Minusta lomat ei ole yhtään sen epäreilumpia, kuin jotkut toiset muiden saamat edut, joita taas minulla ei ole.Olen varmaan keskittynyt töihin niin on jäänyt vastaaminen. Presidenttimme sanoin: Sori siitä.
Oma tilanteeni on sellainen, että olen jo paikallisesti sopinut omaa palkkaani ylös keskimäärin parin vuoden välein.
Jokainen henkilö on aina korvattavissa, mutta olen aina tehnyt työni pirun hyvin ja enemmän sekä paremmin kuin mitä minulta odotettu. Työnantaja tuskinpa alkaisi minun kohdalla pyrkimään palkan alennuksiin, sillä tällöin he menettäisivät minut.
Ikinähän ei toki tiedä mitä tapahtuu. Valtionhallinnon työntekijöiltä (kuten minultq) voisi hyvin ottaa noi ylimääräiset lomapäivät pois. Kun on pitkät lomat niin vuosilomaa on 7 viikkoa ja 3 päivää. Se on aikamoinen määrä ja epäreilua yksityisen sektorin työntekijöitä kohtaan. Tottakai vituttaisi jos nuo lomat menisivät, mutta ymmärrän jos niin ylempänä päätettäisiin.
Myös jos valtionhallinnon palkkoja leikattaisiin kollektiivisesti säästötoimena, niin ymmärtäisin ja hammasta purren nielisin.
Olet kyllä oikeassa. Pitäisi päättjien miettiä, että mitkä ovat nyt ne julkishallinnon ydintehtävät ja keskittyä niihin. Vähennetään julkishallinnon lakisääteisiä tehtäviä niiltä osin kun eivät ole välttämättömiä tai ”tuottavia”. Toki aina löytyy jokaisella tehtävälle ja menolle ne puolustajansa.Minusta lomat ei ole yhtään sen epäreilumpia, kuin jotkut toiset muiden saamat edut, joita taas minulla ei ole.
Palkkojen alentaminen taas olisi ihan populistista nysväämistä, ja nimenomaan epäreilua jos mikä. Julkiset menot kasvavat ihan muilla momenteilla kuin palkkojen kasvun johdosta. Palkkoja alentamalla yritettäisiin vain ostaa lisäaikaa julkisen sektorin työntekijöiden kustannuksella. Mutta eihän se mitään auttaisi pidemmän päälle, kun ne menot siis kasvavat ihan muista syistä.
Vientimalli olisi totta kai hyvä saada aikaan, ja paikallista sopimista kehittää julkisellakin. Tuon sisällä ehkä olisi mahdollista sopia kuoppa-alojenkin suuremmista korotuksista.
Tässähän se on pähkinänkuoressa, eihän mikään estä paikallisesti sopimasta palkkoja ylöspäin nytkään, vaikka mennään TES:ien mukaan. Vahva luotto monella tännekin kirjoittajalla on, että paikallisen sopimisen myötä palkkojen kulkusuunta olisi vain ylös.Oma tilanteeni on sellainen, että olen jo paikallisesti sopinut omaa palkkaani ylös keskimäärin parin vuoden välein.
Kyllä. Lisäksi tämä on minusta se ihan ydin siinä, miksi tuo Ruotsin malli toimii. Luottamus syntyy, kun työntekijätkin ovat ihan oikeasti mukana yrityksen toiminnassa ja näkevät ne taloudelliset realiteetitkin.Tykkään kyllä Ruotsin mallissa tuosta, että työntekijän edustajat ovat hallituksessa.
Vaikka oikeistolainen olenkin, niin mielestäni silti työntekijät sekä heidän tyytyväisyytensä ja terveytensä on helvetin tärkeää. On tosiaan olemassa paskoja työnantajia ja esimiehiä, jotka eivät ajattele samoin.
Lakot alkaa, kun SAK:lle ei yllättäen oikein mikään sovi. Ensi viikolla katsellaan, palataanko neuvottelupöytään vai ei.Mitenkäs nyt asian laita. Vieläkö edessä jotain neuvotteluja, vai läjähtävätkö satamat kiinni ensi viikolla?
Kerroin vain itsestäni. Paikallisestihan voisi sopia palkkoja alaspäinkin.Tässähän se on pähkinänkuoressa, eihän mikään estä paikallisesti sopimasta palkkoja ylöspäin. Vahva luotto monella tännekin kirjoittajalla on, että paikallisen sopimisen myötä palkkojen kulkusuunta olisi vain ylös.
Kyllä voi ja omasta kokemuksestani tiedän, että näin on toimittu mm. koronan aikaan ihan duunaritasollakin. Vastaavasti kaupan vilkastuttua palkkoja on maksettu yli tuntipalkkojen. Näinhän sen pitäisikin mennä hyvissä työpaikoissa.Kerroin vain itsestäni. Paikallisestihan voisi sopia palkkoja alaspäinkin.
Olet ehkä nähnyt, mutta päivääkään et ole tehnyt niitä hommia. Ottamatta kantaa ahtaajien palkkaan, niin ei pidä koskaan väheksyä kenenkään duunia jos ei sitä itse ole tehnyt. Minulla ei ole hajuakaan millaista on ahtaajan työ.Jumaleissön mä hihitän sinä päivänä, ku kaikille ammattiliitoille käy kuin Paperille. Valmistus, tehdas tai omistus ulkomaille ja ne tulee töihin jotka otetaan. Ei ne, jotka vaatii ihan ok palkan päälle vielä lisää.
Oon nähnyt aika pienestä lähtien ku lastaajat ja ahtaajat tekee duunia...
Todella vaikeeta, haastavaa, monimutkaista ja ennen kaikkee vaatii hirmuisen pitkän koulutuksen. Eiku nyt mä sekotan kaikkiin muihin sataman hommiin… sorry.
Meinaat, etteivät nuoret osaisi etsiä tietoa työsopimuslaista, TES:ta, alan palkkatasosta, jne., kun muuten kulkevat puhelin kädessä valtaosan päivästä.Eniten huolestuttaa työelämään tulevat nuoret, joilla ei ole minkäänlaista tietoa tai kokemusta työelämän pelisäännöistä. He kun saattavat rustata nimensä minkälaiseen työsopimukseen tahansa, kun eivät tiedä omia oikeuksiaan, eikä ole edunvalvontaa.
Meillä on aloituspalkka alle 12 egee tunti, joten toi 13 euron minimi kuulostaa ihan hyvältä.Meinaat, etteivät nuoret osaisi etsiä tietoa työsopimuslaista, TES:ta, alan palkkatasosta, jne., kun muuten kulkevat puhelin kädessä valtaosan päivästä.
Edelleen ihmettelen, ettei ay-liike vaadi minipalkkaa kirjattavaksi työsopimuslakiin, esim. 10-13 €/h (harjoittelu- ja koeajalta summa voisi olla hieman pienempi), ratkaisisi monta ongelmaa. Toki se sitten söisi ay-liikkeen asemaa, joten ei ilmeisesti siksi kiinnosta.
Monien nuorten tiedonhakutaidot ovat hämmästyttävän huonot, vaikka puhelin onkin liimaantuneena käteen. TikTokin ja Snapchatin sujuva käyttö ei korreloi tiedonhakutaitoihin. Tähän törmää hämmästyttävän usein.Meinaat, etteivät nuoret osaisi etsiä tietoa työsopimuslaista, TES:ta, alan palkkatasosta, jne., kun muuten kulkevat puhelin kädessä valtaosan päivästä.
Mitenkäs nyt asian laita. Vieläkö edessä jotain neuvotteluja, vai läjähtävätkö satamat kiinni ensi viikolla?
Ei ne ihan oikeasti osaa. Toki tietysti monet osaisi, mutta merkittävä joukko ei. Työssä ja valitettavasti kotonakin tähän törmää ihan jatkuvasti.Meinaat, etteivät nuoret osaisi etsiä tietoa työsopimuslaista, TES:ta, alan palkkatasosta, jne., kun muuten kulkevat puhelin kädessä valtaosan päivästä.
Edelleen ihmettelen, ettei ay-liike vaadi minipalkkaa kirjattavaksi työsopimuslakiin, esim. 10-13 €/h (harjoittelu- ja koeajalta summa voisi olla hieman pienempi), ratkaisisi monta ongelmaa. Toki se sitten söisi ay-liikkeen asemaa, joten ei ilmeisesti siksi kiinnosta.
Ahtaaja-Pasi ajaa 1,5 miljoonan suomalaisen työntekijän asiaa, mutta lakkoja vastustavat ajavat 6 miljoonan suomalaisen asiaa. Shakkimatti.Ahtaaja Pasi ei ole AY-pomo.
Nyt puhuu ahtaaja Pasi – Tämän takia Suomen halvaannuttaminen on hänestä välttämätöntä
– Veikkaisin, että ihmiset, jotka ovat lakkoja vastaan, ajattelevat vain itseään, sanoo ahtaajana työskentelevä Pasi Boehm. Hän kertoo, että lakkojen kannalta avainasemassa olevien ahtaajien keskuudessa ajatellaan nyt myös muita.www.iltalehti.fi
Jos Tynkkynen & pojat haluaisivat tehdä joskus edes hyödyllisiä videoita, niin tässähän heille vinkki. Opettaa nuorille miten työelämän koukerot menevät.Monien nuorten tiedonhakutaidot ovat hämmästyttävän huonot, vaikka puhelin onkin liimaantuneena käteen. TikTokin ja Snapchatin sujuva käyttö ei korreloi tiedonhakutaitoihin. Tähän törmää hämmästyttävän usein.
Onko noista asioista paljonkin tietoa tiktok-videoiden yms. muodossa?Meinaat, etteivät nuoret osaisi etsiä tietoa työsopimuslaista, TES:ta, alan palkkatasosta, jne., kun muuten kulkevat puhelin kädessä valtaosan päivästä.
Jotenkin koomisen ironista kuulla Ahtaaja Pasilta, että ne jotka ovat lakkoja vastaan, ajattelevat vain itseään. Ahtaaja Pasit kun ovat muutenkin n. kerran vuodessa lakossa, kun halutaan vielä vähän lisää.Ahtaaja Pasi ei ole AY-pomo.
Nyt puhuu ahtaaja Pasi – Tämän takia Suomen halvaannuttaminen on hänestä välttämätöntä
– Veikkaisin, että ihmiset, jotka ovat lakkoja vastaan, ajattelevat vain itseään, sanoo ahtaajana työskentelevä Pasi Boehm. Hän kertoo, että lakkojen kannalta avainasemassa olevien ahtaajien keskuudessa ajatellaan nyt myös muita.www.iltalehti.fi
Kovia ovat ajamaan koko kansan asiaa. Pasi ei silti ole AY-pomo. Onko nyt sitten niin, että siellä on AY-pomot ja Pasi poteroissa? Sanon edelleen, että poliittisten lakkojen kieltäminen ei ole minkäänlainen ratkaisu tähän tilanteeseen. Toteutuessaan se ajaa tilanteen sellaiseksi, ettei kukaan halua nähdä seuraavia palkkaneuvotteluita. Vai koitetaanko siitäkin sitten selvitä lakeja tekemällä?Ahtaaja-Pasi ajaa 1,5 miljoonan suomalaisen työntekijän asiaa, mutta lakkoja vastustavat ajavat 6 miljoonan suomalaisen asiaa. Shakkimatti.
Pasin kohdalla en ole aivan varma onko kyse sarkasmista.6 miljoonan suomalaisen asian ajaminen on ihan heittonakin korni. Toki sarkastiseen paskaan pitää vastata samalla mitalla. Siitä propsit.
Johan tämä palstakin todistaa, ettei edes vanhemmat ihmiset osaa tiedonhakua. Onhan täällä ihmetelty mm. mikä on työttömyysvakuutusmaksu.Meinaat, etteivät nuoret osaisi etsiä tietoa työsopimuslaista, TES:ta, alan palkkatasosta, jne., kun muuten kulkevat puhelin kädessä valtaosan päivästä.