Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 409 373
  • 15 517

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mitä ovat nämä "kovat tieteet"?

Kuinka moni työntekijä työskentelee näiden "kovien tieteiden" parissa?

Olet kyllä oikeassa, mutta suurin osa ihmisistä ei tarvitse "kovia tieteitä" vaan käytännön koulutusta omalla alallaan.

Viittaan sanomaasi:

Kuinka amisjätkä voi nousta samalle tasolle ammatillisesti ja palkallisesti, jos muodollisella koulutuksella on merkitystä?

Nykyään näin ei juurikaan tapahdu, mutta miksi ei voisi tapahtua? Osaamisen pitäisi ratkaista myös palkka-asioissa.
Tehtailla on kyllä hommia, joissa voi olla kovia vaatimuksia, mutta joissa lopulta teknikkopohjallakin voi pärjätä.

Luonnontieteet pääsääntöisesti kovia tieteitä. On muitakin aloja varmasti, joissa koulutus välttämätön, mutta nuo asiat ei vaan sinne tajuntaan mene, ilman että ne sinne opiskellaan, ja monelta loppuu kyvyt ennen kuin tulee valmista.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Ei vaan ikäluokat pienevät ei tule vastaavaa määrää tilalle kun lähtee. Muilla aloilla tämä on ymmärretty ja muutoksia on tehty samaa ei olla tehty hoitoalalla ja itketään puuttuvien käsien perään.
Tässä on nyt hyvä esimerkki siitä, mihin viestini lopussa viittasin. En taida lähteä korjaamaan, maksaako se vaivaa? Olen aika väsynyt jankkaamiseen ja siihen se johtaa.

Paljonko sulla on perspektiiviä horista hoitoalasta noiden tuttaviesi lisäksi? Olen ollut erilaisissa tehtävissä alalla kohta 25 vuotta. Yrittäjänä, sosiaalipuolella ja sairaanhoitajana kaikenlaisessa potilastyössä. Olen nähnyt alasajon ihan helvetin läheltä. Ei jaksaisi kommentoida edes tällaiseen ikäluokka teemaan, mutta sittenkin sorruin. Olen konkreettisesti nähnyt miten ja miksi alalta on kadonnut työntekijöitä. Miten yksikön sijaislistatkin ovat tyhjentyneet ihan muiden kuin mainitsemiesi seikkojen takia.

Ja kyllä, minulla oli nimi paperissa edellisellä kerralla ja läskiä pankista yli 150 000€ tuolloin. Minä tunsin silloin pirusti enemmän kollegoja kenellä se nimi oli erikoissairaanhoidon puolella paperissa, kuin kenellä ei ollut.

Hieman huvittaa, kun kirjoittelet motivaattoreista täällä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Oletko @Jani82 siis sitä mieltä, että jos ikäihmisellä ei ole rahaa niin vaippa vaihdetaan vaan kerran päivässä riippumatta siitä onko paskat housuissa? Tai jos ei kykene itse syömään niin nälkään voi kuolla ellei ole varaa maksaa vitosta syöttämisestä? Tai makuutetaan koko päivä pedissä jos ei itse pääse ylös.
Jos se on määritelty peruspaketin tasoksi niin kyllä.
Mikäli ei halua panostaa omaan elämisensä laatuun tai ei ole varaa niin mennään tuolla peruspaketilla. Jos haluat maksaa lisää niin saat vaikka kylvetyksen samaan yhteyteen.
Suuret ikäluokat ovat olleet itse aiheuttamassa tätä nykyistä tilannetta, jonka johdosta nuoremmille ikäluokille ei ole tulossa eläkkeitä ja töissä ollaan hautaan asti. Sen takia veronkorotukset eivät ole vaihtoehtoja.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tässä on nyt hyvä esimerkki siitä, mihin viestini lopussa viittasin. En taida lähteä korjaamaan, maksaako se vaivaa? Olen aika väsynyt jankkaamiseen ja siihen se johtaa.

Paljonko sulla on perspektiiviä horista hoitoalasta noiden tuttaviesi lisäksi? Olen ollut erilaisissa tehtävissä alalla kohta 25 vuotta. Yrittäjänä, sosiaalipuolella ja sairaanhoitajana kaikenlaisessa potilastyössä. Olen nähnyt alasajon ihan helvetin läheltä. Ei jaksaisi kommentoida edes tällaiseen ikäluokka teemaan, mutta sittenkin sorruin. Olen konkreettisesti nähnyt miten ja miksi alalta on kadonnut työntekijöitä. Miten yksikön sijaislistatkin ovat tyhjentyneet ihan muiden kuin mainitsemiesi seikkojen takia.

Ja kyllä, minulla oli nimi paperissa edellisellä kerralla ja läskiä pankista yli 150 000€ tuolloin. Minä tunsin silloin pirusti enemmän kollegoja kenellä se nimi oli erikoissairaanhoidon puolella paperissa, kuin kenellä ei ollut.

Hieman huvittaa, kun kirjoittelet motivaattoreista täällä.
Tässä hyvä esimerkki siitä miksi ala ei kehity. Kun kerran alan ulkopuolelta ei voi kommentoida mitään, no seurauksia boi katsoa hus:n puolelta.

Sinä teit tuon suurin osa muista ei olisi tuossa tilanteessa sitä tehnyt.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tehtailla on kyllä hommia, joissa voi olla kovia vaatimuksia, mutta joissa lopulta teknikkopohjallakin voi pärjätä.

Luonnontieteet pääsääntöisesti kovia tieteitä. On muitakin aloja varmasti, joissa koulutus välttämätön, mutta nuo asiat ei vaan sinne tajuntaan mene, ilman että ne sinne opiskellaan, ja monelta loppuu kyvyt ennen kuin tulee valmista.
Eli esimerkiksi tehtailla on hommia, jotka eivät vaadi erityisen korkeaa koulutusta. Yksityisellä palkataan ihmisiä tekemään asioita ja koulutetaan motivoitunut henkilö tekemään se työ, julkisella katsotaan tutkintoja ja "paras tutkinto" valitaan, vaikka hakijana olisi pätevämpiäkin, mutta "paperit ei riitä".

Koulutus on aina välttämätöntä, mutta kyseenalaistan nykyisen, mielestäni ylikouluttautumisen, koska usein se on mm. ajankäytön kannalta tehotonta itse työn kannalta.

Suuri osa työllisistä toimii kuitenkin aloilla, joissa ei tarvita "rakettitiedettä" vaan konkreettista osaamista siinä asianomaisessa työssä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Hoitoalalla ainakin yleistynyt paljon. Meillä ainaki koko ajan se maksimimäärä oppisopimuslaisia. Enempää ei voisi olla jotta riittäisi hoitajia mm lääkevastuuseen ja ohjaajiksi.
Ja siis itsekin pidän oppisopimuskpulutusta erittäin järkevänä ha hyvänä opiskelumuotona. En vaan jotenkin usko, että tuolla koskaan voidaan isoja massoja kouluttaa, kun se kuitenkin vaatii paljon siellä työpaikallakin.

Mites muuten tuossa hoidetaan semmoiset oikeasti tärkeät teoria-asiat, lääkelaskut sun muut, jos nyt hoitoalasta puhutaan?
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No joo, kaikenlaista varmaan tästä täällä kirjoiteltu, en tietenkään näiden kirjoittelijoiden puolesta voi puhua. Mutta noin yleisesti monessa ammatissa on vaatimuksena joku tietty koulutustaso, ja kyllähän alan alkupalkoissa silloin pitää olla hinnoiteltuna tämän koulutuksen vaativuus. Se on sitten ihan OK, jos jossain tehtaassa amisjätkä saa osaamisellaan kiivettyä inssi/diplomi-inssi tason hommiin, ja saa myös samaa palkkaa noiden kanssa.
Sanoisin, että jos vaatimuksena on jokin tietty nimenomainen koulutus, se on eräissä tehtävissä hyvinkin järkevää, mutta jos vaatimuksena on jokin koulutustaso, kyseessä on lähes varmasti mielivaltainen vaatimus, ja näitä käytetään julkisella puolella jonkinlaisena räikeimmän nepotismin ja poliittisen suhmuroinnin jarruna.

Mutta silloinkin, kun vaatimuksena on jokin tietty koulutus, on mielestäni ongelmallista alkaa vertailemaan erilaisten koulutusten vaativuutta, koska objektiivisia keinoja siihen ei oikein ole. Työtehtävä ja se, miten hyvin sen hoitaa. Siinä perusteet palkalle. Ja koulutus voi toki vaikuttaa molempiin, ja siksi sillä voi olla isokin vaikutus, mutta siis epäsuorasti.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eli esimerkiksi tehtailla on hommia, jotka eivät vaadi erityisen korkeaa koulutusta. Yksityisellä palkataan ihmisiä tekemään asioita ja koulutetaan motivoitunut henkilö tekemään se työ, julkisella katsotaan tutkintoja ja "paras tutkinto" valitaan, vaikka hakijana olisi pätevämpiäkin, mutta "paperit ei riitä".

Koulutus on aina välttämätöntä, mutta kyseenalaistan nykyisen, mielestäni ylikouluttautumisen, koska usein se on mm. ajankäytön kannalta tehotonta itse työn kannalta.

Suuri osa työllisistä toimii kuitenkin aloilla, joissa ei tarvita "rakettitiedettä" vaan konkreettista osaamista siinä asianomaisessa työssä.
No tuossa on osittain perää, mutta hankala noita osaamisia on sitten todentaa varmasti muuten kuin tutkinnolla, koeajan kautta tietysti. Kyllä se osaaminen pitää olla, vaikka tutkintoa ei olisikaan, ja edelleen monella alalla sen osaamisen hankkineet on hankkineet tutkinnonkin. Hoito- tai opetusala nyt vaikka julkisella.

Ei minunkaan saappaisiin juuri löydy porukkaa, joka osaisi hommat ilman tutkintoa.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Melkoista yleistämistä, mutta sikäli totta, että varallisuus on kasvanut. Kysynkin sitä, että miksi varallisuus on kasvanut ja miksi sinulla on nykyinen elintaso - yleistäen?

Väitätkö ettei sinun ikäluokkasi, mikä se onkaan tai nuoremmat voisi paremmin, eläisi pitempään, nauttisi paremmasta ruuasta, nauttisi ylipäätään muustakin kuin työstä? Meneekö sinulla jotenkin huonommin kuin vanhemmalla/vanhemmilla sukupolvilla?


Käsitykseni mukaan se on juuri näin.
Väitinkö että menisi huonommin, mutta hiukan kun perspektiiviä laajennetaan vastaus näyttäyttyykin hiukan erilaiselta. Muusta kuin työstä nauttimisesta puhuminen osoittaa hyvää huumorintajua, mä vielä tolle nauraa, mutta seuraavalla polvella voi jo hymy hyytyä. Absoluuttisesti suomalaisilla on mennyt monellakin mittarilla jo kolme sukupolvea todella hyvin.
Tietysti pitää ymmärtää ettei mikään kasvu voi olla eksponentiaalista, ei edes se että seuraava sukupolvi on edellistä varakkaampi.
Nykyisillä työikäisillä polvilla varallisuus kasvaa hitaammin ja tulevilla kasvu pysähtyy. Suurin syy on matala sijoitusomaisuuden määrä. Suomalainen varallisuus on liiaksi kiinteisteistöissä ja asunto-osakkeissa. Tähän "Sampoon" kiinni pääsee vähenevä porukka. Enää ei inflaatio avita, vaikka juuri nyt pieni pomppu koetaankin.
Itse olen varautunut maksamaan oman hoitoni jos joudun muiden tukeen vanhuuttani tms. turvautumaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Sanoisin, että jos vaatimuksena on jokin tietty nimenomainen koulutus, se on eräissä tehtävissä hyvinkin järkevää, mutta jos vaatimuksena on jokin koulutustaso, kyseessä on lähes varmasti mielivaltainen vaatimus, ja näitä käytetään julkisella puolella jonkinlaisena räikeimmän nepotismin ja poliittisen suhmuroinnin jarruna.

Mutta silloinkin, kun vaatimuksena on jokin tietty koulutus, on mielestäni ongelmallista alkaa vertailemaan erilaisten koulutusten vaativuutta, koska objektiivisia keinoja siihen ei oikein ole. Työtehtävä ja se, miten hyvin sen hoitaa. Siinä perusteet palkalle. Ja koulutus voi toki vaikuttaa molempiin, ja siksi sillä voi olla isokin vaikutus, mutta siis epäsuorasti.
Itse olen opetusalalla, ja vaatimuksena on korkeakoulutason tutkinto, joka myös vastaa tehtävän vaativuutta. Näitä voi sitten saivarrella, maksetaanko tehtävän vai koulutuksen mukaan, ihan sama asia. Ei minulle mäkkärin kassalla tarvitse tietenkään koulutuksen mukaan maksaa.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Jos se on määritelty peruspaketin tasoksi niin kyllä
Ei ole mitään vitun peruspakettia usko nyt jo. Hitto vie ihmisiä hoidetaan niinku niitä kuuluu hoitaa on sitten rikas tai köyhä. Jeesus vietä jumppii tollanen et jos jotenki on vähän varakkaampi ni jotenki olis eiryisasemassa No et vittu ole. Olen hoivannu vaipoissa olevia vanhuksia jotka on koulutukseltaan asianajaja, tuomareita, toimittaja, hoitajia. Insinöörejä, arkkitehtejä. Vitsi ihan jokainen noista näyttää vaipoissa samalta. Paskat housussa ja riippuvaisia siitä hoitajasta joka on siinä läsnä on sitten tienannut kuukaudessa 2000 euroa tai 10000 euroa. Samoin silloin ku se sauraus on iskenyt ennen vanhuus ikää. Riippumatta tilin saldosta yhtä riippuvaisia ne on ollut mun työpanoksesta ja inhimillisyydestä ja halusta kuntouttaa heidät takaisin työelämään. Näin vieraantunut sä olet nykyajan sairaanhoidosta. Luulet että rahalla saisi jotenkin parempaa hoitoa jonkun "peruspaketin" päälle. Vittu me hoitajat ollaan se peruspaketti. Muuta ei oo eikä tuu
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On pelkästään oikeus ja kohtuus että edes jostain pääsevät maksamaan, nuorempien luokkien eläkkeitä kuitenkin nauttivat.
Väitinkö että menisi huonommin, mutta hiukan kun perspektiiviä laajennetaan vastaus näyttäyttyykin hiukan erilaiselta.

En tiedä mitä sinä tarkoitat, mutta minä tarkoitan sitä, että vanhemmat sukupolvet ovat maksaneet aika tavalla siitä, että sinulla menee paremmin kuin heillä. Ja sinä haluat, että "pääsevät" maksamaan vielä lisää?

Siinä sinulle perspektiiviä - napasi ulkopuolella on myös oikeaa elämää, ihmisiä, jotka ovat tehneet sinun elämäsi niin hyväksi kuin se nyt on ja sinä kadehdit eläkkeitä?
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Siihen palkkaan vaikuttaa aika paljon se, että päiväkodeissa ei ole vuorotyötä. Kyllähän peruspalkka pitäisi olla sellainen että ilman lisääkin pärjää.
Paljonko on peruspalkka varhaiskasvatuksessa työskentelevällä ja paljonko se on lähihoitajalla? Onko noissa millaisia eroja? Kun siis jätetään lisät pois.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ei ole mitään vitun peruspakettia usko nyt jo. Hitto vie ihmisiä hoidetaan niinku niitä kuuluu hoitaa on sitten rikas tai köyhä. Jeesus vietä jumppii tollanen et jos jotenki on vähän varakkaampi ni jotenki olis eiryisasemassa No et vittu ole. Olen hoivannu vaipoissa olevia vanhuksia jotka on koulutukseltaan asianajaja, tuomareita, toimittaja, hoitajia. Insinöörejä, arkkitehtejä. Vitsi ihan jokainen noista näyttää vaipoissa samalta. Paskat housussa ja riippuvaisia siitä hoitajasta joka on siinä läsnä on sitten tienannut kuukaudessa 2000 euroa tai 10000 euroa. Samoin silloin ku se sauraus on iskenyt ennen vanhuus ikää. Riippumatta tilin saldosta yhtä riippuvaisia ne on ollut mun työpanoksesta ja inhimillisyydestä ja halusta kuntouttaa heidät takaisin työelämään. Näin vieraantunut sä olet nykyajan sairaanhoidosta. Luulet että rahalla saisi jotenkin parempaa hoitoa jonkun "peruspaketin" päälle. Vittu me hoitajat ollaan se peruspaketti. Muuta ei oo eikä tuu
Sinä et tunnu ymmärtävän tippaakaan mistä puhutaan.
Ei ole kysy varallisuudesta vaan siitä, että yhteiskunta tarjoaa ne peruspalvelut nyt niiden määrä ja laatu on monessa asiassa ihan liian hyvä, ihmisen ei silloin tarvitse ottaa vastuuta itsestään.
Nuoremmat ikäluokat eivät tule nauttimaan saman tasoisista palveluista kuin nykyiset vanhukset kun ihmiset elävät liian pitkään. Samasta syystä niin sinä kuin minäkin ollaan työelämässä sinne 70v korville, näitä viimeisiä työvuosia ei vaan mikään työnantaja halua olla maksamassa kun työntekijän panos/tuottosuhde ei ole enää samalla tasolla kuin 20v aikaisemmin.
Kun ei ymmärrä tätä kokonaisuutta ei kannata keskustella ollenkaan. Sinä puhut vain siitä omasta palkasta, minä koko yhteiskunnasta ja sen kestävyydestä. Nykyisellä mallilla tämä ei tule toimimaan ja sen takia ne muutokset on pakko aloittaa, velkarahalla ei voi rahoittaa käyttömenoja.

Ihan samalla tavalla kuin työttömyyden kohdatessa yhteiskunnan tulee turvata se, ettei kenenkään tarvitse muuttaa samantien kotoaan pois. Sen sijaan yhteiskunnan rahoilla jo pari vuotta eläneen voi olettaa jo työllistyvän jolloin tukien määrä on jo syytä leikata.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Palatakseni otsikkoon.

Onko AY-liikkeessä tai työntekijöiden parissa mietitty noita "haittalisiä" eli sunnuntai (pyhä)-, lauantai-, ilta- ja yötyökorvauksia suhteutettuna nykypäivään?

Miksi nykyään maksetaan sunnuntailta 100%, kun se on kuitenkin tavallinen päivä, mutta yötyöstä, minkä on todettu olevan erittäin rasittavaa, vain 30-45%?

Tässä AY-liikkeellä olisi iskun paikka, sikäli kun sitä halutaan.

Säännöllistä vuorotyötä tekevälle "sopiva" uudelleenjako prosenteissa eri haittojen välillä saattaisi tehdä jopa lisätuloa. Ainakin se vähentäisi sunnuntaimetsästäjien määrää ja siten halukkuus erilaisiin vuoroihin saattaisi lisääntyä.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
En tiedä mitä sinä tarkoitat, mutta minä tarkoitan sitä, että vanhemmat sukupolvet ovat maksaneet aika tavalla siitä, että sinulla menee paremmin kuin heillä. Ja sinä haluat, että "pääsevät" maksamaan vielä lisää?

Siinä sinulle perspektiiviä - napasi ulkopuolella on myös oikeaa elämää, ihmisiä, jotka ovat tehneet sinun elämäsi niin hyväksi kuin se nyt on ja sinä kadehdit eläkkeitä?
Ja nykyiset työssäkäyvät sukupolvet nauttivat n. 15% korkeammasta veroasteesta kuin edeltävät. Ja mikäli olet tutustunut Suomen eläkejärjestelmään tietänet ettei tulevat (30 v. -->) eläkkeelle siirtyvät pääse lähellekään nykyistä tasoa. Eläkemaksut voi nykyisin rinnastaa autoilun verotukseen, yhtä paljon kummallakin saa panostukseen vastinetta.
Sosiaalisista varainsiirroista en ole kokenut kateutta, edeltävässä polvessa välillä esiinpilkistävä uhrimieli lähinnä hymyilyttää.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja nykyiset työssäkäyvät sukupolvet nauttivat n. 15% korkeammasta veroasteesta kuin edeltävät.
Ja syynä ovat vanhemmat sukupolvet - he kaikki, jokainen yksilönä? Vai olisiko syynä kansan valitsemat "kansanedustajat" edustaessaan kansaa?

edeltävässä polvessa välillä esiinpilkistävä uhrimieli lähinnä hymyilyttää.
Mitä tarkoitat uhrimielellä? On syytäkin hymyillä sille työlle mitä sinunkin vuoksi on tehty - muuten itkettäisi. Tosin itket kuitenkin.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Ja syynä ovat vanhemmat sukupolvet - he kaikki, jokainen yksilönä? Vai olisiko syynä kansan valitsemat "kansanedustajat" edustaessaan kansaa?


Mitä tarkoitat uhrimielellä? On syytäkin hymyillä sille työlle mitä sinunkin vuoksi on tehty - muuten itkettäisi. Tosin itket kuitenkin.
Nyt alkaa jo mennä sen verran sakeaksi, niin kuin vanhojen ukkojen jutut välillä tekee.
Ei muuta kuin kireitä siimoja bingoon.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
hankala noita osaamisia on sitten todentaa varmasti muuten kuin tutkinnolla
Julkisella puolella ongelmana joissain kohdin taitaa olla juuri tämä. Jos tutkinto on olemassa, niin sitten tulkitaan päteväksi, oli todellinen osaaminen mikä tahansa. Mutta totta kai on selvää, ettei osaamiselle useimmiten ole mitään muutakaan hyvää arviointitapaa. Omista kouluajoistani on kulunut jo varsin kauan, mutta tuskin se on edelleenkään muuttunut, että tutkinnon puolesta pätevän opettajan todellinen kyky opettaa voi vaihdella laajalla skaalalla. Ja toisaalta joku voi olla varsin hyvä opettamaan, vaikka muodollinen pätevyys onkin joltain osin puutteellinen. Tämä siis esimerkkinä.

Itse olen opetusalalla, ja vaatimuksena on korkeakoulutason tutkinto, joka myös vastaa tehtävän vaativuutta. Näitä voi sitten saivarrella, maksetaanko tehtävän vai koulutuksen mukaan, ihan sama asia. Ei minulle mäkkärin kassalla tarvitse tietenkään koulutuksen mukaan maksaa.
Tämä menee nyt näemmä ristiin, mitä tarkoitetaan. Viittasin osaltani tuolla koulutustasolla niihin virkoihin, joissa vaatimuksena on tosiaan jonkin tasoinen tutkinto (yleensä ylempi eli maisteri), mutta ei ole määrätty miltä alalta. Käsittääkseni mm. valtionhallinnossa tällaista on. Opettajilla tietysti vaatimus on spesifinen aineittain, eli eri tilanne.

Mutta toisaalta mitä edes tarkoittaa, että tutkinto vastaa tehtävän vaativuutta. Käsittääkseni sama tutkinto voi antaa pätevyyden opettaa jotain ainetta niin peruskoulussa kuin toisella asteella ja ammattikorkeakoulussakin. Mutta tehtävä eri asteilla on tietenkin eri, ja siten on palkkakin, vaikka tutkinto siis voikin olla sama.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Paljonko on peruspalkka varhaiskasvatuksessa työskentelevällä ja paljonko se on lähihoitajalla? Onko noissa millaisia eroja? Kun siis jätetään lisät pois.
Lähihoitajan peruspalkkahan riippuu siitä, mihin työhön hän on koukutuksellaan sijoittunut. Pääosin varhaiskasvatuksen hoitajat ovat juuri lähihoitajia.

Se palkka ma-pe 7-18 väliltä ilman kokemuslisiä lienee nykyään jotain 2100/kk. Vähän hatusta heitän, mutta johonkin tuohon se menee. Itselläni on kymmenen vuoden kokemuslisät, siihen arvioin.
Ymmärtääkseni lähihoitajan palkka kvtesin mukaan on tuollainen myös sote-sektorilla.

Yksityisillä palveluntarjoajilla palkat ovatkin vaihtelevampia.

Meistä jokaisella on mahdollisuus ateriaetuun, mutta yllättävän moni jättää sen käyttämättä.

Kun palkan pienuutta ihmettelee, niin kannattaa huomioda varhaiskasvatuksen työaika, 7h39min joka sisältää ruokailun.
Myös kunnan lomat on asia, joka kannattaa muistaa kun rahaa vertaa menetettyyn vapaa-aikaan.

Juuri tänään ihmeteltiin työkaverin kanssa sitä, että saadaan palkkaa kävelemisestä ja juttelemisesta. Ei paljon, mutta kuitenkin saadaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mutta toisaalta mitä edes tarkoittaa, että tutkinto vastaa tehtävän vaativuutta. Käsittääkseni sama tutkinto voi antaa pätevyyden opettaa jotain ainetta niin peruskoulussa kuin toisella asteella ja ammattikorkeakoulussakin. Mutta tehtävä eri asteilla on tietenkin eri, ja siten on palkkakin, vaikka tutkinto siis voikin olla sama.
Joo, on kyllä palkkaeroja aineenopettajilla peruskoulu- ja lukiopuolen välillä, joita en itse edes ihan ymmärrä. Lukiossa joo merkittävästi haastavampi oppimäärä, mutta sitten taas peruskoulussa merkittävästi haastavampi oppilasaines, ja itse ainakin arvostan helvetin korkealle niitä, jotka tuolla pitävät homman näpeissä ja pystyvät motivoimaan ryhmiään keskimääräistä paremmin. Ihan saman palkan ansaitsisivat kuin minäkin lukiossa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Palatakseni otsikkoon.

Onko AY-liikkeessä tai työntekijöiden parissa mietitty noita "haittalisiä" eli sunnuntai (pyhä)-, lauantai-, ilta- ja yötyökorvauksia suhteutettuna nykypäivään?

Miksi nykyään maksetaan sunnuntailta 100%, kun se on kuitenkin tavallinen päivä, mutta yötyöstä, minkä on todettu olevan erittäin rasittavaa, vain 30-45%?

Tässä AY-liikkeellä olisi iskun paikka, sikäli kun sitä halutaan.

Säännöllistä vuorotyötä tekevälle "sopiva" uudelleenjako prosenteissa eri haittojen välillä saattaisi tehdä jopa lisätuloa. Ainakin se vähentäisi sunnuntaimetsästäjien määrää ja siten halukkuus erilaisiin vuoroihin saattaisi lisääntyä.
Kunta-alan kaikki korotukset tulisi suunnata epämiellyttävien työaikojen korvauksien korottamiseen. Ja se korvaus sitten pitäisi maksaa vain sille, joka sen vuoron tekee, eli ei saikulle kun työvuorolistassa on yövuoro.

Huom. en tiedä, mikä on käytäntö.

Peruspalkkoja voitaisiin korottaa alueilla, joihin on vaikea saada tekijöitä. Tekijäpulaa ei yhtään helpota se, että myös haluttujen tehtävien, työpaikkojen ja työvuorojen palkkoja korotetaan.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joo, on kyllä palkkaeroja aineenopettajilla peruskoulu- ja lukiopuolen välillä, joita en itse edes ihan ymmärrä. Lukiossa joo merkittävästi haastavampi oppimäärä, mutta sitten taas peruskoulussa merkittävästi haastavampi oppilasaines, ja itse ainakin arvostan helvetin korkealle niitä, jotka tuolla pitävät homman näpeissä ja pystyvät motivoimaan ryhmiään keskimääräistä paremmin. Ihan saman palkan ansaitsisivat kuin minäkin lukiossa.
Näin ulkoa katsoen tuntuisi, että tuossa voisi olla jo koulutuksen tasolla eri vaatimukset. Siis siten, että peruskoulussa opetettavan aineen opintoja ei vaadittaisi yhtä paljon, mutta pedagogiikkaa puolestaan enemmän.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Jos se on määritelty peruspaketin tasoksi niin kyllä.
Mikäli ei halua panostaa omaan elämisensä laatuun tai ei ole varaa niin mennään tuolla peruspaketilla. Jos haluat maksaa lisää niin saat vaikka kylvetyksen samaan yhteyteen.
Suuret ikäluokat ovat olleet itse aiheuttamassa tätä nykyistä tilannetta, jonka johdosta nuoremmille ikäluokille ei ole tulossa eläkkeitä ja töissä ollaan hautaan asti. Sen takia veronkorotukset eivät ole vaihtoehtoja.
Ok. Jos tämä on alan tulevaisuus niin mulla ja monella muulla kyllä vaihtuu työpaikka - ei omat eettiset arvot kestäisi katsella omissa paskoissa makaavia ihmisiä kun vapa vaihtoon on "peruspaketin" mukaan vielä kahdeksan tuntia. Toki tällainen myös lisäisi sen ihmisen hoitoisuutta kun paska polttaisi ihon rikki ja pian saisi vaipanvaihdo yhteydessä hoitaa onkalohaavatkin. Vai kuukuisivatko nekään puhumaasi peruspakettiin? Annetaan sitten sen sotaveteraanin kuolla ulosteen aiheuttamaan verenmyrkytykseen?
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ja siis itsekin pidän oppisopimuskpulutusta erittäin järkevänä ha hyvänä opiskelumuotona. En vaan jotenkin usko, että tuolla koskaan voidaan isoja massoja kouluttaa, kun se kuitenkin vaatii paljon siellä työpaikallakin.

Mites muuten tuossa hoidetaan semmoiset oikeasti tärkeät teoria-asiat, lääkelaskut sun muut, jos nyt hoitoalasta puhutaan?
Koulupäiviä taitaa olla n 1/viikko ainakin lähäreillä, eli kyllä se teoriakin tarttuu. Lisäksi jonkin verran etäopetusta moodlen yms välityksellä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös