...Edelliseen viestiisi vielä sen verran, että mielestäni Karrin tulisi olla äärimmäisen tiukka ja johdonmukainen Jyrkkiön opettamisessa pelaamaan jääkiekkoa oikein. Jesseltä on nyt yksinkertaisesti ne junnuvuodet ohi, jolloin sai harjoitella pelin aikana mitä tahansa. Syynä tietenkin se, että A:n pelityyli pakkaa siirtymään myös liigaan ja siellä vastustaja kiittää ja kumartaa...
Jyrkkiölle pitää nimenomaan opettaa jääkiekkoa. Jesse on saanut koko ikänsä pelata ilman tiukkoja rajoitteita ja taktiikoita. Tämä on kehittänyt hänestä yhden Suomen lupaavimmista jääkiekkoilijoista. Hän omaa sellaisia ominaisuuksia, jotka voivat tehdä hänestä maailmanluokan pelaajan.
Opettaminen on vaativa työ, siinä pitää pystyä motivoimaan oppilas. Oppilaan pitää haluta oppia, sillä ulkoapäin kaadettu oppi ei kauas kanna. Hyvin harvoin pakottamalla tai haukkumalla saadaan länsimaisessa hyvinvointi valtiossa todellista oppimista aikaan.
Ismo Lehkonen kertoi aikanaan Niskalan kehitystarinan omassa alaisuudessaan. Ensimäisellä kaudellaan Niskala sai pelata niin paljon kuin halusi, ilman pelkoa virheistä, penkitystä ei tullut. Toisella kaudella Lehkonen määritti pelikohtaiseksi virhemääräksi kahdeksan eli kun tuli kahdeksan virhetta pelissä, joutui sivuun. Niskala automatisoitui tähän niin paljon, että meni usein itse penkin päähän kahdeksan virheen jälkeen. Ja koko tämän prosessin ajan Niskalan kanssa käytiin jokainen peli läpi ja keskusteltiin näistä virheistä. Jos Lehkonen olisi toiminut kuten Ape, Niskala ei olisi koskaan käynyt Atlantin toisella puolella tai maajoukkueessa.
En väitä, että Niskalan tie olisi oikea Jyrkkiölle, mutta jotain saman suuntaista pitää olla. Jyrkkiö rakastaa kiekkoa ja tekee virheitä, nyt ja tulevaisuudessa. Valmentajan pitää pystyä opettamaan Jyrkkiölle mahdollisimman turvallista peliä ja kuitenkin sietää tietty määrä sooloilua.
Toinen esimerkki, Tero Konttinen. Konttinen omaa sellaiset taito-ominaisuudet, joilla voisi nousta SM liigassa helposti huipulle. Mutta kun huippupelaajalla pitää olla monia lahjakkuusominaisuuksia ja Konttiselta puuttuu tärkeitä osia. En tiedä onko Konttisella todella esim. ADHD, joka aiheuttaa sen ettei hän sisäistä yksinkertaisimpiakaan ohjeita pelissä, mutta joka tapauksessa häneltä puuttuu se tärkeä lahjakkuuden osa-alue, joka estää hänen taitonsa realisoitumisen pelissä.
Porissa valmentajan pitää olla myös opettaja, joka jalostaa nuorista pelaajista liigapelaajia. Sillä täällä olevat pelaajat eivät ole maailman huippumateriaalia, eivät edes Suomen. Pelaaja, jolla on kokonaispaketti kunnossa, on taitoa, on halua harjoitteluun ja älyä tajuta kokonaisuus oman uran kannalta, pelaavat muualla kuin Porissa tai edes Suomessa. Heitä ei tarvitse motivoida harjoitteluun tai pelaamiseen, heidän yksi lahjakkuuden osa on älykkyys ymmärtää näiden tarpeellisuus.
Porissa on pelaajia, joilla on ominaisuuksia, joita valmentaja voi kehittää. Joku on taitava käsistään, mutta hidas jaloistaa. Joku on taitava käsistää ja jaloistaan, mutta vaikea luonteeltaan. Näiden kanssa täällä pitää toimia, ei voi vaatia, että Ässien liigajoukkueessa olisi valmiita pelaajia.
Joku tuolla pohti miksi valmentajan pitää valmistaa joukkuetta, miksi pelaajista itsetään löydy tätä halua. Kyse on nimenomaan yhdestä lahjakkuuden osa-alueesta. Jokaisessa SM liigajoukkueessa on pelaajia, jotka yrittävät päästä helpolla. NHL joukkue koostuu varmasti suurimmaksi osaksi kavereista, jotka haluavat tehdä kaikki asiat mahdollisimman hyvin, mutta SM liigassa ei näin ole. SM liigajoukkueen pelaajamateriaali on selvästi heikompi tasoista kuin NHL joukkueen, siksi on turha verrata näiden joukkueiden valmentamista keskenään.
SM liigassa on pelaajia, jotka luulevat tekevänsä asiat hyvin. Luulevat, ettei pikku kalsaripöhnä pari päivää ennen peliä vaikuta minun peliin tai miksi minun pitäisi tankata heti pelin jälkeen näitä ällön makuisia energiajuomia vaikka kotona vaimo on paistanut pihvin tai eikä kai nämä venyttelyt/ lihashuollot nyt tärkeitä ole. Tässä voi olla kysymys puhtaasta tietämättömyydestä tai laiskuudesta, molemmat lahjakkuuden osia.
Ässien joukkueessa on tässä tilanteessa monia muuttujia, joita pelaajien pitää sisäistää, jotta joukkue on parhaassa mahdollisessa iskussa. Valitettavasti Ässien tasoisen joukkueen pelaajien lahjakkuus ei ole sillä tasolla, että pelaajat tekisivät nämä täysin itsenäisesti. Ässien valmentajan pitää valvoa päältä näitä asioita ja vielä motivoida ja herättää pelaajat antamaan 110%.