Amazon: Lord of the Rings -sarja

  • 70 335
  • 440

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Onhan tämä nätti jne. Mutta eeppisyyskin on turhan alleviivattua musiikkeineen Na hidastuksineen jne. Heikointa vieläkin on dialogi ja tarinankerronta. Asioita tapahtuu koska tapahtuu ja koko ajan yritetään saada mahdollisimman syvällistä dialogia hahmojen suuhun. Käteen jää sitten lopulta vain vaikeasti katsottavaa höttöä ilman että mitään jää käteen. Noh, kyllä tämä tulee katsottua ja hienoa että jotkut nauttivat. Itselle kuitenkin aikamoista pakkopullaa, liian tyhjää jopa ”vain viihteeksi”. Sääli.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Näin yhdessä haastattelussa, että näyttelijä Morfydd Clark on käynyt walesinkielisen* koulun, mikä varmaan auttaa ääntämyksessä. Toisaalta toisaalla kuulin myös, että Pharazonin ja Galadrielin välillä on ero Númenorin ääntämyksessä, ja tällä on merkitystä. Sitä en tosin kuullut että mitä.

Pieniä detaljeja sinänsä, mutta minulle nämä paikkojen nimet ovat tärkeitä. Niiden lausumiseen tulee liittyä arvokkuutta, ja pidin Galadrielin tavasta lausua (itse en vastaavaa ääntämystä saa aikaan...). Oikeastaan palataan siihen tilanteeseen, kun alun toistakymmentä ollut palle alkoi näitä kirjoja lukemaan. Paikat, niiden nimet ja niihin liittyvä kuvailu, arvokkuus ja historia olivat jotain, mikä jäi pysyvästi mieleen.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan tämä nätti jne. Mutta eeppisyyskin on turhan alleviivattua musiikkeineen Na hidastuksineen jne. Heikointa vieläkin on dialogi ja tarinankerronta. Asioita tapahtuu koska tapahtuu ja koko ajan yritetään saada mahdollisimman syvällistä dialogia hahmojen suuhun. Käteen jää sitten lopulta vain vaikeasti katsottavaa höttöä ilman että mitään jää käteen. Noh, kyllä tämä tulee katsottua ja hienoa että jotkut nauttivat. Itselle kuitenkin aikamoista pakkopullaa, liian tyhjää jopa ”vain viihteeksi”. Sääli.
Joskus pitää katsoessa jättää joitain asioita huomiotta, jotta voi nauttia joistain toisista. Siis totta kai, ihannemaailmassa sarja olisi täydellinen, mutta niin ei ole. Siinä on kuitenkin sen verran kiinnostavia asioita, että voin ohittaa jotkut asiat. Toki meillä kaikilla on tähän vaihteleva kyky, ja jos tuntuu, että se ei ole käytetyn ajan arvoista, kannattaa ennemmin ohittaa. Minulla House of Dragons tuntuu olevan vähän tällainen. Sen verran kuin olen nähnyt, mitään pahemmin vialla ei tunnu olevan, mutta en vain löydä aikaa, jonka haluaisin siihen käyttää. Toki GRR Martinin ja GoT:n maailma ei muutenkaan minua kiinnosta samalla tavalla kuin Tolkien.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Joskus pitää katsoessa jättää joitain asioita huomiotta, jotta voi nauttia joistain toisista. Siis totta kai, ihannemaailmassa sarja olisi täydellinen, mutta niin ei ole. Siinä on kuitenkin sen verran kiinnostavia asioita, että voin ohittaa jotkut asiat. Toki meillä kaikilla on tähän vaihteleva kyky, ja jos tuntuu, että se ei ole käytetyn ajan arvoista, kannattaa ennemmin ohittaa. Minulla House of Dragons tuntuu olevan vähän tällainen. Sen verran kuin olen nähnyt, mitään pahemmin vialla ei tunnu olevan, mutta en vain löydä aikaa, jonka haluaisin siihen käyttää. Toki GRR Martinin ja GoT:n maailma ei muutenkaan minua kiinnosta samalla tavalla kuin Tolkien.
Heh. Hyvin sanottu. Mulle taas House of dragons toiminut oikein hyvin ja tämän kanssa sitten ollut vaikeampaa. Ja en todellakaan dumaa jos joku tästä tykkää, hienoa vaan, mutta itselle tökkii liikaa. Tosin kun LOtR kyseessä niin annan kyllä vielä mahdollisuuden. Vielä joskus jos Malazanin maailmasta tulisi sarjaa niin… huhhuh.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ohjauksessa, nimenomaan henkilöohjauksessa, on välillä toivomisen varaa.. Galadriel on jotain hepallaratsastuskohtausta lukuun ottamatta kokoajan vihainen. Huolimatta siis dialogista. Tää on ohjaajasta riippuvainen juttu, näyttelijä ei noin yksioikoista teksi ilman. . saatas vähän syvyyttä. Sama koskee paria muutakin hahmoa, jotka tuntuu olevan "sama tyyppi" riippumatta mitä kohtauksessa tai dialogissa sanotaan...


.. ja edelleen se musan käyttö on yliampuvaa. tai nyt siis korostu, kun tuli se kliimaski hetki kun lähdetäänkin sotimaan.. ei sitä musaa nyt vaan enää aikaisemmasta kohtauksesta mahtipontisemmaksi tai liikuttavammaksi saa. Ohjaajan vastuulla tämäkin kaiketi.. toki äänisuunnittelija ja säveltäjä, mutta se miten musa leikkauksessa sinne laitetaan on lopulta ohjaajan ratkasu.

..ihan hyvää loren kautta menemistä sekä uusia hahmoja imo tässä on ollut ja tarinakin etenee mukavasti.. jos jonkun mielestä hitaasti, niin en ymmärrä kun imo asioita loikitaan aika harppauksin
 
Suosikkijoukkue
KK
Eli se tähden mukana tippunut tyyppi joka niiden pallinaamojen mukaan lähti olisi sen papparaisen, kenen ladosta se katkennut miekka löyty, mukaan olisi Sauron. Vai oonko mie taas ihan hakoteillä?
 
Suosikkijoukkue
KK
Onhan sarja näyttävä ja mielestäni parjattu musiikki ja äänimaailma on hyvää. Siihen se sitten ainakin tähän mennessä on jäänyt. Kyllä on sekä surkeaa kirjoitusta, että myös ohjausta. Pari hyvää näyttelijäsuoristuta ei tätä oikein keskinkertaista paremmaksi ole nostanut. Kyllähän tämän katsoo, ihan mielenkiinnosta loppuun asti, mutta aika heikko suoritus Amazonilta. Näyttää siis, että todella korkeasta budjetista karhunosa on laitettu juurikin tehosteisiin, kirjoituksen ja muun tärkeämmän kustannuksella. Mielummin katselisin jopa 8-bittistä hyvin kirjotettua sarjaa, kuin 8K-laadulla tulevaa paskaa tarinankerrontaa. Juoni nyt ei sinänsä ole, karvajalkoja lukuunottamatta täyttä skeidaa. Sauronin olisi voinut tuoda hieman eritavalla maailmaan. Tuskin sitä tummihipiäistä suippokorvaa olisi örkit päästäneet menemään ja kertomaan missä mennään.

Vielä keskustelusta ihonväristä, josta moni on vetänyt porot nokkaan. Itseäni ei niinkään häiritse tummien kääpiöiden tai haltijoiden mukana olo, vaan asian mustavalkoisuus. Onko siis niin, että ainoat ihonvärit ovat ovat valkoinen ja tumma? Ei mitään siltä väliltä. Eli jos valkoinen ja musta tekee jälkeläisiä, ei mitään ns hispanialaista tästä synny? Ja mis ovat aasialaiset? Kyllä on niin mustavalkoista, kuin olla ja voi.

Toivottavasti Amazon ottaa tästä opikseen.
 

Ikikerho

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viimeisin jakso ehdottomasti tapahtumarikkain!

Sarjasta muuten... jos yhtään on pitänyt lotreista ja hobiteista niin suosittelen tätä sarjaa vahvasti.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Viimeisin jakso ehdottomasti tapahtumarikkain!

Sarjasta muuten... jos yhtään on pitänyt lotreista ja hobiteista niin suosittelen tätä sarjaa vahvasti.
Jo toinen jakso ilman hobitteja ja hyvin toimii. Mistäköhän johtuu? No seuraavassa jaksossa karvajalat onkin sitten takaisin.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä minut nyt hilataan tästä mielipiteestäni alta kölin mutta olkoon.

Tähän asti olen suhtautunut tietyistä täälläkin mainituista selkeistä negatiivisista tekijöistä huolimatta sarjaan uutta jaksoa odottaen ja jopa toiveikkaasti tarinan isoon kuvaan. Tämä jakso oli kuitenkin sellainen kasa höyryävää sitä itseään että oksat pois. Jos sarja ei sijoittuisi Tolkienin maailmaan, en ikimaailmassa olisi kärsinyt läpi tuota täydellisen järjetöntä ensimmäistä 40-minuuttista.

Ehkä jäsennellympää kritiikkiä myöhemmin, nyt tulisi vain pitkä lista ryöpytystä. Jopa Jacksonin Hobitti pesee tämän jakson 6-0.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ehkä minut nyt hilataan tästä mielipiteestäni alta kölin mutta olkoon.

Tähän asti olen suhtautunut tietyistä täälläkin mainituista selkeistä negatiivisista tekijöistä huolimatta sarjaan uutta jaksoa odottaen ja jopa toiveikkaasti tarinan isoon kuvaan. Tämä jakso oli kuitenkin sellainen kasa höyryävää sitä itseään että oksat pois. Jos sarja ei sijoittuisi Tolkienin maailmaan, en ikimaailmassa olisi kärsinyt läpi tuota täydellisen järjetöntä ensimmäistä 40-minuuttista.

Ehkä jäsennellympää kritiikkiä myöhemmin, nyt tulisi vain pitkä lista ryöpytystä. Jopa Jacksonin Hobitti pesee tämän jakson 6-0.
Joo no olihan se vanhoista inkkarielokuvista lainattu "ratsuväki pelastaa viime hetkellä" aika paha klisee, että mistä ne tiesi pitää kiirettä ja tulla täyttä laukkaa juuri oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Rintamarynnäkkö oli suoraa lainaa Kuninkaan paluusta. Plot armoria hyödynnettiin hyviksille ja pahiksille.
Toisaalta Adar jakoi mielenkiintoista tietoa urukien historiasta. Jos se hänen väitteensä pitää paikkaansa, että hän listi Sauronin pohjoisessa, niin se selittää miksi Sauron palaa Keski-Maahan meteoriitin lailla.
Ei sarjan parhaita jaksoja, mutta paljon toimintaa sitä kaipaaville.
 

redpecka

Jäsen
Vielä keskustelusta ihonväristä, josta moni on vetänyt porot nokkaan. Itseäni ei niinkään häiritse tummien kääpiöiden tai haltijoiden mukana olo, vaan asian mustavalkoisuus. Onko siis niin, että ainoat ihonvärit ovat ovat valkoinen ja tumma? Ei mitään siltä väliltä. Eli jos valkoinen ja musta tekee jälkeläisiä, ei mitään ns hispanialaista tästä synny? Ja mis ovat aasialaiset? Kyllä on niin mustavalkoista, kuin olla ja voi.
Hyvin sanoi joku tässä ketjussa, että lopettakaa kitinä ihonväristä (ylipäätään) ja tulkaa 2020-luvulle. Tämä on uusi normaali nykyisin ja kun ei koko ajan sitä funtsi niin siihen tottuu yllättävän nopeasti.

Mutta sen verran itsekin kyllä komppaan sinun aasialaisten poissaolon ihmettelyä. Jos on niin, että niitä ei ole niin sitten ei ole ja sekin on ihan jees. Kunhan ei sitten ilmesty jostain joku aasialaiset piirteet omaava kahta miekkaa heilutteleva samuraihaltianinja Kon-Itchi waë kuvioihin.
 
Suosikkijoukkue
KK
Hyvin sanoi joku tässä ketjussa, että lopettakaa kitinä ihonväristä (ylipäätään) ja tulkaa 2020-luvulle. Tämä on uusi normaali nykyisin ja kun ei koko ajan sitä funtsi niin siihen tottuu yllättävän nopeasti.

Mutta sen verran itsekin kyllä komppaan sinun aasialaisten poissaolon ihmettelyä. Jos on niin, että niitä ei ole niin sitten ei ole ja sekin on ihan jees. Kunhan ei sitten ilmesty jostain joku aasialaiset piirteet omaava kahta miekkaa heilutteleva samuraihaltianinja Kon-Itchi waë kuvioihin.
Kuten sanoin niin ei minua haittaa naiskääpiöiden parrattomuus sen enempää, kuin tummahipiäiset suippokorvatkaan. Kunhan vain mainitsin tämän huomion. Itselleni tärkeämpää on tarina, kerronta, dialogi sekä puvustus, eikä niinkään henkilön naamakerroin tai tuottajan valinta näyttelijöiksi, jos osaavat edes näytellä. Eikä tässä sarjassa mielestäni aivan luokatonta näyttelemistä ole. Enemmänkin tarina ja dialogi vaikuttaa siihen, ettei sarja ole saanut minua puolelleen.
 

redpecka

Jäsen
Kuten sanoin niin ei minua haittaa naiskääpiöiden parrattomuus sen enempää, kuin tummahipiäiset suippokorvatkaan. Kunhan vain mainitsin tämän huomion. Itselleni tärkeämpää on tarina, kerronta, dialogi sekä puvustus, eikä niinkään henkilön naamakerroin tai tuottajan valinta näyttelijöiksi, jos osaavat edes näytellä. Eikä tässä sarjassa mielestäni aivan luokatonta näyttelemistä ole. Enemmänkin tarina ja dialogi vaikuttaa siihen, ettei sarja ole saanut minua puolelleen.
Joo, ymmärsin viestisi ja en sinua tarkoittanutkaan vaan näitä mainitsemiasi porot nokkaan -porukkaa.
 

redpecka

Jäsen
Mun mielestä, jos oikein muistan, niin puhui Sauronin tulevan komeetalla tms...
On voinut noin sanoa, mutta Adarille sanoi "Sinähän olet siis Sauron..." kun uskollisuutta vannoi. Papparaisella ei kai ole tietoa, että jonnekin hobittien keskelle on tippunut joku muukalainen. Eli siinä mielessä tuskin tarkoitti suoraan sitä muukalaista.

JOS siis minäkään oikein näitä muist.. tajuan.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Adarin henkilöllisyyden suhteen ei taida olla enää muuta jännitettävää kuin se, että oliko hän alunperin Maeglin vai joku nimeämätön haltija.
 
Suosikkijoukkue
KK
Lisää kuitenkin tulossa. Kuvaukset alkavat kahden viikon päästä.

 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo no olihan se vanhoista inkkarielokuvista lainattu "ratsuväki pelastaa viime hetkellä" aika paha klisee, että mistä ne tiesi pitää kiirettä ja tulla täyttä laukkaa juuri oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Rintamarynnäkkö oli suoraa lainaa Kuninkaan paluusta. Plot armoria hyödynnettiin hyviksille ja pahiksille.
Toisaalta Adar jakoi mielenkiintoista tietoa urukien historiasta. Jos se hänen väitteensä pitää paikkaansa, että hän listi Sauronin pohjoisessa, niin se selittää miksi Sauron palaa Keski-Maahan meteoriitin lailla.
Ei sarjan parhaita jaksoja, mutta paljon toimintaa sitä kaipaaville.

Kyllä minustakin Adarin historialliset paljastukset olivat kiintoisia. Kertoo kuitenkin jaksosta, että tarvittiin lähes elokuvan verran materiaalia ja käytännössä muuta ei jäänyt käteen. Tuossakin otti aivoon Galadrielin ylikorostettu impulsiivisuus joka sopisi jollekin nuorelle kuumakallelle paremmin kuin tuossa vaiheessa jo ikivanhalle haltiaylimykselle. Ylipäänsä minua harmittaa että Galadrielista on tehty kirkasotsainen tuittupää joka Daenerys Targaryenin tapaan jankkaa ehdottomuuksiaan kaikille jotka suostuvat kuulemaan. Ymmärrän kyllä tietyn kapinallisuuden ja räväkkyyden mutta silti toivoin enemmän syvällistä ja hiljaista mahtia ja vaarallisuutta, en ninjatemppuja ja kiukuttelua.

Ratsuväkirynnäkkö oli jakson kaikkien "käänteiden" tapaan nähtävissä kilometrin päästä eikä se enää edes tuntunut erityisen pahalta aiempien älyttömyyksien jäljiltä. Ehkä sitten ihmiset voivat hyväksyä validiksi ratkaisuksi vuoristolinnoituksen luovuttamisen sen toivossa että yksi haltia tuhoaa ihmetempuillaan ainakin puoli armeijaa. Varmaan ollut helppo pitchata että ei muuta kun sinne suojattomaan olkilatokylään vaan odottamaan, kyllä mää hoidan. Ja hölmöt pahikset tietenkin lankeaa ansaan, hah hah. Tuntui suoranaiselta vittuilulta se "asemamme antavat meille edun" kun aiemmin oltiin asemissa ihan oikeasti vaikeakulkuisella rinteellä sijaitsevien muurien takana. "Taverna on linnamme." Anna mun kaikki kestää...

Ja tietenkin tuolloin Valinorin ulkopuolisista mahdeista suurinta tarvitaan jonkun maalaistollojen kanssa ongelmiin joutuvan örkkilauman kukistamiseen. Toisille tämä on pienestä nillitystä mutta minulle olennainen juttu jonka oikein tekemällä muidenkaan viihdearvo ei laskisi. Sarjan kunniaksi on korostettu sitä, että örkit eivät pärjää auringossa. Numenorin mahti, joka siis sai loren mukaan Sauroninkin nöyrästi antautumaan (toki pahat mielessään) , ei kuitenkaan saanut edes tuota säälittävää örkkiarmeijaa pakenemaan vaan siellä käytiin rohkeasti miehissä esim. heittopussilta vaikuttaneen Elendilin kimppuun. Paljon olisi pelastanut jos Numenorin mahti olisi jotenkin välittynyt tuosta rynnäköstä sen sijaan että se näytti lähes miltä tahansa ratsuväkiosastolta. Mutta ilmeisesti kaikki on ihmisiä vaan ja örkitkin on melkeen niin kuin ihmisiä ei kun haltioita ei kun ainakin niilläkin on oikeus elää! Numenorilaisetkaan eivät siis vaikuta olevan sen kummempaa porukkaa...

Voisin jatkaa paljon pidempäänkin mutta mielestäni tässä jaksossa tapettiin sitä Tolkienin huolella rakentamaa taikaa surkean tehokkaasti. Ja jos se taika murtuu, jäljelle jää vain kallis mutta heikkotasoinen fantasiapläjäys.

Ja tässäkin tapauksessa on erinomaista jos muut ovat jaksosta nauttineet ja kokeneet sen maksamisen arvoiseksi. Makuja on monia eikä minun näkemykseni tarvitse onneksi olla pois kenenkään muun sarjanautinnosta. Silti, pettymys oli kova kun toiveissa oli roima tason nosto mahalaskun sijaan.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minun mielestä tähän asti hankalimmin hyväksyttävä juonenkäänne oli se, millä Galadriel saateltiin yhdessä Halbrandin kanssa Numenoriin. Otin hänen uukkarinsa taivaan porteilla ensin symbolisena kuvauksena siitä, kun G kieltäytyi lähtemästä Keski-Maasta. Hieman sitten yllätti, kun hän räpiköikin oikeasti meressä pientä vaille hukkumaisillaan.
Toisaalta yritän ja yleensä onnistunkin sulkemaan insinööriaivot, kun katselen elokuvia, varsinkin fantasiaa tai scifiä. Jos niitä rupeaa miettimään liikaa ja ennakoimaan juonenkäänteitä - jotka tosiaan olivat tässä uusimmassa jaksossa paikka paikoin turhan selviä - niin taika menee rikki.
 

Takapiiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä minustakin Adarin historialliset paljastukset olivat kiintoisia. Kertoo kuitenkin jaksosta, että tarvittiin lähes elokuvan verran materiaalia ja käytännössä muuta ei jäänyt käteen. Tuossakin otti aivoon Galadrielin ylikorostettu impulsiivisuus joka sopisi jollekin nuorelle kuumakallelle paremmin kuin tuossa vaiheessa jo ikivanhalle haltiaylimykselle. Ylipäänsä minua harmittaa että Galadrielista on tehty kirkasotsainen tuittupää joka Daenerys Targaryenin tapaan jankkaa ehdottomuuksiaan kaikille jotka suostuvat kuulemaan. Ymmärrän kyllä tietyn kapinallisuuden ja räväkkyyden mutta silti toivoin enemmän syvällistä ja hiljaista mahtia ja vaarallisuutta, en ninjatemppuja ja kiukuttelua.

Ratsuväkirynnäkkö oli jakson kaikkien "käänteiden" tapaan nähtävissä kilometrin päästä eikä se enää edes tuntunut erityisen pahalta aiempien älyttömyyksien jäljiltä. Ehkä sitten ihmiset voivat hyväksyä validiksi ratkaisuksi vuoristolinnoituksen luovuttamisen sen toivossa että yksi haltia tuhoaa ihmetempuillaan ainakin puoli armeijaa. Varmaan ollut helppo pitchata että ei muuta kun sinne suojattomaan olkilatokylään vaan odottamaan, kyllä mää hoidan. Ja hölmöt pahikset tietenkin lankeaa ansaan, hah hah. Tuntui suoranaiselta vittuilulta se "asemamme antavat meille edun" kun aiemmin oltiin asemissa ihan oikeasti vaikeakulkuisella rinteellä sijaitsevien muurien takana. "Taverna on linnamme." Anna mun kaikki kestää...

Ja tietenkin tuolloin Valinorin ulkopuolisista mahdeista suurinta tarvitaan jonkun maalaistollojen kanssa ongelmiin joutuvan örkkilauman kukistamiseen. Toisille tämä on pienestä nillitystä mutta minulle olennainen juttu jonka oikein tekemällä muidenkaan viihdearvo ei laskisi. Sarjan kunniaksi on korostettu sitä, että örkit eivät pärjää auringossa. Numenorin mahti, joka siis sai loren mukaan Sauroninkin nöyrästi antautumaan (toki pahat mielessään) , ei kuitenkaan saanut edes tuota säälittävää örkkiarmeijaa pakenemaan vaan siellä käytiin rohkeasti miehissä esim. heittopussilta vaikuttaneen Elendilin kimppuun. Paljon olisi pelastanut jos Numenorin mahti olisi jotenkin välittynyt tuosta rynnäköstä sen sijaan että se näytti lähes miltä tahansa ratsuväkiosastolta. Mutta ilmeisesti kaikki on ihmisiä vaan ja örkitkin on melkeen niin kuin ihmisiä ei kun haltioita ei kun ainakin niilläkin on oikeus elää! Numenorilaisetkaan eivät siis vaikuta olevan sen kummempaa porukkaa...

Voisin jatkaa paljon pidempäänkin mutta mielestäni tässä jaksossa tapettiin sitä Tolkienin huolella rakentamaa taikaa surkean tehokkaasti. Ja jos se taika murtuu, jäljelle jää vain kallis mutta heikkotasoinen fantasiapläjäys.

Ja tässäkin tapauksessa on erinomaista jos muut ovat jaksosta nauttineet ja kokeneet sen maksamisen arvoiseksi. Makuja on monia eikä minun näkemykseni tarvitse onneksi olla pois kenenkään muun sarjanautinnosta. Silti, pettymys oli kova kun toiveissa oli roima tason nosto mahalaskun sijaan.

Olisiko tuossa ratsuväkikliseessä haettu vähän nostalgiaa Gandalfin ratsuväkipelastukseen?
Ihan hyviä pointteja kyllä yllä.
Onneksi itse onnistuin sulkemaan aivot aika täydellisesti jakson aikana ja viihdyin välillä jopa penkin reunalla sen kummempia miettimättä. Yllätin jopa itseni.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kyllä minustakin Adarin historialliset paljastukset olivat kiintoisia. Kertoo kuitenkin jaksosta, että tarvittiin lähes elokuvan verran materiaalia ja käytännössä muuta ei jäänyt käteen. Tuossakin otti aivoon Galadrielin ylikorostettu impulsiivisuus joka sopisi jollekin nuorelle kuumakallelle paremmin kuin tuossa vaiheessa jo ikivanhalle haltiaylimykselle. Ylipäänsä minua harmittaa että Galadrielista on tehty kirkasotsainen tuittupää joka Daenerys Targaryenin tapaan jankkaa ehdottomuuksiaan kaikille jotka suostuvat kuulemaan. Ymmärrän kyllä tietyn kapinallisuuden ja räväkkyyden mutta silti toivoin enemmän syvällistä ja hiljaista mahtia ja vaarallisuutta, en ninjatemppuja ja kiukuttelua.

Ratsuväkirynnäkkö oli jakson kaikkien "käänteiden" tapaan nähtävissä kilometrin päästä eikä se enää edes tuntunut erityisen pahalta aiempien älyttömyyksien jäljiltä. Ehkä sitten ihmiset voivat hyväksyä validiksi ratkaisuksi vuoristolinnoituksen luovuttamisen sen toivossa että yksi haltia tuhoaa ihmetempuillaan ainakin puoli armeijaa. Varmaan ollut helppo pitchata että ei muuta kun sinne suojattomaan olkilatokylään vaan odottamaan, kyllä mää hoidan. Ja hölmöt pahikset tietenkin lankeaa ansaan, hah hah. Tuntui suoranaiselta vittuilulta se "asemamme antavat meille edun" kun aiemmin oltiin asemissa ihan oikeasti vaikeakulkuisella rinteellä sijaitsevien muurien takana. "Taverna on linnamme." Anna mun kaikki kestää...

Ja tietenkin tuolloin Valinorin ulkopuolisista mahdeista suurinta tarvitaan jonkun maalaistollojen kanssa ongelmiin joutuvan örkkilauman kukistamiseen. Toisille tämä on pienestä nillitystä mutta minulle olennainen juttu jonka oikein tekemällä muidenkaan viihdearvo ei laskisi. Sarjan kunniaksi on korostettu sitä, että örkit eivät pärjää auringossa. Numenorin mahti, joka siis sai loren mukaan Sauroninkin nöyrästi antautumaan (toki pahat mielessään) , ei kuitenkaan saanut edes tuota säälittävää örkkiarmeijaa pakenemaan vaan siellä käytiin rohkeasti miehissä esim. heittopussilta vaikuttaneen Elendilin kimppuun. Paljon olisi pelastanut jos Numenorin mahti olisi jotenkin välittynyt tuosta rynnäköstä sen sijaan että se näytti lähes miltä tahansa ratsuväkiosastolta. Mutta ilmeisesti kaikki on ihmisiä vaan ja örkitkin on melkeen niin kuin ihmisiä ei kun haltioita ei kun ainakin niilläkin on oikeus elää! Numenorilaisetkaan eivät siis vaikuta olevan sen kummempaa porukkaa...

Voisin jatkaa paljon pidempäänkin mutta mielestäni tässä jaksossa tapettiin sitä Tolkienin huolella rakentamaa taikaa surkean tehokkaasti. Ja jos se taika murtuu, jäljelle jää vain kallis mutta heikkotasoinen fantasiapläjäys.

Ja tässäkin tapauksessa on erinomaista jos muut ovat jaksosta nauttineet ja kokeneet sen maksamisen arvoiseksi. Makuja on monia eikä minun näkemykseni tarvitse onneksi olla pois kenenkään muun sarjanautinnosta. Silti, pettymys oli kova kun toiveissa oli roima tason nosto mahalaskun sijaan.
Enhän minä tästä mitään maksa.

Tässähän on tosiaan otettu aikajanan suhteen huomattavia vapauksia, kun Elendilin ja Pharazonin aikoihin Numenorilla oli Keski-Maassa selkeitä tukikohtia ja armeija niin kovassa kunnossa että Sauron ei edes yrittänyt taistella sitä vastaan. Ja tosiaan kun Sauron hyökkäsi Lindonia vastaan tuhottuaan Eregionin niin Numenorin laivasto kävi suorittamassa puhdistuksen ja Sauron menikin kiltisti Mordoriin seuraavaksi tuhanneksi vuodeksi, eikä naamaansa näyttänyt.

Sinällään 300 sotilaan joukko ei vaikuta muulta kuin tiedusteluun sopivalta yksiköltä, kun eihän sinne lähtenyt sen enempää väkeä koska sitä isomman armeijan tuominen olisi ongelmallista juonen kannalta ja olisi pitänyt palkata extroja tai sitten tehdä väkijoukot tietokoneella ja se olisi aikaa vievää ja kallista. Sinällään ratsuväkirynnäkön odottaminen kuuluu täydellisesti Tolkienin maailmaan jossa kaikella on "hyvä" loppu, muuten se ei ole kunnollinen satu.

Vielä loppuun haluaisin sanoa että tulivuorenpurkauksen aiheuttaminen jotta ilmakehä täyttyisi tuhkalla ja loisi paremmat olotilat örkeille taistella oli aika nerokas idea. Örkkien tarve aurinkorasvalle sai vähän miettimään miten niitä saadaan pidettyä uhkana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös