.
Työoikeudellisessa osuudessasi on niin paljon virheitä, että en lähde sitä edes kommentoimaan. Että se niistä faktoista.
Kyllä mä mielelläni haluaisin kuulla mitä virheitä mun työoikeudellisessa osuudessani on!

Mulla ei ole minkäänlaista oikeudellista kompetenssia keskustella näistä asioista - toisin kuin teillä "oikeusoppineilla". Mutta en mä ole koskaan pitänyt itseäni niin tyhmänä, ettenkö mä osaisi lukea ja ymmärtää suomenkielistä tekstiä. Mä olen kaivanut tiettyjä faktoja kehiin tästä kyseisestä tapauksesta esim. HC TPS Turku Oy:n tilinpäätöksistä, mutta silti te "oikeusoppineet" kerrotte mulle, että niissä faktoissa on virheitä. Ette kuitenkaan selkeästi osoita niitä virheitä. FINE

Fakta 1: kaudella 2010-11 HC TPS Turku Oy on satavarmasti maksanut 49.800,00EUR Ari Vuori Hockey Consulting Tmi:lle. Tätä sä et pysty muuksi muuttamaan millään yleismaailmallisella työsopimuslakipaskallasi. Seuraavien kahden kauden - 2011-12 ja 2012-13 - julkisissa tilinpäätöksissä ei ole mukana tilierittelyjä. Näin ollen satavarmaksi en pysty asiaa sanomaan, mutta tuloslaskelmassa Hallinnon kulut - kohta 6588 Ulkopuoliset palvelut pysyy muutamien tuhansien eurojen tarkkuudella suunnilleen samana. Tästä mä olen tehnyt päätelmän, että hyvin todennäköisesti HC TPS Turku Oy on maksanut Ari Vuori Hockey Consulting Tmi:lle noin 50.000,00EUR per kausi ainakin kevääseen 2013 saakka. Tästä uudempaa tilinpäätöstä ei ole vielä (-kään) julkisesti saatavilla.

Mikä tämä maksu on teidän "oikeusoppineiden" mielestä?
Mun tyhmällä maalaisjärjelläni tehty tulkintani on se, että se on työkorvaus - EI PALKKA - Ari Vuorelle hänen HC TPS Turku Oy:lle suorittamastaan pelaajakoordinaattorin työstä.

Hyvin todennäköisesti te "oikeusoppineet" perustatte näkemyksenne Ari Vuoren työsuhteesta aina Ennakkoperintälaki § 25?
Seuraavat lainaukset ovat suoraan Verohallinnon ohjeista koskien juuri tuota kyseistä lakia - olenko mä siis niin tyhmä, että mä en osaa yksinkertaisesti lukea ja ymmärtää tuota tekstiä?

"Palkkaa vai työkorvausta - Dnro 2118/31/2004 - 21.06.2005
Yrittäjänä toimimisen mallit ja tavat ovat laajentuneet ja monipuolistuneet yhteiskunnan kehittymisen myötä. Yrittäjyyden tai työsuhteen tunnusmerkistöä arvioitaessa on syytä muistaa, että tosiseikaston merkitys on muuttunut yrittäjyyttä tukevaan suuntaan.
- - -
Jos toimeksiannon osapuolet ovat olleet vilpittömässä mielessä, maksaneet veronsa, järjestäneet sosiaaliturvansa ja rekisteröityneet asianmukaisesti, luottamuksensuojaa koskevaa säännöstä tulee useimmiten soveltaa. Näissä oloissa pitkään jatkunutta yrittäjäroolia voidaan jälkikäteen vain poikkeuksellisesti muuttaa.
"

Fakta 2: Ari Vuori (Ari Vuori Hockey Consulting Tmi) on toiminut yrittäjäroolissa HC TPS Turku Oy:n pelaajakoordinaattorina 22.09.2007 - 30.04.2013.

"Työstä maksettu korvaus on useimmiten joko palkkaa tai työkorvausta. Suorituksen maksajan kannalta tällä seikalla on merkitystä siksi, että palkasta on maksettava työnantajan sosiaaliturvamaksu, työkorvauksesta ei."

JOS Ari Vuori olisi ollut työsuhteessa HC TPS Turku Oy:n kanssa, niin hänelle olisi kuulunut maksaa palkkaa - ei työkorvausta. Todennäköisesti hänen palkkansa kuuluisi kohtaan Henkilöstökulut - Palkat ja palkkiot - kohta 5080 Hallinnon palkat. Miten tämä kohta on kehittynyt kolmessa tuoreimmassa saatavilla olevissa tilinpäätöksissä?

2010-11 - 246.121,40EUR
2011-12 - 249.374,76EUR
2012-13 - 256.609,09EUR

Eli merkittävää muutosta ei ole tapahtunut. Ykkösfaktahan oli se, että kaudella 2010-11 HC TPS Turku Oy oli maksanut Ari Vuori Hockey Consulting Tmi:lle 49.800,00EUR. Hallinnon palkkojen muuttumattomuus (käytännössä) tukee sitä olettamusta, että Ari Vuori on edelleen vuosina 2011-13 saanut TPS:lta korvauksen pelaajakoordinaattorin työstään oman yrityksensä kautta.

"1.1 Yleinen yrittäjäasema
Yrittäjänä voidaan pitää myös omaan ammattitaitoon perustuvia palveluja yleisesti tarjoavaa henkilöä, vaikka toiminta ei edellyttäisi mainittavaa pääomansijoitusta. Yrittäjätunnusmerkkejä ovat tällöin toiminnan yleisyys, laajuus ja julkisuus, jotka ilmenevät lähinnä useina toimeksiantoina.
- - -

3.3 Maksajan selonottovelvollisuus
Käytännössä pieni yritys ei pysty hoitamaan useita toimeksiantoja samanaikaisesti. Tämä ei kuitenkaan saa olla esteenä hänen verottamiselleen yrittäjänä. Kuten edellä on todettu, EPL:n perusteluissa todetaan, että ratkaisua ei saa tehdä sillä perusteella, että työn suorittajalla on vain yksi toimeksiantaja."

Fakta 3: Ari Vuori on ollut TPS:n pahimpien loukkaantumissumien aikana esim. syyskuussa 2010 Detroitin Training Campilla tekemässä "oikeita" töitään.
Tällainen kysymys [oma lisäys: Tamminen&J-P sanoi vain, että Vuori oli matkoilla joten ei voi scoutata/hankkia pelaajia tällä hetkellä? Missäköhän herra Vuori mahtaa olla.] tuli otteluketjussa (TPS-Blues) vastaan.

Lyhyesti vastattuna: @ Centre Ice Arena, 1600 Chartwell Drive - Traverse City, MI 49696, USA

Toisin sanoen tekemässä ihan oikeita töitään. Vuorihan on kuitenkin yksi Detroit Red Wingsien Euroopan kykyjenetsijöistä. Red Wingseilla oli vuosittainen training camp 18.-21.09.2010, jossa myös Vuori oli paikan päällä. Prospectit olivat leirillä jo 11.-15.09.2010, joten eiköhän Vuori ole jo jonkun aikaa ollut Michiganissa.
Tästä voimme päätellä sen, että HC TPS Turku Oy:llä ei ole oikeutta johtaa tai valvoa missä, milloin ja miten Ari Vuori suorittaa HC TPS Turku Oy:n antamia toimeksiantoja. Tämä puoltaa sitä, että Ari Vuori toimii HC TPS Turku Oy:n palveluksessa itsenäisenä yrittäjänä - EI työntekijänä.

"3.4 Johto- ja valvontaoikeus
Työsopimuslain mukaisen työsuhteen olennainen tunnusmerkki on työnantajan oikeus työn johtoon ja valvontaan. Oikeus johtoon tarkoittaa, että työnantaja tai hänen edustajansa määrää mitä työtä työntekijä tekee sekä missä, milloin ja miten työ tehdään. Työn valvonta tarkoittaa työnantajan oikeutta valvoa, että työ tehdään annettujen ohjeiden mukaan.
- - -
Työnteon muotojen muuttuessa työnantajan konkreettinen johto- ja valvonta muuttuu usein yleiseksi ohjaukseksi ja puitteiden asettamiseksi. Mitä yleisempää ohjaus on, sitä vähemmän se puoltaa työsuhteen muodostumista.
- - -
Sitä vastoin yrittäjäsuhteessa tehtävän suorittaja työskentelee itsenäisesti. Toimeksiantaja voi kuitenkin valvoa toimeksiannon edistymistä ja varmistaa ohjeillaan, että lopputulos on tilauksen mukainen.
"

Näihin faktoihin mä perustan näkemykseni, että Ari Vuori on yrittäjäsuhteessa - EI työsuhteessa - HC TPS Turku Oy:ön. Mutta "oikeusoppineiden" mukaan mun työoikeudellisessa osuudessani on niin paljon virheitä, että se niistä faktoista.
Varmaan raukkamaista mielestäsi, mutta siihen menisi kolme tuntia jota nyt ei ole käytössä.
Toivottavasti ehtisit kuitenkin edes jossain vaiheessa hieman avata mulle, että mitä mun työoikeudellisessa osuudessani nyt on niin paljon päin persettä.

Sun näkemyksesi on se, että Ari Vuori on toistaiseksi voimassaolevassa (kansankielessä: vakituisessa) työsuhteessa HC TPS Turku Oy:ön. Mä myös oikeasti toivon, että sulla - "oikeusoppineella" - on jotain muutakin faktaa tämän tulkintasi tueksi kuin vain se, että... "Twitterissä annettiin selkeästi ymmärtää"!
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Ei ei, mikään fetissi ei kääntänyt kuppiani nurin.

Jo viime kaudella sulle yritettiin vääntää rautalangasta työoikeutta try-out -keskustelun yhteydessä. Olit tuolloin juridiikasta pihalla kuin lumiukko. Urakka on vähän samanlainen kuin saisi romaanin oikoluettavaksi nelosen kirjoittajalta. Sulla on aivan kiistattomia lahjoja tiedon haussa, keruussa ja näköjään rajaton itseluotamus sekä paljon aikaa. Valitettavasti nämä työoikeudelliset tulkintasi ovat mahdottomia, et ymmärrä itse järjestelmää taustalla. En yksinkertaisesti tiedä mistä aloittaisi kaverin kanssa, joka kirjoittaa olevan yleismaailmallista paskaa, että työsopimuslaki on osin pakottavaa oikeutta.

Jatka hei niiden kanssa, joiden kanssa viime päivien vääntösi olet käynyt. Mun osuus tähän on tässä. Mä luovutin tältä osin jo viime kerralla ns mahdottoman edessä.
 

kende

Jäsen
Suosikkijoukkue
sport
Fox, Österlund ja muut tryoutin keksineet ovat ihan keskenään jalostaneet tällaisen uuden termin jääkiekkoon. Sillä ei ole työikeudellista relevanssia, tässä pitäisi nyt alkaa selostamaan palstalla Kairisen perussuhdeteorian kautta työsuhteen tunnusmerkkejä ja siihen päälle työoikeuden normihierarkiaa. Ei pysty, ei jaksa.

Jo viime kaudella sulle yritettiin vääntää rautalangasta työoikeutta try-out -keskustelun yhteydessä. Olit tuolloin juridiikasta pihalla kuin lumiukko.

Jatka hei niiden kanssa, joiden kanssa viime päivien vääntösi olet käynyt. Mun osuus tähän on tässä. Mä luovutin tältä osin jo viime kerralla ns mahdottoman edessä.

Hehe. Itselleni sattui hetki, jolloin rautalangasta väännetyt työoikeustulkinnat kiinnostivat erityisen paljon. Jouduin kuitenkin pettymään, sillä kausi avasi omia tulkintojaan mainitussa edeltäneessäkin keskustelussa juuri niin vähän kun luulee oikeasti tietävänsä. Fox oli muutenkin siellä vain lähinnä koonnut arveltua tosiseikastoa ja ilmaissut ihmettelynsä ja nimenomaan implisiittisesti kaivannut selvennystä. Helposti sitä lumiukoksi muuttuukin. Fox eteni tuolloinkin jo johtopäätösten vetämisessä ihan papukaijamerkin arvoisesti, vaikka aluksi oli teidän toimarinne tavoin hieman epävarma.

Jälleen tässä uudessakin, käsillä olevassa asiassa, on hankala muodostaa aukotonta synteesiä. Tämä johtuu nimenomaan siitä, ettei meillä ole tietoa kaikista relevanteista tosiasioista. Niinpä keskustelupalstalla jää jaettavaksi lähinnä vain pätemispisteet (terkkuja kaudelle). Fox on jälleen esittänyt ihmettelynsä Vuoren palkan tai työkorvauksen mekaniikasta ja minä myös jaan tämän ihmettelevän tunteen. En ole varma, miltä osin ja mistä asioista täällä TPS-puolella vallitsee konsensus, mutta jos Vuori on edelleen vain konsulttihommissa niinkuin ainakin ennen on ollut, "erottaminenhan" on (/olisi ollut) juuri niin helppoa kuin joku taisi jo mainitakin.

Vanhojen ketjujen lukeminen lisäsi kyllä huimasti ymmärrystäni TPS-fanien turhautumista kohtaan:D. Kerrassaan jäätävää settiä.

Turhautuminen oli samalla tasolla kuin kauden vastatessa Foxin viestiin TPS-johdon ylimieliseen tapaan "En yksinkertaisesti tiedä mistä aloittaisi kaverin kanssa, joka kirjoittaa olevan yleismaailmallista paskaa, että työsopimuslaki on osin pakottavaa oikeutta.". Koska nimenomaan tuonkaltaisia "vastauksia" parhaimmillaankin sinulta on saatu :D.

Teillä on pojat tässä ihan uusi keissi parhaimmillaan jyystettävänä, kauden pätemispisteet ovat nollattu, mielestäni on ihan modernia urheilufaneutta olla kiinnostunut, onko oman joukkueen palkkaus- tai kulurakenne millainen. Tästä aiheesta keskusteltaessa on nimenomaan Foxin tiedonjano ja hankinta on keskiössä. (Hyväksyttäessä sen, ettei aiheesta saatava tieto voi olla tasoa alkuperäinen sopimus ja 10v vuoden tilikirjat) Arvostaisin tälläistä uteliasta sielua omankin joukkueeni keskuudessa.

Laita yv:llä mieltäsi askarruttavia työoikeudellisia kysymyksiä. Tämä on väärä ketju niille.

Kuten sanottua, tässähän teillä on Ari Vuori menee töihin -niminen sopimusoikeudellinen saaga. Ei nyt ihan hirveän väärä ketju minusta. Ei minua tällä hetkellä "askarruta" kuin tämä ja nimenomaan tiedostavan urheilunseuraajan kantavierteellä. (Lisäksi kiva katsella toki myös sivusta millaiset perustelut menevät läpi itse kullekin. Ainoastaan tämä on ohi aiheen, kun arvelen tietäväni kyllä itsekin paremmin nuo ehdottamasi yksityiset puheenaiheet)
 
Viimeksi muokattu:

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Hehe. Itselleni sattui hetki, jolloin rautalangasta väännetyt työoikeustulkinnat kiinnostivat erityisen paljon. Jouduin kuitenkin pettymään, sillä kausi avasi omia tulkintojaan mainitussa edeltäneessäkin keskustelussa juuri niin vähän kun luulee oikeasti tietävänsä.

Laita yv:llä mieltäsi askarruttavia työoikeudellisia kysymyksiä. Tämä on väärä ketju niille.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Jos Niittymäki on nyt määräaikaisella ja sama vakanssi aukeaa kuitenkin yleiseen hakuun Eskolan mukaan myöhemmin, onko asetelma itseasiassa laiton?
 

Rote Sau

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS + länsirannikko
Uskomaton määrä viestejä täysin turhasta asiasta. Kukaan täällä ei tiedä, minä päivänä Antsan sopimus on alkanut ja päättyy. Se voi olla mitä todennäköisimmin määräaikainen esim 4kk. Sen jälkeen ketään ei sido jatko tai uuden sopimuksen tarjoaminen. Ihan normaalia toimintaa nykyajan työelämässä. Sopparin päättymisen jälkeen Antsa voi halutessaan hakea vakinaista paikkaa, jos Tepsi semmoisen jättää haettavaksi. Kukaan ei pakota palkkaamaan häntä.

Sopimus vaikka määräaikainen ajalla 1.1.2015 - 30.4.2014. Jatkoa voi tehdä jos työnantaja haluaa ja työntekijä haluaa jatkaa. Voihan hän olla vaikka sen Opteamin kautta töissä ja sopimus on määräaikainen, muttei sanottu koska loppuu. Näitä varsinkin Nokia käytti.
Sopimukset päätettiin ilmoitusluonteisesti. Irtisanomisajan palkka maksettiin kotiin ja työntekijän leimausavain suljettiin.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jotenkin sitä kuvittelisi, että nimeomaa henkilöstöfirman pääjehu osaisi kyllä hoitaa tämän ihan lakien mukaan, varsinkin siis tuollaisen vähän pidempään pelissä pyörineen firman. Mutta tiedä sitten miten tuo tarkalleen menee, tuskinpa me saadaan sitä koskaan tietääkkään, ellei siinä tosiaan ole sitten sen verran väärää, että jotain isompiakin ongelmia - ku keskustelupalstan ihmetyksiä ja roskalehtien revittelyä - seuraisi.
 

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
Jos Niittymäki on nyt määräaikaisella ja sama vakanssi aukeaa kuitenkin yleiseen hakuun Eskolan mukaan myöhemmin, onko asetelma itseasiassa laiton?

Oikeastaan ainoa peruste, jolla määräaikaisuus voidaan perustella on sijaisuus, eli Antsan kanssa on sovittu että tämä hoitaa pestiä ylimenokauden ajan. Tällöin kuitenkin vaadittaisiin lähtökohtainen yhteisymmärrys siitä, että hän ei oikeasti ole jatkamassa tehtävässä ja tilalle ollaan ottamassa toinen henkilö myöhemmin. Myös työntekijän oma tahdonilmaus voi olla peruste, työntekijä ei esimerkiksi ole itse halukas sitoutumaan toistaiseksi voimassaolevaan työsopimukseen vaikkapa jonkin toisen tiedossa olevan velvoitteen vuoksi.

Niittymäen määräaikaisen työsopimuksen käyttäminen Eskolan mainitsemana koeaikana on laiton. Jos Antsa todella valitaan hoitamaan kyseistä olemassa olevaa tehtävää, hänen kanssaan tulee solmia toistaiseksi voimassa oleva työsopimus (huom. muun johtajan kohdalla siis työsopimus on perusta, johtajasopimuksella voidaan sopia muista, työsopimuslakia paremmista ehdoista) ja käyttää maksimmissaan neljän kuukauden koeaikaa, jona aikana työsopimus voidaan purkaa molemmin puolin kevyemmillä, mutta ei asiattomilla perusteilla.

Tehtävän julkiseen hakuun laittaminen myöhemmin keväällä siten, että Antsa joutuisi hakemaan paikkaa, tekisi asetelman lainvastaiseksi. Ainoat työsopimuslain mukaiset validit työnantajan tarjoamat vaihtoehdot ovat määräaikaisuus sijaisuusperusteella tai toistaiseksi voimassaoleva työsuhde koeajalla.
 
Viimeksi muokattu:

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
Sopimus vaikka määräaikainen ajalla 1.1.2015 - 30.4.2014. Jatkoa voi tehdä jos työnantaja haluaa ja työntekijä haluaa jatkaa.

Ammattikielellä koeaika. Määräaikaisuus ei toimi eikä saa toimia noin.

Mut mä teen nyt saman kuin nimim. kausi, eli vetäydyn asian julkisesta vääntämisestä. Selkeästi väärä foorumi yrittää lähestyä asiaa työoikeuden näkökulmasta.
 

Rote Sau

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS + länsirannikko
Ammattikielellä koeaika. Määräaikaisuus ei toimi eikä saa toimia noin.

Mut mä teen nyt saman kuin nimim. kausi, eli vetäydyn asian julkisesta vääntämisestä. Selkeästi väärä foorumi yrittää lähestyä asiaa työoikeuden näkökulmasta.

Kannattaakin. Määräaikainen työsopimus on nykyaikana yleistä.
Voin kopsata tänne työsopimuksia joita olen tehnyt jos joku ei usko. Tuo 4kk on esim. ihan normaali pituus kesätöissä ja se kulkee määräaikaisen nimellä aikavälille xx.05-xx.08. Nimim. useissa ollut, eikä ole mitään ihmeellistä tuossa. Koe-aika on puolet tosta eli 2kk. Nythän ei puhuta vakituisista työsuhteista. Peruste määräaikaisuudelle on kesätyö ja ylimääräinen toimenkuva yrityksessä.
Tässä linkki ihan lakiin: http://www.työsopimuslaki.fi/tietoa/kasitteita/Määräaikainen työsopimus

Case Niittymäki:
Sopimuksen pitäminen määräaikaisena: Sovittu
Sopimuksen kesto tietylle aikavälille: Sovittu
Sopimuksen kesto alle 8kk: OK
Koe-aika: Sovittu, korkeintaan 4kk

Kaikki todennäköisesti täsmää tässä "Urheilutoimenjohtajan" pestissäkin. Pestin epämääräisin kohta on vain tuo, mitä sovitaan määräaikaisuuden perusteeksi. Sairasloma ei ole syy, mutta pestin jatkuminen/päättyminen voisi olla hyvä syy. Tepsihän voisi periaatteessa lopettaa koko toimenkuvan määräaikaisen sopimuksen päätteeksi.

EDIT: Lisätään vielä, että se mitä joku julkisuudessa sanoo, ei välttämättä ole oikein sanottu. Esim. se "koe-aika" juttu. Ei se olekaan laillista. Yllä tosiaan jo mainittiinkin jo nuo ehdot määräaikaisuudelle ja mitä tämä pesti tarkalleen on ja miten se voisi jatkua. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, miten tämä päättyy.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Ammattikielellä koeaika. Määräaikaisuus ei toimi eikä saa toimia noin.

Jep, koeaika sisältää oletuksen vakinaistamisesta. Tätä minäkin ajoin takaa. Ei siis ole mahdollista ylimenona teettää koeaikaa ja valita toista henkilöä tilalle samaan pysyväksi aiottuun vakanssiin myöhemmin julkisessa haussa.

Tästäkin keissistä olisi selvitty varmasti paremmin jos Tepsillä olisi viestinnässään ammattilaisia töissä.
 

Silencie

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jännäksi menee taas. Eli nyt meillä ei ole pelaajakoordinaattoria. Meneekö taas homma yhden miehen harteille vai tuleeko sinne joku uusi klaanilainen heilumaan.
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Eiköhän tämä ole kaikille paras ratkaisu. Ei viime vuodet ole Arsellekaan helppoja olleet. Varmasti huokaisee syvään, kun pääsee pois. Arsen antia oli kovat kärkipään hankinnat, mutta kuten moneen kertaan todettu, tasaisuus ja roolitus rosterista jäi liian usein puuttumaan.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Hyvällä uutisella tämä päivä alkoi, jos tiedot Vuoren potkuista osoittautuvat paikkansa pitäviksi.

Nyt vielä Elomo ja Mentori samalla tavoin ulos, niin oikealla tiellä oltaisiin vihdoin ja viimein.
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Jännäksi menee taas. Eli nyt meillä ei ole pelaajakoordinaattoria. Meneekö taas homma yhden miehen harteille vai tuleeko sinne joku uusi klaanilainen heilumaan.

Niinpä. Hyvä, että mies vaihtuu, liian pitkään tässä kesti. Mutta kun tässä tuntuu olevan tilanne se että tilalle tulee aina vaan entisiä 90-luvulla ja 2000 -luvun alussa loistaneita pelaajia. Ilman minkäänlaista kokemusta ko. työstä, tekemään jotain ihan mutulla. Ei pelaajataustasta haittaa ole, mutta jotenkin nämä työharjoittelut pitäisi saada loppumaan.

Ei henkilöstöä tarvitse huvin vuoksi vaihtaa vaan tilalle pitäisi olla katsottuna joku, joka tuo jotain lisäarvoa. Noh, saapa nähdä.
 

Hoitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jep, koeaika sisältää oletuksen vakinaistamisesta. Tätä minäkin ajoin takaa. Ei siis ole mahdollista ylimenona teettää koeaikaa ja valita toista henkilöä tilalle samaan pysyväksi aiottuun vakanssiin myöhemmin julkisessa haussa.

Tästäkin keissistä olisi selvitty varmasti paremmin jos Tepsillä olisi viestinnässään ammattilaisia töissä.
Aivan mahdollista ja ihan arkipäivää, ainakin terveydenhuollossa. Määräaikaiset työsopimuksen on 2kk-> 1v yleen sä pituudeltaan ja jatkoa tulee jos työnantaja niin katsoo, koeaikaa on tuosta joku pätkä alusta ja vakinaisiin toimiin haetaan avoimella haulla ja niihin voidaan valita ihan kuka vain, ei tarvitse olla kukaan määräaikaisista, voi olla ihan talon ulkopuoleltakin. Lisäksi näitä määräaikaisia soppareita saattaa ihmisille kertyä peräjälkeen jopa vuosien (tai vuosikymmenten) ajan. Ihan arkipäivää
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Niittymäelle tuli viikossa selväksi, ettei tästä jätkästä ole mihinkään?

Nyt sitten toivotaan ettei tilalle palkata jotain Kiviharjua.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös