Apelta omasta mielestäni hieno puheenvuoro JKL:ssä - asiaa kaikki. Asiat, joista olen ehdottoman samaa mieltä on juniorityön laaduttomuus ja se kasvatusta koskeva juttu. Hieno heitto oli myös se, kuinka SM-liigassa pelaa tukku pelaajia, jotka eivät tiedä miten lajia pitää pelata. Esimerkiksi moni voimahyökkääjä ei tiedä miten 2-1 -ylivoimahyökkäyksessä pitää toimia. Täysin totta, todella sääli, että moni tämmöinen pelaaja ajaa vielä juniorijoukkueissa pienemmän teknisesti taitavemman ja ennen kaikkea peliälyn omaavan pelaajan ohi. Mielestäni jokainen valmentajana itseään pitävä CCM-takkinen vauhkooja voisi lukea tuon haastattelun ajatuksella. Niin ja miettiä, onko valmentaja vai voiton- ja kunniantavoittelija sekä sitä, mikä on hänen tavoitteensa. Valmentaako poikasista parempia pelaajia sillä uhalla, että tulee välillä turpaan junnutasolla vai riittääkö pelkkä se, että voittoja tulee ja oma glooria karttuu.
Itse pelasin monta vuotta junioreissa sellaisen valmentajan alaisena, joka oli oikea ammattivalmentaja ja samalla omistautunut asialleen. Hän neuvoi ja opasti pelaajia eteenpäin eikä ollut loppujen lopuksi eniten kiinnostunut joukkueen menestyksestä, vaan siitä kuinka moni pelaaja pääsee seuraavana kautena Bluesin edustusjoukkueeseen. Hän kehitti pelaajia teknisesti, fyysisesti kuin pelillisestikin. Opetti asioita treenaamisesta ja jääkiekosta lajina. Kaikella tekemisellä oli jokin tarkoitus ja päämäärä; ei vedetty pelkkiä hatusta heitettyjä kiertoja, vaan mahdollisimman paljon pelitilanteita stimuloivia harjoituksia, joissa avainsanana oli laatu. No, moni pääsi Bluesiin ja moni näistä pelaa myös nykyään A:n SM-sarjaa ja SM-liigaa. Niin ja kyseinen koutsi oli myös Porista...=)
Omasta mielestäni Alpo on suuri ajattelija ja haluaa ajatella asioista vähän toisin kuin yleisesti ajatellaan, etsiä uusia näkökulmia ja laajentaa perspektiiviä. Tämä taas johtaa välillä ylilyönteihin ja siksi monen asioista mitään tietämättömän on helppo naureskella kaverille - niinhän moni muukin kato naureskelee, niin miksei sitä itekin. Ainoa tapa kehittää asioista on juuri tuo, mitä Ape tekee. Kritisoi, epäilee ja miettii vaihtoehtoja. Oikeestaan itseäni vituttaa melko suuresti kuinka mies on monen mielestä vanha höperö. Osittain siksi hänen kärkkäitä mielipiteitänsä ei otetakaan harmittavan usein ihan tosissaan. Monesti peruspulliainen etsii vain mukahauskuuksia Alpon tekemisistä ja sanomisista, joihin tarttua.
Niin ja mitä case-Kivenmäkeen tulee, niin olin seuraamassa Jokerit-Ässät peliä ässien vaihtoaition vieressä. Tarkkailin koko pelin ajan Ässien joukkuetta ja Apea. Oli hauska seurata, miten Mave tuli hyvän ylivoimapyörityksen jälkeen vaihtoon ja paiskoi luukkua vittujen saattelemana. Kaveri pelasi siis näyttävää YV:tä, muttei onnistunut kuitenkaan maalinteossa. Tämän jälkeen Ape kävi heittämässä välittömästi pari sanaa Kivenmäelle (ainakin näin olin näkevinäni, aivan satavarma en ole). Jännää miten voikin olla noin lapsellinen kaveri liigatasolla. Saattaa nimittäin vaikuttaa hieman muuhunkin joukkueeseen, jos yksi primadonna riehuu, kun ei saa tehtyä maalia.