Android-laitteet ja sovellukset

  • 319 806
  • 1 178

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Kokeile wifi verkossa, joskus aiempi Samsung ei suostunut tuota tekemään normiverkossa, vaikka kaikki asetukset olin omasta mielestäni laittanut tuota varten.

Joo sain tuon nyt palautettua jotenkin ja ihan hyvin sieltä asetuksetkin sitten tulivat.

Ainoa ongelma on nyt, että esim. Messengerin ja satunnaisesti myös Whatsappin viestit tulevat läpi vasta kun sovelluksen avaa. Mitään datasavereita tms. ei ole päällä.

EDIT: Latasin Messengerin uudelleen ja sama jatkuu. Kaikki ilmoitusasetukset on päällä, eikä dataa eikä taustatoimintoja rajoiteta sekä käyttöoikeudet myönnetty. Mikähän tuossa nyt tökkii.
 
Viimeksi muokattu:

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Raid76

Eihän sulla ole puhelimessa virustorjuntaa? Itse olen saanut säätää sekä sen että Whatsappin asetuksia Oneplussassani, jotta sain viestit tulemaan heti läpi.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei ole virusturvaa käytössä. Ei vaan tule viestit läpi, lähinnä Messengeriä koskee tämä

OK. Entäs virranhallinta-asetukset? Luin huolimattomasti aiemmin ja tulkitsin että olit jo ne tarkistanut. Itse asiassa juuri niistä mulla oli lopulta tuon Whatsappin viestien synkkaaminen kiinni. Kun täppäsin Whatsappin ohitettavaksi battery save -sovelluksista, alkoi homma toimia.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
OK. Entäs virranhallinta-asetukset? Luin huolimattomasti aiemmin ja tulkitsin että olit jo ne tarkistanut. Itse asiassa juuri niistä mulla oli lopulta tuon Whatsappin viestien synkkaaminen kiinni. Kun täppäsin Whatsappin ohitettavaksi battery save -sovelluksista, alkoi homma toimia.

Kaikki pois ja vielä laitettu niin, että vaikka data saver olisi päällä niin se ohittaa Messengerin. On tämä nyt hankalaa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kaikki pois ja vielä laitettu niin, että vaikka data saver olisi päällä niin se ohittaa Messengerin. On tämä nyt hankalaa.

Pahoittelen jos jankutan turhaan, mutta kirjoitat datan säästöstä, jonka pitäisi olla eri asia kuin akun säästön. Jälkimmäisen sovelluskohtaiset asetukset ainakin minulla löytyy kohdasta asetukset > akku > akun optimointi.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Pahoittelen jos jankutan turhaan, mutta kirjoitat datan säästöstä, jonka pitäisi olla eri asia kuin akun säästön. Jälkimmäisen sovelluskohtaiset asetukset ainakin minulla löytyy kohdasta asetukset > akku > akun optimointi.

Eikä mitään, kiitollinen olen. Joo, myös akun optimointi ja taustarajoitukset on pois päältä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tämä kuulostaa kyllä hurjalta. Osaako joku kertoa, kannattaako esimerkiksi Suomessa tämän jälkeen edes hankkia Huaweita? Tai kuinka käyttökelpoinen tuo vaihtoehtoinen Android on.

Nyt voisi HMD Global kiihdyttää Nokia-tuotantoaan ja syöksyä voimalla Kiinaan ottamaan markkinat takaisin.

Intel, Broadcomm etc. siruvalmistajat eivät myöskään toimita komponentteja enää Huaweille - voimassa toistaiseksi. Jotain omaa OS:a Huawei on kehitellyt. Ei taida kukaan tietää millainen tuo edes on ja mitä sovelluksia siihe ylipäätänsä saa. Ilman Googlea voi kyllä sanoa olevan aika hankalaa yrittää tuolla alalla toimia.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Intel, Broadcomm etc. siruvalmistajat eivät myöskään toimita komponentteja enää Huaweille - voimassa toistaiseksi. Jotain omaa OS:a Huawei on kehitellyt. Ei taida kukaan tietää millainen tuo edes on ja mitä sovelluksia siihe ylipäätänsä saa. Ilman Googlea voi kyllä sanoa olevan aika hankalaa yrittää tuolla alalla toimia.
Ihan kuin joku muukin olisi yrittänyt kehitellä jotain omaa... ei tule heti mieleen.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ihan kuin joku muukin olisi yrittänyt kehitellä jotain omaa... ei tule heti mieleen.

Noin 97.5% markkinoista on AppleOS / Android käyttöjärjestelmillä. Suositut KaiOS 0.81% - Windows 0.28% - Samsung 0.24%.

AppleOS:aa ei saa kukaan muu - ja jos "saa" täysin rampautetun Androidin on firma varmasti aika kusessa laitteidensa myynnin kanssa. Halvalla varmaan saa jatkossa laitteita tosin.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Nyt on Huawei kyllä kusessa. Iso osa tästä selittyy Kiinan vaikutusvallan kasvulla, mutta kyllä tämä linkittyy vahvasti myös parhaillaan käytävään kauppasotaan, ollen yksi peukaloruuvi Trumpin työkalupakissa. Huawei on ”koko Kiinan yhtiö” ja maan teknologisen kehityksen kruununjalokivi, jolla on maan maailmanvalloituksessa keskeinen asema. Jopa itse Putinkin on todennut että kuluvalla vuosisadalla teknologian ja tekoälyn ykkösmaa on myös maailmanvaltias. Jos Huawei rampautetaan, niin tämä on valtava takaisku myös koko Kiinalle. En voi sanoa, että mitenkään tuohtuneena tätä touhua katsoisin. Jos Kiina olisi vapaa maa jossa on ihmisoikeudet, en pitäisi sen nousua ongelmana, mutta maata jossa toisinajattelijoita ja -uskovia pistetään suoranaisille keskitysleireille en halua maailmanvaltiaaksi. Mielenkiintoista myös nähdä, että alkaako Kiina taipumaan neuvotteluissa. Itse en usko, että alkaa. Vuosikymmeniä maa saanut tehdä mitä huvittaa niin ei siitä ole niin helppoa luopua, varsinkin kun kyseessä on osaltaan aasialaiselle asia missä taipuminen helposti nähdään luovuttamisena ja kasvojen menetyksenä. Uskon, että USA tämän myös tiedostaa, että mitään diiliä ei tule, ja toinen vaihtoehto on että Kiinaa ja sen teknologiayhtiötä eristetään.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mikähän helvetti tämä Huawei-soppa nyt on. Juuri hankin niiden luurin, kun reilusti Samsungia halvemmalla sain ja oikeastaan ihan kivastikin toiminut nyt, kun on tottunut siihen.

Tuleekohan tästä sitten taas jotain ongelmaa, kun maailmanpolitiikassa taistellaan.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Osaako joku kertoa, kannattaako esimerkiksi Suomessa tämän jälkeen edes hankkia Huaweita?
Tämän hetkisten tietojen valossa en itse uskaltaisi uutta Huawein puhelinta tai muutakaan Android-laitetta (esim. älykello tai tabletti) hankkia. Androidin virallisella Twitter-tilillä julkaistiin kylläkin lyhykäinen tiedote, jonka mukaan Google Play -palvelut jatkavat toimintaansa nykyisillä Huawein laitteilla. Twiitti alapuolella:

https://twitter.com/Android/status/1130313848332988421

On kuitenkin vielä toistaiseksi epäselvää miten on käyttöjärjestelmän tietoturva- ja ominaisuuspäivitysten laita tulevaisuudessa. Kuten Android Policessa kirjoitetaan:
Android Police kirjoitti:
It's nice that existing devices will continue to have access to Google Play, but it's still not clear if updates for these devices will cause them to lose Play certification.

https://www.androidpolice.com/2019/...-to-google-services-including-the-play-store/

Pahimmassa tapauksessa on siis mahdollista, etteivät uudehkotkaan Huawein Android-pohjaiset laitteet saa enää ainoatakaan tietoturva- tai muutakaan järjestelmäpäivitystä tulevaisuudessa. Ja mikäli niitä sattuisi tulemaan saataville, päivitettävä laite menettäisi samalla roppakaupalla aiempaa toiminnallisuuttaan.
 
Toivottavasti Kiina vastaa samalla mitalla ja heittää kaikki Yhdysvaltoihin menossa olevat roinat (iphonet yms.) kaatopaikalle. Nyt on Kiinan paikka näyttää, että hekin osaavat Trumpin leikkejä. USA jauhaa ihmisten vakoilusta samalla, kun Google vakoilee kaikkia aina vaan enemmän. Samoin Facebook ja muu sosiaalinen media.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
kun Google vakoilee kaikkia aina vaan enemmän.
Toki jätät sopivasti mainitsematta sen tärkeän eron että Googlen palveluissa voi itse valita antaako Googlen vakoilla vai ei. Kiinan hallitus ei tätä optiota tarjoa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nopealla vilkaisulla näyttäisi siltä, että nykyiset laitteet olisi turvassa. Vaan oikeastihan ei taas voi sitten enää tietää mikä on tilanne joskus vaikka syksyllä.

Edellistä luuria käytin kolme vuotta ja ajattelin, jos vaikka suunnilleen sama siivu taas tämän kanssa. Voi olla, että ei vain ole mahdollista. Se on mukavaa, kun pieni asiakas ei koskaan kärsi näistä mistään sekoiluista.

Toivottavasti Kiina vastaa samalla mitalla ja heittää kaikki Yhdysvaltoihin menossa olevat roinat (iphonet yms.) kaatopaikalle. Nyt on Kiinan paikka näyttää, että hekin osaavat Trumpin leikkejä. USA jauhaa ihmisten vakoilusta samalla, kun Google vakoilee kaikkia aina vaan enemmän. Samoin Facebook ja muu sosiaalinen media.

Laivakontteja aina joskus putoaa mereen jonkun myrskyn takia. Odotellaan, jos joku kontti putoaisi ihan tyynelläkin säällä.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Toivottavasti Kiina vastaa samalla mitalla ja heittää kaikki Yhdysvaltoihin menossa olevat roinat (iphonet yms.) kaatopaikalle. Nyt on Kiinan paikka näyttää, että hekin osaavat Trumpin leikkejä. USA jauhaa ihmisten vakoilusta samalla, kun Google vakoilee kaikkia aina vaan enemmän. Samoin Facebook ja muu sosiaalinen media.

Niin, Kiinassahan on käytännössä estetty esimerkiksi facebook, instagram, twitter, google, youtube, gmail jne... Niin selitätkö minulle että mitä tarkoitat sillä, että Kiina alkaisi nyt jotenkin vastata samalla mitalla takaisin? Onko Kiina ollut mielestäsi hieno vapaa markkina ulkomaisille yrityksille ? Kyllä tässä kauppasodassa on kyse siitä, että USA alkaa nyt vastata samalla mitalla takaisin Kiinalle.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Niin, Kiinassahan on käytännössä estetty esimerkiksi facebook, instagram, twitter, google, youtube, gmail jne...

Tämä on vähän määrittelykysymys, koska ne estot on niin helppo kiertää. Kiinassa ei vain samalla tavalla käytetä englanninkielistä internetiä, kun niillä on omat palvelunsa eikä todellakaan kaikki edes osaa englantia.

Emmehän mekään käytä niiden palveluita, kun emme osaa kiinaa. Sen tiedän mikä on lihan merkki, niin osaan ravintolasta tilata, mutta näillä taidoilla en ihan vielä Weiboon lähtisi.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Niin, Kiinassahan on käytännössä estetty esimerkiksi facebook, instagram, twitter, google, youtube, gmail jne... Niin selitätkö minulle että mitä tarkoitat sillä, että Kiina alkaisi nyt jotenkin vastata samalla mitalla takaisin? Onko Kiina ollut mielestäsi hieno vapaa markkina ulkomaisille yrityksille ? Kyllä tässä kauppasodassa on kyse siitä, että USA alkaa nyt vastata samalla mitalla takaisin Kiinalle.
Kyse lieneekin nyt siitä, että iPhonet valmistetaan Kiinassa. Kyllä siinä pystyvät kiinalaisetkin lyömään takaisin.
 

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Toki jätät sopivasti mainitsematta sen tärkeän eron että Googlen palveluissa voi itse valita antaako Googlen vakoilla vai ei. Kiinan hallitus ei tätä optiota tarjoa.
Se on kyllä niin että Google vakoilee sinua riippumatta siitä laitoitko yksityisyysasetuksista kaikki nuo seurannut pois päältä. Heitä pahempaa vakoilufirmaa ei ole olemassa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Se on kyllä niin että Google vakoilee sinua riippumatta siitä laitoitko yksityisyysasetuksista kaikki nuo seurannut pois päältä. Heitä pahempaa vakoilufirmaa ei ole olemassa.

Melko paljon ihmetyttää kuinka paljon tästä väännetään. Jos joku haluaa sinua valvoa, niin sille ei mitään voi.

Siinähän valvovat, kunhan muuten jättää rauhaan eli eivät ovelle koputtele tai muuten fyysisesti seuraa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
kyllä tämä linkittyy vahvasti myös parhaillaan käytävään kauppasotaan


joo.. tai sitten ei.. Sillä USA:ssahan on noussut iso kohu siitä, että valtio meinasi yksityistää tulevat G5 verkot, koska näiden komponentit tulisivat Huaweilla. No tämä oli siis yksi vuotanut muistio, mutta AT-T ym isot firmat nousi takajaloilleen.. kansallistamista USA:ssa.. !


Mutta siis.. kun näinkin kovia toimenpiteitä on kuliseissa skenaarioihin kirjattu, on taatusti takuuvarmaa tiedustelutietoa Huawein laitteisiin kohdistuvista takaporteista Kiinalle tms. Muuten ei taatusti olisi näin koviin toimiin varauduttu. Ja Google, yksityinen firma, reagoi samalla vakavuudella, niin kyllähän Huawein on täytynyt jäädä housutkintuissa kiinni jostain vakavasta, ja niin vakavasta ettei sitä kerrota.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
joo.. tai sitten ei.. Sillä USA:ssahan on noussut iso kohu siitä, että valtio meinasi yksityistää tulevat G5 verkot, koska näiden komponentit tulisivat Huaweilla. No tämä oli siis yksi vuotanut muistio, mutta AT-T ym isot firmat nousi takajaloilleen.. kansallistamista USA:ssa.. !

Eikö se "idea" ollut, että USA:ssa tehtäisiin yksi kansallinen 5G (ei siis G5) verkko valtion toimesta jota oltaisiin sitten vuokrattu operaattoreille - ei siis mitään tulevien verkkojen kansallistamista? Voi toki olla, että olen väärässäkin - näin olen tämän kuitenkin ymmärtänyt.

Trumpin exec order ei nimennyt Huaweita erikseen 5G verkkojen rakentamisen suhteen, vaan siinä todettiin ettei yritykset saisi käyttää ulkomaista toimittajaa jonka laitteet saattaisivat aiheuttaa kansallisen turvallisuusriskin.

Kaksi eri asiaa siis.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös