Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 403 621
  • 15 508

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo kyselyhän oli aivan nollatasoa, kysytään ”hyväksytkö lakot?” (minäkin hyväksyn), ja sitten tulkitaan kuinka enemmistö hyäksyy nämä POLIITTISET lakot, jota ei edes kysytty…

Kyllähän tuon Ylen jutun mukaan kysyttiin nimenomaan, että "Hyväksytkö ammattiyhdistysliikkeiden lakot hallituksen työmarkkinauudistuksia vastaan?". Se on sitten eri asia, että moni pyrkii tulkitsemaan tulosta ikään kuin olisi kysytty kannatatko ay-liikkeiden poliittisia lakkoja. Esim. minä hyväksyn lakot nykylainsäädännön mukaisina mutta en todellakaan niitä kannata.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Kyllähän tuon Ylen jutun mukaan kysyttiin nimenomaan, että "Hyväksytkö ammattiyhdistysliikkeiden lakot hallituksen työmarkkinauudistuksia vastaan?". Se on sitten eri asia, että moni pyrkii tulkitsemaan tulosta ikään kuin olisi kysytty kannatatko ay-liikkeiden poliittisia lakkoja. Esim. minä hyväksyn lakot nykylainsäädännön mukaisina mutta en todellakaan niitä kannata.

Suomessa kyselyissä tämä lienee yleinen tyyli. Itse en ole niihin osallistunut, mutta niin tehneiltä olen kuullut, että johtopäätökset, joita ei ole edes kysytty, ovat äärimmäisen ärsyttäviä.

Voisi nämä tehdä rehellisestikin, jos yhtään haluaisi toimia niin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on aina mielenkiintoinen kommentti, johon haluaisi vähän lisää taustoitusta. Mitä virastoja voisi ajaa alas?

Ja en todellakaan asiaa vastaan sikäli ole, mutta olisi kiva kuulla, että noin päättäjänä, miten kukin tuon järjestäisi.

Että silleen...
Ainakin tuo päättäjä-ketjussa ollut ruokavaltuutetun (?) vai mikä olikaan toimisto kuulosti täysin suojatyöpaikalta. Toki siinä taisi työntekijöitä olla jotain 10, eli säästöt eivät vuodessa montaa miljoonaa ole, mutta silti.

Terveisin virkamies eri virastosta.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Kolme päivää lakkoa takana. Itse olin töissä ja oli kyllä mukavimmat kolme päivää pitkään aikaan. Ylitöitä oli tarjolla niin paljon kuin jaksoi tehdä, firman sponssaamat ruoat ja kirsikkana kakun päällä: kaikki ruikuttajat loistivat poissaolollaan.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on aina mielenkiintoinen kommentti, johon haluaisi vähän lisää taustoitusta. Mitä virastoja voisi ajaa alas?

Ja en todellakaan asiaa vastaan sikäli ole, mutta olisi kiva kuulla, että noin päättäjänä, miten kukin tuon järjestäisi.

Että silleen...
No onneksi ei ole mun asia sitä miettiä, mutta kyllä tuossa järjestelmässä olisi eittämättä karsmista, ja siihen voisi auttaa nimenomaan kaiken tuen muuttaminen kansalaispalkaksi, tai miksi sitä sitten halutaankaan nimittää. Se olisi helppo automatisoida, ja vähentäisi tai jopa poistaisi tarpeen monimutkaisen sosiaalituen pyörittelemiseen, kun sieltä poistuisi mahdollisesti läjäpäin, niitä tukea arvioivia henkilöitä tarpeettomana.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
No onneksi ei ole mun asia sitä miettiä, mutta kyllä tuossa järjestelmässä olisi eittämättä karsmista, ja siihen voisi auttaa nimenomaan kaiken tuen muuttaminen kansalaispalkaksi, tai miksi sitä sitten halutaankaan nimittää. Se olisi helppo automatisoida, ja vähentäisi tai jopa poistaisi tarpeen monimutkaisen sosiaalituen pyörittelemiseen, kun sieltä poistuisi mahdollisesti läjäpäin, niitä tukea arvioivia henkilöitä tarpeettomana.
Turhien virastojen (jos sellaisia on) alasajamisen lisäksi kaikkien virastojen työntekijöiden määrää voisi juustohöylällä leikata muutamalla prosentilla. Siitä tulisi suuri pysyvä säästö.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kolme päivää lakkoa takana. Itse olin töissä ja oli kyllä mukavimmat kolme päivää pitkään aikaan. Ylitöitä oli tarjolla niin paljon kuin jaksoi tehdä, firman sponssaamat ruoat ja kirsikkana kakun päällä: kaikki ruikuttajat loistivat poissaolollaan.
Sähän voit laittaa firman johdolle aloitelaatikkoon, että antavat kenkää kaikille muille, niin sää saat olla siellä ihan koko ajan. Ja ruuatkin saat sitten ilmaiseksi, sekä rahaakin niin, ettei enää paskalle taivu. Mä ainakin tekisin niin, kun kerran oli niin mukavaa. Kyllä se maailma siitä paranee. Ja jos kerrot yrityksen nimen, niin mä voin ehdottaa sun puolesta.

Ja ettet luule tätä vit...siis kuittailuksi, niin voin vakuuttaa, että siitä ei ole kyse. Musta vaan on ihanaa jos ihmisillä on kivaa, ja sellaista kannattaa ehdottomasti edistää tässä maailmassa.
 
Viimeksi muokattu:

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
(Emännän työkaveri sai juuri kenkää, kun ei lakon takia päässyt julkisilla töihin. Pari viikkoa sitten edellinen varoitus, nyt toinen ja kenkää tuli.)

Aivan varmasti laiton irtisanominen. Käskekää ottamaan yhteyttä liittoon kun kerran siihen kuuluu, niin saa korvauksen lattomasta irtisanomisesta viimeistään oikeuden kautta.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä sä itseasiassa tulkitsit mua ihan oikein. Jos talouden raiteilleen saattaminen vaatii sivullisia "uhreja", sitten se vaatii. Eipä tuota vastapuoltakaan tunnu kiinnostavan sivulliset uhrit omassa taistelussakaan. (Emännän työkaveri sai juuri kenkää, kun ei lakon takia päässyt julkisilla töihin. Pari viikkoa sitten edellinen varoitus, nyt toinen ja kenkää tuli.)
No ei kovin suosittu työntekijä taida olla, jos potkitaan pois tuollaisesta syystä. Että syy irtisanomiseen luultavasti olisi löydetty pian muutenkin.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Sähän voit laittaa firman johdolle aloitelaatikkoon, että antavat kenkää kaikille muille, niin sää saat olla siellä ihan koko ajan. Ja ruuatkin saat sitten ilmaiseksi, sekä rahaakin niin, ettei enää paskalle taivu. Mä ainakin tekisin niin, kun kerran oli niin mukavaa. Kyllä se maailma siitä paranee. Ja jos kerrot yrityksen nimen, niin mä voin ehdottaa sun puolesta.

Ja ettet luule tätä vit...siis kuittailuksi, niin voin vakuuttaa, että siitä ei ole kyse. Musta vaan on ihanaa jos ihmisillä on kivaa, ja seelaista kannattaa ehdottomasti edistää tässä maailmassa.

Yksin tulisi pidemmän päälle tylsää. Kyllä mä kestän niitä ruikuttajiakin nyt kun sai vähän lomaa siitä ruikuttamisesta.

Tuon ilmaisen ruoan mä voisin mielelläni ottaa pysyväksi eduksi, jos sen pystyt mulle järjestää.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Kyllähän tuon Ylen jutun mukaan kysyttiin nimenomaan, että "Hyväksytkö ammattiyhdistysliikkeiden lakot hallituksen työmarkkinauudistuksia vastaan?". Se on sitten eri asia, että moni pyrkii tulkitsemaan tulosta ikään kuin olisi kysytty kannatatko ay-liikkeiden poliittisia lakkoja. Esim. minä hyväksyn lakot nykylainsäädännön mukaisina mutta en todellakaan niitä kannata.
Veikkaanpa, että aika moni niputtaa hyväksytkö/kannatatko samaa tarkoittaviksi, olipa kyse kysyjästä tai vastaajasta. Sen verran lähellä nuokin sanat ovat normaalissa keskustelussa toisiaan. Tietysti, jos erikseen painotetaan kysyttäessä, että hyväksytko vaikka et välttämättä kannata. Monille merkitsee ihan samaa asiaa.
 

Bay

Jäsen
Jokohan hallitus on nujerrettu vai vieläkö pelleily jatkuu? Toivon todella että jos tulevaisuudessa saamme vielä vasemmistohallituksesta kärsiä, että työnantajat ottavat vastavuoroisesti jonkinlaisia työsulkuja käyttöönsä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jokohan hallitus on nujerrettu vai vieläkö pelleily jatkuu? Toivon todella että jos tulevaisuudessa saamme vielä vasemmistohallituksesta kärsiä, että työnantajat ottavat vastavuoroisesti jonkinlaisia työsulkuja käyttöönsä.
Hyvä huomio. Mikäli Suomeen joskus saataisiin aito vasemmistohallitus (Kaksi porvaripuoluetta sisältänyt Marinin hallitus ei sitä ollut.), mikä ajaisi hyvin vasemmistolaista politiikkaa, olisi se hyvin karvasta kalkkia työnantajille, EK:lle ja kauppakamareille, mutta ajatus siitä, että he pistäisivät maan säppiin protestoidakseen demokraattisesti valitun hallituksen politiikkaa tuntuu todella kaukaiselta.

Vaikka uho Hakaniemessä onkin tällä hetkellä kova, kaiketi heitä lohduttaa, että viimeistään 2027 Orpon kauhukabinetti on historiaa ja Lindtmanin johdolla Suomi-laiva seilaa tulevaisuuteen hyvin sosiaalidemokraattisella linjalla. Ei oikeistolla tule olemaan mitään mahkuja.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veikkaanpa, että aika moni niputtaa hyväksytkö/kannatatko samaa tarkoittaviksi, olipa kyse kysyjästä tai vastaajasta. Sen verran lähellä nuokin sanat ovat normaalissa keskustelussa toisiaan. Tietysti, jos erikseen painotetaan kysyttäessä, että hyväksytko vaikka et välttämättä kannata. Monille merkitsee ihan samaa asiaa.

Monille merkitsee mutta 100% todennäköisyydellä kyselystä saadaan eriävä tulos valitsemalla ”kannatatko” sijaan ”hyväksytkö” tai päinvastoin. Kyselytutkimusten kanssa pitää aina olla erittäin tarkka asettelusta ja julkisesti valitettavasti kukin taho tuppaa vääntämään tulkinnan itselleen suotuisaksi esittämällä että kaikki kyllä tulkitsevat asian siten kuin minä haluan.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Aivan varmasti laiton irtisanominen. Käskekää ottamaan yhteyttä liittoon kun kerran siihen kuuluu, niin saa korvauksen lattomasta irtisanomisesta viimeistään oikeuden kautta.
Ei ihan noin mustavalkoista, tietämättä kyseisen tapauksen taustoista enempää. Työntekijällä on velvollisuus kaikin järkevin tavoin pyrkiä pääsemään omalle työpaikalleen. Eli jos ei pääse julkisilla, omalla autolla, kimppakyydillä tai vaikka jalan/pyörällä töihin (jos etäisyys sallii), eikä työntekijä etukäteen poissaolosta mitään työnantajalle ole ilmoittanut, niin luvaton poissaolo tuo on. Jos aiempi varoitus samasta aiheesta, niin irtisanomisperuste voi täyttyä.

Toki pelisilmää näissä varmasti työnantajienkin on hyvä käyttää, mutta heidänkin tulee muistaa, että yksittäistapaukse vaikuttaa myös tulevaisuuden tapauksiin. Ei voi mennä niin, että työntekijä X on irtisanottu toisen luvattoman poissaolon jälkeen, mutta työntekijä Y vasta kolmannen. Luulisi silti, että jokainen aikuinen ihminen tuosta tajuaisi etukäteen ilmoittaa jos ongelmia töihin pääsemiseen on, jotta voisi sopia esim saldojen tai palkattoman vapaan pitämiseen.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sähän voit laittaa firman johdolle aloitelaatikkoon, että antavat kenkää kaikille muille, niin sää saat olla siellä ihan koko ajan. Ja ruuatkin saat sitten ilmaiseksi, sekä rahaakin niin, ettei enää paskalle taivu. Mä ainakin tekisin niin, kun kerran oli niin mukavaa. Kyllä se maailma siitä paranee. Ja jos kerrot yrityksen nimen, niin mä voin ehdottaa sun puolesta.

Ja ettet luule tätä vit...siis kuittailuksi, niin voin vakuuttaa, että siitä ei ole kyse. Musta vaan on ihanaa jos ihmisillä on kivaa, ja sellaista kannattaa ehdottomasti edistää tässä maailmassa.

Mitäköhän helvettiä nyt taas. Poikkeusoloista oli nyt kuitenkin kyse, ei tuokaan firma alimiehityksellä pitkään jaksa pakertaa. Mutta olipa taas hassuttelua kerrakseen. Montako viestiä muuten tähän ketjuun, et kai sentään työajalla mitään kirjoita?
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei ihan noin mustavalkoista, tietämättä kyseisen tapauksen taustoista enempää. Työntekijällä on velvollisuus kaikin järkevin tavoin pyrkiä pääsemään omalle työpaikalleen.
Joo, vaikka toisin monesti kuvitellaan, julkisen liikenteen tai päivähoidon lakko ei ole automaattisesti peruste olla töistä luvallisesti poissa. Tämä on tullut monelle yllätyksenä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Joo, vaikka toisin monesti kuvitellaan, julkisen liikenteen tai päivähoidon lakko ei ole automaattisesti peruste olla töistä luvallisesti poissa. Tämä on tullut monelle yllätyksenä.
Käytännössähän tuo jälkimmäinen on, kun ei niitä lapsia voi yksin jättää. Toki tietysti puhelinyhteys työnantajaan, ei tietenkään ilman ilmoitusta ja tekstariakaan en itse hyväksyisi(ellei vaikka edellispäivänä olla sovittu, että lakon alkaessa tekstari riittää).
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käytännössähän tuo jälkimmäinen on, kun ei niitä lapsia voi yksin jättää. Toki tietysti puhelinyhteys työnantajaan, ei tietenkään ilman ilmoitusta ja tekstariakaan en itse hyväksyisi(ellei vaikka edellispäivänä olla sovittu, että lakon alkaessa tekstari riittää).

Eikös kaikki kunnat kuitenkin luvanneet järjestää palvelua niille, jotka eivät pysty hoitoa muulla tavoin järjestämään?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eikös kaikki kunnat kuitenkin luvanneet järjestää palvelua niille, jotka eivät pysty hoitoa muulla tavoin järjestämään?
No jos palvelua on tarjolla, niin sittenhän ei ole syytä jäädä pois. Mutta varmasti osalle oli vaikea kuljettaa bussilakon takia sijaispaikkaan. Tervejärkisen työnantajan kanssa ei pitäisi tulla tästä ongelmaa, jos vaan työntekijä pitää työnantajaan asiallisesti yhteyttä.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäköhän helvettiä nyt taas. Poikkeusoloista oli nyt kuitenkin kyse, ei tuokaan firma alimiehityksellä pitkään jaksa pakertaa. Mutta olipa taas hassuttelua kerrakseen. Montako viestiä muuten tähän ketjuun, et kai sentään työajalla mitään kirjoita?
Siltikin ihan turha avautuminen pönkittämään sitä sellaista "Minä olen ihmeellinen ja pelastan maailman, ja muut on saakelin laiskoja luusereita" ajattelua, jolla tällä kovin moni pyrkii itseään korottamaan. Enpä usko, että kovinkaan monella vielä on ollut elämässä sellaisia vastoinkäymisiä, että kannattaa välttämättä niin kovasti arvostella ihan kaikkia lakkoilijoita valittajiksi tai luusereiksi. Tai jos on, niin hämmästyttää kyllä ihmisten asenne kaiken suhteen, mitä pöljien hallitus suunnittelee. Sallitaakon siis typerille kommenteille typerät vastaukset.

Ihan varmasti on lakkoilijoissa niitäkin, joiden oman elämän tilanteen suhteen ei mitään syytä olisi lakkoilla, mutta vastaavasti myös niitä, joilla voi tulevaisuus olla vähän vaakalaudalla, jos kaikki m enee läpi sellaisenaan.

Ja toisaalta, mitäpä jo kirjoittelenkin työajalla? Kysehän lopulta on siitä, että kuka maksaa ja mistä. Kärsiikö työantajani kirjoittelustani ym ym.
Mutta jo ei mene yöunet, nin ei, en kirjoittele työajalla, koska pyrin kyllä tekemään työni ihan hyvin, ja itseni kannalta mielummin kohtuulisessa ajassakin. Älä siis ole suotta huolissasi.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Käytännössähän tuo jälkimmäinen on, kun ei niitä lapsia voi yksin jättää. Toki tietysti puhelinyhteys työnantajaan, ei tietenkään ilman ilmoitusta ja tekstariakaan en itse hyväksyisi(ellei vaikka edellispäivänä olla sovittu, että lakon alkaessa tekstari riittää).
Sitä juuri tarkoitinkin, ettei lakot ole "automaattinen vapaalippu" olla poissa töistä. Töihin päästäkseen voi joutua nähdä enemmän vaivaa tai tarvittaessa sopia poikkeusjärjestelyistä etukäteen työnantajan kanssa. Kotiin ei voi jäädä mitään sanomatta.
 

vimpa

Jäsen
Sitä juuri tarkoitinkin, ettei lakot ole "automaattinen vapaalippu" olla poissa töistä. Töihin päästäkseen voi joutua nähdä enemmän vaivaa tai tarvittaessa sopia poikkeusjärjestelyistä etukäteen työnantajan kanssa. Kotiin ei voi jäädä mitään sanomatta.
Juu, ei ollut jälkikasvullenikaan automaattinen vapaapäivä tuo julkisen liikenteen lakkopäivä. Eikä myöskään sairaspoissaoloa omalla ilmoituksella hyväksytty silloin. Tilasi edellisenä iltana aamuksi taksin, jotta pääsi hoitamaan työvelvoitteensa. Totesi, että oli vähän normaalia huonotuottoisempi työpäivä, mutta tulipahan hoidettua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös