Antti Törmänen HIFK:n valmentajaksi 2014–2017

  • 564 557
  • 2 088
Suosikkijoukkue
HIFK
Rautakorpi KHL;ään ja viimeisin huhu vie Marjamäen sinne myös. Nyt Nybondas pulttaat lattiaan kiinni Törmäsen ettei keksi lähteä ison rahan perään hänkin!!

Penan aikana tääkin oli paljon helpompaa, kun kaikki tietoliikenne kulki Sir Pentin faxin kautta. King tosin teki oharit, mutta epäilen, että The Sir oli juuri sillä hetkellä hankkimassa ranskalaistyyppistä seitinohutta päiväkänniä ja joku hölmö toimistoharjoittelija hoiti faxia ja meni välittämään sopimustarjouksen eteenpäin Kingille. Nykyään kaikilla on faxit omassa älypuhelimessaan, joten valmentajatkin on helpompi houkutella ulkomaille.
 

Pate44

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, QPR, Leicester
Olenko ensimmäinen/ainoa joka on tällä hetkellä hiukan epävarma Törmäsen valmennuspestistä? Onko kyseessä kuitenkin kupla?

Kun IFK keväällä julkaisi törmäsen sopimuksen olin todella tyytyväinen, olihan menestystä tullut niin Bluesin junnuissa, Mestis-Sportissa kuin myös Sveitsissä. Nuori eteenpäin menevä valmentaja jonka oma pelityyli Jokereissa miellytti, ja useinhan se heijastuu myös valmennustyyliin. Pitäisi toimia mun IFK:ssa!

Mutta nyt fudiksen MM-kisojen jälkeen muistin jotain keväästä...
Lätkän MM-skaboissa Törmäsen anti studiossa oli iso pettymys. Kun vertasi Törmästä ja esim. Karri Kiveä, niin olihan Kivi selvästi osaavampi ja ymmärsi peliä paljon syvemmin kuin Törmänen! Toivotaan että Törmänen antoi kisastudioissa vääränlaisen kuvan itsestään (paineet, TV-kamera, koko suomi katsoo jne) tai vaihtoehtoisesti toivottavasti Törmäsen hyvin yksinkertainen näkemys jääkiekosta vaan kertakaikkiaan toimii IFK:ssa.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
En ole tippaakaan huolissani Törmäsen ammattitaidosta tms, enemmänkin henkisestä kantista koska joukkue jolla hänen pitää taistella kärkipaikoista yleisöä ja sponsoreita tyydyyttäkseen on järkyttävän heikolla tolalla. Lienee yksi heikoimmista rostereista tällä vuosituhannella ainakin paperilla ja pelkään että käytännössäkin. Stögö on laitettu asemaan jossa pitää pelastaa HIFK;n kassa ja surkean UTJ:n duunipaikka. On siinäkin tekemistä.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olenko ensimmäinen/ainoa joka on tällä hetkellä hiukan epävarma Törmäsen valmennuspestistä? Onko kyseessä kuitenkin kupla?

Tämä mullakin on käynyt mielessä. Itse en ole Stögön uraa valmentajana kauhean tarkasti seurannut, joten voi mennä pahastikkin metsään. Stögö vei Sportin mestaruuteen muistaakseni pystysuunnankiekolla joka painoittui vielä vastahyökkäyksiin eli hyvinkin Sheddenmäistä kiekkoa. Sport muistaakseni oli kovinkin monessa mestis finaalin pelissä selkeästi altavastaaja joka onnistui raapimaan vaadittavat maalit.

Toki tuostakin on aikaa ja Stögö on voinut kehittää peliään tai muistan totaalisen väärin. Mutta mäkin pelkään, että kupla poksahtaa.
 

Lalli68

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta nyt fudiksen MM-kisojen jälkeen muistin jotain keväästä...
Lätkän MM-skaboissa Törmäsen anti studiossa oli iso pettymys. Kun vertasi Törmästä ja esim. Karri Kiveä, niin olihan Kivi selvästi osaavampi ja ymmärsi peliä paljon syvemmin kuin Törmänen! Toivotaan että Törmänen antoi kisastudioissa vääränlaisen kuvan itsestään (paineet, TV-kamera, koko suomi katsoo jne) tai vaihtoehtoisesti toivottavasti Törmäsen hyvin yksinkertainen näkemys jääkiekosta vaan kertakaikkiaan toimii IFK:ssa.

Öh...ei mitään pois Kiveltä eikä mitään lisää Törmäselle, mutta studioesiintyminen eli puhelahjat ovat aivan eri asia kuin osaaminen ja kyky aikaansaada tuloksia. Työelämän puolella kun näkee konsultteja jotka tietävät just tasan tarkkaan mitä pitäisi tehdä ja osaavat analysoida asioita, itse tekeminen taasen voi sujua hieman introverteimmältä työntekijöiltä paremmin. Ymmärrys pelistä on eri asia kuin osata kommunikoida se näkemys tv-studiossa, jotka taas ovat eri asioita kuin kanavoida se tietämys pelaajien otteisiin kauden aikana.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edessä on Törmäsellä ensimmäinen kausi Liiga-joukkueen päävalmentajana, joten eihän hänen onnistumisensa mikään varma nakki ole. Yksinkertainen näkeyms jääkiekosta nyt tuskin on mikään huono juttu jääkiekkoilijoita valmentavalle.
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
Öh...ei mitään pois Kiveltä eikä mitään lisää Törmäselle, mutta studioesiintyminen eli puhelahjat ovat aivan eri asia kuin osaaminen ja kyky aikaansaada tuloksia.

Tulee muuan alposuhonen mieleen. Studiossa esiintyessään luonteva, varma ja ammattitaitoinen suorittaja, halilla ei niinkään. Pthyi.
 

wloff

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun on pakko myöntää, että Törmäsen julkinen esiintyminen ei ole todellakaan vakuuttanut minuakaan. Juuri noissa MM-skaboissa Törmäsen analyysit tuntuivat todella köyhiltä ja pintapuolisilta, ja ihan siitä ekasta lehdistötilaisuudestakin lähtien tuntui vähän epävarmalta - "noo, katotaan mitä tapahtuu, tehdään töitä etänä" - sellanen varmuus ja tekemisen meininki puuttuu.

Joku Summanenhan on varmasti maailman historian huonoin haastattelujen antaja, mutta senkin sekoilun takaa aina tuntui, että jonkinlainen suunnitelma jota määrätietoisesti toteutetaan on olemassa. Törmäsestä tuollaista fiilistä ei ole vielä tullut.

MUTTA, kyse on kumminkin pelkistä TV-esiintymisistä, ja vaikutelma voi todellakin pettää. Kunhan jäällä tulee tulosta, millään muulla ei ole väliä.
 

tiimari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä noista TV-esiintymisistä kannata kyllä minkään valtakunnan johtopäätöksiä vedellä. Toki joissain tapauksissa (esim. K.Jalonen, Aravirta ja omalla tavallaan myös Nurminen) viiltävät analyysit irtoavat myös studiossa, mutta kaikista ei supliikkimiehiksi ole.

Täysin päinvastaisiakin tapauksiakin löytyy; studiossa leppoisalta ja hyvinkin asialliselta vaikuttava Pietilä on muutaman junnumaajoukkeissa aikoinaan höntsäilleen kaverini mukaan "kentällä" täysi mulkku (Jortikasta en tiedä, hih)
 

Andrew

Jäsen
Eipä noista TV-esiintymisistä kannata kyllä minkään valtakunnan johtopäätöksiä vedellä. Toki joissain tapauksissa (esim. K.Jalonen, Aravirta ja omalla tavallaan myös Nurminen) viiltävät analyysit irtoavat myös studiossa, mutta kaikista ei supliikkimiehiksi ole.

Olen itse tästä vähän eri mieltä. Kuten tässä ketjussa on kirjoitettu niin Karri Kivi ja kumppanit tekivät paljon terävämpiä havaintoja otteluista sekä taktiikoista kuin Antti Törmänen.

Jollain tavalla tämä kertoo kyllä siitä ammattitasosta. Olen itse ainakin huomannut, että monet ammattimiehet kuten Kari Jalonen, Jarmo Kekäläinen jne. vetävät tuolla studiossa vaan viiltävimmät analyysit. Tuovat asioita esille mitkä monilta muilta asiantuntijoilta menee täysin ohi studioissa.

Siitä olen samaa mieltä, että Törmäsen heikoilla studio esiintymisillä ei pitäisi olla mitään vaikutusta miten hän onnistuu ensi kaudella, mutta ei varmasti ole helppo paikka, koska HIFK on minusta siinä tilanteessa, että tarvitsisi valmentajaksi ehdottomasti kokeneen kehäketun tyyliin Erkka Westerlund tai Kari Jalonen, joka pystyvät tekemään kovia päätöksiä tiukassa tilanteessa.
 

Konkkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa
Ehkä Törmäsen ja Kiven vertailu ei ole muutenkaan kaikista hedelmällisintä. Vaikka Stögö on saavuttanut jo jonkin sortin menestystä ja toivon näkeväni hänet tulevaisuudessa myös meidän peräsimessä, niin se suurin WOW-efekti antaa odottaa itseään. Itse pidän Kiveä tällä hetkellä kaikista kovimpana lahjakkuutena juurikin meriittiensä tähden. Seuraavana Marjamäki ja kolmantena Stögö.

Nyt vaan Stögölle työrauha eikä vedetä ranteita heti auki ensimmäisten kymmenen matsin jälkeen. Nyt on kuitenkin annettava ne teh näytöt ja Stadi on se vaikein paikka menestyä.
 

Lalli68

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen itse tästä vähän eri mieltä. Kuten tässä ketjussa on kirjoitettu niin Karri Kivi ja kumppanit tekivät paljon terävämpiä havaintoja otteluista sekä taktiikoista kuin Antti Törmänen.

Jollain tavalla tämä kertoo kyllä siitä ammattitasosta. Olen itse ainakin huomannut, että monet ammattimiehet kuten Kari Jalonen, Jarmo Kekäläinen jne. vetävät tuolla studiossa vaan viiltävimmät analyysit. Tuovat asioita esille mitkä monilta muilta asiantuntijoilta menee täysin ohi studioissa.

Edellenkään Kiveltä mitään pois ottamatta tai Törmästä hehkuttamatta (kumpaankaan ei aihetta), on mediakommentointi aivan eri asia kuin joukkueen coachaus. Hyvä supliikkimies antaa viiltävän analyysin ja viihdyttävää kommentointia pienilläkin tiedoilla, introvertimpi kaveri ei osaa pukea pikaiseksi tv-studio -lausunnoksi mahdollisesti syviäkin näkemyksiään. Lisäksi olemassaolevan (esim. pelin) analyysi ja analysointi ovat tyystin eri asia kuin sen luominen ja kehittäminen.

Tekijämies on eri asia kuin puhujamies, sulkematta pois sitä mahdollisuutta että voi olla molempia samanaikaisest (Kivi).

Jos formulakisoja kommentoisi Kimi Räikkönen ei häntä pidettäisi kovin syvällisenä formulatuntijana.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Edellenkään Kiveltä mitään pois ottamatta tai Törmästä hehkuttamatta (kumpaankaan ei aihetta), on mediakommentointi aivan eri asia kuin joukkueen coachaus. Hyvä supliikkimies antaa viiltävän analyysin ja viihdyttävää kommentointia pienilläkin tiedoilla, introvertimpi kaveri ei osaa pukea pikaiseksi tv-studio -lausunnoksi mahdollisesti syviäkin näkemyksiään. Lisäksi olemassaolevan (esim. pelin) analyysi ja analysointi ovat tyystin eri asia kuin sen luominen ja kehittäminen.

Mä en kyllä myöskään mitään kovin suoria johtopäätöksiä valmennustaidoista vetäisi Törmäsen kommentointien perusteella. Tosin myös siitä samaa mieltä monen kanssa, että Törmäsen kommenttien "vajavaisuus" tai mikä nyt olisi oikea sana niitä kuvaamaankaan, oli hieman yllättävää. Tosin tv-kommentointi on aina oma lukunsa ja täysin erilainen tilanne normaaliin lätkävalmentajan työkuvaan ja saattaa hyvinkin myös laittaa ujompaa miestä vähän lukkoon (en nyt viittaa varsinaisesti ujolla Törmäseen). Pidän kuitenkin vielä, ainakin toistaiseksi, Törmästä todella potentiaalisena valmentajana, mutta nyt on se suuri tulikaste suomalaisen yleisön edessä. Sveitsissä on jo taidot todistettu sikäläiselle yleisöllä, niin hyvässä kuin pahassa.

Edelliseen lainaukseen tosin lisäten.. Analysointi on toki eri asia kuin pelin luominen ja kehittäminen, mutta huippuvalmentajan täytyy joka tapauksessa olla huipputasolla molemmissa osa-alueissa. Ensisijaisesti tietenkin oman joukkueen peli pitää saada taktisesti riittävän hyvälle tasolle ja toimivaksi, mutta sen jälkeen pitää myös osata analysoida vastustajan pelitavat ja sopeuttaa omaa taktiikkaa vastustajankin pelitavan mukaan. Tästä voidaan hyvänä esimerkkinä ottaa Dufva ja Lukko, jotka hyvällä reagoimisella vastustajan pelitapaa vastaan söi Lämsän Jokerit elävältä playoffeissa vuosi sitten. Edelleen olen sitä mieltä, että Lämsän pelitapa oli itsessään parempi kuin Dufvan, mutta Duffeli osasi analysoida Jokereitten pelitavan hyvin ja kehitti siihen lääkkeet, joihin Lämsä ei osannut enää vastata.

IFK:lla on siitä hyvä ja poikkeuksellinen tilanne viime vuosiin verrattuna, että tällä kaudella en jaksa uskoa valmentajan olevan menestyksen esteenä. Sen sijaan Nybondas sitä pyrkii vaikeuttamaan parhaimpansa mukaan.
 

Petrell#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Mikael Granlund
Mieleen juolahti kertoa tilanteesta, joka miellytti omaa silmää eilen. Kun tässä on tullut katsottua Ramin näkkärinaamaa vaihtoaitiossa, oli hienoa nähdä miten Törmänen toimi esimerkiksi Robert Leinon kanssa eilen.

Leino täräytti paitsioon vain pari minuuttia ennen loppua, kun ifk jahtasi tasoitusta. Leino itse luisteli vaihtoon pettyneen näköisenä. Törmänen otti leinon samantien puheilleen, ja tv-ruudusta pystyi lukemaan, kuinka törmänen sanoi tyynen rauhallisesti "Ei se mitään, meillä on aikaa".

Hienointa oli vielä se, että leino laitettiin kentälle viimeisellä minuutilla, ja peli saatiin tasoihin(saiko leino jopa syötön siihen?)

Mitäköhän olisi rami( tai joku yhtä ihmisläheinen johtaja) tehnyt vastaavassa tilanteessa? Laittanut nuoren penkin päähän ja haukkunut vielä kopissa lyttyyn.

Vahva tunne on siitä, että pelaajat seisovat vankasti törmäsen takana. Se pelkästään tulee olemaan ifk:n vahvuus.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Mieleen juolahti kertoa tilanteesta, joka miellytti omaa silmää eilen. Kun tässä on tullut katsottua Ramin näkkärinaamaa vaihtoaitiossa, oli hienoa nähdä miten Törmänen toimi esimerkiksi Robert Leinon kanssa eilen.

Muutenkin siinä 0-3 tilanteessa ja samoin myös 1-4 tilanteessa Törmänen pysyi rauhallisen oloisena ja kehon kieli ei kertonut mistään paniikista. Mulla on hyvä fiilis Törmäsestä!
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutenkin siinä 0-3 tilanteessa ja samoin myös 1-4 tilanteessa Törmänen pysyi rauhallisen oloisena ja kehon kieli ei kertonut mistään paniikista. Mulla on hyvä fiilis Törmäsestä!

Kun Bern voitti toissa kaudella mestaruuden Törmäsen alaisuudessa, oli se puolivälierissä tappiolla 1-3 Servetteä vastaan ja välierissä 2-3 Zugia vastaan. Taitaa olla Törmäsen tavaramerkki tuo, ettei häkelly hetkellisistä vastoinkäymisistä. Toisin kuin keskiverto IFK-fani tai -pelaaja, jonka selkäranka napsahtaa, kun vastustaja tasoittaa pelin ensimmäisen erän puolivälissä.
 

Inge Glid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Team Finland
En ole ollut huppufiiliksissä Törmäsen hankkimisesta.

Menee minulla kategoriaan "ok" jos ei parempaa ollut tarjolla. Mielipteeni pidän vaikka tiedän olevani vähemmistössä. Perustan mielipiteeni jääkiekossa kokemaani, tietoon, näkemääni ja hänen narritaustaan. Jos ei olisi narri niin nostaisin statuksen "ihan jees".

Annan kuitenkin työrauhan seuraten mitä tuleman pitää. Rosteri ja joukkueen hitsautuminen toimivaksi ratkaisee !
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Antin pelifilosofia tuottaa tuloksia. Olen 100% varma, että Raato ei olisi tähän pystynyt. Päin vastoin, alamäki olisi rasvattu jo ennen varsinaisen kauden alkua. Siinä on, anteeksi ruma sana, VITUN iso ero käsitteletkö pelaajaa tyhmänä yksilönä jonka ainoa tehtävä on tehdä mitä käsketään ja välttää virheitä. Vai antaa pelata kykyjensä mukaan ja muistuttaa, että virheitä tulee ja menee. Niitä EI saa pelatä.

Ps. osaa Antti myös käyttää vähän vähemmänkin korrektia kieltä.
 

Snaibeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...
Siinä on, anteeksi ruma sana, VITUN iso ero käsitteletkö pelaajaa tyhmänä yksilönä jonka ainoa tehtävä on tehdä mitä käsketään ja välttää virheitä.
...

Siinä on. Tosin ei Summasenkaan ajatukset liity mitenkään pelaajien tyhmänä pitämiseen.

Hyvin on saanut Törmänen motivoitua joukkueen taistelemaan loppuun asti. Vielä ei voi ihan puhtaita papereita antaa, koska herralla on sormensa pelissä toki myös sekoilussa, jota on nähty. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään mustavalkoinen juttu, jossa Nybari on paha, mutta Törmäseen voi luottaa. Kohta lähtee liiga käyntiin ja sittenpähän nähdään. Onnistumista toivotaan, mutta luotto pitää vielä ansaita.
 

Stigu

Jäsen
Ihan OK visioita ja mietteitä. Hieman kuitenkin tökkii tuossa (ja muissakin) haastattelussa tuo selittely, että nyt kootaan tulevaisuuden joukkuetta. Perkele noita kolmivuotisprojekteja on nähty ihan tarpeeksi, kyllä meikäläisen mielestä pitää pystyä menestymään jo ensimmäisenä kautena. Esimerkkejä liigassa riittää ihan lähivuosiltakin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ihan OK visioita ja mietteitä. Hieman kuitenkin tökkii tuossa (ja muissakin) haastattelussa tuo selittely, että nyt kootaan tulevaisuuden joukkuetta. Perkele noita kolmivuotisprojekteja on nähty ihan tarpeeksi, kyllä meikäläisen mielestä pitää pystyä menestymään jo ensimmäisenä kautena. Esimerkkejä liigassa riittää ihan lähivuosiltakin.

Niinpä sanos muuta, millä todennäköisyydellä tämän kolmen vuoden projektin lunastushetkellä meillä on Zaborsky kokoonpanossa, tai Husso, tai Puustinen, tai hyvässä kunnossa oleva Ramu ja jaksaako Söde(edes tätä kautta). Entä jos Stögö tekee Matikaiset ja lähtee KHL:ään.
Niin monta muttaa näissä projekteissa, suoraan kiinni kinkkuun eli heti mestaruus tai ei mitään. Jos porukka suorittaa oletusarvon mukaan ja Leino , Partanen ja muutama muu ottaa kauden aikana kasvupyrähdyksen niin kaikki mahdollista, Liiga sekä CHL-nakkikattilat. Turha nöyristellä, justhan me voitettiin yksi näistä euroopan suurseuroista 10-1.

_
 

wloff

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä tarkoittaa "heti mestaruus tai ei mitään"? Joko kanisteri tai kenkää Törmäselle ja sama ruletti jatkuu? En mä nyt tiedä onko "kolmivuotisprojekteja nähty ihan tarpeeksi", se edellinen päättyi mestaruuteen. Sen jälkeen meno onkin ollut jotain ihan käsittämätöntä.

Minusta on pelkästään hyvä asia, että sekä koutsi että urheilujohto painottaa koko ajan kärsivällisyyttä ja pitkää tähtäintä. Totta hitossa mestaruuden pitää olla tavoitteena nyt ja aina, mutta jos menestystä ei tule niin sitten jatketaan saman pakan rakentamista eikä taas pistetä kaikkea paskaksi ja aloiteta nollasta.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Perkele noita kolmivuotisprojekteja on nähty ihan tarpeeksi, kyllä meikäläisen mielestä pitää pystyä menestymään jo ensimmäisenä kautena. Esimerkkejä liigassa riittää ihan lähivuosiltakin.

Totta, Rautakorpi näytti taas parin kauden ajan miten tämä onnistuu vaikkei nyt tullukaan kirkkainta. HIFK ei kuitenkaan ole siinä tilassa, että sama juttu onnistuisi. Täällä pitää rakentaa koko paletti alusta, kiitos Petun ohareiden ja Nybarin turbulenssin. Stögön 3v lappu+junnupuolen kuntoonlaittaminen olivat hyviä ensiaskeleita.

Kannattaa muuten katsoa miten Junno rakentaa taas dynastiaa pohjoiseen. Siellä ei säästellä laadussa, otetaan se mikä on hyväks todettu ja maksetaan sitten siitä.

Kunhan nyt sais edes kauden verran seurata hyvää lätkää Nordiksella. Taistelua, tunteita, onnistumisia ja kiehahtamisia ja tietty voittoja. Täällä on nyt nähty sopan geriatriasirkus ja ramin pelästyneet puput. Mulle ainakin maistuisi ihan kunnon peruslätkä jo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös