Antti Törmänen HIFK:n valmentajaksi 2014–2017

  • 564 627
  • 2 088

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Jos Törmänen on huippuvalmentaja, niin hän kääntää HIFK:n takaisin voittavaksi joukkueeksi, ennemmin tai myöhemmin. Muten tulee potkut eteen kauden 15-16 aikana, tuskin aikaisemmin. Potkuihin riittää HIFK:n mahdollisen kehnon menestyksen jatkuminen kaukalossa pitkälle ensi kauteen, ei Törmäsen osaaminen valmentajana.

Näinhän se on.
Poispotkiminen olisi juuri sitä turbolenssiä minkä piti olla ohi jo sen 339 päivää sitten. Pysyvyyttä kaivataan ja sen eteen onkin tehty töitä ja joukkueen runko on ensi kaudella pitkälti sama kuin tänä vuonna. Tästä(kin) tuli välivuosi, opintomatka kohti jotain isompaa. Olen ennenkin viitannut erääseen valmentajaan joka toteisi että valmennus menee kolmen vuoden sykleissä, ekana vuonna tutustutaan, toisena opetellaan ja kolmantena kerätään hedelmät. Tuon teorian mukaan nyt on menossa tuo tutustuminen...
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Näinhän se on.
Poispotkiminen olisi juuri sitä turbolenssiä minkä piti olla ohi jo sen 339 päivää sitten. Pysyvyyttä kaivataan ja sen eteen onkin tehty töitä ja joukkueen runko on ensi kaudella pitkälti sama kuin tänä vuonna. Tästä(kin) tuli välivuosi, opintomatka kohti jotain isompaa. Olen ennenkin viitannut erääseen valmentajaan joka toteisi että valmennus menee kolmen vuoden sykleissä, ekana vuonna tutustutaan, toisena opetellaan ja kolmantena kerätään hedelmät. Tuon teorian mukaan nyt on menossa tuo tutustuminen...

Ei se menestyminen ekana kautenakaan ole mahdotonta jos joukkueen runko on kasassa, eikä uusi valmentaja muuta pelisysteemiä radikaalisti. Toisaalta näistä kumpikaan ei pätenyt HIFK:n kanssa kun joukkueesta vaihtui yli puolet kauteen tullessa ja pelisysteemi erosi edellisestä valmentajasta. Toivottavasti seuraavan valmentajan kohdalla ei tarvitse hukata kautta tutustumiseen ja asioiden uudestaan opetteluun.
 

Stigu

Jäsen
SM-liiga Urheilusanomat: Tällainen on HIFK:n seuraava päävalmentaja – ”Ura pystysuoraa nousua” - SM-liiga - uutiset, tulokset ja videot - Ilta-Sanomat

Oheisessa linkissä jonkinnäköistä henkilökuvaa Stögöstä, siis ajalta jolloin IFK:n pesti julkistettiin.

Tekstissä kiinnitti huomiota kaksi asiaa:

1. Sveitsin pelikirja (kuten Carlos jo mainitsikin, paikallista Liigaa tuntevana) perustui nopeisiin oman pään avauksiin.
2. Valmennusfilosofia on antaa pelaajille paljon vastuuta, ja antaa heidän itse vaikuttaa myös pelikirjaan

Veikkaan, että Stögö on tämän kauden aikana joutunut uudelleenmiettimään kumpaakin pointtia, ja hartaasti.

Kyllä mä jotenkin haluan uskoa, että Stögö on huippuvalmentaja. Nyt kultturishokki vaan oli liian iso. Ensi kaudeksi kun muokkaa molempia yo. kohtia, niin hyvä tulee. Tai sitten ei. Onhan kyseessä Helsingin IFK.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Veikkaan, että Stögö on tämän kauden aikana joutunut uudelleenmiettimään kumpaakin pointtia, ja hartaasti.

Kyllä mä jotenkin haluan uskoa, että Stögö on huippuvalmentaja. Nyt kultturishokki vaan oli liian iso. Ensi kaudeksi kun muokkaa molempia yo. kohtia, niin hyvä tulee. Tai sitten ei. Onhan kyseessä Helsingin IFK.

Mä oon kans vähän rauhottunu, ja käännyttäny itteni samoille linjoille (eli ts. väkisinmaannut itseni?). Eli annan omassa pääkopassani sen toisen mahdollisuuden Stögölle. Nyt hänellä pitäisi olla tarpeeksi detalie-tietoja liittyen tähän supersukellukseen ja sen tekijöihin. Toivotaan että hänellä on kykyjä tehdä tarvittavat muutokset, ja tätä samaa dyykkausta ei tapahdu ensi kaudella.
 

Luckycharm

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crystal Palace ,
Voi myös olla, että Stögö on lukenut oman osansa kasvatustieteen oppaista ja lähtenyt uuteen tilanteeseen yksinkertaistetulla versiolla omasta metodistaan. Tällöin, aivan oikein, pelitapa oli helppo opettaa ja se omaksuttiin mainiosti. Vrt. Helvetin hyvä syksy.

Metodin haittapuolena on helppo jälkiviisaana nähdä pelitavan yksipuolisuus ja siten helppo puolustettavuus. Hankaluudet alkoivatkin jo viime vuoden puolella.

Tähän kun lisätään ikävästi aktualisoitunut riski helpon pelitavan sisäistämisen liiallisuudesta ja siten pois oppimisen hankaluudesta, niin päästään tammikuiseen pudotukseen.

On myös täysin normaalia, että pelaajien joutuessa stressitilaan (selkärangassa helppo pelitapa, joka ei toimi. Stögö vaatii muutosta, jota pakolla toteutetaan. Tappioita tulee) he saattavat alkaa pelaamaan, jotain omituista sekosikiötä, jossa virheiden välttäminen muodostuu ensisijaiseksi työskentelymetodiksi. Tämä taas vastaa helmikuun dyykkaamista.

Puhdasta teoriaa, mutta mahdollista.

Edit: Kevät muutettu syksyksi
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK voitti justiinsa ja minua alkaa vaan vituttamaan. Syy on tämän meidän päävalmentajan. Lopeta toi saatanan itkeminen jostain polvitaklauksista ja sun muista. Se ekan erän haastattelukin aiheutti ihan puhdasta myötähäpeää.

Ihan puhtaasti paskaa tuuria Elkinsin ja Nykoppin kanssa. Ilveksellä ei ollut tilanteessa osaa eikä arpaa. Pelitilanteita ja that's it.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Olisiko kuitenkin nämä Törmäsen kommentit mediapeliä? Ihan samanlaista kuin joidenkin jumaloima TukkaJukka harrastaa. Mutta saahan tällainen vituttaa, jos siltä tuntuu.
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Niin ja toisaalta tuossa ajaessa hallilta kotiin kuuntelin Yle puheelta miten Tyrväinen itki haastattelussa että tuomarit oli surkeita ja ihan farssi koko kaksikko.

Minusta kuuluvat asiaan enkä jaksa asiasta ottaa itseeni.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Normi jaaritteluja valmentajalta. Kyllä, myös Tukka itkee. Kuten myös JJalonen, KKivi, Marjamäki, Dufva ja aikamme sankari Taikaviitta.

Jäikö joku? Mitä noista välittämään. Jos kentällä homma toimii niin sama vaikka hyräilis Der Alten tunnaria haastatteluissa. Tänään toimi ja sehän riittää.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Anteeksi vieraisiin pöytiin huutelu ja lievä off-topic, mutta Törmäsellä on kyllä vielä matkaa päästäkseen Juha Pajuojan itkuisuuden tasolle. Luulisi, että urheilutoimenjohtajaksi siirtyessään tämä jatkuva vikinä olisi jäänyt mutta näköjään kaveri jatkaa siitä mihin valmentajaurallaan jäi. SaiPa-fanina pakko nostaa omaa häntää, että onneksi meillä on UTJ:nä Tuomenoksa, joka antaa mahdollisimman vähän lausuntoja, ja jos antaa niin ne on 100 % asiaa ja siinä sivussa hän hankkii kohtuu hyviä pelaajia joukkueeseen. Pajuojasta ei kyllä voi sanoa samaa, mutta toisaalta ei voi kyllä Nybondaksestakaan ainakaan aivan täysin.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuomareihin vaikuttaminen tai ainakin siihen pyrkiminen on osa päävalmentajan tehtävää. Esim. juuri tänään NBA-seura NY Knicksin johtoportaassa tällä hetkellä vaikuttava, yksi kaikkien aikojen koripallovalmentajista, Phil Jackson toivoi seuransa päävalmentajalta enemmän painetta tuomareita kohtaan.

Phil Jackson wants Derek Fisher to be more emotional with referees: ‘I’d like to have him thrown out of some games’ | ProBasketballTalk

Tuomareilla ja heidän ratkaisuillaan on iso merkitys otteluiden kulkuun ja lopputuloksiin. Jos "itkemällä" mediassa voi vaikuttaa tuomareiden toimintaan positiivisella tavalla oman joukkueen kannalta, niin silloin valmentajan on - ainakin minun mielestäni - näin myös tehtävä. Kyse on kilpaurheilusta.
 

20 steps

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kyllä Törmänen on myös ihan asiassa kiinni tuossa polvitaklausasiassa. Nykopp oli käytännössä paikallaan kun Ilveksen jamppa ajeli jalat harallaan päin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuomareilla ja heidän ratkaisuillaan on iso merkitys otteluiden kulkuun ja lopputuloksiin. Jos "itkemällä" mediassa voi vaikuttaa tuomareiden toimintaan positiivisella tavalla oman joukkueen kannalta, niin silloin valmentajan on - ainakin minun mielestäni - näin myös tehtävä. Kyse on kilpaurheilusta.

Tuomareihin vaikuttaminen on iso osa kotietua. Tokihan vierailijatkin voivat koittaa tuomaritoimintaan vaikuttaa, mutta kotiyleisön melu siihen huutelun päälle, niin ei ole ihme, että käytännössä kaikki joukkueet kaikissa lajeissa voittaa enemmän otteluita kotona kuin vieraissa.

Itseäni lähinnä vituttaa tuo koko itkemistermi. Kaikki edes suunnilleen sääntöjen sallimat keinot pitää käyttää voittoa tavoitellessa. Kyse on kilpaurheilusta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos "itkemällä" mediassa voi vaikuttaa tuomareiden toimintaan positiivisella tavalla oman joukkueen kannalta, niin silloin valmentajan on - ainakin minun mielestäni - näin myös tehtävä. Kyse on kilpaurheilusta.

Eräs tunnettu, Liigassakin valmentanut valmentaja totesi joskus, että eihän sillä ole mitään merkitystä jos hän tai joku muu itkee mediassa. Se on pääosin omaa turhautumisen purkamista. Kulisseissa vaikutetaan tuomareihin ja seurapomot harrastavat sitä jatkuvasti "puhelin kuumana koko playoffit."

Itse en ole koskaan pitänyt tässä itkemisestä mitä valmentajat harrastavat. Se on säälittävää ja huonoa koko lajin kannalta. Vitutti kun se teki tai tekee Westerlund tai kuka tahansa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mäkään ei diggaa tuomareista itkemisestä, mutta toisaalta, kun kaikki muutkin sitä harrastavat, niin miksi HIFK:n pitäisi antaa tasoitusta ja olla hiljaa. Kun ei siitä median edessä hiljaa olemisella mitään etuakaan saa, pikemminkin päinvastoin. Kyllä niillä isojen miesten itkuilla ihan oikeasti on vaikutusta ja onpa muistaakseni käynyt niinkin, että joku tuomari ei enää ko. otteluparissa vislaile. Mun mielestä olisi kuitenkin kohtuullista, että ihan jokaisesta asiasta ei mouruttaisi tuomareidenkaan suhteen, koska se on noloa ja virheitä sattuu kaikille. Mutta, jos aihetta on, niin kyllä silloin saa suunsa avata.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä niillä isojen miesten itkuilla ihan oikeasti on vaikutusta ja onpa muistaakseni käynyt niinkin, että joku tuomari ei enää ko. otteluparissa vislaile.

Näin on käynyt ja monta kertaa. En ole mikään asiantuntija näissä(kään) hommissa, mutta sellainen käsitys muodostui viitisen vuotta kiekkojuttuja tehneenä ja varmaan 50 valmentajaa haastatelleena, että valmentajien itkuilla ei tosiaan ollut merkittävää vaikutusta. Sen sijaan vaikutusta oli joukkueiden johdon toiminnalla suhteessa Liigan johtoon ja tuomarijohtoon. Kuliseissa tehdään päätökset. Useinhan ne koskivat samoja tilanteita ja tästä ns. suuri yleisö olettaa, että valmentajan julkinen parkuminen vaikutti vaikka näin ei todellisuudessa ehkä ollutkaan.

Ja sanominen jostain jutusta on täysin OK vaikka vielä värilasein. Tarkoitin vain ja ainoastaan tätä laajaa itkemistä joka hävettää lajia paljon seuranneena ainakin minua teki sen sitten kuka tahansa. Yksi pahimmista on ollut Jokerien Westerlund eikä näytä Törmänen paljon jälkeen jäävän.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kovin olen tällä kaudella Stögöä kritisoinut, mutta annetaas kehuja kuin on paikka. Hyvään moodiin sai jengin eilen ja paketti oli paremmin kasassa kun monessa pelissä helmi-maaliskuussa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huomasin myös eilen, että Törmänen oli alkanut taas elää penkin takana. Which is nice. Jossain vaiheessahan Törmänen tyytyi vain oikomaan kauluksiaan ja pönötti penkin takana lähes eleettömänä antaen muiden hoitaa spirittihommat. Kai hän siellä jotain ohjeitakin antoi, mutta aika vaatimatonta oli mukanaeläminen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kai hän siellä jotain ohjeitakin antoi, mutta aika vaatimatonta oli mukanaeläminen.

Joskus tai siis aika usein kyllä työntekijät tekevät parempaa jälkeä, jos pomo ei ole koko ajan siinä sähläämässä. Tiedä sitten minkä verran tämä pätee jääkiekkoon.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo ja suolapatsaistahan meillä on jo Taikaviitan jäljiltä kokemusta. Kappas mihin johtikaan :)

Mun silmissä Stögö on tehnyt snadin comebackin siitä missä pahimmillaan oli. Ainakin meikäläisen kotikatsomoon näyttää tältä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Viime kaudella yksi sekopää hyöri ja pyöri vaihtoaitiossa, vaikka kaikille olisi ollut parempi, jos kyseinen hahmo ei olisi ollut vaihtoaitiossa laisinkaan.

Johtamistapoja on monia. Minun mielestäni, pelaajille pitäisi olla harvinaisen selvää isossa kuvassa, mitä kentällä kuuluu tehdä. Apuvalmentajat ovat sitten niitä henkilöitä, joiden kuuluisi antaa yksilöllisiä ohjeita vaihtoaitiossa. Päävalmentaja johtaa koko orkesteria, ei hänen kuulu/tarvitse olla ohjeistamassa yksittäistä pelaajaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös