Se kirjaus on ihan selvä, eli se 6 % on harmonisointiin varattua rahaa, jota jaetaan paikallisesti neuvotellen kahta reittiä, jotka nekin lukevat siellä esityksessä - työnantajan perälaudalla. Lakisääteisen harmonisoinnin (pääosa) kautta ja sotealalle jo aiemmin sovitun palkkarakenteiden kehittämisjärjestelmän kautta (pienempi). Sovinnossa päätettiin käytännössä tämän aikataulusta.
Olen tästä eri mieltä.
Tässä on edunvalvontajohtaja Kirvesniemen kirjoituksesta alku:
"Vuosien 2023-2025 maksettavaa 6 % korotusta ei ole sovittu Jukon, Jaun ja KT:n kesäkuussa tekemässä sopimuksessa.
6 % korotus ei ole ns. palkkaharmonisointirahaa. Se on ihan samanlaista rahaa kuin sovintolautakunnan ratkaisuehdotuksessa sovittu 5 % korotus. Palkkaharmonisoinnille ei ole korvamerkitty mitään erillistä rahoitusta - ei Markku Jalosen rahapussissa eikä valtion budjetissa. Valtio on taannut sen, että kaikki palkkaharmonisoinnista aiheutuvat kustannukset katetaan. Ja näinhän sen on tehtävä, koska laki sitä edellyttää.
Kukaan ei tiedä, kuinka paljon palkkaharmonisointi maksaa. KT on toki esittänyt oman arvionsa palkkaharmonisoinnin kustannusvaikutuksesta, mutta tuo arvio on vain yksi muiden joukossa. Sovintoehdotuksestakin ilmenee, että tämä on puhtaasti KT:n alustava arvio – ei neuvotteluosapuolien yhteinen näkemys.
Ilman Tehyn ja SuPerin sopimusta hoitajat ja muut SOTE-sopimuksessa olevat (myös JHL:n ja JUKOn jäsenet) eivät saisi takuuvarmasti 6 % lisäkorvauksia kolmelle vuodelle. Vain sopimuksessa olevat prosentit työnantaja on velvollinen maksamaan ja vain sopimuksessa sovittujen prosenttien maksamista ammattiliitot voivat valvoa.
Helsinki ja HUS eivät ole palkkaharmonisoinnin piirissä lainkaan. Näillä työnantajilla ei siis ole minkäänlaista lakisääteistä velvollisuutta harmonisoida palkkoja. Tämä johtuu siitä, että ko. alueilla ei ole tapahtunuti liikkeenluovutusta. Silti myös nämä työnantajat joutuvat maksamaan 6 % ylimääräiset korotukset kolmen seuraavan vuoden aikana. Mitä ihmeen palkkaharmonisointirahaa tämä muka on?
Monilla hyvinvointialueilla suuret palkkaharmonisoinnit on jo toteutettu, eikä harmonisoitavia palkkoja juuri ole. Myös näillä alueilla 6 % korotukset tulevat maksuun täysimääräisinä. Tämäkään ei voi olla palkkaharmonisointirahaa.
On kovin harhaanjohtavaa sanoa, että Tehyn ja SuPerin palkkaratkaisu olisi palkkaharmonisointia. Sinänsä on ymmärrettävää, että KT haluaa asian näin muotoilla. KT oletettavasti pelkää ratkaisun leviävän myös muihin kunta-ala sopimuksiin. Silti pitäisi puhua asioista oikeilla nimillä, kun toimitaan virkavastuulla.
Valtakunnansovittelijan ratkaisuehdotuksessa on todettu selkeästi, että 6% on sovittu käytettäväksi palkkojen yhteensovittamiseen, palkkauksen kehittämiseen ja /tai palkkausjärjestelmien käyttöönottoon.
Käyttötarkoitus jää sovittavaksi paikallisesti. Rahaa voidaan käyttää siis kolmeen erilaiseen tarkoitukseen. Koko 6 % työnantajan on kuitenkin käytettävä jokaisella hyvinvointialueella, HUS-alueella ja Helsingissä."