Apple – omena mätänee?

  • 317 365
  • 1 671

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Samsung: Trskin tempun - Ilta-Sanomat

Aijaijai... Yllätys? Ei juuri. Mikäli patentti mitätöidään, joutuuko Apple maksamaan lisensointimaksut vuosien varrelta takaisin?
Riippuu varmmankin siitä mitä Apple tarkalleen ottaen on patentoinut, voidaanko se samaistaa Mitsubishin keksintöön ja mitä Applen ja eri yritysten välilä olevissa lisensointisopimuksissa sanotaan. Olettaisin että tällaiset tapaukset on otettu sopimuskohtaisesti huomioon (ja yrityksillä lienee typeriä lakimiehiä jos ei näin ei ole).
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Minä voin ihan huoletta sanoa, että ostan Applen tuotteita nimenomaan brändin takia. Mitä sitten? Mitä on tämä tietty ihmisryhmä johon kuulun?
Sellaiset, joiden pitää omistaa aina viimeisimmän muodin mukaiset laitteet ja vastaavat. Eivät kehtaa ottaa kännykkää pois taskusta, ellei se ole samanlainen kuin muilla muotitietoisilla. En tiedä, onko tällä ihmisryhmällä jokin nimitys.

Itselleni on ihan yksi ja sama, minkä merkkisiä puhelimia ihmiset ostavat. Outona pidän sitä, että elvistelee sillä, että oman puhelimen brandi on kiiltävämpi kuin jonkin toisen puhelimen ja tämä tekee omistajasta jotenkin paremman ihmisen.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tuota noin. Vajaan 10 kuukauden aikana, joina iPhone 4S käytin, en kertaakaan kärsinyt signaaliongelmista muualla kuin erittäin heikossa verkossa. Minkään näköistä "death grip"-ongelmaa tuossa ei ole toisin kuin edeltävässä mallissa.
Eli kannattaa tarkistaa tietonsa ennen kuin dissailee tuohon sävyyn.

Varmasti sitten pidit luurista oikein kiinni. Mulla on kokemusta (ei omaa, vaan usealta lähipiiristä), että 4s:n lähtiessä pois verkosta (tapahtuu erittäin usein, kun verkko on heikko), se ei mene takaisin verkkoon ilman eri temppuja. Lisäksi nelosen death grip on todisetttu myös omin pikku kätösin. Joskus omistin itse 3gs:n, ja se tippui verkosta yllättävän helposti.

Olen aika monen merkkisiä luureja omistanut 15 vuoden aikana ja applella on ollut selkeästi heikoin luotettavuus puheluiden suhteen. Tämä on itselleni kuitenkin tärkein ominaisuus. Kaikille kuitenkaan ei ja se on ihan ymmärrettävää.

En mitenkään vihaa applea, mutta kielteiset kommentit saavat usein omena-omistajat välittömästi takajaloilleen.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Odotan kyllä ihan mielenkiinnolla sitä iPhone 5 julkaisua mutta en usko että mitään mullistavaa enää löytyy. Kaikkea voidaan toki aina parantaa eli ns. päivittää. Näyttö, kamera, GPS, MP3-tuki, kartat, iOS-päivitys, Siri jne. iTunesista kun pääsisi jo eroon niin olisi hyvä. Tällä mun iPhone 4S luurilla pärjää kyllä vielä about 2v. Applen brändi ei mätäne toisin kuin Nokia!
Kyllä nyt vaadittaisiin ainakin rautapuolelle kovan luokan päivityksiä. Näyttöön sekä kokoa, että resoluutiota runsaasti lisää ja puhelinta ohuemmaksi ja kevyemmäksi on vähintään ne vaatimukset jotka tulee olla, prosessoritehot on ainakin duunikäytössä melko epäoleellisia, mutta kai niillä pelatessa jotain tekee, ehkä. Ai joo ja se olis kans kiva jos puhelin ei mene paskaksi heti kun se putoaa kovalle alustalle.

Ikävä kyllä en usko, että se surkein osasto, eli käyttöjärjestelmä tulee suuria päivityksiä saamaan. iOS6:ssa ei mitään merkittävää päivitystä ole tulossa, ja kun nykyisellään kalenteri, muistutukset, sähköpostit ja muut "toimistotyökalut" ovat jo aivan perseestä, niin koko ajan annetaan kilpailijoille etumatkaa. Vielä kun Mountain Lionissa OSX:n puolelle vain apinoitiin surkeat käyttömallit IOS:stä, niin tuskinpa noihin mitään parannusta tulee vieläkään, samalla mallilla mennään aina hamaan tulevaisuuteen asti.
 

lihaani

Jäsen
iPhoneista on kavereilla samanlaisia kokemuksia kuin edellisillä kirjoittajilla. Siksi pysynkin Nokian N9:ssä. Kaikki tarvitsemani tietoliikenne sujuu eleettömän varmasti ja navigointi toimii sekä autolla tai jalan kuin junan vessa.

Mutta kun keväällä hommasin iMacin, niin kyllähän ero on Macin hyväksi verrattuna Windows koneisiin kuin yöllä ja päivällä. Vaikka 3dMarkin mittaustulosten äärellä tumputtavat finninaamat ovat kuinka eri mieltä.

Macilla ei edes ajattele, että tässä tuherretaan tietokoneen kanssa. Kaikki on jotenkin itsestään selvää. Näin pitää arjessa tietsikan toimia! Neljässä kuukaudessa ovat virustorjunnat ja regcleanit sekä muut kolmansien osapuolten apuohjelmat kuin unta jostain kivikaudelta. Koneella tehdään vain teksti, kuva- ja videohommia ja siinä kaikki.

Kun räpläsin kalleinta retinanäyttöistä MacBook Prota, niin ihmettelin, mitä lisäarvoa tarjoavat tonnia kalliimmat HP:n, Fujitsun tai Lenovon muovihässäkät verrattuna tähän kannettavien pieneen kokometalliseen tehopakkaukseen?
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
n. 38 sekunnin kohdalla

Eihän siinä zoomata mitään vaan raahataan ikkunaa itseään isommaksi. ko. ominaisuus on ollut windowsissa mukana ainakin 3.0 versiosta alkaen.

Nyt kun katselin uudestaan, niin noiden abstraktien laatikoiden koon muuttelu, jonka ilta-sanomat oli kuvaansakin valinnut, tuossa lähinnä muistuttaa puheena ollutta zoomausta.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Mutta kun keväällä hommasin iMacin, niin kyllähän ero on Macin hyväksi verrattuna Windows koneisiin kuin yöllä ja päivällä.

Mitä teette koneillanne? Minä olen käyttänyt kumpaakin ja ihmettelen näitä vertailuja, joissa Mäkki saadaan Windowsia paremmaksi. Mikä siinä on parempaa?

Kun selaimen, kuvankäsittelyn tai tekstinkäsittelyn avaa, niin sen jälkeen kaikki on käytännössä samalaista. Mistä erot syntyvät?

En siis todellakaan ole mitenkään Mäkkejä vastaan, kunhan ihmettelen vain, mitä sellaista koneillainne teette, jossa erot tulevat esiin. Kuulisin mielelläni konkreettisia esimerkkejä.
 

WVirmanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Apple ei ole keksinyt kaikkia hienouksia joita firman tuotteissa on vaan Apple on tehnyt niistä toimivan version. Mutta Samsung on ihan puhtaasti copycat. Tässä linkissä Samsungin Apple kopioita.

Design -patentit vai mitkä lie ovat kyllä yksiselitteisesti perseestä. Kuluttajille näistä ei ole kuin haittaa, kun itsestäänselvyyksiä patentoidaan jatkuvasti.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mutta kun keväällä hommasin iMacin, niin kyllähän ero on Macin hyväksi verrattuna Windows koneisiin kuin yöllä ja päivällä. Vaikka 3dMarkin mittaustulosten äärellä tumputtavat finninaamat ovat kuinka eri mieltä.

Koneella tehdään vain teksti, kuva- ja videohommia ja siinä kaikki.

Käytännössä käytät tietokonetta vain hieman teknisempänä taskulaskimena ja sitten morkkaat niitä jotka käyttävät tietokoneita johonkin muuhunkin, ehkäpä siinä on syy siihen että niitä finninaamoja löytyy jotka eivät Maceista innostu mutta ei se ole niitten ihmisten vika että he käyttävät tietokoneitaan muuhunkin.

Tosin jotenkin tuntuu ettei win7 ole kovinkaan tuttu koska aika hakemalla saa nykyään etsiä eroja osX:n ja win7:n välillä, regclean kuulostaa vähän XP-meiningiltä, mutta hyvä vain jos koet että >10v vanha käyttöjärjestelmä tuntuu vanhalta.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Design -patentit vai mitkä lie ovat kyllä yksiselitteisesti perseestä. Kuluttajille näistä ei ole kuin haittaa, kun itsestäänselvyyksiä patentoidaan jatkuvasti.
Jep. En vain näin kuluttajana ymmärrä, miten mikään taho voi patentoida pyöristetyt kulmat suorakulmiossa, lasipinnan joka jatkuu reunalle asti ja mustan reunan.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Kun räpläsin kalleinta retinanäyttöistä MacBook Prota, niin ihmettelin, mitä lisäarvoa tarjoavat tonnia kalliimmat HP:n, Fujitsun tai Lenovon muovihässäkät verrattuna tähän kannettavien pieneen kokometalliseen tehopakkaukseen?
Lisähinta muodostuu todennäköisimmin näytönohjaimesta. Joku ammattikäyttöön tarkoitettu CAD-optimoitu ohjain on kallis.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun selaimen, kuvankäsittelyn tai tekstinkäsittelyn avaa, niin sen jälkeen kaikki on käytännössä samalaista. Mistä erot syntyvät?

En siis todellakaan ole mitenkään Mäkkejä vastaan, kunhan ihmettelen vain, mitä sellaista koneillainne teette, jossa erot tulevat esiin. Kuulisin mielelläni konkreettisia esimerkkejä.

Omien kokemusten perusteella mac on winua valovuoden edellä varmuudessa ja helppoudessa. Minulle tietokoneenkäyttäjänä tärkeintä on että se mitä tietokoneella tehdään, toimii ilman ongelmia. Vaikka muuten olenkin nykyään melko rauhallinen tyyppi, niin koneiden kanssa käämi kärähtää alta aikayksikön jos jokin ei toimi.

Windows on tunnettu kaatuilustaan, mac ei sitä tee. Winun, erityisesti Vistan kanssa sai jatkuvasti googlailla että mitä vittua mikäkin virhesanoma tarkoittaa ja miten se ratkaistaan. Macilla ohjelmien ym asentaminenkin toimii paremmin.
Windows on ainakin omassa käytössä jäänyt väliinputoajan asemaan. Se on hankalampi ja ongelmallisempi kuin "idioottien macintosh", mutta vaativammassa käytössä ei pärjää linuxille.
Itse en keksi Windowsille muuta käyttöä kuin kaupalliset pelit ja tietyt vain sille suunnitellut ohjelmat. Tämäkin etu tosin on koko ajan siltä katoamassa.

Macilla on toki myös ongelmansa, lähinnä customoinnin rajoitettavuuteen liittyviä sellaisia. En ihan ymmärrä Jobsin luomakunnan henryfordmaisia periaatteita. Kulutushyödykkeissä on viimeiset sata vuotta kuljettu pääosin kokoajan enemmän ja enemmän ostajan personointiin ja uniikkeihin ratkaisuihin, mutta Macin ostaja joutuu tyytymään tuotteeseensa sellaisenaan.

Apple valmistaa pc-puolella laadukkaimmat kokonaisuudet, mutta tabletti- ja puhelinosaaminen ei ole samalla tasolla. Itse asiassa Samsung+Android -yhdistelmä päihittää iPadin/iPhonen käytettävyydessään.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Windows on tunnettu kaatuilustaan, mac ei sitä tee.

Minulla ei XP, Vista tai Seiska ole kaatunut vuosikausiin, en muista, milloin viimeksi.

Jotain täytyy olla koneessa vialla, jos se kaatuilee. Windows voi kaatuilla joskus, mutta jos se kaatuilee peruskäytössä useammin kuin kerran puolessa vuodessa, niin kannattaisi kenties selvittää, mikä on vialla.

Väitän että jutut nykyisten Windowsien kaatuilusta ovat täysin puutaheinää. Niillä ei ole totuuspohjaa. Ne liittyvät Windowsin aikaisempaan historiaan ja Vistakin taisi olla ilmestyessään susi, mutta XP, Vistan korjatut versiot ja Seiska toimivat erinomaisesti.
 
..
Windows on tunnettu kaatuilustaan, mac ei sitä tee. ...
No ei kaadu mäkki ei. Sen sijaan juur äskenki hyvin hartaasti pyöritteli rantapalloonsa. Siinä meni hermot tosiaan. Eikä ole mitenkään poikkeavaa toimintaa, aina aika ajoin jumahtaa kone miettimään syntyjä syviä. Pari vuotta vanha macbook kyseessä ja aina on kaikki päivitykset tehty jne.

Nyt oon jo päättäny, et kun sen verran on ylimäärästä, ni tää lentää vaihtoon ja joku ultrabookki tulee tilalle, sisällään Windows 7 tai 8. Ja luuri päivittyy samalla Windows Phoneen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No ei kaadu mäkki ei. Sen sijaan juur äskenki hyvin hartaasti pyöritteli rantapalloonsa. Siinä meni hermot tosiaan. Eikä ole mitenkään poikkeavaa toimintaa, aina aika ajoin jumahtaa kone miettimään syntyjä syviä. Pari vuotta vanha macbook kyseessä ja aina on kaikki päivitykset tehty jne.
Itsellä ollut vuoden 2008 Macbook ja 2010 Macbook Pro. Vanhempi kone toimi aina loistavasti kunnes joutui fyysisesti turhan kovaan rääkkiin ja hajosi. Kertaakaan ei tainnut kaatua tai hidastella. Vuoden 2010 MBP taasen on ollut huomattavasti herkempi hidastelemaan ja pyörittelemään tuota rantapalloa, mikä on aika huvittavaa kun kyseessä on kuitenkin teoriassa huomattavasti nopeampi kone kuin tuo vuoden 2008 perus Macbook.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Minulla ei XP, Vista tai Seiska ole kaatunut vuosikausiin, en muista, milloin viimeksi.

Jotain täytyy olla koneessa vialla, jos se kaatuilee. Windows voi kaatuilla joskus, mutta jos se kaatuilee peruskäytössä useammin kuin kerran puolessa vuodessa, niin kannattaisi kenties selvittää, mikä on vialla.

Väitän että jutut nykyisten Windowsien kaatuilusta ovat täysin puutaheinää. Niillä ei ole totuuspohjaa. Ne liittyvät Windowsin aikaisempaan historiaan ja Vistakin taisi olla ilmestyessään susi, mutta XP, Vistan korjatut versiot ja Seiska toimivat erinomaisesti.

Juu, legendaa nää että Mac OS ei kaadu ja PC:n Windows kaatuu oli versio mikä tahansa. PC-maailmassa käyttiksen kaatuminen johtuu monesti paskoista ohjelmista tai peleistä joita ei ole loppuun asti testattu. Tietokoneen rautaviat näkyvät monesti ns. "BSoD" -herjoina joka siis johtuu esim. keskusmuistista, kiintolevystä tai prosessorin lämmöistä, ei Windowsista.

Vaikka pidänkin iPhonesta en ole ostamassa mäkkiä.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Oman kokemuksen mukaan macin "rantapallo helvetistä" ilmaantuu useammin silloin kun ohjelma tekee taustalla jotain raskaita kirjoitusoperaatioita levylle tai käyttis swappaa muistin vähyyden takia. Kokemuksen perusteella voin myös sanoa että 99% rantapalloista katoaa ssd:llä, näin ainakin omassa käytössä. Varsinkin kuvan- ja videonkäsittelysoftat vaaraavat ison palan levystä väliaikaistiedostoilleen jolloin jos levyn on hidas tai siellä on vähän tilaa tai vapaa tila on pirstaloitunut ympäri levyä niin maccikin alkaa hidastelemaan.

Harvassa on myös ne ohjelmat jotka kaatavat koko käyttiksen (omassa hardcore-käytössä ainoastaan photari on kerran pystynyt tähän, jos puhutaan virallisista OSX versioista eikä kehitysversioista) kuten kävi silloin tällöin ainakin vanhemmissa windowseissa, en tiedä joko bsod:sta on päästy eroon win7:ssa. Toinen asia mikä vaikuttaa windowsin vakauteen on että mahdollisia rautakokoonpanoja on tsiljoonia ja kaikkia kombinaatioita on mahdoton testata, macin tapauksessa rautakokoonpanot pystytään testaamaan kattavasti. Kun olen aikoinaan Dellit ja Lenovot kokeillut läpi niin itse en ainakaan enää aio käyttää muuta kuin Applen läppärirautaa.
 
Oman kokemuksen mukaan macin "rantapallo helvetistä" ilmaantuu useammin silloin kun ohjelma tekee taustalla jotain raskaita kirjoitusoperaatioita levylle tai käyttis swappaa muistin vähyyden takia. Kokemuksen perusteella voin myös sanoa että 99% rantapalloista katoaa ssd:llä, näin ainakin omassa käytössä. Varsinkin kuvan- ja videonkäsittelysoftat vaaraavat ison palan levystä väliaikaistiedostoilleen jolloin jos levyn on hidas tai siellä on vähän tilaa tai vapaa tila on pirstaloitunut ympäri levyä niin maccikin alkaa hidastelemaan.
...
Jepjep. Ohjelmista auki oli Safari, Mail ja iTunes. Nämä samat on auki mulla käytännössä aina, välillä Excel käväisee auki. Safarissakin peräti 3 välilehteä yleensä auki, toki hetkellisesti voi olla useampikin, kun amppareista klikkailee uutisia auki.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Jepjep. Ohjelmista auki oli Safari, Mail ja iTunes. Nämä samat on auki mulla käytännössä aina, välillä Excel käväisee auki. Safarissakin peräti 3 välilehteä yleensä auki, toki hetkellisesti voi olla useampikin, kun amppareista klikkailee uutisia auki.

Activity Monitor ohjelmalla näet mikä siellä vie tehoja.
 

lihaani

Jäsen
Käytännössä käytät tietokonetta vain hieman teknisempänä taskulaskimena ja sitten morkkaat niitä jotka käyttävät tietokoneita johonkin muuhunkin, ehkäpä siinä on syy siihen että niitä finninaamoja löytyy jotka eivät Maceista innostu mutta ei se ole niitten ihmisten vika että he käyttävät tietokoneitaan muuhunkin.

Tosin jotenkin tuntuu ettei win7 ole kovinkaan tuttu koska aika hakemalla saa nykyään etsiä eroja osX:n ja win7:n välillä, regclean kuulostaa vähän XP-meiningiltä, mutta hyvä vain jos koet että >10v vanha käyttöjärjestelmä tuntuu vanhalta.

Valokuvauksen harrastajana käytän lähinnä Aperture- ja Photoshop ohjelmia. Videoeditoinnin teen Final Cut ohjelmalla. Photoshop on tuttu jo kymmenen vuoden takaa Windows ajoilta. Hienouksineen ja vaikeuksineen. Final Cutilla maailmalla ollaan leikattu satoja kokoillan elokuvia ja TV-ohjelmia. Silti sen peruskäyttö on ällistyttävän intuitiivista ja simppeliä. Toimisto-ohjelmana riittää minulle aivan hyvin Open Office+Voikko. Boot Campin avulla lykkäsin sisään vanhan koneen Windows seiskan. Lähinnä lentosimulaattorin pelaamista varten.

Koneeni on iMac27" neliytimisellä 3.1 GHz:n i5 prossulla ja Radeon 6970m näyttiksellä. Muistia laitoin heti alkuun 16MB. Kun hintaa kauhistellaan niin jo 2560*1440 pikselin Adobe RGB väriavaruuteen kykenevä IPS-näyttö maksaa aina maltaita koneelle kuin koneelle.

Kaksikymmentä vuotta Winukkaa aina 3.0 versiosta käyttäneenä jotain vertailua rohkenen esittää:

Käytön helppous: Macci vie. Ohjelmien asennus: Kuvake ohjelmakansioon. Ohjelman poisto: Kuvake kansiosta roskiin. Macin käytön oppiminen vei vannoutuneelta Windowshemmolta viikon ja entiseen ei ole paluuta.

Käytön huolettomuus: Taas Macille. Ei ole edes rekisteriä turpoamassa eikä hidastuttamassa konetta. Muutenkin Macci käynnistyy ja sammuu kiitettävän ripeästi.

Ohjelmien, laiteohjaimien ja pelien määrä: Windows on tässä omaa luokkaansa mutta se ei ole ollut minulle ollut ongelma. Ymmärrän täysin, että Windows on varsinkin suuryrityksille ainoa vaihtoehto. Ei vanhoja räätälöityjä tuottavuustyökaluja kannata portata Macille.

Macin vakaus ja luotettavuus ei ole myytti, vaan Applen UNIX-variantti on jo rautatasolla voitu optimoida vain muutamalle kokoonpanolle. Windowssin on toimittava lukemattomissa virityksissä ja ihmeen hyvin se nykyään toimiikin.

Maccien viimeistely ja yleinen laadun fiilis on aivan omaa luokkaansa. Samoin näinkin vääntävän koneen äänettömyys vakuuttaa. Vaikka kauneus on katsojan silmässä, niin perheen naisväen mielestä kyseessä on maailman kaunein kone.

Keskusteluja seurattuani moni Maccia kehuva on Windowssiin kyllästyttyään löytänyt Macin ylvertaisen vahvuuden juuri heille: Hommat hoituvat ajattelematta pätkääkään tietokonetta. Se on vain työkalu kuten timpurille vasara.

Moni kiihkeä Applen vihaaja tuskin on koskettanut Maccia.

Oma mielipiteeni on: Molempi parempi. Pelaajille ja koneitaan virittäville Windows on ehdoton.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Täytyy toistaa sitä että ainut mikä tässä iphonessani vituttaa on tuo iTunes-riippuvuus. Toki nyt jo pystyy päivittämään langattomasti esim.käyttöjärjestelmää mutta kyllähän tuo ettei biisiä/sen osaa saa soittoääneksi ilman vitunmoista säätöä iTunesin kautta on jostain muusta ajasta.

Muuten ylivoimainen luuri mielestäni vaikka nyt Samsungeihin nähden. No mielipideasioitahan nämä.
 

Carlos

Jäsen
Mitä teette koneillanne? Minä olen käyttänyt kumpaakin ja ihmettelen näitä vertailuja, joissa Mäkki saadaan Windowsia paremmaksi. Mikä siinä on parempaa?

Itse olin iPhone4:n ilmestyessä aika hullaantunut Applen tuotteisiin in general, ja tottakai niitä hommattiin talo puolilleen. Sittemmin olen kypsynyt Appleen ja Applen tuotteisiin jo aika perusteellisesti, jotenkin kun se hurmahenki hävisi niin alkoi ymmärtää että nekin ovat vain elektronisia laitteita kuten kaikki muutkin. Jatkossa en suostu ostamaan enää mitään Applelta, kiintiö tuli vaan täyteen. En jaksa eritellä syitä sen tarkemmin, mutta ei vaan ole mun juttu.

Niin, mutta siis liittyen lainaukseen niin yhden konkreettisen esimerkin keksin. Minulla oli pari kuukautta sitten ostettuna kohtalaisen uusi muistitikku, kun sitten eräänä päivänä kone kertoi että sitä ei voi lukea, se on vioittunut. Yritin kaikkia kikkoja, en saanut ko. tikkuun mitään eloa.

No sitten ajattelin että eikös Apple ole yleensä aika hyvä näissä, ja tuuppasin tikun kiinni Macbookkiin. Eikös, järjestelmä kysyy että haluanko formatoida tikun, sanoin "kyllä", tikku formatoitiin ja on siitä asti toiminut moitteetta.

Eli olin siis heittämässä muistitikkua mäkeen, mutta Macbook sai sen pelastettua. Windows-koneilla ei onnistunut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös