Ampumahiihtokausi 2015–2016

  • 84 799
  • 631

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Ehkä tuo menestyjän itsetietoinen asenne ei sovi suomalaisten ajatusmalliin, kun ollaan totuttu Mika Häkkisiin, Hannu Mannisiin ja muihin puhtoisiin naapurinpoikiin ja tyttöihin. Esimerkiksi Aino-Kaisa Saarista paheksuttiin aika paljonkin kun voitetun MM-viestin jälkeisessä haastattelussa tokaisi että "minähän syön tuollaisen pikkutytön aamupalaksi", taisi se pikkutyttö olla nuori Charlotte Kalla (mikäli en kamalan väärin muista)........

Minun mielestäni on sama, millä tavoin menestyy, kunhan menestyy. Tässä suhteessa olen sietänyt jopa Seppo Rädyn toilailuja sekä Keke Rosbergia, Kimi Räikkösestä puhumattakaan. Mutta: onnea Kaisa Mäkäräiselle toistuvasta menestyksestä !
 

Biath

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kontiolahden Urheilijat
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Mikäs tuossa on ihmeellistä? Kaisa on tunnettu arvokisa-sulija, jioten hänen arvokisa-saavutustensa ohittamiseen ei paljoa vaadittu. Dahlmeier tulee hallitsemaan tätä lajia pitkän aikaa. Naisten ampumahiihto on Laurasta vihdoin saanut Neunerin manttelin perijän uutena supertähtenä ja lajin kasvoina.
Hiihtoniilon epäfaktoihin en jaksa enää edes puuttua, mutta tälle Jatkoajan suurimmalle golddiggerille haluan vastata, että Dahlmeier juuri lausui yhdessä haastattelussa mahdollisesti lopettavasti tähän kauteen! Joten ei todellakaan tule hallitsemaan lajia koskaan, jos hänen puheensa vain pitävät paikkansa tekemistensä kanssa. Dorin Habert oli näiden kisojen ylivoimainen ykkösnainen.
 
Viimeksi muokattu:

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Kaisa Mäkäräinen on saavuttanut täsmälleen yhtä paljon henkilökohtaisia maailmanmestaruuskilpailujen arvokisamitaleja kuin mitä kaikilla muilla suomalaisilla ampumahiihtäjillä on yhteensä vuoden 1982 jälkeen saavutettuna.

Mäkäräinen on viidessä vuodessa saavuttanut saman tuloksen kuin kaikki muut suomalaiset ampumahiihtäjät yhteensä 33 vuodessa.

Mitä Mäkäräisen jälkeen on tulossa? Vitusti tyhjää ja menestymättömyyttä.

Mua hävettää muutaman kirjoittajan tuotokset, kärjessä tuo toimittajaksi itseään kutsuva Santtu Silvennoinen, joka taisi olla aivan kärjessä maan surkeimman toimittajan äänestyksessä.

Siitä huolimatta isot onnittelut Kaisalle ja seuraavaa kautta kohti, jos vain Kaisa jaksat jatkaa!
 

Kaivanto

Jäsen
Mäkäräinen on tälläinen late bloomer tehden varsinaisen läpimurron vasta 27-vuotiaana. Oliko se sitten vain luonnollista Mäkäräiselle vai olisiko Saksan, Norjan tai Ranskan järjestelmässä kenties noussut jo reilusti aiemmin aivan huipulle.

Ihmekös tuo, kun nainen vaihtoi ampumahiihtoon vasta kypsällä iällä. Saksan tasoiseen maajoukkuerinkiin murtautuminen olisi ollut niin vaikeaa, että kärsivällisyys uuden lajin opetteluun olisi saattanut loppua kesken.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mua hävettää muutaman kirjoittajan tuotokset, kärjessä tuo toimittajaksi itseään kutsuva Santtu Silvennoinen, joka taisi olla aivan kärjessä maan surkeimman toimittajan äänestyksessä.

SS taisi vetää myös herneet nenään taannoin siitä, kun Kaisa totesi ettei hän ole mikään Mäksy. Menee surkuhupaisuuden puolelle kun toimittaja keksii omia lempinimiä, vieläpä typeriä sellaisia. Tätä samaa väärää lempinimeä käyttää myös eräs nimimerkki täällä, jolla on muuten Silvennoisen tavoin hyvin negatiivinen suhtautuminen Kaisaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Toivottavasti Mäkäräinen nyt löytää vielä motivaatiota parikautta jatkaa.
Aika paljon ratkeaa niissä jatkoneuvotteluissa, joista Kaisa puhui. Mäkäräinen ilmeisestikin haluaa itselleen parhaan mahdollisen tiimin, jonka jäsenet olisivat hänen siunauksensa saaneita. Eli uskon, että Anatoli Hovantsev ja/tai Jarmo Punkkinen pääsevät nostamaan liksaa Ampumahiihtoliitolta, nuo kaksihan ovat Mäkäräisen luottomiehiä. Tämä toki silloin, jos ovat käytettävissä.

Ja se Mäkäräiselle suotakoon, hän vetää uransa viimeisiä vuosia ja mielessä varmasti siintävät jo Pyeongchangin olympiakisat, joihin olisi "kivempi" valmistautua kunnollisen tiimin kanssa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tässähän tuo on nähtävissä, mikä on suomalaisen urheilujournalismin taso - katkeraa nillitystä tämmöiseltä housunsakastelijalta, kun Kaisa ei ole huomioinut häntä(-kään) tarpeeksi.
Noh, onhan tämän jantterin taso jo nähty muuallakin eikä ole isommin kiitospuheita päässyt kuuntelemaan, mutta ihmettelen vain, miksi joku haluaa ylipäätään toimia ammatissa, johon eivät edellytykset riitä alkuunkaan.

Santtu Silvennoinen, esityksesi on lähinnä hylätyn ja naurettavan välillä PISTE
 

Biath

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kontiolahden Urheilijat
Santtu Silvennoinen väittää, että Heikki Ikola sanoi seuraavaa: "Kun olin Ylen tiimissä, epäonnistuneen kisan jälkeen Kaisan suhtautuminen meihin oli kamalan vastenmielistä. Terävimpiä kysymyksiä emme edes yrittäneet kysyä. Ikävä kuulla, ettei hän ole kokemuksen myötä muuttunut, Ikola toteaa." Asia häiritsi minua niin paljon, että otin yhteyttä Heikki Ikolaan, kieltämättä vähän tuohtuneena. Heikki Ikola vastasi, ettei hän ole sanonut niin, vaan toimittaja on itse tulkinnut hänen sanomisiaan.
 
Kyllähän tämmöinen uutisointi vituttaa Mäkäräistä: Karu tilasto: Mäkäräinen jumbona
Ja tämmöinen kommentointi: Näkökulma: Mäkäräinen mörrimöykkynä
Miksi Mäkäräinen suuttuu jos hänestä kirjoitetaan kriittisesti? Ja Sotshissa sanoi haastattelussa, ettei muista milloin on viimeksi ollut näin huono suksi ja alkoi itkemään. Oslossa sitten, vaikka oli juuri saanut pronssia niin tarkoituksella sen kameran kuvatessa alkoi avautua, että oli niin paljon huonompi suksi ja pitää koko Suomen ampumahiihtoa kannatella.

Voisi kai vähän rennommin ottaa, kun on niitä mitaleita kuitenkin tullut ja maailman cupissa menestyy. Ja lähemmäs miljoonaan nousee palkinto- ja sponsorirahat mitä kerää uransa aikana - tosin kulutkin on isot ja verot pitää maksaa.

Tuossa Iltalehden jutussa kerrotaan seuraavaa:
Aamulehden toimittaja Pekka Aalto vei laskuopin pidemmälle. Hän laski Mäkäräisen, Dorothea Wiererin, Gabriela Soukalovan, Marie Dorin Habertin ja Laura Dahlmeierin mitaliprosentit arvokisoissa sen jälkeen, kun kukin on saavuttanut maailmancupissa ensimmäisen palkintopallipaikan.

Dahlmeierin prosentti on 57, Dorin Habertin 24, Wiererin 14, Soukalovan 13 ja Mäkäräisen 12.

Mutta toisaalta sen jälkeen kun Mäkäräinen otti ensimmäisen voittonsa maailman cupissa loppuvuodesta 2010, on hän osallistunut 19 arvokisastarttiin ja saanut 5 mitalia, joten prosentti on 26,31. Ja lisäksi sijoituksia on 4-6-7-8-9-9-9-10. Ei tuo nyt niin huonosti ole mennyt...
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Aika paljon ratkeaa niissä jatkoneuvotteluissa, joista Kaisa puhui. Mäkäräinen ilmeisestikin haluaa itselleen parhaan mahdollisen tiimin, jonka jäsenet olisivat hänen siunauksensa saaneita. Eli uskon, että Anatoli Hovantsev ja/tai Jarmo Punkkinen pääsevät nostamaan liksaa Ampumahiihtoliitolta, nuo kaksihan ovat Mäkäräisen luottomiehiä. Tämä toki silloin, jos ovat käytettävissä.

Ja se Mäkäräiselle suotakoon, hän vetää uransa viimeisiä vuosia ja mielessä varmasti siintävät jo Pyeongchangin olympiakisat, joihin olisi "kivempi" valmistautua kunnollisen tiimin kanssa.
Ja tähän tarvii lisätä vielä kunnon panostus tuonne huoltopuolelle, jotta ei anneta liikaa tasoitusta muille suksenluistossa. Jos ei muuta, niin hattu kourassa vaikka Salonojan Jussin luo.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Santtu Silvennoinen väittää, että Heikki Ikola sanoi seuraavaa: "Kun olin Ylen tiimissä, epäonnistuneen kisan jälkeen Kaisan suhtautuminen meihin oli kamalan vastenmielistä. Terävimpiä kysymyksiä emme edes yrittäneet kysyä. Ikävä kuulla, ettei hän ole kokemuksen myötä muuttunut, Ikola toteaa." Asia häiritsi minua niin paljon, että otin yhteyttä Heikki Ikolaan, kieltämättä vähän tuohtuneena. Heikki Ikola vastasi, ettei hän ole sanonut niin, vaan toimittaja on itse tulkinnut hänen sanomisiaan.

Tämä on mielenkiintoista. Ikolaan nyt luotan kuitenkin.

PS: erinomaista, että saamme ensikäden tietoa nimimerkki Biathin toimesta! Onhan niin, että ampumahiihto on näistä talvilajeista mielenkiintoisin, siinä ei astmatautiset välttämättä pärjää eikä tarvitse ihmetellä mäkimontussa tuulilottoa.
 

Biath

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kontiolahden Urheilijat
En ole taaskaan huomannut muilla medioilla tätä uutista, joka oli Karjalaisessa. Jarkko Siltakorpi, siis Kaisan huoltaja sekä ladulla että siviilissä, sanoi, että kisan seuraaminen oli kauheaa, koska hän tiesi heti alusta, että Kaisan sukset ovat huonot. Aamulla oli ollut 14 paria testeissä, sopivaa ei löytynyt, Kaisa itse valitsi vähiten huonot. Norjassa latu tampataan niin, että uusi lumi jää pintaan eikä sekoitu vanhan lumen kanssa. Sään lämmetessä se oli kuin liimaa. Kyse oli ennenkaikkea suksen profiilista.

Myös Dahlmeier totesi haastattelussa, suora lainaus: "minun sukseni luistivat selvästi paremmin laskuissa". Yhtyeenvetona: vain Puurunen ja osittain Eskola olivat sitä mieltä, että sukset olivat ok.
 
Viimeksi muokattu:

Pekkis

Jäsen
Jarkko Siltakorpi, siis Kaisan huoltaja sekä ladulla että siviilissä, sanoi, että kisan seuraaminen oli kauheaa, koska hän tiesi heti alusta, että Kaisan sukset ovat huonot. Aamulla oli ollut 14 paria testeissä, sopivaa ei löytynyt, Kaisa itse valitsi vähiten huonot. Norjassa latu tampataan niin, että uusi lumi jää pintaan eikä sekoitu vanhan lumen kanssa. Sään lämmetessä se oli kuin liimaa. Kyse oli ennenkaikkea suksen profiilista.

Minun on kyllä vaikea uskoa, että Kaisa joutuisi antamaan kaluston suhteen tasoitusta. Täysin päinvastaisia kommentteja olen kuullut todella luotettavilta tahoilta. Ja jos tämä norjalainen tamppaustapa on ollut etukäteen tiedossa, niin olisikohan matkaan kannattanut ottaa kalustoa, joka siellä sitten pelittää? Haiskahtaa nyt kyllä vähän selittelyltä tämä Siltakorven kommentti, sillä ihan taatusti löytyy Kaisan pakista profiilit kaikenlaisiin olosuhteisiin.

Kisaparin valinta ei ole aina kovinkaan helppo tehtävä, ja jos urheilijaa ei voisi vähempää kiinnostaa käytettävissä olevien parien puljaaminen, niin helposti se paras pari jää pussiin. Oikean kapulan löytäminen on niin tärkeää, että jopa alkuverryttelystä joudutaan välillä tinkimään. Olikos se Pärmäkoski, joka Salppurilla kertoi avaavien vetojen jääneen kokonaan tekemättä, kun parasta suksea viimeiseen asti etsittiin.
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minun on kyllä vaikea uskoa, että Kaisa joutuisi antamaan kaluston suhteen tasoitusta. Täysin päinvastaisia kommentteja olen kuullut todella luotettavilta tahoilta.

Olisi ehkä kannattanut katsoa eilinen kisa, niin tämä ei olisi uskon asia. Eilen suksi oli huono ja sen näki heti ennen ensimmäistä ampumapaikkaa.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Minun on kyllä vaikea uskoa, että Kaisa joutuisi antamaan kaluston suhteen tasoitusta. Täysin päinvastaisia kommentteja olen kuullut todella luotettavilta tahoilta.
Siis hetkinen? Tuon kanssa uskolla ei ole mitään tekemistä ja tuollaista kommenttia on vaikea ymmärtää. Luulin, että kaikki tietävät, että isoimmilla mailla on tuon suhteen valtavasti suurempi budjetti, valtavasti enemmän testaajia ja enemmän suksia etc. etc.

Joko et koskaan juurikaan hiihtänyt itse useammilla suksilla tai sitten en vaan ymmärrä. Eniten vaikuttaa keli, sitten vaikuttaa lämpötila, korkeuserot jne. Joku -4c pakkanen+pilvipouta-kombo kelille vaikka naapurin Keijo osaa laittaa kaluston kuntoon varsin hyväksi, mutta sitten +1c kiristyvä pakkanen ja räntäsade yhdistelmänä tuottavat vaikeuksia liki kaikille. Norjassa tuo keli oli viikonloppuna sangen kauhea voitelutiimin kannalta.
 

Pekkis

Jäsen
Olisi ehkä kannattanut katsoa eilinen kisa, niin tämä ei olisi uskon asia. Eilen suksi oli huono ja sen näki heti ennen ensimmäistä ampumapaikkaa.

Oliko suksi jo tehtaalta lähtiessä huono, vai oliko kisaan valittu sittenkin väärä suksi? Osaatko sanoa, että oliko kyseiseen sukseen hiottu juuri oikeanlainen pohjakuvio, oliko se voideltu kyseiseen keliin juuri oikeilla voiteilla ja oliko suksen pintaan painettu juuri oikeanlainen käsikuviointilaitteen kuvio?
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Hiihtoniilon epäfaktoihin en jaksa enää edes puuttua, mutta tälle Jatkoajan suurimmalle golddiggerille haluan vastata, että Dahlmeier juuri lausui yhdessä haastattelussa mahdollisesti lopettavasti tähän kauteen! Joten ei todellakaan tule hallitsemaan lajia koskaan, jos hänen puheensa vain pitävät paikkansa tekemistensä kanssa...
Tuo Dahlmeierin lopettamisvihjailu on jäänyt yllättävän pienelle huomiolle. Olisi aikamoinen pommi ja menetys lajille jos potentiaalinen tuleva hallitsija menisi lopettamaan, vaikka kuulemma kovasti muista harrastuksista tykkääkin. Toisaalta eipä Neunerkaan tainnut olla laduilla kuin 24-vuotiaaksi asti, ja tuohon ikään Lauralla on enää puolitoista vuotta jäljellä.
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oliko suksi jo tehtaalta lähtiessä huono, vai oliko kisaan valittu sittenkin väärä suksi? Osaatko sanoa, että oliko kyseiseen sukseen hiottu juuri oikeanlainen pohjakuvio, oliko se voideltu kyseiseen keliin juuri oikeilla voiteilla ja oliko suksen pintaan painettu juuri oikeanlainen käsikuviointilaitteen kuvio?

Mukavaa, että lähdit pätemislinjalle.

En osaa sanoa, että oliko hiottu oikeanlainen pohjakuvio eikä voitelustakaan ole minulla sisäpiirin tietoa. Sinulla ilmeisesti on kisaa edeltävistä tapahtumista paljonkin tietoa, kun annoit ymmärtää, että ei olisi vähemmän voinut kiinnostaa sen oikean parin etsiminen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Jos on Mäkäräisen jatko epäselvä, niin on Ole Einarinkin, sillä Björndalen ei ole vielä varma, että jatkaako vaiko ei. Hän tekee päätöksensä uran jatkosta kauden päättymisen jälkeen.

On ollut aika uskomatonta tämä Björndalenin "jatkoaika". Ukon piti ensiksi lopettaa Sotshin olympiatalveen, sitten viime kauteen ja tämäkään kausi ei ole välttämättä se viimeinen. Näinä kolmena kautena Björkka on saavuttanut kaksi olympiakultaa, maailmanmestaruuden, 3x MM-hopeaa, MM-pronssin ja yhden mc-osakilpailuvoiton.

http://olympics.nbcsports.com/2016/...len-biathlon-2018-winter-olympics-retirement/(Linkki NBC:n uutiseen OEB:n kuvioista)
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mua hävettää muutaman kirjoittajan tuotokset, kärjessä tuo toimittajaksi itseään kutsuva Santtu Silvennoinen, joka taisi olla aivan kärjessä maan surkeimman toimittajan äänestyksessä.

Santtu Silvennoinen ei suinkaan ole ainoa toimittaja, joka pitää Mäkäräistä poikkeuksellisen yhteistyökyvyttömänä ja hankalana huippu-urheilijana, mitä tulee median kanssa työskentelyyn. Vuosi sitten SM-hiihtojen yhteydessä keskustelin parin maan eturiviin kuuluvan hiihtourheilutoimittajan kanssa asiasta ja heidän näkemys oli hyvin samansuuntainen kuin mitä Silvennoisen kirjoituksessa sanotaan. Diiva, ylimielinen.ja lapsellinen taisivat olla ainakin sanoja, joilla Mäkäräistä kuvailtiin.

Ja ihan valideja argumenttejahan Silvennoisella on väitteensä tukesi. Onhan tuo nyt aika mystistä, että urheilija kieltäytyy osallistumasta oman joukkueensa lehdistötilaisuuteen. Eikä sekään nyt ihan normaalia ole, että urheilija haluaa Pohjois-Korea -hengessä sanella useita asioita, joista lehdistö ei saa kysyä (ampumaprosentti, aiempi arvokisamenestys ja uran jatko).
 

Pekkis

Jäsen
Mukavaa, että lähdit pätemislinjalle.

En osaa sanoa, että oliko hiottu oikeanlainen pohjakuvio eikä voitelustakaan ole minulla sisäpiirin tietoa. Sinulla ilmeisesti on kisaa edeltävistä tapahtumista paljonkin tietoa, kun annoit ymmärtää, että ei olisi vähemmän voinut kiinnostaa sen oikean parin etsiminen.

Kaukana pätemisestä. Kerroin vaan sinulle asioista jotka vaikuttavat suksen luistoon. Väitinkö, että juuri Mäkäräistä ei kyseisen kisan alla voinut suksitestit vähempää kiinnostaa?
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Väitinkö, että juuri Mäkäräistä ei kyseisen kisan alla voinut suksitestit vähempää kiinnostaa?

Väitän, että keskustelun jatkaminen kanssasi tästä aiheesta on turhaa, joten antaa olla.

Vielä kun joku osaisi selittää, että miksi maastohiihtoväessä (ainakin Jatkoajan maastohiihtoporukasta tehdyn kapean otannan mukaan) löytyy niin kitkeriä mielipiteitä Mäkäräistä kohtaan. Onko se kateutta? Johtuuko se siitä, että Mäkäräinen oli muutama vuosi sitten MM-kisojen vapaan kympillä joukkueessa vai siitä, että Mäkäräisen nimellä on harva se vuosi spekuloitu MM-viestien yhteydessä? Koetaanko, että hän saa ansaitsematonta erikoiskohtelua?

Tästä vastakkainasettelusta syntyvä vaikutelma on joka tapauksessa lapsellinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös