Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 409 671
  • 15 517

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toki tässä kannattaa huomioida, että noista lähes tuhat on jo opetustehtävissä eri erikoiskouluissa kuten merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksessa. Karsimisen varaa muussa henkilöstössä varmasti on, kuten monessa muussakin virastossa.
Laitetaan vielä uusiksi tähän tämä kirjoitus:

 

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas
Huvittavinta oli viimeisimmän lakon jälkeen, kun ehtisin olemaan töissä noin 30 sekuntia, kun tämä kyseinen henkilö oli raiveleissa kiinni ja tuli vaatimaan tietoa siitä, olinko ollut töissä lakkopäivänä (vaikka tämä ei hänelle edes kuulu).

Noh, en ollut ainoa, sillä osa ei ollut ehtinyt työpaikan parkkipaikalla autostaan edes nousta, kun oli jo tullut vastaavaa kyselemään. Ja olihan tämä kyseinen henkilö myös ollut puskassa (kyllä, kirjaimellisesti) kuvaamassa ketkä tulevat lakkopäivänä töihin.

Jopa esimiehet ovat aivan kypsiä tämän henkilön toimintaan ja työntekijöiden painostamiseen, mutta tuo pääluottamushenkilön pesti tuo ilmeisesti jonkinlaisen "irtisanomisturvan", eli ei voida irtisanoa vaikka tekee jatkuvasti firmalle hallaa.

Epäasiallista toimintaa pääluottamusmieheltä. Työrauha pitää antaa töihin tulijoille. Lakkovahtina kuuluu kuitenkin vahtia kuka liiton jäsenistä tulee töihin. Se kuuluu ilman muuta pääluottamusmiehelle ja liitolle. Saadaan sitten erotettua rikkurit ammattiosaston kautta. Työntekoa ei saa kuitenkaan estää ja eihän liittoon kuulumattomista töihin tulijoista tarvi välittää mitään.
 

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas
Vaaleilla valitulla eduskunnalla on oikeus säätää lakeja, jos ne menee vituiksi niin sitten seuraava vaaleilla valittu eduskunta voi säätää uusia.

Se onko Persut pettäneet äänestäjänsä, pitäisi jättää kyseisten äänestäjien ratkaistavaksi kolmen vuoden kuluttua.

Höpsistä. Ei vaaleissa anneta mitään neljän vuoden vapaalippua hallitukselle. Kansalla on oikeus osoittaa mieltään ja poliittiset lakot ovat osa tätä demokratiaa.
 

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas
Tunnistan itsekin ihmistyypin. Varmaan jonkun mielestä minäkin olen melko jääräpäinen, kun haluaisin nykymuotoiset ammattiliitot kokonaan pois työelämää sekoittamasta. Eikä haittaa yhtään, vaikkei mitään indeksikorotuksia tulisikaan. Itse olen muutenkin tottunut toimimaan niin, että kun oma palkka ei enää vastaa työni haastavuutta tai tehtävien määrää, menen pyytämään sitä ihan itse lisää.

Edit: sopisi siis minulle mainiosti, että liitot hoitaisivat vain liiton jäsenten asioita ja muuten saisi itse ihan paikallisesti sopia omat ehtonsa.
Vaikutat asialliselta kaverilta ja ymmärrän tuon näkökannan hyvin. Mielestäni liittojen ja ylipäätään pelisääntöjen suurin hyöty ja tarve onkin siellä, missä työntekijät eivät voi kovin helposti lähteä muualle ja jäävät siihen harmaalla alueella pyörivän yrityksen loukkuun, joka ei todellakaan anna senttiäkään lisää palkkaa pyytämällä/vaatimalla. Etenkin pienellä paikkakunnalla (ja esim minulla) voi hyvinkin olla tällainen tilanne.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Höpsistä. Ei vaaleissa anneta mitään neljän vuoden vapaalippua hallitukselle. Kansalla on oikeus osoittaa mieltään ja poliittiset lakot ovat osa tätä demokratiaa.
Niinkuin tosiaan viesteistäni varmaan ilmi kävi, olen yhtä mieltä siitä, että mieltä pitää ja saa osoittaa, mutta omalla ajalla. Jos ei työajalla tee töitä, niin siinä kusee sekä omiin, työnantajan että kaikkien yhteisiin muroihin.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Vaikutat asialliselta kaverilta ja ymmärrän tuon näkökannan hyvin. Mielestäni liittojen ja ylipäätään pelisääntöjen suurin hyöty ja tarve onkin siellä, missä työntekijät eivät voi kovin helposti lähteä muualle ja jäävät siihen harmaalla alueella pyörivän yrityksen loukkuun, joka ei todellakaan anna senttiäkään lisää palkkaa pyytämällä/vaatimalla. Etenkin pienellä paikkakunnalla (ja esim minulla) voi hyvinkin olla tällainen tilanne.

Mä myös ymmärrän hyvin olevani varsin etuoikeutetussa asemassa. Vaikka oma alani on varsin huonossa jamassa ja muutenkin suhdanneherkkä, olen hakeutunut aina positioihin, jotka vaativat erityisosaamista ja siten huonoinakin aikoina työpaikka on käytännössä varma niin kauan kuin tässä maassa rakennetaan edes jotain. Tiedostan siis varsin hyvin, ettei omat tapani toimia sovi valtaosalle työläisistä.

Toki olen silti sitä mieltä, että nykymuotoinen ammattiyhdistystoiminta ei välttämättä palvele myöskään sitä perussuorittavaa työtä tekevää ja siksi ymmärrän hyvin, että rakennusalallakin ay-liikkeen kannatus vähenee tämän poliittisen lakkoilun myötä.
 

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas
Ei tietenkään AY liike halua neuvotella, koska ainut juurisyy näissä ulosmarsseissa on vain ja ainoastaan Demareiden mielenosoitus laillisesti valittua eduskuntaa ja hallitusta vastaan, aivan niin kuin aiemminkin olen tällä palstalla kommentoinut.
AY liike on vain ja ainoastaan Demareiden käsikassarana tässä protestoinnissa.

Tämähän on ihan harhaista. AY- haluaa neuvotella. Oletko yhtään kuunnellut miksi ei neuvottele? Siksi, koska kyseessä ei ole ollut mikään neuvottelu, vaan hallitusohjelmassa on päätetty jo etukäteen, että näin toimitaan. Neuvottelupöytään palataan erittäin mieluusti jos hallitus suostuisi aidosti neuvottelemaan.

Demareista nyt on ihan turha jauhaa. AY- liike ei osoita mieltä hallitusta tai varsinkaan eduskuntaa vastaan, vaan nimenomaan näitä hallituksen tiettyjä toimia vastaan. Siinä on olennainen ero.
 

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas
Tällaisesta kateudesta soisi päästä jo Suomessa eroon. Lapsilisä on tarkoitettu lapsen elatukseen, mutta se mihin se raha ohjataan, on sitten jokaisen itse päätettävissä. Mikäli sillä kerrytetään säästöjä lapselle, on tämä lapsi pienemmällä todennäköisyydellä tulevaisuudessa riippuvainen yhteiskunnasta, joka ei pitäisi olla keneltäkään pois.

Samaa mieltä osittain. Joku nimimerkki tosin kirjoitti, että se on tarkoitettu lapselle, mikä ei pidä paikkaansa. Se on tuki vanhemmalle, mutta tottakai jokainen päättää itse, mihin sen laittaa. Ei meillä ole lapsilisäkään mitenkään korvamerkitty tiettyyn asiaan, mutta suunnilleen lapsilisän verran menee kuukaudessa lapsen osakesalkkuun.

Monia leikkauksia vastustan, mutta kyllähän lapsilisään pitäisi laittaa tulorajat. Ei siinä ole pienintäkään logiikkaa, että esimerkiksi meille tai joillekin muulle tarvitsemattomalle jaetaan lapsilisää. Jos on vara sijoittaa lapsilisät niin silloin niitä tuskin kuuluisi saadakaan. Näin yksinkertaistettuna ilman mitään kateuksia. Onhan se hassua, että sijoitellaan yhteiskunnan tukia sillä tarkoituksella, että tulevaisuudessa ei tarvitsisi yhteiskunnan tukia. :D
 

Jeffrey

Jäsen
Tunnistan itsekin ihmistyypin. Varmaan jonkun mielestä minäkin olen melko jääräpäinen, kun haluaisin nykymuotoiset ammattiliitot kokonaan pois työelämää sekoittamasta. Eikä haittaa yhtään, vaikkei mitään indeksikorotuksia tulisikaan. Itse olen muutenkin tottunut toimimaan niin, että kun oma palkka ei enää vastaa työni haastavuutta tai tehtävien määrää, menen pyytämään sitä ihan itse lisää.

Ja sitten kun on tullut omassa palkassa sen organisaation rajat vastaan, niin etsii halutessaan parempipalkkaisen työpaikan. Toki taas täytyy muistaa jo se minkä filosofit tunnistivat jo 2000 vuotta sitten. Ei se raha elämän kärsimyksiä poista. Hyvä muistaa myös tällein 2000 vuotta myöhemmin.

Aikanaan TES neuvotteluissa liiton kanssa oltiin valmistauduttu tekemään tietyn prosentiosuuden korotus palkkoihin ja tämä jopa jo hyväksytty yrityksen Yhdysvaltalaisella omistajalla joten meille oli latu auki nopeaan päätökseen. Koettiin kuitenkin ettei kampaviinereitä viitsisi ihan joka toinen vuosi syödä ja poikkeuksellisen suurta korotusta vastaan haluttaisi TES joka olisi voimassa vähän pidempään. Yllätys oli aika suuri kun liitto ehdotti reilusti alle sen mihin oltiin varauduttu, Tämä kuullemma onnistuisi sillä ehdolla, että luottamusmiehen tehtäväkohtaisia palkkoja nostetaan vähän enemmän. Yritettiin vielä neuvotella koko henkilöstöä koskeva suurempi korotus ja pidempi voimassaoloaika, mutta tämä ei sopinut vaan haluttiin lyhyt aika ja luottamusmiehelle suurempi palkankorotus.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Toki tässä kannattaa huomioida, että noista lähes tuhat on jo opetustehtävissä eri erikoiskouluissa kuten merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksessa. Karsimisen varaa muussa henkilöstössä varmasti on, kuten monessa muussakin virastossa.
Tämä on näitä juttuja, mihin palstalta ei taida löytyä vastausta, koska tuskin täällä kukaan pystyy arvioimaan esimerkiksi jonkun opetusneuvoksen tai hänen alaistensa työnkuvaa. Mutta sen verran tuohon vielä lisää, että kun jotain paperia kirjoitetaan, niin se opetushallituksen väki ei vielä riitä mihinkään. Lausuntoja ja kommentteja pyydetään yliopistoilta ja kaikennäköisiltä sidosryhmiltä, viime aikoina jopa on otettu opettajia mukaan kirjoittamaan ja miettimään esimerkiksi kolmiportaisen tuen uudistamista. Siellä on hyvinvointialueiden väkeä, porukkaa muista ministeriöistä ja ties mistä. Esimerkiksi tuolle kolmiportaisen tuen uudistamiselle on vaikeaa laskea lopullista hintalappua tai tehdä edes arviota, ja seuraavan peruskoulun opetussuunnitelman hintaa vielä vaikeampi arvioida.

Minusta tässä tilanteessa pitäisi vain ottaa paria napsua taaksepäin. Päivittää vuoden 2004-14 opetussuunnitelma nykypäivään, eikä keksiä taas jotain ihmeellistä. Siinä oli selkeästi, riittävän lyhyesti sanottu, miten missäkin oppiaineessa toimitaan. Kouluilla oli enemmän itsenäisyyttä sekä valtaa ja vastuuta toimistaan. Ja mikä parasta, silloin oli paljon nykyistä enemmän valinnaisuutta. Oppilaat pystyivät opiskelemaan esimerkiksi enemmän taito- ja taideaineita, mistä nykymaailmassa olisi runsaasti hyötyä varsinkin ammatilliselle puolelle suuntaaville.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Monia leikkauksia vastustan, mutta kyllähän lapsilisään pitäisi laittaa tulorajat. Ei siinä ole pienintäkään logiikkaa, että esimerkiksi meille tai joillekin muulle tarvitsemattomalle jaetaan lapsilisää. Jos on vara sijoittaa lapsilisät niin silloin niitä tuskin kuuluisi saadakaan.

Lapsilisän leikkaaminen olisi hyvä tapa alentaa syntyvyyttä, mikä on jo ennestään kriittisen matalalla tasolla. Lisäksi tulorajat vaikuttaisi negatiivisesti etenkin naisten ansiotasoon, kun töihin palaaminen olisi vähemmän kannattavaa.
 

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas
Itse toivoisin, että jokaisen Suomessa asujan pitäisi käydä jonkinlainen 12 kk:n virtuaalitodellisuuskurssi, missä jokainen toimii yhden vuoden itse yrittäjänä.
Kannatetaan. Kaikkien pitäisi toimia 12kk Wolt- yrittäjinä. Seuraava vuosi sitten työntekijäpuolella osa-aikatöissä kolmessa eri työpaikassa siivoojana, myyjänä ja Hesburgerilla. Saisi jonkinlaisen käsityksen siitä, miksi ammattiliittoja tarvitaan enemmän kuin koskaan.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samaa mieltä osittain. Joku nimimerkki tosin kirjoitti, että se on tarkoitettu lapselle, mikä ei pidä paikkaansa. Se on tuki vanhemmalle, mutta tottakai jokainen päättää itse, mihin sen laittaa. Ei meillä ole lapsilisäkään mitenkään korvamerkitty tiettyyn asiaan, mutta suunnilleen lapsilisän verran menee kuukaudessa lapsen osakesalkkuun.

Monia leikkauksia vastustan, mutta kyllähän lapsilisään pitäisi laittaa tulorajat. Ei siinä ole pienintäkään logiikkaa, että esimerkiksi meille tai joillekin muulle tarvitsemattomalle jaetaan lapsilisää. Jos on vara sijoittaa lapsilisät niin silloin niitä tuskin kuuluisi saadakaan. Näin yksinkertaistettuna ilman mitään kateuksia. Onhan se hassua, että sijoitellaan yhteiskunnan tukia sillä tarkoituksella, että tulevaisuudessa ei tarvitsisi yhteiskunnan tukia. :D
Niin, ja erityisesti on vielä huomioitava se, että lapsilisä lasketaan tuloksi. Jos siis ihminen on mistä syystä tahansa minkään taloudellisesn tukiverkon varassa, niin lapsilisä lasketaan mukaan, ja vähennetään muista tuista, joten näin ollen se porukka ei siten käytännössä saa lapsilisää lainkaan, joten ihan en nyt kateudesta puhuisi, kun kyseenalaistetaan sitä, että onko se kaikille maksettava. Mielestäni ei ole, mutta ymmärrän toki argumentointia mielipidettäni vastaan. Kateudesta tässä ei kuitenkaan kyse ole, vaan ihan maalaisjärjestä, ja erityisesti silloin kun ollaan kusessa, kuten nyt kerrotaan tilanteen olevan.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lapsilisän leikkaaminen olisi hyvä tapa alentaa syntyvyyttä, mikä on jo ennestään kriittisen matalalla tasolla. Lisäksi tulorajat vaikuttaisi negatiivisesti etenkin naisten ansiotasoon, kun töihin palaaminen olisi vähemmän kannattavaa.
Mä en ihan löydä yhtymäkohtaa nyt tuohon syntyvyyden alenemiseen? Halusitko siis sanoa, että taloudellisesti turvattujen ihmisten ajatus on sellainen, että olisi kiva, kun olisi lapsia, mutta ei viitsitä tehdä, kun ei saa sitä lapsilisää?

Vai halusitko sanoa, että sitten ei ne persaukiset tekisi enää lapsia? Ei kai sitä niiltä olla leikkaamassa pois vai?

Mä en oikein mitenkään muista noiden omien lapsien kohdalla, että olisin koskaan miettinyt, että jippii, nyt saadaan lapsilisää.
 

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas
Liittyen yllä olevaan keskusteluun: on kyllä jumalauta ainakin moraalitonta ja uskoakseni laitonta. Kerätään lista töihin tulevista, laitetaan se OAJ:lle, joka erottaa jäsenet, jos henkilö sellainen on.

Moraalitonta? Moraalitonta on mennä töihin liiton jäsenenä lakon aikana. Jos ei älyä itse erota ennen rikkurointia niin totta helvetissä rikkurit pitää erottaa jälkikäteen.

En voi kommentoida kovin asiallisesti liittoon kuulumattomien moraalittomuuksia, mutta sanotaan nyt edes lievästi jotain. Kyllä se tuntuu minusta moraalittomalta mennä töihin lakon aikana, kun muut taistelee myös töihin menevien oikeuksien puolesta. Jos/kun lakoilla saadaan jotain aikaan nyt ja esim TES-neuvotteluiden aikaan niin onhan se oman navan tuijottelua puhtaimmillaan, että antaa muiden työtaistella ja kerätään itse sitten vaan pelkät hyödyt pois kuleksimasta. Esim viime palkkaratkaisu otettiin "ytk:laisten" osalta ilolla vastaan, mutta siitä taistellessa osa oli töissä. Minä, minä, minä. Eihän tuo mitään muuta ole. Kunhan minä saan palkan joka päivältä ja liiton edut ja korotukset niin millään muulla ei ole väliä. Muut taistelkoot ja neuvotelkoot, minä nappaan kirsikan kakun päältä. Suurimpana huolena sitten äimistellään, että joku kehtaa katsoa, kun tulin lakon aikana töihin, jopa nimen laittoi paperille!
 
Suosikkijoukkue
HPK
Mä en ihan löydä yhtymäkohtaa nyt tuohon syntyvyyden alenemiseen? Halusitko siis sanoa, että taloudellisesti turvattujen ihmisten ajatus on sellainen, että olisi kiva, kun olisi lapsia, mutta ei viitsitä tehdä, kun ei saa sitä lapsilisää?

No luulisi, että toiminta vähenee jos kannusteet toimintaan vähenee. Tuskin hyvin toimeentulevilla, mutta esim. keskiluokalla. Tässä Suomen tilanteessa ei kannattaisi poistaa mitään kannusteita lasten hakintaan liittyen.

Vai halusitko sanoa, että sitten ei ne persaukiset tekisi enää lapsia? Ei kai sitä niiltä olla leikkaamassa pois vai?

Juu, näin juuri halusin sanoa. Voi luoja, mikä ajatusten aitajuoksu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
En voi kommentoida kovin asiallisesti liittoon kuulumattomien moraalittomuuksia, mutta sanotaan nyt edes lievästi jotain. Kyllä se tuntuu minusta moraalittomalta mennä töihin lakon aikana, kun muut taistelee myös töihin menevien oikeuksien puolesta.

Tämäkin on minusta varsin erikoinen näkemys. Minä en saisi mennä töihin, koska vasemmisto ei tykkää hallituksen toimista? Käsittääkseni en ole missään vaiheessa ulkoistanut kenellekään muulle päätäntävaltaa oman työntekoni suhteen. Melkoisen absurdia pohdiskelua mielestäni. Liittoon kuulumaton työläinen on moraaliton ihminen? Ok.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä se tuntuu minusta moraalittomalta mennä töihin lakon aikana, kun muut taistelee myös töihin menevien oikeuksien puolesta.
En ole valtuuttanut sinua enkä ketään muutakaan AY-ankyrää ajamaan minun asioitani. Päinvastoin olen valtuuttanut äänestämällä nykyistä hallitusta ajamaan nämä ajamansa toimet läpi.
 

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas
Minä en saisi mennä töihin, koska vasemmisto ei tykkää hallituksen toimista?

En ole kauheasti kiinnostunut vasemmistosta ja oikeistosta. Ainoastaan asiat merkitsee. Kyllä meillä on paljon persuilijoitakin lakossa mukana, kun tulivat vaaleissa kusetetuiksi.

En ole valtuuttanut sinua enkä ketään muutakaan AY-ankyrää ajamaan minun asioitani.

Minulle sopisi varsin hyvin, että YTK- änkyröiltä otetaan liittojen neuvottelemat edut pois eikä anneta enää tulevia korotuksia. Kaikki omasta mielestään korvaamattomat työntekijät voisivat neuvotella omat työehtonsa siivellä kulkemisen sijaan. Eiväthän he kummempia työsuhdeturvia tarvitsekaan, kun ovat niin kovia työläisiä. Ajakoon omia asioitaan sen sijaan, että ottavat käsi ojossa toisten ajamat edut vastaan. Valitettavasti AY- änkyrät joutuvat ajamaan myös siipeilijöiden etuja esimerkiksi paikallisten sopimusten muodossa, koska niitäkään ei voi kohdistaa pelkästään jäsenille. Kaikki hyvä toki kelpaa näistäkin. Onneksi omassa työpaikassa ei ole montaa YTK- änkyrää. :)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulle sopisi varsin hyvin, että YTK- änkyröiltä otetaan liittojen neuvottelemat edut pois eikä anneta enää tulevia korotuksia.
Minullekin sopii varsin hyvin, että poistetaan työehtosopimusten yleissitovuus. Tiedätkö kenelle se ei sovi? Ammattiliitoille.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"YTK-änkyrät"? Ainakin allekirjoittaneelle Loimaan kassaan liittyminen oli taannoin hyvin looginen ratkaisu, sillä en halua olla tukemassa oman alan liittoni (PAM) läpeensä puoluepolitisoitunutta aktivismia.

Liittoon voin joskus hyvinkin liittyä, mutta odotan siihen saakka, että SAK:laiset liitot etäännyttävät itsensä poliittisesta vasemmistosta ja asemoituvat neutraalimmiksi Akavan tyyliin.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
"YTK-änkyrät"? Ainakin allekirjoittaneelle Loimaan kassaan liittyminen oli taannoin hyvin looginen ratkaisu, sillä en halua olla tukemassa oman alan liittoni (PAM) läpeensä puoluepolitisoitunutta aktivismia.

Liittoon voin joskus hyvinkin liittyä, mutta odotan siihen saakka, että SAK:laiset liitot etäännyttävät itsensä poliittisesta vasemmistosta ja asemoituvat neutraalimmiksi Akavan tyyliin.

Viime viikkoisessa lakossa meidän lafkassa on töissä 3-4 YTK:ssa olevaa. He eivät käsittääkseni saaneet lakkoavustusta. Sinänsä hauska tässä asiassa on se että meillä lakon piirissä olivat työt mitä muutama näistä teki ja menivät töihin.

No kyseiset henkilöt eivät nauti suurta suosioo yhteisössä tästä syystä. Mulle on se ja sama mitä kukin tekee kun olin lomautettuna ja nyt 9kk työkyvytön.

Liittoon kuulumisessa on etunsa etenkin silloin jos kyseessä on sellainen lafka missä liittoon kuuluvien asioita hoidetaan hyvin ja saavat jäsenmaksupalautusta. Eri asia sitten on pienemmissä yrityksissä joissa ei ole järjestäytyneisyyttä ja hyödyt liittoon kuulumisella ovat vähäiset.

Jälkimmäinen on turha toive koska niin kauan kun liittoon kuuluminen on järkevää ja hoitavat johdossa asiat niinkuin pitää. Informaatio ja lakkoavustukset tulevat erittäin nopeasti.

Juuri tämän takia hallitus pyrkii tekeen kaikkensa että AY-liikkeen asemaa pyritään heikentämään.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
"YTK-änkyrät"? Ainakin allekirjoittaneelle Loimaan kassaan liittyminen oli taannoin hyvin looginen ratkaisu, sillä en halua olla tukemassa oman alan liittoni (PAM) läpeensä puoluepolitisoitunutta aktivismia.
Miten tuo kassan vaihtaminen vaikutti liittoon, kun muistetaan, että kassat ja liitot ovat erillisiä? Kassan jäsenmaksusta ei siis päädy liitolle senttiäkään.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No luulisi, että toiminta vähenee jos kannusteet toimintaan vähenee. Tuskin hyvin toimeentulevilla, mutta esim. keskiluokalla. Tässä Suomen tilanteessa ei kannattaisi poistaa mitään kannusteita lasten hakintaan liittyen.



Juu, näin juuri halusin sanoa. Voi luoja, mikä ajatusten aitajuoksu.
Ajatuksen juoksu tai ei, niin outona pidän sellaista keskituloistakaan ihmistä jolla lastenteko on riippuvainen lapsilisästä. JOten siksi yritin kovin saada irti, että miksi ajattelet näin. Se alempi kommentti oli siinä siksi, että itse ymmärrän oikein hyvin jos se pienituloinen ei ainakaan enää tähän maahan lapsia suunnittele, muta sielläkään se tuskin kaatuu lapsilisään, jota ei muutenkaan saa, kuin näennäisenä.

Tämän vuoksi en oikein mitenkään saanut itseäni ymmärtämään, josta pahoitteluni, että mihin perustat ajatuksesi, ja mihin perustuu silloin halusi puolustaa lapsilisää.

Jos siis kyseessä on esim omakohtainen tilanne, jossa lapsilisän poisto aiheuttaisi ratkaisevan ongelman, niin ymmärrän toki silloin, että pieni pelko asiaa vie omalla kohdalla, mutta silloinkin on hyvä huo,ata, että täällä kovin moni jo elää ilman sen antamaan tukea, ja hallituksen touhut vain lisäävät entisestään mm sitä lapsiköyhyyttä. En siis oikein näe, että miten silloin voisi puolustaa hallituksen toimia, jos ei ole valmis luopumaan itsekin jostakin.
Kun kyseessä kuitenkin on iso rahaerä (vuonna 2022 1,46 miljardia), niin kyllä on syytä oikeasti miettiä sen tarkoituksenmukaisuutta sekä oikeudenmukaisuutta tässä nykymuodossaan.

Siinä pitäisi siis tehdä jompikumpi muutos seuraavista.

Joko sitä ei huomioida tuloina muita tukia laskettaessa, jolloin sen vaikutus taloudellisesti kasvaa entisestään yhteiskunnalle, tai se pitäisi muuttaa lapsietuudeksi, jolloin se maksetaan ainostaan sitä tarvitsevalle.

Tylysti sanoen voisi todeta, että jos Suomessa lasten teko loppuu keskiluokassa tai siitä ylöspäin lapsilisään (jota ei oikeasti tarvitse), niin sitten sen kaiketi pitää olla kohtalona Suomelle.

Ja ei, en tarkoita etteikö sitä lainkaan voisi saada keskiluokka, mutta yhtälailla kuin ne muutkin, jotka ovat alisteisia yhteiskunnan valvonnalle siitä, ettei vaan tienaa euroakaan ylimääräistä, voidaan hvyin todeta, että vastaavalla valvonnalla voidaan nähdä se, kuka sen oikeasti perustellusti tarvitsee. Jos se oikeasti menee sijoitustilille tarpeettomana, niin sellainen sijoittamismuoto voidaan kyllä oikein hyvin purkaa hyvin epätasa-arvoisena käytäntönä.

Tiedän kyllä, että taas nousee 98% palstan lukijoista varpailleen, ja kiroaa siellä itsekseen, mutta vaikeahan tätä on kenenkään tässä tilanteessa kestävästi perustella.

En nyt muista menikö keskustan haave sen korottamisesta läpi taannoin, mutta jos meni, niin silloin kulut lapsilisästä on nyt jo luokkaa 1,6 miljardia/vuosi. Tämän kun yhdistäisi eläkekattoon, sekä eläkeläisten verotuksen pienee nostoon, virastojen, ministeriöiden ja erilaisten hallitusten läpikampaamiseen, ja sitten vielä vetää yritystuet neljäsosaa nykyisestä tai sitoo ne vain työllistävään vaikutukseen, niin aletaan jo olemaan melko kivasti kuivilla.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HPK
Ajatuksen juoksu tai ei, niin outona pidän sellaista keskituloistakaan ihmistä jolla lastenteko on riippuvainen lapsilisästä. JOten siksi yritin kovin saada irti, että miksi ajattelet näin.

Kyse on enemmänkin valtion asenteesta tukea perheitä. Lapsilisät, perhevapaat, päiväkotimaksut yms. Millaisen signaalin se antaa perhettä suunnittelevalle jos nyt vaikka lapsilisä poistetaan. Mikä on sitten se seuraava etuus mikä lähtee?

Ei kai kukaan rahan takia niitä lapsia tee. Pahasti jää tässä hommassa miinukselle tukienkin jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös