Apple – omena mätänee?

  • 317 126
  • 1 671

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En halunnut tässä hyökätä Androidia vastaan, mutta ihan oikeasti iPhonen paremmuus käytettävyydessä ei ole edes mikään epäselvyys.
Tätä väitettä esiintyä tänään näemmä aika paljon. Tietysti ilman mitään todisteita tai esimerkkejä. Jos SMS on paska esimerkki niin vertaa vaikka mitä pitää tehdä jos haluat vaihdella kahden appin kesken toistuvasti?
 
Tätä väitettä esiintyä tänään näemmä aika paljon. Tietysti ilman mitään todisteita tai esimerkkejä. Jos SMS on paska esimerkki niin vertaa vaikka mitä pitää tehdä jos haluat vaihdella kahden appin kesken toistuvasti?

Itse kuulun niihin, jotka haluavat suolata Applen tuotteita JA niiden käyttäjiä. Käyttäjiä tosin leikkimielisesti :) Mutta onhan se selvää, että Applen tuoteiden, kuten iPhonen, käytettävyys on aivan huippuluokkaa. Joudun itsekin olemaan sitä mieltä, että käytettävyys on parempi. Se on jopa niin paljon parempi, että muut ovat karsineet moniajoa pois, että systeemit toimisivat paremmin.

Yksittäisiä ominaisuuksia tai eroja voi nostaa esiin. Kokonaisuus valitettavasti kallistuu Applelle.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tätä väitettä esiintyä tänään näemmä aika paljon. Tietysti ilman mitään todisteita tai esimerkkejä. Jos SMS on paska esimerkki niin vertaa vaikka mitä pitää tehdä jos haluat vaihdella kahden appin kesken toistuvasti?
Oletko tsekannut iPhonen myynnin tai esimerkiksi Applen kassatilanteen (oli tovi sitten uutisissa)? Ei sellaista menestystä niitetä huonolla tuotteella, vaan markkinoiden parhaalla.

Spekulointia, mutta jos kymmenelle tomppelille lyötäisiin iPhone ja joku Android käteen, niin heittäisin että isompi joukko kallistuisi Appleen. Vai mitkä asiat puoltaa Androidia?
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
e. Ja tosiaan, SD-korttipaikka ja langalliset kuulokkeet vuonna 2017 ovat jo vähän vanha vitsi. Kas kun ei kasettisoitinta viritellä puhelimeen.

Kiinnostaisi kuulla mielipiteesi firmasta, joka tuo langattoman latauksen puhelimiin viisi vuotta myöhässä. Tai annas kun arvaan. Kaikki mitä iPhoneissa on, on parasta ikinä, mitä niistä puuttuu on turhaa paskaa. Ja kelkka kääntyy sillä hetkellä kun uusi malli julkistetaan ja siinä onkin ominaisuus X.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiinnostaisi kuulla mielipiteesi firmasta, joka tuo langattoman latauksen puhelimiin viisi vuotta myöhässä. Tai annas kun arvaan. Kaikki mitä iPhoneissa on, on parasta ikinä, mitä niistä puuttuu on turhaa paskaa. Ja kelkka kääntyy sillä hetkellä kun uusi malli julkistetaan ja siinä onkin ominaisuus X.
Unohtui vielä "Apple-fanipoika" viestistäsi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Spekulointia, mutta jos kymmenelle tomppelille lyötäisiin iPhone ja joku Android käteen, niin heittäisin että isompi joukko kallistuisi Appleen. Vai mitkä asiat puoltaa Androidia?
Hyvinhän Apple on brändännyt kun ketjuun tulee koko ajan lisää kommentteja kuinka se on ylivoimainen koska se on ylivoimainen. Olen tänään antanut muutamia esimerkkejä, jopa Applenkin puolesta, en jaksa toistaa ennen kuin joku antaa oikean esimerkin tai pari miten IOS:in käytettävyys on ylivoimainen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvinhän Apple on brändännyt kun ketjuun tulee koko ajan lisää kommentteja kuinka se on ylivoimainen koska se on ylivoimainen. Olen tänään antanut muutamia esimerkkejä, jopa Applenkin puolesta, en jaksa toistaa ennen kuin joku antaa oikean esimerkin tai pari miten IOS:in käytettävyys on ylivoimainen.
En tiedä kuinka paljon "käytettävyyttä" tarvitsee avata. Otat luurin käteen, löydät tarvitsemasi asiat helpoiten (puhelut, kamera jne.) ja homma skulaa. Boom, puhelin missä nämä luonnistuu helpoiten onkin myyty eniten. Tai siis suosisivatko kuluttajat oikeasti vuosikymmenen ajan paskempaa tuotetta kuin parasta?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä kuinka paljon "käytettävyyttä" tarvitsee avata. Otat luurin käteen, löydät tarvitsemasi asiat helpoiten (puhelut, kamera jne.) ja homma skulaa.
Ihan sama on mun nykyisessä OnePlussassa. Eikä ole ollut peruskäytettävyysongelmia HTC:ssä, Ericssonissa, Sony Ericssonissa, Samsungissa taikka edellisessä OnePlussassa viimeisen kahdeksan vuoden aikana. Puhelin käteen, sim kortti sisään ja heti voi soittaa, tekstata, kuvata jne. Uuden puhelimen käyttöönotto on helppoa kuin heinänteko jne. Bonuksena kaikki käyttöä helpottavat jutut kuten appin vaihto toiseen helposti.

Käyttöliittymän voi vaikka halutessaan vaihtaa runsaasta tarjonnasta (itse suosin Nokian Z:taa). Ja sitten jos jaksaa oikein säätää, saa kaikenlaista kivaa ekstraa kuten persoonallisen soittoäänen kohtullisen pienellä vaivalla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuinka moni noista ilammas-trolleista on oikeasti joskus omistanut iPhonen, tai edes käyttänyt moista? Mulla on sekä iPhone että Android. En ikipäivänä kehtaisi väittää, että Android pääsisi käyttökokemuksessa edes lähelle iPhonea.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kuinka moni noista ilammas-trolleista on oikeasti joskus omistanut iPhonen, tai edes käyttänyt moista? Mulla on sekä iPhone että Android. En ikipäivänä kehtaisi väittää, että Android pääsisi käyttökokemuksessa edes lähelle iPhonea.
Joudun työn puolesta käyttämään molempia, koska teemme softaa molemmille. Tähän päivään mennessä ei ole tullut vastaan ainuttakaan asiaa joka olisi iPhonen kanssa oikeasti helpompaa kuin Androidin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Joudun työn puolesta käyttämään molempia, koska teemme softaa molemmille. Tähän päivään mennessä ei ole tullut vastaan ainuttakaan asiaa joka olisi iPhonen kanssa oikeasti helpompaa kuin Androidin.

Itsekin jouduin edellisessä työpaikassa käyttämään molempia ja iPhonen kanssa ei ollut mikään helppoa eikä varsinkaan helpompaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Joudun työn puolesta käyttämään molempia, koska teemme softaa molemmille. Tähän päivään mennessä ei ole tullut vastaan ainuttakaan asiaa joka olisi iPhonen kanssa oikeasti helpompaa kuin Androidin.
Noi Androidin kikkareet vaikuttavatkin hiukan juosten kustuilta.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Noi Androidin kikkareet vaikuttavatkin hiukan juosten kustuilta.
Hassua, ajattelin just ihan samaa koko iPhonesta. Ja koko Mac-maailmasta muutenkin. Yksikään asiakkaamme ei ole tietääkseni koskaan siirtynyt Windows-maailmasta OSX-maailmaan, mutta hyvin moni on ymmärtänyt siirtyä toiseen suuntaan. No, on Maceissa silti jotain hyvääkin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hassua, ajattelin just ihan samaa koko iPhonesta. Ja koko Mac-maailmasta muutenkin. Yksikään asiakkaamme ei ole tietääkseni koskaan siirtynyt Windows-maailmasta OSX-maailmaan, mutta hyvin moni on ymmärtänyt siirtyä toiseen suuntaan. No, on Maceissa silti jotain hyvääkin.
En ole ikinä kuullut yhtään hyvää sanaa Windows-maailmasta. Oletko sinä? Ja mitä tekemistä tällä on puhelinkinastelun kanssa? Tuskin kuitenkin puhuit Windows-puhelimista. Yhtään Applen tietokonetta en ole ikinä omistanut ja tuskin omistan. Kotona on kolme konetta käytössä. Windows-pöytäkone siitä yksinkertaisesta syystä, että Linuxille ei oikein saa paria tarvitsemaani softaa. Ja yksi win10 on ihan vaan hupimielessä asennettu. Se on muuten aivan perseestä, mutta siihen saa sykemittarin softan, mitä tähän Linuxiin ei saa.

Puhelimiin palatakseni, käytin viikon verran tuota Androidia pari vuotta sitten reissussa. Jouduin - siis oikeasti jouduin - buuttaamaan sen sinä aikana suurinpiirtein yhtä monta kertaa kuin olen joutunut buuttaamaan kolmea käyttämääni iPhonea yhteensä näiden vuosien aikana. Jos siis ei firmispäivityksiä lasketa, pelkät jumit. Voi jopa olla, että iPhone-buutteja on jopa vähemmän. Niin harvinaista niiden jumittaminen on. Eivätkä nuo kaksi Android-tablettia nekään mitenkään hirveästi vakuuta. Muuten olisi yksi, mutta tuohon ikivanhaan rutkuun ei saa enää tuoreita appseja eikä uutta firmistä. Jos käyttäisin moista edes muutaman kerran viikossa, olisin satsannut jo aikaa sitten iPadiin. Minusta tuntuu ihan oikeasti, että ne appsit toimivat kunnolla vain jossain tietyissä laitteissa, jos niissäkään. En tiedä, onko vika käyttäjässä vai laitteessa, mutta esim. Hesarin appsi tunkee Androidissa ylimääräisiä mainoksia joka kolmannen sivun jälkeen, vaikka on digilehden tilaus voimassa. iPhonessa noita en muista nähneeni.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Puhelimiin palatakseni, käytin viikon verran tuota Androidia pari vuotta sitten reissussa. Jouduin - siis oikeasti jouduin - buuttaamaan sen sinä aikana suurinpiirtein yhtä monta kertaa kuin olen joutunut buuttaamaan kolmea käyttämääni iPhonea yhteensä näiden vuosien aikana.
Mikä Android-luuri sinulla tarkalleen oli tuolloin? Niissäkin kun on eroja, joku halvin mahdollinen on varmasti aivan jäätävän paska käyttää. Minulla on ollut neljä eri Android-luuria käytössä, eli Samsungin Galaxy S4, Sony Xperia Z3+, Samsungin J5 ja nykyinen Huawei P10. P10 näistä nyt ehdottomasti paras ja mitään vikoja ei ole ollut, eikä noissa muissakaan kyllä. Tai no S4:ssä ainoastaan sen käytön loppumetreillä kun laitteen tallennustila ei jaksanut enää pyörittää silloin tullutta viimeistä päivitystä, mutta taisi olla ylipäätään virhe edes julkaista se kyiseselle laitteelle enää. Muuten hyvä puhelin oli kyllä sekin.

Noh, ehkä mulla on ollut jotain maanantaikappaleita kun paska-androidit sattuivat toimimaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Halvin mahdollinen ;) Joku LG:n hinnat alkaen -malli. Myönnän, ei pitäisi verrata lippulaivoihin.
No ei millään tosiaan pitäisi. Onhan se fakta että ne halvimmat on melkoisia kikkareita, mutta kyllä siinä on pielessä varmaan aikalailla moni muukin asia kuin pelkkä Android.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
En ole ikinä kuullut yhtään hyvää sanaa Windows-maailmasta. Oletko sinä? Ja mitä tekemistä tällä on puhelinkinastelun kanssa? Tuskin kuitenkin puhuit Windows-puhelimista.
Kyllä, olen kuullut paljonkin hyvää Windows-maailmasta, yleensä erityisesti silloin kun sitä vertaillaan OSX:n kanssa. Ja miksi ihmeessä kaikella pitäisi olla jotain tekemistä puhelinkinastelun kanssa, ei tämä mikään iPhone-ketju ole vaan Apple-ketju.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No ei millään tosiaan pitäisi. Onhan se fakta että ne halvimmat on melkoisia kikkareita, mutta kyllä siinä on pielessä varmaan aikalailla moni muukin asia kuin pelkkä Android.
No, varmaan mun seuraava puhelin on joku kalliimman pään Androidi. Saa hiukan parempaa perspektiiviä. Sitä ennen pitää käyttää toi 6s loppuun. En ajatellut luopua siitä niin kauan kuin siinä henki pihisee. Puolen vuoden päästä saisi vaihtaa, mutta en halua.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä, olen kuullut paljonkin hyvää Windows-maailmasta, yleensä erityisesti silloin kun sitä vertaillaan OSX:n kanssa. Ja miksi ihmeessä kaikella pitäisi olla jotain tekemistä puhelinkinastelun kanssa, ei tämä mikään iPhone-ketju ole vaan Apple-ketju.
Minä puhuin puhelimista, sinä hyppäsit sujuvasti tietokoneisiin tavalla, jota en vieläkään oikein hahmota. Oli olevinaan joku argumentti.
 

BaronFIN

Jäsen
Viimeiset 30 viestiä oli kliseisen puuduttavaa kinastelua iPhone vs. Android maailmasta. Kukaan esittänyt mitään uutta aiheeseen. Mutta tämä leimahtaa aina tasaisin väliajoin kun Android Uskovaiset tulevat määkimään kuinka iUskovaiset ovat tyhmiä kun maksavat ylihintaa puhelimistaan.

Heitän vielä yhden kliseen: oma vaimoni vihaa kaikkea teknistä säätämistä. Siinä on insinöörinsielun vierestä aivan turha lässyttää kuinka voit valita mieluisan käyttöliittymän ja tehdä siitä mieleisen. Ei kiinnosta! Ja totta puhuen ei kyllä oikein kiinnosta minuakaan, jos saan tunnustaa. Windows puhelimen tiiletkin olivat jo siinä rajoilla, että kiinnostiko oikeasti?

Ja jokainen puhelimen vaihto oli sitä itseään Symbianista alkaen. Kaiken sai aina säätää uusiksi. Aina. Ja sitten kuukausia myöhemmin tulikin mieleen, entäs se kuva tai soittoääni mikä oli siinä edellisessä puhelimessa? Ja sitten noiduttiin ja kiukuteltiin paskoja puhelimia.

Sitten vaimolle tuli iPhone ja paria vuotta myöhemmin toinen. Ja vaihto oli kuin tieteiselokuvasta. Puhelin oli itsensä kopio vanhoja viestejä myöten. Se oli käsittämättömän helppoa. Simplicity. Se kuvaa käyttökokemusta ja yllättävän moni haluaa juuri sitä. Ja moni säätämiseen ihastunut sielu ei voi ymmärtää sitä.

Ja jos tässä kohtaa yrittäisin ehdottaa Androidia seuraavaksi puhelimeksi, niin en oikein ymmärrä miksi ehdottaisin moista. Miksi toimivasta pitäisi vaihtaa pois? Koska samalla rahalla saisi x kappaletta enemmän ytimiä, pikseleitä ja uusimman snapdragonin x900 sarjan prosessorin joka tukee jopa kuuden gigan muisteja, 10GHz muistinopeuksla sekä valtavan 6,8" 4K näytön. Suloista. Who the fuck cares. Viime viikon masentavinta antia Applella oli muuten teknologiset hehkutukset, koska niillä ei ole mitään väliä jos homma vain toimii. iPhone8 meni täysin ohi kun teknopuhe kiinnosti kuin kilo paskaa.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Sitten vaimolle tuli iPhone ja paria vuotta myöhemmin toinen. Ja vaihto oli kuin tieteiselokuvasta. Puhelin oli itsensä kopio vanhoja viestejä myöten. Se oli käsittämättömän helppoa. Simplicity. Se kuvaa käyttökokemusta ja yllättävän moni haluaa juuri sitä. Ja moni säätämiseen ihastunut sielu ei voi ymmärtää sitä.
Itse olen pystynyt Anrdoid-puhelimissani Google-tilin avulla valitsemaan mukaan edellisen puhelimen sovellukset. Kaiken tarpeellisen sai siis siirrettyä mukana kun vaihtoi esim. Sonysta Huaweihin. Simplicity. Kuvatkin saa halutessaan. Viesteistä en ole ihan varma, varmaan nekin voi tallentaa Google Driveen mutta harvemmin tulee Whatsapin kautta laitettua mitään niin megalomaanisen tärkeää että tarvitsee paljon päätään raapia sen kanssa että voi hitsi kun viesti hävisi. Mutta tämä on toki yksilöllistä joten ei siinä mitään.

Mutta ei ole tarkoitus dumata iPhonen käyttäjiä, en missään nimessä sano ettenkö voisi itsekin joskus sellaista hankkia, koska onhan ne hyviä laitteita. Mutta minkään ylivoimaisen "helppouden" vuoksi en näe että pitäisi iPhoneen vaihtaa, koska mitään ongelmia ei tosiaan ole Android puhelimesta tehdä "edellisen kopiota" jos näin haluaa tehdä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Halvin mahdollinen ;) Joku LG:n hinnat alkaen -malli. Myönnän, ei pitäisi verrata lippulaivoihin.

Veikkaan että tämä selittää koko tämän päivän keskustelun tässä ketjussa. Jengillä on kokemus 150 euron androidista ja 600 euron applesta. Sitten turpa vaahdossa selitetään kuinka iosin käyttökokemus on parempi.

Heitän vielä yhden kliseen: oma vaimoni vihaa kaikkea teknistä säätämistä.

Näinhän jo sanoinkin: iPhone on naisille sopiva puhelin.
 

BaronFIN

Jäsen
@Roger Moore
Kyllä minä olen tiennyt/aavistanut, että modernissa ekosysteemeissä tuo ohjelmien ja viestien siirto onnistuu Androideillakin. Kyse on ehkä juuri tuosta sanamuodosta: "olen pystynyt Google tilin avulla valitsemaan..."

Tämähän ei tiettyjä ihmisiä kiinnosta pätkääkään, koska valinta jo itsessään on liikaa perehtymistä valikkoviidakkoon. @heavy sanoo kohderyhmää naisiksi, tämä pitänee paikkaansa kohderyhmän enemmistön osalta.

Edit: @heavy entäs kun sama "Apple kokemus" tulee 250€ puhelimella? Miten se vertautuu 600-1000€ "Apple kokemukseen" ja 150€ Kiinan "kikkareeseen"? Tai sitten 600€ lippulaiva Androidiin? Onko se silloin saman tuuletuksen arvoinen suoritus? Että 250€ iPhonella pystyy tekemään kaiken saman kuin Samsung S8:lla?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös