Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 435 341
  • 15 528

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Kyllähänn tuosta videosta käy selvästi ilmi, ettei Gustafsson vaatinut mielenosoittajia vaikenemaan sanomastaan, vaan kohinan takia hieman typerästi lipsautti "hiljaa".

Asiaan muuten offtopicina, jännä on kyllä että miten hoitajat vaativat lisää palkkaa, vaikka heidän koulutustasonsa on suhteellisen alhainen, lähihoitajaksi pääsee parin vuoden ammattikoululla ja sairaanhoitajaksi riittää myös 3,5 vuoden amk-tutkinto. Hoitajilla on ihan hyvä keskipalkka jolla tulee kyllä toimeen, ja jos jaksaa tehdä ylitöitä niin siitä kyllä maksetaan. Erikoissairaanhoidosta jo maksetaankin enemmän. Lisää etuja kyllä vaaditaan, mutta vastuusta pyritään tinkimään.

Samaan aikaan toki pidän tärkeänä, että hoitajilla sekä muilla on oikeus lakkoiluun ja vaaitimiseen.
Harvan hoitajan olen kuullut haluavan tinkivän vastuusta. Moni jopa tykkää että sellaista saa, mutta ilman palkankorotuksia ei saada niitä työkavereita ettei hukuta työkuorman alle.

Toki itse en pidä siitä jos olen usein ns ainoa vastuuhoitaja, koska kollegan konsultointi on usein paras tapa oppia ja myös esim arvioida asukkaan kuntoa.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Avaatko tätä hieman?


Hmm. Eikai se oo sen koulutuksen pituus vaan vastuu työssä Ja työn vaativuus joka määrittäisi sen palkan.

Junankuljettajan koulutus on 7.5kk ja siellä voi päästä jopa 5000 euron kk tuloihin jos tätä on on uskominen.

Niin veturinkuljettaja on vastuussa enimmillään siitä 500-600 ihmisen hengestä.
Ei taida kovinkaan moni sairaanhoitaja päästä siihen?
Peruspalkka ei veturinkuljettajilla ole tuollainen, mutta vastaaviin tuloihin pääsee kyllä hoitajanakin jos haluaa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
En itsekään usko, että Gustafsson mitenkään tarkoituksellisesti oli ilkeä, oli varmaan suunnitellut "puheensa" etukäteen eikä ollut minkäänlaista tilannetajua. Vaikutti todella juntilta lipsahdukselta.

Mutta onhan tuo varmasti ikuinen meemi meille hoitsuille nyt. "Tulin kuuntelemaan - OLKAA HILJAA". Tavallaan huvittavaa siksi että noinhan hoitoalaa on viimeiset 20 vuotta kohdeltu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

MegaForce

Jäsen
Avaatko tätä hieman?


Hmm. Eikai se oo sen koulutuksen pituus vaan vastuu työssä Ja työn vaativuus joka määrittäisi sen palkan.

Junankuljettajan koulutus on 7.5kk ja siellä voi päästä jopa 5000 euron kk tuloihin jos tätä on on uskominen.

Tuossa tulee vastaan yksinkertaisesti kysynnän ja tarjonnan laki. Siitä maksetaan mikä tuottaa ja mille on tarve. Terveyspalvelut ovat ehdottoman tärkeitä ja tarve niille on suuri, mutta ovat myös suuri kuluerä. Ja mikään ei estä nykyisiä hoitajia uudeslleenkouluttautua.

Mielestäni erityisesti yksityisillä terveysyrityksillä on toki sen verran yhteiskunnallista vastuuta, että soisin hoitajille suuremman palkan siellä. Mutta en tohdi silti väittää että hoitajat olisivat täysin aliapalkattuja. Alalla on lähes 100% työllisyys ja miten 2000-3000 tulee toimeen on myös henkilökohtaisista valinnoista kiinni.

Ei esimerkiksi kaupan alan työntekijätkään saa tuon enempää, joilla on lähihoitajien kanssa saman tasoinen merkonomi-koulutus.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Niin veturinkuljettaja on vastuussa enimmillään siitä 500-600 ihmisen hengestä.
Ei taida kovinkaan moni sairaanhoitaja päästä siihen?
Peruspalkka ei veturinkuljettajilla ole tuollainen, mutta vastaaviin tuloihin pääsee kyllä hoitajanakin jos haluaa.
Ahaa. Miksi bussi kuskeilla on sitten pieni palkka vaikka kuskaavat satoja ihmisiä päivässä? Ei vittu mikä vertaus taas sinulta.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ahaa. Miksi bussi kuskeilla on sitten pieni palkka vaikka kuskaavat satoja ihmisiä päivässä? Ei vittu mikä vertaus taas sinulta.
Tuntuu kyllä välillä aika hedelmättömältä tämä keskustelu. Asenne on että "ette tuota rahaa, tyytykää ropoihin". Mitä jos se ensihoidon hoitaja on samalla asenteella, ei teekään pitkää vuoroa ja pitää säntillisesti tauot. Sanoo sydänkohyauspotilaalle että "sori, ei voi mitään".
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vau, jo toinen ihminen on sitä mieltä että 2000 euron palkka on hyvä. Tässähän tuntee itsensä vallan Roope Ankaksi!

Mulla jää kuussa käteen about 1600€, ja sillä pärjätään sekä minä että 9-vuotias lapsi. En tunne itseäni Roope Ankaksi, mutta en silti koe tarvetta riskeerata ihmishenkiä saadakseni lisää liksaa.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tuossa tulee vastaan yksinkertaisesti kysynnän ja tarjonnan laki. Siitä maksetaan mikä tuottaa ja mille on tarve.
Tällä perusteellahan sitä palkkaa nyt ollaan nostamassa.
Mielestäni erityisesti yksityisillä terveysyrityksillä on toki sen verran yhteiskunnallista vastuuta, että soisin hoitajille suuremman palkan siellä
Tätä tapahtuu jo. Ja siksi se on ongelma kunnallisella puolella.


Alalla on lähes 100% työllisyys ja miten 2000-3000 tulee toimeen on myös henkilökohtaisista valinnoista kiinni.
Tulee varmasti toimeen mutta se ei vastaa työn vaativuutta tai työmäärää.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mulla jää kuussa käteen about 1600€, ja sillä pärjätään sekä minä että 9-vuotias lapsi. En tunne itseäni Roope Ankaksi, mutta en silti koe tarvetta riskeerata ihmishenkiä saadakseni lisää liksaa.
Onko tuo 1600 kohtuullinen jos olet kaikki illat ja viikonloput töissä? Ja kotona niin väsynyt, ettet jaksa leikkiä lapsesi kanssa?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ahaa. Miksi bussi kuskeilla on sitten pieni palkka vaikka kuskaavat satoja ihmisiä päivässä? Ei vittu mikä vertaus taas sinulta.
Bussikuskeilla ei ole se koko määrä kerrallaan kyydissä. Yksi syy miksi mm. lentäjien palkkaus on kohdillaan.
No jos ei ymmärrä vastuun merkitystä palkkaukseen.
Se ei sinänsä yllätä kun oma asia ja se palkka on niin tärkeä, toiset kun ovat tehneet valintoja myös pienemmän palkan takia.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tuntuu kyllä välillä aika hedelmättömältä tämä keskustelu. Asenne on että "ette tuota rahaa, tyytykää ropoihin". Mitä jos se ensihoidon hoitaja on samalla asenteella, ei teekään pitkää vuoroa ja pitää säntillisesti tauot. Sanoo sydänkohyauspotilaalle että "sori, ei voi mitään".
Tuntemani ensihoidon hoitajat ovat huomattavasti tyytyväisempiä palkkaansa kuin tämän palstan vuodeosaston hoitajat. He kuitenkin näkevät sitä samaa väkivaltaa kuin poliisit päivittäin ja mm. huumeruiskuja kohti yms.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Hei, en mäkään halua riskeerata ihmishenkiä. Silti vaaratilanteita on päivittäin useita, kun porukkaa on liian vähän.
Hyvin monessa ammatissa on vaaratilanteita päivittäin. Toisissa sitå pidetään palkankorotuksen perusteena, toisissa yritetään ensiksi päästä niistä riskeistä eroon. Palkankorotus ei auta niihin riskeihin tekijöitä kun ei ole tulossa, ellei niitä oteta tuhansia ulkomailta.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Bussikuskeilla ei ole se koko määrä kerrallaan kyydissä. Yksi syy miksi mm. lentäjien palkkaus on kohdillaan.
No jos ei ymmärrä vastuun merkitystä palkkaukseen.
Se ei sinänsä yllätä kun oma asia ja se palkka on niin tärkeä, toiset kun ovat tehneet valintoja myös pienemmän palkan takia.
On se pikkusen eriasia pitää huolta sairaista tai kuolemanvaarassa olevista ihmisistä kuin terveistä.

Sä yrität kaikella tavalla vängätä vastaan sitä selvää asiaa että hoitajat ovat alipalkattuja ja ylityöllistettyjä nykyiseen vastuuseensa nähden. Tämä on todistettu monella eri tavalla monessa eri tiedotusvälineessä ja jos tänään lukee pakkolaki keskustelua mitä eduskunnassa käytiin niin sielläkin oltiin yhtä mieltä siitä että hoitajien palkka vaatimukset ovat perusteltuja.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tuntemani ensihoidon hoitajat ovat huomattavasti tyytyväisempiä palkkaansa kuin tämän palstan vuodeosaston hoitajat. He kuitenkin näkevät sitä samaa väkivaltaa kuin poliisit päivittäin ja mm. huumeruiskuja kohti yms.
Sinulla ei selkeästi ole mitään mielikuvaa esim palvelutalotyöstä. Seksuaalista ahdistelua saa kokea päivittäin ja kyllä kuule sillä sängyssä makaavalla papallakkn nyrkit toimii. Ja hampaat
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Repesin kyllä Gustafssonille. Tulee itse puhumaan ja huutaa about viiden sekunnin jälkeen Hiljaa (köyhät)! Onhan tuo nyt junttimainen lipsahdus, mutta eipä ole penniäkään kiinni kun on jäämässä keväällä eläkkeelle.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tuntemani ensihoidon hoitajat ovat huomattavasti tyytyväisempiä palkkaansa kuin tämän palstan vuodeosaston hoitajat. He kuitenkin näkevät sitä samaa väkivaltaa kuin poliisit päivittäin ja mm. huumeruiskuja kohti yms.
Pitääkö tähän taas hakee se taulukko missä mitattiin missä sitä väkivaltaa kohdataan eniten. Et silloinkaan suostunut myöntämään olleesi väärässä vaikka prosentit olivat silmiesi edessä. Kunhan vauhkoot täällä ja sitte ku sun väitteet todistaa vääräksi et edes suostu myöntämään sitä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Pitääkö tähän taas hakee se taulukko missä mitattiin missä sitä väkivaltaa kohdataan eniten. Et silloinkaan suostunut myöntämään olleesi väärässä vaikka prosentit olivat silmiesi edessä. Kunhan vauhkoot täällä ja sitte ku sun väitteet todistaa vääräksi et edes suostu myöntämään sitä.
Toisaalta en ihmettele, jos ystäväpiirissä on paljonkin ensihoidon työntekijöitä. Heistä osa pitää kyllä itseään suurinpiirtein supersankareita verrattuna meihin pahaisiin hoitsuihin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onko tuo 1600 kohtuullinen jos olet kaikki illat ja viikonloput töissä? Ja kotona niin väsynyt, ettet jaksa leikkiä lapsesi kanssa?

On. Se on ammatinvalintakysymys mulle. Sillä hetkellä, kun en ole kykenevä töiden takia hoitamaan lastani, vaihtuu ammatti samantien Mä tykkään työstäni, ja olen hyvä siinä. Tiedän myös tarvittaessa työllistyväni paremmin palkattuun hommaan samalla alalla. En silti aio laittaa veronmaksajia maksamaan minun omasta valinnastani vaatimalla lisää liksaa. (Okei, yksityisellä olen, niin ei olisi veronmaksajilta pois, mutta kuitenkin)

Hei, en mäkään halua riskeerata ihmishenkiä. Silti vaaratilanteita on päivittäin useita, kun porukkaa on liian vähän.

Ja silti teidän ammattikunta oli valmis pahentamaan tilannetta, kunnes käräjäoikeus löi stopin?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
On se pikkusen eriasia pitää huolta sairaista tai kuolemanvaarassa olevista ihmisistä kuin terveistä.

Sä yrität kaikella tavalla vängätä vastaan sitä selvää asiaa että hoitajat ovat alipalkattuja ja ylityöllistettyjä nykyiseen vastuuseensa nähden. Tämä on todistettu monella eri tavalla monessa eri tiedotusvälineessä ja jos tänään lukee pakkolaki keskustelua mitä eduskunnassa käytiin niin sielläkin oltiin yhtä mieltä siitä että hoitajien palkka vaatimukset ovat perusteltuja.
Niin terveiden ihmisten henki on useammankin vakuutusyhtiön mielestä arvokkaampi. Kokeile vaikka sydän- ja verisuonitautia sairastavana saada henkivakuutusta.

Osa hoitajista on ei todellakaan kaikki kuten nyt yritetään väittää. Osalla on sen sijaan aikaa työpäivän aikana käydä kirpputorilla yms. kun on töissä julkisella puolella.
Tietyillä oikeasti erityisosaamista vaativissa tehtävissä on perusteltua ei todellakaan kaikille kuten nyt kävisi ja siihen päälle vielä se täysin perusteeton palkkojen harmonisointi niin mennään metsään.
Palkkojen harmonisointi tulisi tehdä korkeintaan mediaani palkkojen mukaan, ei niiden korkeimpien kuten nyt ollaan tekemässä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
On. Se on ammatinvalintakysymys mulle. Sillä hetkellä, kun en ole kykenevä töiden takia hoitamaan lastani, vaihtuu ammatti samantien Mä tykkään työstäni, ja olen hyvä siinä. Tiedän myös tarvittaessa työllistyväni paremmin palkattuun hommaan samalla alalla. En silti aio laittaa veronmaksajia maksamaan minun omasta valinnastani vaatimalla lisää liksaa. (Okei, yksityisellä olen, niin ei olisi veronmaksajilta pois, mutta kuitenkin)
Niin, tilanne on juuri se. Ihmiset ei enää valitse ammattia näillä ehdoilla. Siksi pitää nostaa palkkaa ja keventää työkuormaa.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Toisissa sitå pidetään palkankorotuksen perusteena, toisissa yritetään ensiksi päästä niistä riskeistä eroon.

Joo siis oon jokailta yrittänyt saada itselleni silmät ilmestymään selkään, ja taiottua pari lisä kättä. Eikä muuten ois pahitteeksi jos pystyisin esim. ulkona monistamaan itseni useampaan kohtaan. Ei oo toistaiseksi vielä onnistunut.

Jatkamme kovasti yrityksiä, niin jos se sitten korvaisi tekijöiden puutteen.
Ja silti teidän ammattikunta oli valmis pahentamaan tilannetta, kunnes käräjäoikeus löi stopin?
En kuulu Tehyyn, mutta veikkaisin ettei tilannetta voi enempää pahentaa.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sä yrität kaikella tavalla vängätä vastaan sitä selvää asiaa että hoitajat ovat alipalkattuja ja ylityöllistettyjä nykyiseen vastuuseensa nähden.

Älä itse vääristele.

On varmasti alipalkattuja hoitajia, mutta kaikki eivät sellaisia kuitenkaan ole. Ja niille ei-alipalkatuillekin ollaan nyt hakemassa lisää hynää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös