Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 401 598
  • 15 505

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Hyväksikäyttö? Nyt on ostettu sokeasti Hakaniemen paimenen viesti laumalle. Kyllä on kova kerronta siitä, että mitä ei saa tehdä, mitään uskottavaa ratkaisua ei ole.

Aivan naurattavaa uskoa johonkin 3€ pelotteluihin. Ei tapahdu.

Suomessa on lakkoiltu valtaisasti enemmän kuin muissa Pohjoismaissa jo ennen tätä. Silti voimme talouden ja viennin osalta paljon huonommin kuin nuo muut maat. Suomen AY on rikki ja kykenemätön uudistumaan ja heräämään siihen missä maana olemme. Tärkeintä on valta.
Miten niin ei tapahdu? Mihin perustat tämän väitteen?
Jo nyt useilla aloilla on tullut satoja tapauksia ilmi missä ulkomaalaiset ovat hyväksikäytettävän asemassa muutaman euron tuntipalkalla.
Tämä paikallinen "sopiminen" mahdollistaa sen sitten laillisesti.

Itse olen ollut 30v. työelämässä ja täällä on lakkoiltu juuri sen takia että tärkeintä on valta.
Nimenomaan työnantajien ja yrityksien saneluvalta millä on tultu neuvotteluihin.
Itselle kelpaisi Ruotsin malli missä myös työntekijät otetaan huomioon ja ovat mukana myös hallituksissa mutta täällä ei kyllä ikipäivänä tule toteutumaan.
Se ei herroille käy, työntekijä on suomessa lähinnä haitta/kulu josta halutaan puristaa mahdollisimman paljon irti ja sitten heittää pois jos mehut on loppu.
Tämä on valitettava fakta.
Ja tätä väitettä tukee kaikki tutkimukset nykytyöelämästä missä vaatimukset alkaa olemaan aika uskomattomia suhteessa työhön ja siitä maksettavaan palkkaan.
Ei ihme että nykynuorisolla on ennätysmäärä mt-ongelmia ja mieluummin ollaan työttömänä.
Nykyään taitaa suomen työelämän vaatimukset vertautua johonkin e-koreaan/japaniin.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Olen varmaan keskittynyt töihin niin on jäänyt vastaaminen. Presidenttimme sanoin: Sori siitä.

Oma tilanteeni on sellainen, että olen jo paikallisesti sopinut omaa palkkaani ylös keskimäärin parin vuoden välein.

Jokainen henkilö on aina korvattavissa, mutta olen aina tehnyt työni pirun hyvin ja enemmän sekä paremmin kuin mitä minulta odotettu. Työnantaja tuskinpa alkaisi minun kohdalla pyrkimään palkan alennuksiin, sillä tällöin he menettäisivät minut.

Ikinähän ei toki tiedä mitä tapahtuu. Valtionhallinnon työntekijöiltä (kuten minultq) voisi hyvin ottaa noi ylimääräiset lomapäivät pois. Kun on pitkät lomat niin vuosilomaa on 7 viikkoa ja 3 päivää. Se on aikamoinen määrä ja epäreilua yksityisen sektorin työntekijöitä kohtaan. Tottakai vituttaisi jos nuo lomat menisivät, mutta ymmärrän jos niin ylempänä päätettäisiin.

Myös jos valtionhallinnon palkkoja leikattaisiin kollektiivisesti säästötoimena, niin ymmärtäisin ja hammasta purren nielisin.
Uskoisin että olet suht turvassa valtion leivissä.

Tuleva paikallinen sopiminen kun tulee pudottamaan palkkoja ykstyisellä sektorilla ja sielläkin tietyillä aloilla(rakennus, logistiikka, kunnossapito yms.)
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitenkäs nyt asian laita. Vieläkö edessä jotain neuvotteluja, vai läjähtävätkö satamat kiinni ensi viikolla?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten niin ei tapahdu? Mihin perustat tämän väitteen?
Jo nyt useilla aloilla on tullut satoja tapauksia ilmi missä ulkomaalaiset ovat hyväksikäytettävän asemassa muutaman euron tuntipalkalla.
Tämä paikallinen "sopiminen" mahdollistaa sen sitten laillisesti.

Itse olen ollut 30v. työelämässä ja täällä on lakkoiltu juuri sen takia että tärkeintä on valta.
Nimenomaan työnantajien ja yrityksien saneluvalta millä on tultu neuvotteluihin.
Itselle kelpaisi Ruotsin malli missä myös työntekijät otetaan huomioon ja ovat mukana myös hallituksissa mutta täällä ei kyllä ikipäivänä tule toteutumaan.
Se ei herroille käy, työntekijä on suomessa lähinnä haitta/kulu josta halutaan puristaa mahdollisimman paljon irti ja sitten heittää pois jos mehut on loppu.
Tämä on valitettava fakta.
Ja tätä väitettä tukee kaikki tutkimukset nykytyöelämästä missä vaatimukset alkaa olemaan aika uskomattomia suhteessa työhön ja siitä maksettavaan palkkaan.
Ei ihme että nykynuorisolla on ennätysmäärä mt-ongelmia ja mieluummin ollaan työttömänä.
Nykyään taitaa suomen työelämän vaatimukset vertautua johonkin e-koreaan/japaniin.
Tykkään kyllä Ruotsin mallissa tuosta, että työntekijän edustajat ovat hallituksessa.

Vaikka oikeistolainen olenkin, niin mielestäni silti työntekijät sekä heidän tyytyväisyytensä ja terveytensä on helvetin tärkeää. On tosiaan olemassa paskoja työnantajia ja esimiehiä, jotka eivät ajattele samoin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uskoisin että olet suht turvassa valtion leivissä.

Tuleva paikallinen sopiminen kun tulee pudottamaan palkkoja ykstyisellä sektorilla ja sielläkin tietyillä aloilla(rakennus, logistiikka, kunnossapito yms.)
Valtiolla on vähennetty työvoimaa, mutta toisaalta ostopalveluina hankitaan yksityiseltä sektorilta sekä suorittavaa työtä ja ”huippuosaamista” entistä enemmän.

Sieltä olisi mahdollista vähentää, mutta vaatisi päättäjiltä mietintää ja päätöksiä lainsäädäntöön, että poistetaam turhat velvoitteet viranomaisilta.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Paikallisessa sopimisessa tulee ainakin muistaa se, juuri ne tavalliset duunarit, ns. suorittavaa työtä tekevät ihmiset pitävät yhteiskunnan kriittiset kohdat pystyssä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Olen varmaan keskittynyt töihin niin on jäänyt vastaaminen. Presidenttimme sanoin: Sori siitä.

Oma tilanteeni on sellainen, että olen jo paikallisesti sopinut omaa palkkaani ylös keskimäärin parin vuoden välein.

Jokainen henkilö on aina korvattavissa, mutta olen aina tehnyt työni pirun hyvin ja enemmän sekä paremmin kuin mitä minulta odotettu. Työnantaja tuskinpa alkaisi minun kohdalla pyrkimään palkan alennuksiin, sillä tällöin he menettäisivät minut.

Ikinähän ei toki tiedä mitä tapahtuu. Valtionhallinnon työntekijöiltä (kuten minultq) voisi hyvin ottaa noi ylimääräiset lomapäivät pois. Kun on pitkät lomat niin vuosilomaa on 7 viikkoa ja 3 päivää. Se on aikamoinen määrä ja epäreilua yksityisen sektorin työntekijöitä kohtaan. Tottakai vituttaisi jos nuo lomat menisivät, mutta ymmärrän jos niin ylempänä päätettäisiin.

Myös jos valtionhallinnon palkkoja leikattaisiin kollektiivisesti säästötoimena, niin ymmärtäisin ja hammasta purren nielisin.
Minusta lomat ei ole yhtään sen epäreilumpia, kuin jotkut toiset muiden saamat edut, joita taas minulla ei ole.

Palkkojen alentaminen taas olisi ihan populistista nysväämistä, ja nimenomaan epäreilua jos mikä. Julkiset menot kasvavat ihan muilla momenteilla kuin palkkojen kasvun johdosta. Palkkoja alentamalla yritettäisiin vain ostaa lisäaikaa julkisen sektorin työntekijöiden kustannuksella. Mutta eihän se mitään auttaisi pidemmän päälle, kun ne menot siis kasvavat ihan muista syistä.

Vientimalli olisi totta kai hyvä saada aikaan, ja paikallista sopimista kehittää julkisellakin. Tuon sisällä ehkä olisi mahdollista sopia kuoppa-alojenkin suuremmista korotuksista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta lomat ei ole yhtään sen epäreilumpia, kuin jotkut toiset muiden saamat edut, joita taas minulla ei ole.

Palkkojen alentaminen taas olisi ihan populistista nysväämistä, ja nimenomaan epäreilua jos mikä. Julkiset menot kasvavat ihan muilla momenteilla kuin palkkojen kasvun johdosta. Palkkoja alentamalla yritettäisiin vain ostaa lisäaikaa julkisen sektorin työntekijöiden kustannuksella. Mutta eihän se mitään auttaisi pidemmän päälle, kun ne menot siis kasvavat ihan muista syistä.

Vientimalli olisi totta kai hyvä saada aikaan, ja paikallista sopimista kehittää julkisellakin. Tuon sisällä ehkä olisi mahdollista sopia kuoppa-alojenkin suuremmista korotuksista.
Olet kyllä oikeassa. Pitäisi päättjien miettiä, että mitkä ovat nyt ne julkishallinnon ydintehtävät ja keskittyä niihin. Vähennetään julkishallinnon lakisääteisiä tehtäviä niiltä osin kun eivät ole välttämättömiä tai ”tuottavia”. Toki aina löytyy jokaisella tehtävälle ja menolle ne puolustajansa.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oma tilanteeni on sellainen, että olen jo paikallisesti sopinut omaa palkkaani ylös keskimäärin parin vuoden välein.
Tässähän se on pähkinänkuoressa, eihän mikään estä paikallisesti sopimasta palkkoja ylöspäin nytkään, vaikka mennään TES:ien mukaan. Vahva luotto monella tännekin kirjoittajalla on, että paikallisen sopimisen myötä palkkojen kulkusuunta olisi vain ylös.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tykkään kyllä Ruotsin mallissa tuosta, että työntekijän edustajat ovat hallituksessa.

Vaikka oikeistolainen olenkin, niin mielestäni silti työntekijät sekä heidän tyytyväisyytensä ja terveytensä on helvetin tärkeää. On tosiaan olemassa paskoja työnantajia ja esimiehiä, jotka eivät ajattele samoin.
Kyllä. Lisäksi tämä on minusta se ihan ydin siinä, miksi tuo Ruotsin malli toimii. Luottamus syntyy, kun työntekijätkin ovat ihan oikeasti mukana yrityksen toiminnassa ja näkevät ne taloudelliset realiteetitkin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässähän se on pähkinänkuoressa, eihän mikään estä paikallisesti sopimasta palkkoja ylöspäin. Vahva luotto monella tännekin kirjoittajalla on, että paikallisen sopimisen myötä palkkojen kulkusuunta olisi vain ylös.
Kerroin vain itsestäni. Paikallisestihan voisi sopia palkkoja alaspäinkin.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kerroin vain itsestäni. Paikallisestihan voisi sopia palkkoja alaspäinkin.
Kyllä voi ja omasta kokemuksestani tiedän, että näin on toimittu mm. koronan aikaan ihan duunaritasollakin. Vastaavasti kaupan vilkastuttua palkkoja on maksettu yli tuntipalkkojen. Näinhän sen pitäisikin mennä hyvissä työpaikoissa.
Kolikon toisena puolena on vain nämä työnantajat, jotka nytkin maksavat TES:in minimiä, niin kyllä he ovat paikallisen sopimisen mahdollistaessa valmiita tinkimään siitä 13 eurostakin pari euroa pois.

Moni ei muista sitäkään, että lomarahatkin on työehtosopimuksiin neuvoteltuja. Kyllä joku varmasti niistäkin paikallisesti luopuu, jos mahdollisuus annetaan.

Eniten huolestuttaa työelämään tulevat nuoret, joilla ei ole minkäänlaista tietoa tai kokemusta työelämän pelisäännöistä. He kun saattavat rustata nimensä minkälaiseen työsopimukseen tahansa, kun eivät tiedä omia oikeuksiaan, eikä ole edunvalvontaa.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Jumaleissön mä hihitän sinä päivänä, ku kaikille ammattiliitoille käy kuin Paperille. Valmistus, tehdas tai omistus ulkomaille ja ne tulee töihin jotka otetaan. Ei ne, jotka vaatii ihan ok palkan päälle vielä lisää.
Oon nähnyt aika pienestä lähtien ku lastaajat ja ahtaajat tekee duunia...
Todella vaikeeta, haastavaa, monimutkaista ja ennen kaikkee vaatii hirmuisen pitkän koulutuksen. Eiku nyt mä sekotan kaikkiin muihin sataman hommiin… sorry.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jumaleissön mä hihitän sinä päivänä, ku kaikille ammattiliitoille käy kuin Paperille. Valmistus, tehdas tai omistus ulkomaille ja ne tulee töihin jotka otetaan. Ei ne, jotka vaatii ihan ok palkan päälle vielä lisää.
Oon nähnyt aika pienestä lähtien ku lastaajat ja ahtaajat tekee duunia...
Todella vaikeeta, haastavaa, monimutkaista ja ennen kaikkee vaatii hirmuisen pitkän koulutuksen. Eiku nyt mä sekotan kaikkiin muihin sataman hommiin… sorry.
Olet ehkä nähnyt, mutta päivääkään et ole tehnyt niitä hommia. Ottamatta kantaa ahtaajien palkkaan, niin ei pidä koskaan väheksyä kenenkään duunia jos ei sitä itse ole tehnyt. Minulla ei ole hajuakaan millaista on ahtaajan työ.
 

molari

Jäsen
Eniten huolestuttaa työelämään tulevat nuoret, joilla ei ole minkäänlaista tietoa tai kokemusta työelämän pelisäännöistä. He kun saattavat rustata nimensä minkälaiseen työsopimukseen tahansa, kun eivät tiedä omia oikeuksiaan, eikä ole edunvalvontaa.
Meinaat, etteivät nuoret osaisi etsiä tietoa työsopimuslaista, TES:ta, alan palkkatasosta, jne., kun muuten kulkevat puhelin kädessä valtaosan päivästä.

Edelleen ihmettelen, ettei ay-liike vaadi minipalkkaa kirjattavaksi työsopimuslakiin, esim. 10-13 €/h (harjoittelu- ja koeajalta summa voisi olla hieman pienempi), ratkaisisi monta ongelmaa. Toki se sitten söisi ay-liikkeen asemaa, joten ei ilmeisesti siksi kiinnosta.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Meinaat, etteivät nuoret osaisi etsiä tietoa työsopimuslaista, TES:ta, alan palkkatasosta, jne., kun muuten kulkevat puhelin kädessä valtaosan päivästä.

Edelleen ihmettelen, ettei ay-liike vaadi minipalkkaa kirjattavaksi työsopimuslakiin, esim. 10-13 €/h (harjoittelu- ja koeajalta summa voisi olla hieman pienempi), ratkaisisi monta ongelmaa. Toki se sitten söisi ay-liikkeen asemaa, joten ei ilmeisesti siksi kiinnosta.
Meillä on aloituspalkka alle 12 egee tunti, joten toi 13 euron minimi kuulostaa ihan hyvältä.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Meinaat, etteivät nuoret osaisi etsiä tietoa työsopimuslaista, TES:ta, alan palkkatasosta, jne., kun muuten kulkevat puhelin kädessä valtaosan päivästä.
Monien nuorten tiedonhakutaidot ovat hämmästyttävän huonot, vaikka puhelin onkin liimaantuneena käteen. TikTokin ja Snapchatin sujuva käyttö ei korreloi tiedonhakutaitoihin. Tähän törmää hämmästyttävän usein.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Mitenkäs nyt asian laita. Vieläkö edessä jotain neuvotteluja, vai läjähtävätkö satamat kiinni ensi viikolla?

Ainakin maanantailta peruttu satamiin meneviä tavarajunia ja vähän muitakin. 53 tavarajunaa olisi nyt kulussa tämän hetken mukaan maanantaina (18 on muuta kuin VR:ää). (283 tavarajunaa kulussa vertailun vuoksi tänään)
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Meinaat, etteivät nuoret osaisi etsiä tietoa työsopimuslaista, TES:ta, alan palkkatasosta, jne., kun muuten kulkevat puhelin kädessä valtaosan päivästä.

Edelleen ihmettelen, ettei ay-liike vaadi minipalkkaa kirjattavaksi työsopimuslakiin, esim. 10-13 €/h (harjoittelu- ja koeajalta summa voisi olla hieman pienempi), ratkaisisi monta ongelmaa. Toki se sitten söisi ay-liikkeen asemaa, joten ei ilmeisesti siksi kiinnosta.
Ei ne ihan oikeasti osaa. Toki tietysti monet osaisi, mutta merkittävä joukko ei. Työssä ja valitettavasti kotonakin tähän törmää ihan jatkuvasti.

Tuo minimipalkka ei ole ay:lle nitenkään relevantti, kun tuo olisi kaikille aloille yhteinen, ja nyt on jo nonille aloille paljon paremmat minimit Teseissä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ahtaaja Pasi ei ole AY-pomo.

Ahtaaja-Pasi ajaa 1,5 miljoonan suomalaisen työntekijän asiaa, mutta lakkoja vastustavat ajavat 6 miljoonan suomalaisen asiaa. Shakkimatti.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Monien nuorten tiedonhakutaidot ovat hämmästyttävän huonot, vaikka puhelin onkin liimaantuneena käteen. TikTokin ja Snapchatin sujuva käyttö ei korreloi tiedonhakutaitoihin. Tähän törmää hämmästyttävän usein.
Jos Tynkkynen & pojat haluaisivat tehdä joskus edes hyödyllisiä videoita, niin tässähän heille vinkki. Opettaa nuorille miten työelämän koukerot menevät.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ahtaaja Pasi ei ole AY-pomo.

Jotenkin koomisen ironista kuulla Ahtaaja Pasilta, että ne jotka ovat lakkoja vastaan, ajattelevat vain itseään. Ahtaaja Pasit kun ovat muutenkin n. kerran vuodessa lakossa, kun halutaan vielä vähän lisää.

Nollakoulutuksella sellaisia 4000 euron kuukausiansioita ja muut työsuhde-edut päälle. Ja sitten vielä kehdataan kitistä, kun on niin rankkaa ja pitäisi hieman lisää liksaakin aina tasaisin väliajoin saada.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös