Apple – omena mätänee?

  • 322 342
  • 1 686

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Voisikohan nimimerkki Myyrä jo pikku hiljaa lopetella angstinsa purkamista tänne? Se lienee kaikille tullut selväksi, ettet voi sietää mitään mitä Apple tekee ja haluat tulla sen tänne julistamaan kerta toisensa jälkeen. Ymmärtäisin paremmin, jos olisit Applen laitteiden käyttäjä ja haluaisit purkaa huonoja kokemuksiasi. Kokemuksia ei kuitenkaan taida olla jaettavana. Otat netistä huonoimmat arviot ja tulet jakamaan niitä.

Jos kuitenkin keskittyisit Nokiaa koskevassa ketjussa käsittelemään sitä miten Nokia saisi palautettua takaisin osan siitä loistosta mikä sillä oli ennen? Kotimainen mediakaan ei oikein tänä päivänä osaa käsitellä älypuhelimia kirjoituksissaan. Suurin huomio keskittyy epäolennaisuuksiin ja erityisesti siihen kuinka huono Applekin on.

Nokian kannaltahan on toissijaista mihin Applen tuotteet kykenevät. Olennaisempaa olisi rakentaa oma paketti kuntoon ja tuoda se kuluttajille sellaisessa muodossa, että kuluttajat osaavat käyttää sitä sekä ymmärtävät miten ja mihin laite soveltuu. Siinä Apple on onnistunut erinomaisesti.

Se, että Apple ei tuo NFC:tä tai langatonta latausta tai ei mullista mitään järjestelmässään, ei ole ratkaisevaa. Apple osaa erinomaisesti hyödyntää olemassaolevan laitekantansa ja kehittää pienin askelin järjestelmäänsä. Heidän ehkä suurin kykynsä on rajata ja keskittyä olennaiseen. Kyky joka Nokialta on käytännössä aina puuttunut. Laitteissa ovat juuri ne ominaisuudet, joita kuluttajat (eivät asiantuntijat) Applen mielestä tarvitsevat. Tähän asti ainakin Apple on osannut aika hyvin aistia sen mitä kuluttajat todellisuudessa haluavat. Iso kysymys toki on, pystyykö Apple reagoimaan aikanaan tulevaan isompaan mullistukseen.

Samsung ja Nokia puolestaan sullovat kaiken mahdollisen laitteisiinsa heti kun mahdollista ja kuluttajia ei todellisuudessa kiinnosta pätkän vertaa. Asiantuntijat julistavat ominaisuuksia, joista puolet vaipuvat kaikessa hiljaisuudessa pois käytöstä. Näin on toki käynyt Applellekin, kuten esim. hiljan kuopattu Ping-sovellus iTunesissa.

Itse olen ollut hyvin tyytyväinen Applen laitteisiin jo muutaman vuoden, enkä näe mitään syytä miksi jotain ominaisuutta pitäisi mullistaa. Pieniä parannuksia toki löytyy monista paikoista. Se missä Apple käsittääkseni pesee muut toimijat aika tehokkaasti tällä hetkellä on heidän järjestelmänsä (tai ekosyysteeminsä) kattavuus ja se kuinka saumattomasti kaikki laitteet toimivat keskenään yhteen. Tätä on tuotu iOS:ään ja OSX:ään jo useamman vuoden ajan ja uskon järjestelmien samankaltaistumisen (etenkin tämä näkyy OSX:ssä) jatkuvan tulevaisuudessakin.

Nokia on monessa asiassa teknisesti edellä Applea, sitä en kiistä millään tavalla. Pitäisikö sen kuitenkin fokusoitua hieman enemmän ja karsia "turhia" ominaisuuksia pois?
 
Viimeksi muokattu:

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Voisikohan nimimerkki Myyrä jo pikku hiljaa lopetella angstinsa purkamista tänne? Se lienee kaikille tullut selväksi, ettet voi sietää mitään mitä Apple tekee ja haluat tulla sen tänne julistamaan kerta toisensa jälkeen.

Mun mielestä tämä on ennemminkin hellyttävää. Nimimerkillä lienee oman huoneensa seinillä liimattuna Nokian julisteita. On se tärkeä asia jollekin, se elektroniikkavempain.

Lienee juuri tuo ekosysteemi yksi oleellisista jutuista. Hankin reilu vuosi sitten kotiin iMacin ja tykästyin siihen ja miten se sopii minun käyttööni (joka on mm. videoeditointia, normaalia teksinkäsittelyä jne.) - ei siis mitään raskasta meininkiä. Työkone muuttui Macbookiksi keväällä ja samalla puhelin iPhoneksi. Homma toimii näppärästi, selvä parannus edelliseen pakettiin. Riittää mulle ja olen ollut tyytyväinen.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Voi voi kun applen laitteiden arvostelu taas kerran oli kuin sohaisua muurahaispesään. Yllättäen heti pari aktiivikäyttäjää vetivät herneet nenukkiinsa. Tämä jos joku on hellyttävää. Lapsetkin usein suuttuvat, jos heidän lempileluaan vähättelee.

Pitäisi sitten varmaan syödä sanat ja kertoa, että applen uusi navigointi on maailman paras sovellus. Kyllä tällaista on odotettu. Nyt kaikki ovat tyytyväisiä ja case closed!

Minulle on yksi ja sama, montako applen, nokian tai samsungin puhelinta maailmassa myydään. Mulle on myös ihan yksi ja sama, mitä puhelimia muilla ihmisillä on. Itselläni on omaan käyttöön se paras mahdollinen puhelin ja se riittää. Mua ei myöskään kiinnosta pätkääkään Nokian palauttaminen entiseen loistoonsa.

Sitäpaitsi tässä ketjussa ei ole tarkoitus kirjoittaa Nokiasta. Otsikko on apple- omena mätänee. Mielestäni sen alle voi hyvin kirjoittaa, että applen ero googlen kartoista on tähän mennessä ollut täysi farssi. Jos minä kerään kaikki huonot kokemukset kartoista, niin toivoisi noiden kahden edellisen kirjoittajan sitten kertovan hyviä kokemuksia näistä.

Mutta apple-fanipoikien tapaan applen tuotteista pelkästään ei voi keskustella, vaan joka ikinen kerta mukaan otetaan nokian paskuus (siis suomessa).

Voisin lyödä paljon vetoa, että nämä kirjoittajat ovat nokialta kengittyjä työntekijöitä. Ensin on alettu vihaamaan entistä työnantajaa ja sitten siirrytään kilpailijan leiriin ja hehkutetaan tätä. Ajatusmaailmakin kirjoittajilla on sama, kuin Nokiassa viitisen vuotta sitten. Nähdään omat tuotteet täydellisinä ja siihen tuudittaudutaan. Jos joku vihjailee vähän muuta, niin se on väärä mielipide.

Kuten sanoin, toivoisin nyt niitä hyviä puolia sitten tuosta navigointisovelluksesta. Ja keskustellaan ihan applen tuotteista, eikä vedetä itkupotkuraivareita pienestä arvostelusta (liikaa toivottu?). Jos nokia närästää, niin siitä voi sitten kirjoittaa ihan toiseen ketjuun.
 

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Tiedän, ettei luultavasti pitäisi vastata lainkaan, yritän kuitenkin. Itse kaipaisin juuri järkevää keskustelua niin Applen kuin Nokiankin tuotteista, se lienee kuitenkin usein liikaa toivottu.

Apple on monessa asiassa huonompi kuin Nokia tai Samsung. Se ei ole kuitenkaan sattumaa tai pelkkää hypetystä fanien taholta, että Applen tuotteet myyvät hyvin. Toki hypeäkin niiden ympärille on muodostunut. Niin kauan, kun keskustelu pyörii hypen ja "fani-poikien" ympärillä, ei haluta nähdä syitä sille miksi todellisuudessa Apple nousi hallitsevaan asemaan.

Itseäni en osaa mieltää faniksi, vaikka useamman Applen tuotteen omistankin. Näissä Applea koskevissa ketjuissa oman havaintoni mukaan nimenomaan Applea kritisoivat nimimerkit ovat huomattavasti kärkkäämpiä puuttumaan keskusteluun, jos se ei korosta "oikeita" asioita. Tämä näkyy hyvin jo nimimerkki Myyrän vastauksessa. Minähän vain sanoin, mutta kun nuo "fani-pojat" aina suuttuvat...

Edelleen odotan Applea kritisoivilta tahoilta esimerkkejä siitä mitä Applen pitäisi muuttaa radikaalisti? Käyttöjärjestelmää on kehitetty pikku hiljaa, mitä sitten?

Itse en ainakaan ole havainnut suuria puutteita ja sen pohjalta mitä olen Androidia tai Nokiaa käyttävien kanssa keskustellut, en ole havainnut suuria ominaisuuksia joita iOS tarvitsisi. Mielellään toki kuulisin niistä. Mitä toisaalta iPhone tekisi esimerkiksi NFC:llä tässä vaiheessa? Joissain Android-puhelimissa NFC on ollut jo muutaman vuoden ja Nokialla se taisi olla jo vuosia sitten. Mitä käyttöä sillä todellisuudessa vielä on? Tiedän toki potentiaalin esimerkiksi kaupan palveluissa. Niiden toteutumisesta ei kuitenkaan vielä ole mitään takeita.

Samalla tavalla en ymmärrä hyötyjä langattoman latauksen osalta.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Edelleen odotan Applea kritisoivilta tahoilta esimerkkejä siitä mitä Applen pitäisi muuttaa radikaalisti? Käyttöjärjestelmää on kehitetty pikku hiljaa, mitä sitten?

Parantaa navigointia. Luin lisää kokemuksia enkä vieläkään saanut kovin positiivista yleiskuvaa. Mutta tottahan tuo pikkuhiljaa parantaminen on. Ensin otetaan sata kilometriä taka-askelia vaihtamalla ok surkeaan. Sitä on sitten hyvä pikkuhiljaa parantaa.

Itse en ainakaan ole havainnut suuria puutteita ja sen pohjalta mitä olen Androidia tai Nokiaa käyttävien kanssa keskustellut, en ole havainnut suuria ominaisuuksia joita iOS tarvitsisi. Mielellään toki kuulisin niistä. Mitä toisaalta iPhone tekisi esimerkiksi NFC:llä tässä vaiheessa? Joissain Android-puhelimissa NFC on ollut jo muutaman vuoden ja Nokialla se taisi olla jo vuosia sitten. Mitä käyttöä sillä todellisuudessa vielä on? Tiedän toki potentiaalin esimerkiksi kaupan palveluissa. Niiden toteutumisesta ei kuitenkaan vielä ole mitään takeita.
NFC:llä kukaan ei tee yhtään mitään. Edes jenkeissä. Ja varsinkaan suomessa tuollaisella ei tee mitään ainakaan viiteen vuoteen. Jos silloinkaan.

Samalla tavalla en ymmärrä hyötyjä langattoman latauksen osalta.
Jotkut ihmiset tykkäävät tökkiä kännykkää johdon päähän, kunhan ensin ovat sen laturin jostain kaivaneet. Itse en saa lupaa pitää laturia koko ajan seinässä, vaan sitä pitää säilyttää jossain laatikossa. Valitettavasti olen niin tossun alla. Langattoman latauksen kohdalla alusta olisi yöpöydällä, puhelin siinä ja kun aamulla herätyskello soittaa, niin akku on täynnä ja puhelin valmiina taas päivän käyttöön. Eihän tämäkään mitään erityisen huisia monelle ole. Mutta itse olen innoissani.

Pelkkä langaton lataus ja nfc eivät ole mitään myyntivaltteja ja en usko, että yksikään ihminen ostaa puhelinta pelkästään noiden asioiden perusteella.

Mistä olet muuten saanut kuvan, että en voi sietää mitään, mitä apple tekee? Vai kuuluuko tapoihisi muuten vaan jatkuva asioiden keksiminen ja valehtelu? Olen esimerkiksi toistuvasti ylistänyt applen markkinointikoneistoa. Sekä silloin kun omistin iphonen, se oli tarpeisiini nähden ylivoimainen puhelin. Olisi ollut vielä hieman pidempäänkin, mutta sama se. Valitettavasti näin ei enää ole tällä hetkellä. Monien harmiksi olen rikkonut koodistoa ja siirtynyt pois apple-leiristä.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Parantaa navigointia. Luin lisää kokemuksia enkä vieläkään saanut kovin positiivista yleiskuvaa. Mutta tottahan tuo pikkuhiljaa parantaminen on. Ensin otetaan sata kilometriä taka-askelia vaihtamalla ok surkeaan. Sitä on sitten hyvä pikkuhiljaa parantaa.

Ei tämä sinun touhusi ole hyvällä tahdollakaan objektiiviseksi luonnehdittavaa. Samaa toki voisi sanoa muutamasta omppumiehestä täällä.

Otetaanpa esimerkiksi Nokia Drive.

- 1.0 -versiossa ei ollut mahdollista ladata karttoja puhelimeen, joten karttadata oli saatavilla ainoastaan online -tilassa.
- 1.0 -versiossa reittivaihtoehdot laskettiin palvelimella, joten navigointi ei olisi toiminut offline -tilassa, vaikka kartat olisivatkin olleet puhelimessa.

Minun mielestäni Nokia heitti kaikki navigointiin liittyvät assettinsa (uuh) roskiin ja aloitti nollasta. Samalla homma meni huonompaan suuntaan hetkeksi. Mitäs tekee Apple?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Samalla tavalla en ymmärrä hyötyjä langattoman latauksen osalta.
Langaton lataus tuo äärettömästi uusia mahdollisuuksia ladata puhelinta missä vain. Vain mielikuvitus asettaa rajat.

Nyt alkuun suurin hyöty on se että voin pitää yhtä latausasemaa työpöydällä ja toista yöpöydällä. JBL:ltä tulee NFC:tä tukeva kannettava soitin jossa on sisäänrakennettu latausasema ja asettamalla puhelin laitteen päälle musiikki soi kaiuttimista ja puhelin latautuu samalla.

Tulevaisuudessa, kun langatonta latausta tukevia puhelimia löytyy miljoonia, niin esim. autossa saattaa olla sisäänrakennettu latausasema, kahvilan/ravintolan pöydässä, hotellihuoneessa tai vaikkapa junassa. Ja kyllä, niitä langatonta latausta tukevia puhelimia tulee olemaan miljoonia, sillä olen aivan varma että moni muukin valmistaja kohta (vuoden sisällä?) tuovat markkinoille omat versionsa.

Mutta, mielestäni ehkä tärkein hyöty tässä vaiheessa on se että ei vahingossa riko puhelimen latausliitintä. Näytön halkeamisen jälkeen rikottu latausliitin on toiseksi suurin ongelma älypuhelimissa ja korjaus maksaa molemmissa tapauksissa maltaita.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
NFC:llä kukaan ei tee yhtään mitään. Edes jenkeissä. Ja varsinkaan suomessa tuollaisella ei tee mitään ainakaan viiteen vuoteen. Jos silloinkaan.
...

Tulet yllättymään radikaalisti ihan lähiaikoina. Tosin alkuvaiheessa NFC:n lisääminen kännyköihin tehdään tarroilla, johtuen siitä, että kännyköissä olevien NFC sirujen turvallisuusominaisuudet eivät ole standardeja, eivätkä siten käyttökelpoisia.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Lienee juuri tuo ekosysteemi yksi oleellisista jutuista. Hankin reilu vuosi sitten kotiin iMacin ja tykästyin siihen ja miten se sopii minun käyttööni (joka on mm. videoeditointia, normaalia teksinkäsittelyä jne.) - ei siis mitään raskasta meininkiä. Työkone muuttui Macbookiksi keväällä ja samalla puhelin iPhoneksi. Homma toimii näppärästi, selvä parannus edelliseen pakettiin. Riittää mulle ja olen ollut tyytyväinen.
Näinhän se tosiaankin on ollut, mutta ei enää. Windowsin ekosysteemi tulee 8-version myötä samalle tasolle ja ehkä jopa vähän kiilaa ohi, kun Windowsin ekosysteemistä löytyy muutama juttu mihin Apple ei pysty. Esimerkiksi tableteissakin on täydellinen USB-tuki, voit liittää hiiren, tulostimen jne. tarpeen mukaan. Skydrivessa ei ole mitään rajoituskia minkä tyyppisiä tiedostoja sinä lataat sinne. Mp3, divx ja ihan mitä vain kelpaa, paitsi laiton materiaali tietysti. Lopuksi WP:ssä löytyy Office.

Siinä muutama syy miksi minun mielestäni Windowsin ekosysteemi ei enää häviä Applen ekosysteemille.

Ja ei, en ole Nokia/Microsoft-työntekijä enkä fani. Olen jälleenmyyjä ja myyn Applea, Nokiaa, Samsungia ym. Kokemusta alalta löytyy 20 vuotta ja monta merkkejä on tullut kokeiltua vuosien varrella: Motorola, Ericsson, Nokia, Sony, Samsung, Apple ja käyttöön on jäänyt se mikä on tuntunut miellyttävimmältä ja seuraava valinta tulee olemaan Lumia 920.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tulet yllättymään radikaalisti ihan lähiaikoina. Tosin alkuvaiheessa NFC:n lisääminen kännyköihin tehdään tarroilla, johtuen siitä, että kännyköissä olevien NFC sirujen turvallisuusominaisuudet eivät ole standardeja, eivätkä siten käyttökelpoisia.

Toivoisin yllättyväni, mutta pelkään pahoin. Idea tekniikassa on hyvä, mutta tällaiset muutokset kestävät iäisyyden. Ja senkin jälkeen monessa pikkupaikassa ei tuota ominaisuutta voi käyttää.

Ei tämä sinun touhusi ole hyvällä tahdollakaan objektiiviseksi luonnehdittavaa. Samaa toki voisi sanoa muutamasta omppumiehestä täällä.

Otetaanpa esimerkiksi Nokia Drive.

- 1.0 -versiossa ei ollut mahdollista ladata karttoja puhelimeen, joten karttadata oli saatavilla ainoastaan online -tilassa.
- 1.0 -versiossa reittivaihtoehdot laskettiin palvelimella, joten navigointi ei olisi toiminut offline -tilassa, vaikka kartat olisivatkin olleet puhelimessa.

Minun mielestäni Nokia heitti kaikki navigointiin liittyvät assettinsa (uuh) roskiin ja aloitti nollasta. Samalla homma meni huonompaan suuntaan hetkeksi. Mitäs tekee Apple?

Nokian kartoissa siis heitettiin kaikki roskiin ja aloitettiin nollasta. Tämä nolla on tilanne, joka oli ios:ssä ennen nykyistä versiota. Applen vanha navigointi ja kartat (google maps) oli siis mielestäsi nollan arvoinen. Nykyinen tilanne on kyllä sitten jo niin paljon nollan alapuolella, että ei mitään rajaa.


Juurihan tässäkin ketjussa kovaan ääneen tyrmättiin nämä puutepuheet. Kuulemma toimii hyvin, eikä mitään puutteita ole olemassa.

Tuossa sama paikka ios5 vs ios6: http://i.imgur.com/MyWGT.jpg

Tuossa jonkun tietävän kommentti, mikä tuli äkkiä vastaan. On varmaan testannutkin karttoja, joten on pätevä kommentoimaan: "Applen kartat ovat katastrofi" | Kauppalehti.fi
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Itse asiassa alkoi kiinnostamaan tämä karttadebatti sen verran, että tuli katsottua Googlen karttoja vähän tarkemmin.

Seuraavia havaintoja tein:

- Google taitaa Jenkeissä operoida ihan omalla karttadatallaan
- Useissa paikoissa on käytössä myös Tele Atlas -pohjaiset kartat
- Esim. Venäjällä ja Japanissa Google käyttää jotain paikallisia karttoja

Näppärästi tämän näkee, kun menette osoitteeseen Google Maps ja kokeilette paikkoja eri puolelta maailmaa. Alareunassa näkyy, kuka on toimittanut karttamateriaalin.

Tulin siis siihen johtopäätökseen, että Tele Atlas (nykyisin TomTom) on ihan ok karttatoimittaja globaalisti, mutta pelkällä sen toimittamalla karttadatalla ei pitkälle pötkitä, vaan sen karttoja pitää käyttää pohjana, jonka päälle homma rakennetaan.
 

Grafix

Jäsen
Näinhän se tosiaankin on ollut, mutta ei enää. Windowsin ekosysteemi tulee 8-version myötä samalle tasolle ja ehkä jopa vähän kiilaa ohi, kun Windowsin ekosysteemistä löytyy muutama juttu mihin Apple ei pysty. Esimerkiksi tableteissakin on täydellinen USB-tuki, voit liittää hiiren, tulostimen jne. tarpeen mukaan.

Applehan on vahvasti orientoitunut siihen suuntaan, että laitteet ja palvelut kontaktoivat toisiaan langattomasti, ei fyysisten ohjainporttien avulla. En usko, että sellaista päivää ihan heti tulee eteen, että näemme iPadissa usb-portin, korttipaikan tai muun vastaavan liitännän.

Apple on ollut etunenässä kosketusohjattavien mobiililaitteiden kaupallistamisessa. Olisi aika älytön suunnanmuutos lähteä kytkemään tablet -tyyppisiin laitteisiin tietokoneista tuttuja oheislaitteita kuten hiiriohjainta tai massamuistiyksiköitä.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Applehan on vahvasti orientoitunut siihen suuntaan, että laitteet ja palvelut kontaktoivat toisiaan langattomasti, ei fyysisten ohjainporttien avulla. En usko, että sellaista päivää ihan heti tulee eteen, että näemme iPadissa usb-portin, korttipaikan tai muun vastaavan liitännän.

Höpsistä. Esim. iPad oli todella pitkään käyttäjän näkökulmasta aivan liian riippuvainen siitä,että se piti kytkeä fyysisesti kiinni tietokoneeseen. Mitä tulee esim. korttipaikkaan, niin kyllä Apple tuohon adapterin tarjoaa. Tabletin yksi järjellinen käyttö on kuvien katselu ja kevyt editointi esim. matkalla, joten miksi ei tarjoaisi.

Tulostamiseen paras ratkaisu on mielestäni NFC + Bluetooth, kun tuota tulostamista tässä ketjussa sivuttiin.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Applehan on vahvasti orientoitunut siihen suuntaan, että laitteet ja palvelut kontaktoivat toisiaan langattomasti, ei fyysisten ohjainporttien avulla.
Kuten langaton lataus ja NFC, eikö vain?
En usko, että sellaista päivää ihan heti tulee eteen, että näemme iPadissa usb-portin, korttipaikan tai muun vastaavan liitännän.

Apple on ollut etunenässä kosketusohjattavien mobiililaitteiden kaupallistamisessa. Olisi aika älytön suunnanmuutos lähteä kytkemään tablet -tyyppisiin laitteisiin tietokoneista tuttuja oheislaitteita kuten hiiriohjainta tai massamuistiyksiköitä.
Minäkin olen aivan varma siitä ettei iPadiin tule USB-tukea, sillä Applen USB-tuki on muutenkin perseestä.

Mitä haittaa siitä on että laitteessa on USB-tuki? Kaveri tulee käymään ja haluaa valokuvat viime viikonlopun kännireissulta. Kuvia on 50 ja tiedostojen kokonaiskoko on 150MB. Muistitikulle data siirtyy muutamassa minuutissa, kun normilaajakaistalla pilveen siirto kestää puoli tuntia. Sinä saat esimerkiksi kaverin luona dokumentin jonka pitäisi saada tulostettua heti, esimerkiksi liput johonkin tapahtumaan, niin voit käyttää hänen tulostinta. Eräät pelit toimivat paremmin hiirellä, siis ei siitäkään ole haittaa että pystyy kytkemään tarpeen mukaan. Kyllä niitä tilanteita vain löytyy missä USB-tuesta on hyötyä. Mutta saat olla sitä mieltä että USB-liitin on rasite ja vanhanaikainen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toivoisin yllättyväni, mutta pelkään pahoin. Idea tekniikassa on hyvä, mutta tällaiset muutokset kestävät iäisyyden. Ja senkin jälkeen monessa pikkupaikassa ei tuota ominaisuutta voi käyttää....

Varmaan se kestää ennen kuin maksaminen kännykkää vilauttamalla onnistuu ihan joka paikassa, mutta homma on jo käynnissä, kuten tästä Elisan lehdistötiedotteesta voi lukea. Kaikki uudet maksupäätteet tukevat jo NFC maksamista, kuten K-kauppojen kaikki kassat.

Maailmalla on paikkoja kuten Hong Kong joissa kukaan ei käytännössä maksa mitään pikkumaksuja rahalla tai pankkikortilla. Samalla kortilla maksetaan metrot, bussit, kauppa- ja ravintolalaskut ja näin on ollut jo vuosia. Näin se tulee olemaan suomessakin melko nopeaan tahtiin. Tuolla NFC-pienmaksaminen systeemilla on jo ns. proven track record.
 

#76

Jäsen
Ainekin työkaveri on onnistuneesti käyttänyt kotoaan löytyvää langatonta tullstinta ipadinsa kanssa. Itsellä vielä kokeilematta tämä usb vapaa tulostus.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Ainekin työkaveri on onnistuneesti käyttänyt kotoaan löytyvää langatonta tullstinta ipadinsa kanssa. Itsellä vielä kokeilematta tämä usb vapaa tulostus.
Joo, en ole väittänytkään ettei WiFi-tulostimia olisi olemassa, mutta löytyy ehkä kolmesta prosentista kotitalouksista (karkea henkilökohtainen arvio) meidän maassa tällä hetkellä. Totesin vain että saattaa siitä USB-tuesta olla hyötyäkin monessa tapauksessa. Se joka taas osaa kertoa mitä haittaa siitä on, niin tervetuloa vain.
 

#76

Jäsen
Ehkäpä wifi-tulostimet koetaan Applella tulevaisuudeksi, eikö ipadin kehittäjät ole kokeneet USB-tukea tarpeelliseksi?

Viime kädessä moni ominaisuus on jollekulle tarpeellinen ja joku toinen ei tarvitse koko ominaisuutta olenkaan. Valmistaja ja heidän fokus group sitten päätyy johonkin tuotteeseen minkä uskovat toimivan ja vetoavan kuluttajiin.

Älypuhelimissa on minusta fokus mennyt liikaa sosiaalisen median puolelle ja moni fiksu juttu aiemmista puhelimista on vuorostaan pudonnut pois.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Ehkäpä wifi-tulostimet koetaan Applella tulevaisuudeksi, eikö ipadin kehittäjät ole kokeneet USB-tukea tarpeelliseksi?
Näköjään. Mutta ovat silti sitä mieltä että NFC ja langaton lataus on turhaa. Mielenkiintoista logiikkaa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Bluetooth on himatulostimissa huomattavasti yleisempi kuin Wi-Fi, joten kannattanee pitää fokus tässä.

Edelleen NFC:llä laitteiden kättely ja bluetoothilla tulostus.
 

#76

Jäsen
Langaton lataus löytyy yhdestäkö laitteesta ja montako tablettia, kannettavaa, mp3-soitinta tai kännykkää markkinoilta löytyy? Haiskahtaa tulevaisuuden jutulta, jos vetoaa kuluttajiin. Aika näyttää tarttuuko ominaisuus. Yhdessä aiemmassa puhelimessani oli aurinkokenno, mutta ei ole sittemmin kauheasti sitä näkynyt muissa ja eipä se oikeasti toiminutkaan.

Mitä nyt kukin arvostaa. Itse en esim tablettiin kaipaa musasoitinta siinä muodossa, että siihen voisi ladata musiikkia. Vie turhaan laitteen kapasiteettia. Eri asia kannettavalla, missä on valtava kovalevy.

Onko jokin laite sitten turha, jos siinä ei ole kaikkia mahdollisia ominaisuuksia mitä siinä voisi olla? Mikä olisi eri ominaisuuksien vaikutus toisiinsa ja laitteen kustannuksiin?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Onpa kummallinen keskustelu taas. Ensin Grafix sanoi näin:
Applehan on vahvasti orientoitunut siihen suuntaan, että laitteet ja palvelut kontaktoivat toisiaan langattomasti, ei fyysisten ohjainporttien avulla.
Sitten sinä näin:
Ehkäpä wifi-tulostimet koetaan Applella tulevaisuudeksi, eikö ipadin kehittäjät ole kokeneet USB-tukea tarpeelliseksi?
Ja sen jälkeen vastaat näin:
Langaton lataus löytyy yhdestäkö laitteesta ja montako tablettia, kannettavaa, mp3-soitinta tai kännykkää markkinoilta löytyy? Haiskahtaa tulevaisuuden jutulta, jos vetoaa kuluttajiin.
Siis onko langaton yhteys hyvä juttu vai ei? Näköjään riippuu siitä jos se kyseinen langaton ominaisuus löytyy Applesta tänä päivänä tai ei. Jos ei löydy, niin se on tulevaisuuteen kuuluva turhuus. Näin Applella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös