Tätä tulee käytön tuen ammattilaisena mietittyä usein ja olen päätymässä siihen lopputulokseen, että uusavuttomuus tulee lisääntymään huikeasti sitä mukaan kun diginatiivi sukupolvi ottaa isompaa roolia maailmassa. Siinä on porukka jolle laitteet joko toimii tai ne eivät toimi. Niitä ei aleta laittamaan ja säätämään kuntoon siinä missä itse jaksoi aikanaan näpertää PC:n äänikortin lisäasetuksien kanssa kun sellaisen laittoi ensimmäisen kerran 386:sen kylkeen kiinni.
Tämän olen huomannut itsekin kun joutuu työn puolesta osittain myös erilaisia asiakaspalvelutehtäviä hoitamaan, mutta näkisin kyllä että tätä uusavuttomuutta esiintyy ihan ihmisen iästä riippumatta. Tai noh, sanotaanko juurikin että niissä ikäryhmissä sitä esiintyy ylivoimaisesti vähiten keiden voidaan katsoa olevan syntyneen ennen tätä "diginatiivia sukupolvea", eli olisiko nyt karkeasti sanottuna johonkin 90-luvun puoliväliin tms. mennessä? Sen jälkeen syntyneillä, ja sitten toki jotkut 50-60 vuotiaat ja siitä eteenpäin ovat myös aika uusavuttomia näiden kanssa, koska monet on sellaisia muutosvastarintaisia jääriä ettei edes haluta yrittää mitään ratkaisua tehdä itse. Toki poikkeuksiakin löytyy ihan kaikenikäisistä, ei siinä mitään.
Monesti saa neuvoa asiakasta ihan jossain yksinkertaisessa asiassa ilman että asiakas on itse edes yrittänyt mitään, vaikka tällaisen kokeilu voisi olla vähänkin enemmän maalaisjärjellä kokeilevan ensimmäinen asia mitä yritetään ennenkuin aletaan soittelemaan mihinkään. Työskentelen siis erään operaattorin palveluksessa ja operaattori tarjoaa myös tv-palveluita, kollegalle on joskus tullut puhelu että
"Hei tilasin tuon maksukortin kortti tuli tänään, mutta kanavat ei näy vieläkään". Kolleegio kyselee että onko asiakas varmasti laittanut kortin oikeinpäin digiboksiin/kortinlukijaan, vastauksena tulee
"Ai se pitää laittaa sinne käyttöön, en ole pistänyt ollenkaan". Tämä nyt toki on aika äärimmäinen esimerkki, mutta vastaavia tapauksia tulee aika helvetisti eteen. Ja ihan iästä riippumatta.
Mitä nyt tulee yleisesti tähän iOS vs. Android -käyttöjärjestelmävääntöön ja väittelyyn siitä että kumpi on helpompi ja parempi järjestelmä käyttää, niin väitän että se järjestelmä on helpompi käyttää mitä olet päättänyt itse käyttää. Ei noissa oikeasti ole helppouden suhteen oikeasti mitään niin merkittävän isoja eroja, että vakavalla naamalla voisit alkaa perustelemaan toisen paremmuutta toiseen sillä että "tää on parempi ku on niin paljon helpompi!". Kyllä se helppous on käyttäjän korvien välissä.