Mainos

Amatöörinä ammattilaiskehissä

• 17 611
  • 124

Franck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tästä videosta saa myös hyvin osviittaa millaista on palauttaa ammattilaisen syöttöä: Jarkko Nieminen Perälä - YouTube (Linkki vie videoon, jossa Jarkko Nieminen ja Henri Kontinen syöttävät Jaajo Linnonmaalle ja Juha Perälälle)

E: Tuo kopiointi oikeasta kohdasta ei näköjään toiminut, tuo syöttäminen alkaa n. 3min kohdalla.

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Millainen syöttö sinulta löytyy. Sehän on jo aika ratkaisevaa. Kolmessa erässä tulee yhdeksän omaa syöttövuoroa ja vastustajan pitäisi voittaa 36 palloa putkeen. Jos omaat hyvän syötön, niin ei millään mene kaikki pallot vastustajalle.

Olen joskus ollut samalla kentällä top 500 -pelaajan kanssa. Ykkössyötössä pallo tuli kovaa, mutta sitä oli jollain tavalla helpompi yrittää palauttaa kuin hirveällä kierteellä tulevaa kakkosta.

Ykkössyöttö on todella kova, mutta myöskin todella suora normaaliin oman tason vastustajaan verrattuna. Kakkosta nyt ei tarvitsisi jos Federeriä vastaan pelaisin. Uskoisin saavani sen avulla ainakin epäsuoria pisteitä nopealla alustalla, jos ei nyt ihan ässäiä Federeriä vastaan tulisi.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ei noita nyt kirjaimellisesti tarvitse miettiä. Mulla oli ajatuksena tässä se, että voitaisiin samalla mietiskellä ja ihailla näiden lajien vaativuutta nimenomaan amatöörin kannalta. Hyvää pohdiskelua on myös tullut! Hienoa, että jotkut valitsevat myös tunteen perusteella unohtaen rahan.

On tosiaan mielenkiintoinen ketju! Nyky-ulkopelille täysin tuntematon pelaaja aiheuttaisi varmaan ongelmia, kun Sotkamo ja muutkin joukkueet aika lailla pyrkivät pelaamaan yksittäistä yleensä läpeensä tunnettua lyöjää vastaan kaiken aikaa myös lyöntiasentoa tutkien ja muodostelmaa usein syötön aikana muuttaen. Ehkä paras taktiikka olisi simuloida raavasta lyöntijokeria ja yrittää sitten tosiaan jotain kierrenäppiä tai vartta, jos sellaisia taitaa. Lämmittelyyn ei kannata osallistua.

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Lähtisin varmaan yrittämään pistettä/pisteitä Federeriä vastaan. Olen ollut niukin naukin A-luokan pelaaja aikoinaan ja vieläkin harrastan tennistä aktiivisesti.

Peruspelissä ei tulisi olemaan mitään saumoja, jos Federer tosissaan pelaisi. Tiedän, että pallon jäädessä peliin F pystyisi pitämään temmon sen verran kovana, että vaikka saisinkin pallon takaisin, en saisi niitä tarpeeksi painavina enkä syvinä Federerin puolelle. Tuota pikaa tulisi kiire ja Roger tappaisi lyhyiksi jäänet pallot. Voisihan sitä yrittää takoa suoraa kämmentä riskillä "silmät kiinni", mutta Federerin nopeus on sitä luokkaa, että hän ehtii ammattilaistenkin tulisiin tykkeihin - puhumattakaan minun hiirenpotkuistani.

Ainut mahdollisuuteni olisi saada omissa syötöissä joku piste. Minulla olisi yhdeksän syöttövuoroa kolmieräisessä GS-matsissa, eli vähintään 4(8)/vuoro, eli yhteensä 72 syöttöä. Taktiikkana olisi tietysti syöttää koko ajan ykkösiä. Vahvin alueeni on aina ollut oikeakätisenä 2-ruudun ns. inside out-syöttö, joka siis menisi Rogerin rystypuolelle. Pystyn syöttämään sen aika jyrkkänä ulos. Tutkaan olen joskus syöttänyt 170 km/h (Stockholm Openissa sai kokeilla syöttöään pressuun).

Tietysti voisihan sitää saada tuurilla jonkun kanttipallon ja F:n tuplan, mutta itse tehdyt pisteet olisi luokkaa 0...4, arvelisin.

Tane

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Riippu tasostasi. Jos olet ollut kilpavalmennuksessa ja tasosi on ranking -järjestelmässä vähintään ~miesten C-luokkaa (D huonoin, A paras) niin varmasti saat osan kakkossyötöistä palautettua takaisin kenttään. Jos taas olet "sunnuntaipelaaja", tuskin saat yhtään palloa takaisin, tuurilla voi joku mennä. Kunnon palautukseen (kakkossyötössä) pystyäkseen pitää olla sitten jo ihan oikeasti tosissaan tennistä pelannut, vähintään B -luokan kärkipään pelaaja. Itse uskoisin pystyväni palauttamaan n. 50% Federerin ykkösistä alakierteisellä safetyllä, kakkoseen pystyisin varmasti lyömään ihan kunnon lyönnin suurimpaan osaan.

Tenniksessä tasoerot on oikeasti ihan älyttömän suuret, porukka ei niitä kunnolla ymmärrä. Kun olen käynyt pelaamassa kavereiden kanssa, jotka siis eivät ole itse tennistä harrastaneet niin erot ovat huimat. Käytännössä mun ykköstä ei kukaan ikinä saa takaisin ja itse lyön suoran läpilyönnin kaverin syöttöön 75% kerroista (silloin kun kaveri haluaa että tosissaan lyön). Jatkoajan nimimerkki Hekon voitin vasemmalla kädellä 6-0, 6-0! ;D

Jep, tenniksessä kyllä on nuo tasoerot aivan julmettuja. Itsekin olen aikoinaan junnuna käynyt hiukan valmennuksessa ja kesällä pelattiin kavereiden kanssa lähes päivittäin. Noh sitten kerran tuli kaverin broidi, joka oli ikäisissään top3 pelaamaan meitä vastaan. Pelasi sitten tasoituksen vuoksi vasemmalla kädellä ja meitä oli vielä kaksi häntä vastaan (silti kaksinpelin rajat). Enpä muista voitettiinko yhtään pistettä, mutta 0-6, 0-6 se silti oli.

Sen verran tuosta kyllä oppi, että en usko kyllä Federeriltä voittavan yhtään palloa ellei nyt Rogerilta hajoa mailasta jänteet ja pallo jääkin verkkoon. Nykyään kolmikymppisenä tuntuu olevan vaikeata saada edes syöttöä ruutuun, kun ei ole kymmeneen vuoteen montaa kertaa käynyt lätkimässä.

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Minulla olisi yhdeksän syöttövuoroa kolmieräisessä GS-matsissa.

Mitä, eikö ottelu venykkään 5 erään?

Ihan hauskaa pohdintaa kyllä muuten ja sinänsä kiva että täältä löytyy kuitenkin selvästi hyvin aktiivisiakin tenniksen harrastajia. Olisikin tosiaan todella hauska nähdä tuollainen matsi, siis ihan vain sen takia että mikä on se todelinen ero kun puhutaan aivan maailman huipusta ja sitten kuitenkin sellaisista jotka ovat paljon lajia harrastaneet.

Jonkunasteisena masokistina olisi kiva mennä myös kokeilemaan "bully beatdown" hengessä vapaaottelua, vaikka jotain Jose Aldoa vastaan, joka siis olisi allekirjoittanutta ~20kg kevyempi. Esim. niin että ensin nyrkkeilyhanskat, pääsuojus, jne. Tosin Aldo taitaisi potkaista minua kerran jalkaan ja siinä se sitten olisi.

Muutama matsi on tullut pelattua Challenger -tason pelaajia vastaan ja muutamia geimejä olen saanut (6-1, 6-1 ja 6-2, 6-1). Pisteitä sain yllättävinkin paljon, geimit oli aina tasaisia ja käytännössä parempi pallovarmuus (pelin tempo "normaalia" kovempaa, joka aiheutti minulle virheitä) käänsi ne vastustajalle. Syötönpalautuksissa ei ollut mitään ongelmia, vähän perus A-luokan pelaajaa kierteisempiä kakkossyöttöjä sieltä tuli mutta muuten ihan normaalipeliä. A-luokan puolivälissä (A2) on tasoitus parhaimmillaan ollut, 18-v SM-kisoissa olin top8:ssa.

Tämän valossa uskon kyllä että voisit muutaman pisteen saada. 10pistettä on aika paljon, mutta ehkä sekin mahdollista. Aika realistisesti analysoit tuon Federerin näiden asioiden valossa. Itse en kyllä usko että Federerin syötössä saisit yhtään pistettä(pl. tuplan mahdollisuus), mutta omassa voisit saadakkin. Federerillä on kuitenkin yksi ATP-tourin tehokkaimmista syötöistä.

Itselläni tosiaan parhaat mahdollisuudet olisi varmaan jääkiekossa muuten, mutta fudiksessa erikoistilanteet olisi ne paikat mistä rankaista. Sekä vaparit että rankkarit on sen verran hyvässä tuntumassa, että niillä voisi tehdä. Pelitilanteessa olisi aika vaikea nähdä paikkaa missä ehtisin kunnolla rankaisemaan. Noh jos Barcelonassa pelaisi ja saisi kauheasti tyhjää tilaa, niin silloin.

Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Lätkässä maalinteon mahdollisuus olisi tietenkin suurimmillaan jos pääsisi kentälle loppuhetkillä kun vastustaja pelaa ilman veskaa. Sinne vaan keskialueelle kyttämään ja odottamaan omien "alivoimapurkuja". Ja sitten grillataan.

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Keilailu olisi tietysti sinällään looginen valinta, että siitä todennäköisesti saisi edes vähän rahaa. Mutta pesis olisi ilman muuta itselleni mielenkiintoisin näistä. Olisi hauskaa nähdä miten entisen maakuntasarja- ja suomisarjapelaajan lyönti uppoaisi vaikkapa Sotkamon kenttään. Eihän sitä tiedä, vaikka kerran saisi kumuran uppoamaan väliin. Todennäköisemmin kylläkin tulisi lähinnä koppeja ja laittomia, ehkä joku hutikin.

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Laskettaisiinko NFL:ssä heitetyksi touchdowniksi, jos pelaisin QB:nä jatkuvasti juoksua? Väliin muutama hail mary toki, etteivät ihan lihamuuria pistä eteen, mutta pääosin palloa vaan suoraan running backille ja sormet ristiin, että joku puolustaja mokaa.

Yhden jaardin linjalta olisi periaatteessa hirveällä munkilla mahdollista TD tehdä, mutta en kyllä ottaisi sitä riskiä, että joutuu taklauksen ottamaan vastaan. Raajoja pitäisi todennäköisesti keräillä päätykatsomosta.

Entä voiko koriksessa olettaa, että joukkuekaverit syöttää välillä mullekin? Tuota pituutta kun löytyy, niin periaatteessa jos aina pallon saatuaan lähtisi hakemaan nopeaa heittoa, voisi pelin aikana hyvinkin upota hirveällä säkällä yksi tai kaksi. Jos ne tilanteet pitäisi itse luoda, niin sitten ei toivoakaan.

Hauskin vaihtoehto olisi lähteä metsästämään NHL-kaukalosta yv-aikaa. Joko viivalta hyvän maskimiehen avustuksella hirveitä lepakoita maalille, tai sitten takatolpalle seisomaan. Hirveän todennäköistä se maalinteko ei kyllä siltikään olisi, sillä onnistuin viimeisenä kolmena pelivuotenani tekemään muistaakseni yhteensä kaksi maalia virallisissa otteluissa. Siellä oli vähän enemmän tilaa ja huonommat veskarit. Tasakentällisin en haluaisi edes yrittää, koska vaihdot menisivät kuitenkin kypärän, mailan ja hanskojen metsästämiseen ympäri kenttää.

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Entä voiko koriksessa olettaa, että joukkuekaverit syöttää välillä mullekin? Tuota pituutta kun löytyy, niin periaatteessa jos aina pallon saatuaan lähtisi hakemaan nopeaa heittoa, voisi pelin aikana hyvinkin upota hirveällä säkällä yksi tai kaksi. Jos ne tilanteet pitäisi itse luoda, niin sitten ei toivoakaan

Tämä koripallo houkuttelisi itseäni kaikkein eniten, vaikka en mikään älytön hujoppi olekaan. Koripallossa aivan umpipaskat puolustustaidot ja siitä johtuva oman tiimin "alivoimapeli" oikeastaan vain hyödyttäisivät rahankeruuta, sillä vastustajajoukkue pääsisi tekemään normaalia vikkelämmin aina korin, joka tarkoittaa enemmän hyökkäysvuoroja. Oikeastaan puolustuspelistä ei tarvitse välittää ns. vittujakaan, vaan voi leppoisin mielin keskittyä paitsiottomassa pelissä siihen, että ehtii kivasti aina mukaan hyökkäyksiin.

Tuolla sopparissahan sanottiin seuraavaa:
"Oletuksena on kaikissa tapauksissa, että olet luonnollinen osa joukkuetta ja muut pelaajat ja vastustajat suhtautuvat sinuun sellaisena. Messi ei turhaudu sinuun mestareiden liigan välierässä, eikä valmentaja vaihda sinua pois 10 minuutin pelin jälkeen kun et saa mitään aikaan, vaan saat pelata koko pelin."

En ole eläessäni pelannut kovia koripallosällejä vastaan, mutta kyllä mä kuvittelisin pienellä treenillä ihan kohtuu pinon koreja nakkelevani vaikka sitten kolmosen takaa, jos voisin keskittyä koko ajan vain pallon kinuamiseen ja pelattavana olemiseen. Samalla tietysti tuhoaisin täysin tiimin vähäisetkin mahdollisuudet järkevään peliin heittelemällä isolla prosentilla pallon ohi tai puolustukseen, mutta kuitenkin. Tuosta voisi olla realistiset mahdollisuudet se satatonnia vääntää kun peli kuitenkin kestää melkein tunnin.

Tuohon listaan voisi muuten lisätä nyrkkeilyottelun huippukuntoista ja ärsytettyä Mike Tysonia vastaan. Ensimmäisen kontaktin jälkeen vaikka pari tonnia per sekunti. Luvunlaskua ei lasketa.

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
En ole eläessäni pelannut kovia koripallosällejä vastaan, mutta kyllä mä kuvittelisin pienellä treenillä ihan kohtuu pinon koreja nakkelevani vaikka sitten kolmosen takaa, jos voisin keskittyä koko ajan vain pallon kinuamiseen ja pelattavana olemiseen. Samalla tietysti tuhoaisin täysin tiimin vähäisetkin mahdollisuudet järkevään peliin heittelemällä isolla prosentilla pallon ohi tai puolustukseen, mutta kuitenkin. Tuosta voisi olla realistiset mahdollisuudet se satatonnia vääntää kun peli kuitenkin kestää melkein tunnin

Itse olen pelannut korista suht. paljon harrastemielessä, mutten koskaan seurassa. Kuitenkin kun tuli kokeiltua aikanaan pelata sellaista NBA-ringissäkin käynyttä kaveria vastaan korista, niin voin todeta että jos et ole todella nopea ja suht. pitkäkin, niin kiire tulisi heitellä. Fyysisyys oli aivan jäätävää tuolla pelaajalla ja voin kuvitella kuinka kovaa se on NBA:ssa. Yksi ongelma olisi vielä se että NBA:ssahan pelataan lähinnä miestä ja 1vs1, joten joku olisi todennäköisesti kokoajan sussa kiinni.

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Hyvin mielenkiintoinen aihe kyllä. Keilailusta voisi pari säkäkaatoa irrota, mutta sillä ei ole taidon kanssa mitään tekemistä.

Jalkapalloa lähtisin kokeilemaan. Ensin kunnon Hessu Hopo-juoksulla pakin ohi ja kun pallo karkaa niin joku Cristiano Ronaldo-tyyppinen kieriskelyesitys päälle sekä tuskainen ja aneleva ilme lärvissä tuomarilta pilkkua anelemaan. Juoni onnistuisi ja pilkulta kylmänfileesti ensin hieman vettä korvasta-harhautuksella maalivahti täysin hämilleen, Littityyppinen hidastus ja maailmanluokan kärkkärillä pallo sinne mihin sattuu lähtemään.

Toinen olisi kyllä Formulat, tai kilpa-autoilu nyt yleensäkin. Saisi käsityksen ensinnäkin siitä, kuinka rankkaa hommaa se on fyysisesti. Joku käsitys siitä on, mutta ei noita g-voimia ym. oikein pysty ymmärtämään ilman oikeaa kokemusta. Ja samalla maailmaan tulisi huonompi formulakuski kuin Taki Inoue.

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuosta voisi olla realistiset mahdollisuudet se satatonnia vääntää kun peli kuitenkin kestää melkein tunnin.

Realistiset? Kymmentä pinnaa NBA:n pudotuspelissä ei pysty kukaan perusjampppa tekemään vaikka miten kärkkyisi koko ajan ylhäällä. Taviksella ei olisi mitään saumoja saada heittopaikkoja NBA-pelaajia vastaan. Manute Bol -luokan pituudella voisi korin alta muutaman pallon dipata, mutta tavis ei pysty blokkeja ohittamaan millään.

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Tennisjermuilla tuntuu näköjään olevan kaikkein realistisin käsitys lajinsa huipputasosta sekä mahdollisuuksistaan, mutta nää "vähän pari kertaa treenaamalla vois kymmenen pinnaa saada NBA:n pudotuspeleistä kuka vaan" tai "NFL:ään nakkelemaan niin kyl joku varmasti osuu" on aivan huumoriketjun kamaa. Huomaa selvästi, ettei kirjoittajilla ole edes vähää alusta käsitystä siitä, miten kova fysiikka noihin ympyröihin tarvitaan, jotta selviää hengissä edes siihen suoritushetkeen saakka. Saati sen yli seuraavaan, tai koko matsiin.

Väitän, että jos et ole vähintään hyvää kansallista tasoa palloilulajissa, jossa vastassa on toisen pelaajan fysiikka, kirstuun ei todennäköisesti kilahda senttiäkään kovista puheista ja fiilistelyistä huolimatta. Parempi, kun menette kaikki vaan kiltisti keilaamaan ja hakemaan ne karkkirahat sieltä.

ReijoRotta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Metsänreuna since 1975!!
Lähti ajatus harhailemaan, ja aloin miettimään onnistumisia paineensietokyvyn ja taidon kautta, jossa fysiikaaliset vaatimukset unohdetaan, jäljelle jää vaan kylmä hiki ja kokovartalokipsi. Eli missä tilanteessa koet olevasi vahvimmillasi, jos käytössä on vaan yksi yritys.

NBA:n ratkaiseva finaali, tilanne tasan, kellossa aikaa sekunti ja seisot vapariviivalla.

NHL:n seitsemäs finaali jatkoajalla, ja menet ampumaan rankkaria.

Mestareiden liigan finaalin rankkarikisa, viidentenä ampujana teet maalin niin kisa jatkuu, jos sössit niin se on siinä.

Keilailun mastersfinaali, viimeisen ruudun kaadolla olet mestari.

Tenniksessä Wimpelin finaali Federeriä vastaan, vapaavalintainen syöttövuoro ratkaisupallossa.

Pesiksen viides finaali, olet kotiutuskisan viimeinen lyöjä, ja viimeinen lyönti.Joukkueesi yhden juoksun tappiolla.

Golfin Masters, viimeisen väylän bogiella viet kisan.

Super Bowl, pääset potkaisemaan voitosta viimeisellä sekunnilla. (en kyllä ole varma voiko tuollainen tilanne tulla kun en sääntöjä tunne)

Toki monessa esimerkissä epäonnistuminen/onnistuminen tarkoittaa pelin jatkumista, mutta pointti varmaan tuli selväksi: taivas/helvetti. Lisäksi olet ihan yhtä paska keilaaja, golfaaja ja tenniksenpelaaja kuin oikeasti olet, vaikka finaaliin olet itsesi keplotellutkin.

Itse tod.näk sulaisin kaikissa tapauksissa, ehkä lähimmäksi sankarinviittaa osuisin koripallossa.

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tennisjermuilla tuntuu näköjään olevan kaikkein realistisin käsitys lajinsa huipputasosta sekä mahdollisuuksistaan, mutta nää "vähän pari kertaa treenaamalla vois kymmenen pinnaa saada NBA:n pudotuspeleistä kuka vaan" tai "NFL:ään nakkelemaan niin kyl joku varmasti osuu" on aivan huumoriketjun kamaa. Huomaa selvästi, ettei kirjoittajilla ole edes vähää alusta käsitystä siitä, miten kova fysiikka noihin ympyröihin tarvitaan, jotta selviää hengissä edes siihen suoritushetkeen saakka. Saati sen yli seuraavaan, tai koko matsiin.

Väitän, että jos et ole vähintään hyvää kansallista tasoa palloilulajissa, jossa vastassa on toisen pelaajan fysiikka, kirstuun ei todennäköisesti kilahda senttiäkään kovista puheista ja fiilistelyistä huolimatta. Parempi, kun menette kaikki vaan kiltisti keilaamaan ja hakemaan ne karkkirahat sieltä.
Nimenomaan, kenenkään luuloja nyt sen kummemmin tyrmäämättä, tähän puutuin jo tuolla alkupuolella kun aika moni uskoi että hyvällä tuurilla voisi Champions Leaguen matsissa se maali tulla tehtyä, tai NHL-matsissa pääsisi ylivoimalla maalin iskemään jos ei muuten. Siis yksi matsi ammattilaiskentillä ikinä, ja heti onnistuisi. Just.

Kaiken huippuna nyt tämä 10 pistettä NBA-matsissa, ei helvetti siis aivan harrastelijana sinne miljoonia vuodessa tienaavien 210-senttisten lihaskimppuammattilaisten sekaan, ja tuosta vaan 10 pistettä eli saattaisi olla paremmalla puoliskolla listaa kun matsin jälkeen katsotaan jengin pistenikkareita.

Kuten siinä futispointissani aiemmin jo toin esiin, miettikää kuinka moni NBA-mies jää aina yhdessä matsissa alle tuon 10 pisteen. Tekee ehkä sen 4-8 pistettä jos sitäkään. Tai kuinka monta NHL-pelaajaa jää ilman maaleja kussakin matsissa, puhumattakaan futiksesta jossa saatetaan matsissa päätyä vaikka 1-0 -lukemiin eli siellä jää parikymmentä huippuammattilaista ilman maalimerkintöjä per matsi, mutta joku palstan täysharrastelija uskoo että jos yhden maalin elämänsä aikana pääsee kokeilemaan niin voisi hyvinkin verkko heti heilua.

Eikä siinä mitään, tämä ketjuhan on juuri sitä spekulointia varten mutta kovin epärealistisen korkeat on odotukset omia mahdollisuuksiaan kohtaan ja ennen kaikkea todella vähättelevät sitä ammattilaiskenttien kilpailun kovuutta kohtaan. Jossain NBA:ssa siinä olisi heput kolmen metrin käsillään edessä heilumassa kuin haukat heti kimpussa, ei siinä paljon olisi saumaa perusharrastelijalla muuta kuin ehkä siinä yhdessä tuuriheitossa.

En halua tyrehdyttää ketjun ajatuksenjuoksua, kenenkään unelmia tai spekulointeja omista uroteoistaan, tämä vaan lähinnä korostaakseni sitä mitä ketjussa sinänsä haetaankin, eli se uskomaton kilpailun haastavuus ja tilanteen vaikeus joka harrastelijalla olisi edessä päästessään samalle kentälle täysammattilaisten kanssa etenkin vähänkin kaksinkamppailua sisältävissä lajeissa jota kuitenkin futis ja koripallokin on jääkiekosta puhumattakaan.

Futis, lätkä, koris, tennis, sulkis jne.. Ei mitään saumaa, mailapeleissä eli sulkis ja tennis voisi saada niitä tuuripisteitä tai palloja vastustajan virheistä, futiksessa ja lätkässä voi maalinteon unohtaa samantien ja joku 10 pistettä NBA:ssa niin sullehan voidaan saman tien tehdä ammattilaissopimus eikä tarvitse ihan heti kotiin palatakaan niiltä parketeilta.

Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Moottoriurheilussa (autot ja moottoripyörät) ei olisi mitään saumaa, vaikka olisi ajanut ns. sunnuntaiharrastajana ratapäiviä. Erot olisi samalla kalustolla n. 1m30sek kierroksella (huippukuskin ajama kierrosaika) alkaen 20 sekuntia jos on lahjakas kaveri ja tietää jo jotain lajista. Tuo siis yhdellä unelmakierroksella. Sitten kun ajetaan yli 15 minuuttia tai pidempään yhtä soittoa niin kunto loppuu tavikselta ja alkaa virheitä tulemaan ja vauhti hidastuu selkeästi. Varmaan käsistä loppuu ensin voimat sekä autolla että mp:llä ajaessa.

Aikoinaan kun Tommi Mäkinen testasi Williamsin F1-autoa niin sanoi, että ensinnäkin liikkeellelähtö varikkoboksista on se missä karsitaan amatöörit pois. Kierroskone, kytkin ei luista yhtään, kytkintä käytetään ratista sormilla ja samalla pitää kaartaa ahtaasta pilttuusta ulos. Jos F1-auto työnnetään ensin maalisuoralle ja siitä saisi lähteä täyskaasulla niin onnistumisprosentti paranee hieman kun on varoaluettakin siinä ja saa suoraan lähteä.

Lisäksi mm. tavisten ja toimittajien F1-testeihin on alle laitettu sadekelin renkaat kuivallakin kelillä, koska tavikset ei saa slickseihin tarpeeksi lämpöä, joten helpommin lämpiävä ja pehmeämpi sadekelin rengas pitää paremmin hitaassa vauhdissa. Sitten kun jokainen on kotisohvalta katsonut mikä ero on ammattikuskien ajamana F1-kisassa, kun joku ajaa väärillä renkailla esim radan kuivuessa, niin voi saada vähän osviittaa miten suuria vauhtierot ovat.

Itse olen hieman ajanut moottoripyörällä rataa ja ajaisin todennäköisesti yhtä hitaasti MotoGP- tai Superbike-kilpapyörällä kuin omalla Superbiken katumallilla katulaillisessa kunnossa. Ei riitä taito hyödyntämään parempia jarruja, renkaita ja tehoja. Oma vauhti on n. 15-20sek hitaampaa kuin mp-rataennätys esim. Virtasalmen Motoparkissa, jossa rataenkka on 1.24.

Riippumatta lajista, ero on huikea ja tieto vain lisää tuskaa kun itse pääsee johonkin lajiin "sisälle". Alkuun ero tuntuu pieneltä kun kotisohvalla filosofoi parin neuvoa-antavan kanssa, mutta sitten kun itse ymmärtää edes hitusen ko. lajista ja sen vaatimuksista, niin alkaa kuilua muodostumaan huipun ja taviksen välille.

Itse kokeilisin jääkiekossa. Rankkilaukauksella voisi mennä kaikista todennäköisimmin sisään kun voi keskittyä vain maalintekoon. Vaikka joku rinteenpeksi torjuisi valtaosan yrityksistäni. Vilaisin nyt vielä NHL:n rankkitilastoja niin jos Stamkos saa jollain alle 20% yrityksistä sisään niin voisin asettaa oman tavoitteen alle 5%:n. Pelitilanteessa ehkä yv:llä ohjausmaali tai one-timer täydellisestä poikittaissyötöstä puolityhjään maaliin (mokke poikittaisliikkeessä) sen jälkeen kun tulen itse vaihdosta levänneenä ja av-nelikko (tai mielummin -kolmikko) on pelannut puolitoista minuuttia täydessä myllytyksessä. Olisi edes vähän aikaa ja tilaa kun hapottaa vastustajaa.

Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen aika turvallisuudenhaluinen perusluonteeltani, mutta sen verran sekaisin kuitenkin, että haluaisin lähteä kokeilemaan jotain kamppailulajin maisteria vastaan ottelua. Sen verran ottaisin kaulaa, että itseni kokoista eli käytännössä raskassarjalaista en ehkä haluaisi kohdata, vaan joku 20 kg kevyempi riittäisi. Olisi hauska kokeilla, kuinka pitkään sitä oikeasti kykenisi vääntämään ennen taputtamista. Vai tipahtaisiko ennen matto-osuutta. Todennäköisesti.

Jos vastustaja tekisi aloitteen ja veisin mattoon suoraan, voisi olla saumat passailla hetken aikaa mukana, olen sen nimittäin tehnyt matossa sm-kisailijoita, mutta pystyssä tulisi noutaja aika nopeasti varsinkin jotain pystylajien erikoismiestä vastaan.

Tuosta kokoerosta sen verran, että jokunen vuosi sitten, kun eka kertaa eksyin lukkopainitreeneihin, sparrasin 60-kiloisten Suomen mestaria. Painoin 30 kiloa enemmän, mutta löysin itseni tontista noin kahdessa sekunnissa. Siitä pari kuukautta eteenpäin ja sama tyyppi kyllä kyykytti mut edelleen, mutta sai tehdä erän verran jo töitä sen eteen.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olisihan lätkässä ihan hyvätkin saumat onnistua vaikkapa Penguinsissa. Crosby-Malkin-Neal-Letang-sampio ylivoimalla kehiin ja meikäläinen maalin eteen huitomaan. Jos nyt sen verran pysyisin paikoillani, että joku ehtisi viivalta vetää ja kimmokkeella meikäläisestä sitten maali. Tai vaikka meikäläisen kanssa maaliin. Varsinaista pelitilannesuoritusta en varmasti saisi aikaan, vaikka perushöntsäily talvisin onnistuu.

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Pelitilanteessa ehkä yv:llä ohjausmaali tai one-timer täydellisestä poikittaissyötöstä puolityhjään maaliin (mokke poikittaisliikkeessä) sen jälkeen kun tulen itse vaihdosta levänneenä ja av-nelikko (tai mielummin -kolmikko) on pelannut puolitoista minuuttia täydessä myllytyksessä. Olisi edes vähän aikaa ja tilaa kun hapottaa vastustajaa.

Ongelmana vain todennäköisesti on, ettet todennäköisesti löydä kyseistä tilaa itsellesi siten, että kiekko tulee koskaan lapaan saakka vaikka vastassa olisi puolitoista minuuttia kolmella viittä vastaan pelannut Henrik Zetterberg.

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Laskettaisiinko NFL:ssä heitetyksi touchdowniksi, jos pelaisin QB:nä jatkuvasti juoksua? Väliin muutama hail mary toki, etteivät ihan lihamuuria pistä eteen, mutta pääosin palloa vaan suoraan running backille ja sormet ristiin, että joku puolustaja mokaa.

Handoffi taidetaan laskee juoksuTD:ks, mutta ainahan sitä voi heittää screeniä, mikä mun mielestä kai ehkä mahdollisesti lasketaan heitetyks TDks.

delete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Cowboys, Crocodiles, Tappara
mutta ainahan sitä voi heittää screeniä, mikä mun mielestä kai ehkä mahdollisesti lasketaan heitetyks TDks.
Kyllä screen pelit lasketaan heitetyiksi maaleiksi. Tosin qb aika usein kolataan rajustikkin näissä peleissä, koska linjamiehet päästävät tahallaan puolustuksen läpi. Muutenkin tuntuu koomiselta lukea, että joku tavallinen pulliainen tosissaan edes uskaltaa ajatella pelata qb:n paikkaa NFL:ssä ja vielä uskoo kaiken lisäksi heittävänsä td:n. Ei todellakaan tule onnistumaan vaikka rissuina olisi NFL:n parhaat laitahyökkääjät. Todennäköisesti jo snäppi vaiheessa tulisi fail... :D

Edit: niin itse ketjun aiheesta, että keilaus olisi ainut missä olisi saumat tienistiin. Ehkä sen tonnin tai kaks vois saada? Muissa lajeissa ei mitään mahdollisuuksia. Jenkkifutista olisi tietenkin mahtava kokeilla, mutta sairaalaanhan siinä päätyisi. Joten eipä viitti hengellä leikkiä :/

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy