Fakta 1: salaisuudet pysyvät lätkäpiireissä salaisuuksina kovin lyhyen ajan.
Fakta 2: joukkue saa paljon tietoa seuraavasta kaudesta varsin aikaisessa vaiheessa edellistä kautta ilman että kukaan edes sanoo mitään, jos pelaaja yhtään ymmärtää ympärillä tapahtuvia asioita. Moni ei tajua ja siksi nämä valmentajien julkistukset tulevat monelle aina suurena yllätyksenä.
Valistunut arvaus/semifakta 1: valmentajanvaihdos julkistettiin kuukausia aikaisemmin kuin oli suunniteltu, koska odotettuja pelaajasopimuksia ei ollut julkistettavana. Tai mitään muutakaan positiivista (eikä organisaatiossa kukaan jaksa kehittää mitään positiivista). Organisaatio painaa paniikkinappulaa —> totta kai se vaikuttaa joukkueeseen kaiken muun alavireisyyden lisäksi.
Jos johdossa olisi otettu ihan rauhassa, hankittu odotetut puuttuvat palaset joukkueeseen ja annettu työrauha muutamasta tappiosta huolimatta, tilanne olisi luultavasti nyt toinen. Siinä missä onnistumiset ruokkivat onnistumisia, myös epäonnistumiset ja sekoilut ruokkivat itseään. Ja kun seura poukkoilee sinne tänne, se aiheuttaa pelaajissa epävarmuutta.
Ilman sen suurempaa kriisiä, seura sai jälleen kerran itse kehitettyä itselleen kriisin. Selin näyttää penkin takana kypsältä ja lausunnot julkisuuteen ovat viime aikoina olleet vähintään erikoisia. Varsinkin, kun otetaan huomioon huhut joiden mukaan Selin itse ei varsinaisesti kuitenkaan ollut kiinnostunut jatkosta HIFK:ssa. Joo, Salmelainen on sanonut, että Selin olisi halunnut jatkaa ja joo, Selin on itse sanout, että ”kukapa ei haluaisi valmentaa HIFK:ssa”. Korulauseita, ei muuta. Selinille ei ole pitkään aikaan ollut epäselvää tai tullut yllätyksenä, että Pikkarainen on seuraava päävalmentaja.
Tällaiset uutiset ja spekulaatiot kuuluvat pelaajien ja valmentajien toimenkuvaan. Olisi suotavaa, että pelaajat ja valmentajat hoitaisivat hommansa ammattimaisesti loppuun asti. Eihän seurajohtokaan voi jättää palkkoja maksamatta, vaikka työntekijöiden työpanos putoaakin syksyllä, kun seuraavan kauden sopparit ovat tapetilla. Ehkä pitäisi siirtyä tulospalkkaukseen loppusyksyisin ja alkutalvesta?