Kuulostaa nyt vähän lillukanvarteen tarttumiselta.
Kun hallituksen työelämäheikennykset koskevat perinteistä kolmikantaa eli hallituksen, työnantajien ja työntekijöiden välisiä asioita, niin mihin ryhmään noista sijoittaisit työttömät ja osa-aikaiset työntekijät? Kyllä hekin solahtavat eniten työntekijoiden kulmaukseen, vaikka eivät olisikaan juuri tällä hetkellä ollenkaan työsuhteessa.
Ihan turhaa keskustelun hämmentämistä tarttua näsäviisastellen tällaisiin yksityiskohtiin. Keskustelu menee aika vaikeaksi, jos joka kerta pitää mainita erikseen myös työttömät, osa-aikaiset, nollasopimukset, silpputyöläiset, kausityöntekijät, itsensä työllistäjät, alustatyöntekijät jne. kaikki mahdolliset variaatiot, millaisena työelämä nykyään näyttäytyy eri tavalla työllistyville.
Moni heikennys ei tosiaan välttämättä koske eniten ja suoraan lakkoilevia työntekijöitä, mutta poliittisessa lakossa onkin kyse isommasta kokonaisuudesta. Tilanteessa lakkoillaan myös heidän puolesta, joilla ei ole samanlaista mahdollisuutta vaikuttaa tilanteeseensa. Tässä tapauksessa se tarkoittaa etenkin työttömiä – niin nykyisiä kuin tuleviakin.
Kyllähän se moneen vaikuttaa, ja varsinkin suojaosan poisto lienee se merkittävin. 1.saikkupävästä työnantaja voi maksaa halutessaan, ja saattaa olla että maksaakin, riippuu vähän alasta ja tilanteesta.
Se mikä tässä keskustelussa on häirinnyt alusta asti, niin on se virheellinen informaatio, ja sitä riittää kyllä ikävän paljon edelleen. Ei esimerkiksi asumistuet ja työttömyyskorvaukset mihinkään poistu. Pääosin ennallaan pysyvät, mutta tarkennuksishan tulee säästökuurissa ihan koko tukijärjestelmään kautta linjan. Ja toimeentulotuen määrät lisääntyvät tukimuotona huomattavasti.
Mikä on sitten parempi ja mikä huonompi, mutta ainahan leikkaukset on perseestä. Valtiolla on iso leikkuri menossa, ja tukijärjestelmän muutokset on varmasti se eniten huomiota saava yhdessä työmarkkinoiden kanssa, mutta ovat vaan osa kokonaisuutta. Listahan on pitkä.
Veronkorotuksia seuraavaksi sitten. Toivottavasti kuitenkaan tuloveron kiristystä ei, kun työllisyyden kannattavuutta halutaan parantaa.