sporttipappa
Jäsen
Onko se tosiallisesti ollut ongelma, vai sinun tulkintaasi? ”Oletettavasti”, kuten ilmaisit, on aikamoinen arvaus. Toki voit olla oikeassakin, onhan minunkin kirjoitteluni vain oletuksia. Faktoja ovat että Ilves oli runkosarjan kakkonen kahden pisteen erolla sarjakärkeen, ja pudotuspeleissä vain yksi voitto viidestä pelistä. Voimme ehkä molemmat olla oikeassa?Ongelmana on, että Pennasen julkisuuteen antamien lausuntojen perusteella tätä heikkoutta, pelkoa ja haavoittuvuutta on ollut aivan liikaa koko kauden läpi, sekä oletettavasti nyt pudotuspeleissä vielä moninkertainen määrä.
Siitä olen eri mieltä, että valmentaja ei voisi olla heikko ja haavoittuva ”liikaa”. Se millä valmentaja saa pelaajat puolelleen, on jokaisen valmentajan oppima, oma asia ja Pennasen (oletettu) tapa on hänen itsensä näköinen. Sen pelaajien kunnioituksen voittamisen voi tehdä todella monella tapaa, ja on monella tapaa riippuvaista ihan yksinkertaisesti jo yksittäisestä pelaajastakin. Joukkue koostuu yksilöistä ja yksilöt muodostavat joukkueen. Siinä on aika monta muuttuvaa palasta ja monta asiaa huomioitavana. Pennanen itse puhuu arvopohjasta ja sitoutumisesta ”perheeseen”. Se miten paljon nämä ovat puheita, ja teot toisia, jäänee arvoitukseksi koska henkilökohtaisesti en tunne yhtäkään liiga-ilveksen pelaajaa.
Silloin kun pelitaidot ja lajitaidot ovat tasaväkisiä, voittaa yleensä se joka haluaa voittaa enemmän, hallitsee tunteensa paremmin. Kalpa oli tässä huomattavasti parempi, yhden nähdyn pelin perusteella Ilves oli lukossa ja Kalpa pelasi vapautuneesti. Selvästä paremmin pelannut joukkue voitti sarjan.
Edit. Sen verran vielä tuosta kättelemättömyydestä ja pelin jälkeen tunnekuohuissa mokaamisesta. Itse en tuomitse, koska ymmärrettävää että shokki päällä ja järkevään ei silloin pysty. Parempi että poistui paikalta, jos tiesi että jäämällä paikalle olisi tullut jokin romahdus, ja enemmän harmia. Tämä on nyt kieli poskella kirjoitettua ja kaikella kunnioituksella, mutta Pennanen vaikutti vuosia sitten niin kiukkuiselta että se vuosien takainen Pennanen olisi eilen varmaan myllyttänyt koko Kalpan joukkueen huoltajia myöten ja sen jälkeen omankin joukkueensa ja lopulta itsensäkin. Nyt taisi vaan itsensä viedä kylmään suihkuun ja parempi niin.