Itse ottaisin Retina -mallin jo pelkästään näytön takia. Mielestäni Retina -mallissa myös käytetään uudempia ja parempia osia (korjatkaa, jos olen väärässä). Siinä on siis esim flash-kovo yms, mitkä tekevät koneesta ohuemman kuin tavallinen macbook pro. Levyasema ja ethernet portti puuttuu Retina -mallista. En ole aivan varma, mutta mielestä Retina -mallissa on myös se Intelin uusin Haswell prosessori. Eli suosittelen Retinaa, varmasti pitkäkestoisempi vaihtoehto.
Windows ja OSX eroja varmasti löytyy monia, monissa asioissa jokin on asia vain toimii eri tavalla kuin toisessa. Esim Finderin/resurssienhallinta on vähän erilaista. Kannattaa ottaa huomioon, ettei Windows formatteihin alustetut kovot toimi Macissa ellei ole ohjeaa mikä osaa lukea tai virtuaali Windowsia. Itsellä siirtyminen vei hiukan aikaa kun opetteli, miten kaikki toimii, mutta samalla oppi hyödyntämään pikanäppäimiä, joita tuntuu olevan joka asiaan. Myös ohjelmat ovat vähän "kevyemmän" oloisia ja sovellusmaisempia. Ja toki ohjelmilla ei ole omaa yläpalkkia vaan se on aina taskbarissa.
Macissa on monia pikku asioita mitkä helpottaa elämää, ei tarvi odottaa päivityksiä tai huolehtia virusohjelmista. Tai voit skrollata/vierittää ei aktiivista ikkunaa. Itsellä oli pitkään Windows koneita vain, kunnes viime talvena elämä muuttui ja hankin Macin. Sen jälkeen olen saanut päänsärkyä Windows koneista. Kannattaa tosian tehdä asiat niinkuin OSX haluaa, se auttaa paljon kun ei taistele sen periaatteita vastaan. Tässä saattaa olla aluksi hieman hakemista, ja varmasti syy miksi jotkut pitää Windowsia parempana.
Monet asiat noista tosiaan omia mielipiteitä, joten muilta vaan lisäyksiä ja omia näkemyksiä asioihin. Ehkä tärkein asia ottaa huomioon aluksi on tiedostojen siirto uuteen koneeseen, kun kovalevyjen lukeminen ei toimi ristiin ilman apuohjelmia.