Kärpät on puolen Suomen joukkue, joten heitä näkee aika monessa paikassa.
Ei kai se mitään ydinfysiikkaa ole ymmärtää, että AKT:n eli Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton tessillä tehtävät työt ovat jakeluauton ajelua, johon usein tarvitaan C-ajokorttia kun taas postilla tehdään paljon muutakin kuten lajittelua, tiskillä toimimista ja jalkaisin/pyörällä jakelua, johon ei tarvita C-ajokorttia.
Ydinfysiikkaa?
Kirjoitat asiasta mistä et ymmärrä tai sitten halusit siirtää keskustelun sivuun asiasta.
Viestisi jälkeen on puhuttu sivuttain c-kuskien palkoista, joten ehkä jälkimmäinen.
AKT:n eli Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton tessillä tehtävät työt eivät ovat jakeluauton ajelua, johon tarvitaan c-korttia.
Katso AKT:n tessien alta kohdat "terminaalitoiminta" ja "huolinta-alan varastoterminaalit", niin löydät ne kohdat joita Postin paketti- ja rahdin kilpailijat, eli Matkahuolto, PostNord, DHL, DB Schenker ja Kaukokiito käyttävät.
Ei ole olemassa Postin johdon kertomia "halvempia työehtosopimuksia, joita kilpailijat käyttävät".
Vaan kalliimpia, eli AKT tes, pääasiassa "terminaalitoiminta" ja "huolinta-alan varastoterminaalit",
Postin johto valehtelee.
Jos arvelet nyt, ettei näitä työntekijöitä ole paljon tai ei ole merkityksellinen yrityksille. Voin heti kertoa, että on runsaasti ja on hyvin merkityksellinen osa yrityksille. Logistiikka- ja kuljetusala on muutakin kuin "jakeluautolla ajelua" ja postin jakelua.
Edellä kirjoitettu ei poista tosiasiaa:
Kirjepostin ja sanomalehtien varhaisjakelu ei kannata, molemmat tulee loppumaan jossain vaiheessa kokonaan.
Kirjepostin jakelulla on yhteiskunnallinen merkitys ja nyt sitä tekohengitetään. Sen ei pitäisi olla samassa yhtiössä paketti- ja rahtibisneksen kanssa samassa, ainakin jos tuo firma pyrkii tuottamaan merkittävää voittoa omistajalleen. Kirjejakelu saa tosin synergiaetuja kun on samassa, erillään tappiot olisi vielä rumemmat.
Näitä samoja asioita pohditaan ympäri maailmaa. Voi katsoa vaikka mitä Euroopassa on tehty ja päätetty alalla.