Alpo Suhonen Ässien uusi valmentaja

  • 809 931
  • 3 183

Herra Perkele

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nythän olisi hyvä sauma mennä katsomaan, kuinka ensimmäiset harjoitukset lähtevät liikkeelle, ja mitä siellä tehdään ja kuinka sitä porukkaa johdetaan, nimittäin Alpon vetämät treenit alkavat n. puolen tunnin kuluttua klo 10.15.

Kävikö joku työtön hitsari katsomassa aikansa kuluksi,mitä hallilla tänään puuhailtiin?
 

paze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Ulvilan Pesä-Veikot, Pesäkarhut, BVB 09
Nythän olisi hyvä sauma mennä katsomaan, kuinka ensimmäiset harjoitukset lähtevät liikkeelle, ja mitä siellä tehdään ja kuinka sitä porukkaa johdetaan, nimittäin Alpon vetämät treenit alkavat n. puolen tunnin kuluttua klo 10.15.

Treenit olivat ja menivät. Jäällä Ässien joukkue viihtyi klo 11.05-11.30 siis kovin lyhykäisen setin. Tätä ennen joukkue palaveerasi Alpon johdolla puolisen tuntia kopissa. Jäätreenin veti kokonaisuudessaan Mika Pieniniemi. Alpo kun ei ollut käynyt luistimillakaan sitten Bernin päivien.

Kokoonpano illan otteluun on myös kokonaisuudessaan, luonnollisestikin, Pieniniemen käsialaa. Kaikesta päätellen maalilla aloittaa Kilpeläinen. Jääharjoituksesta olivat poissa loukkaantuneet Toivonen ja Petre, sekä myös syystä tai toisesta Kivenmäki.

Semmoista siellä. Pelkkää jäätuntumaa oli harjoituksen teema. Ei yhtään erikoistilanneharjoitusta, eikä muutenkaan muuta kuin paikkojen availua. Pelaajiston ilme oli kyllä todella keskittyneen oloinen. Ehkä jopa osin vapautunut.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Treenit olivat ja menivät. Jäällä Ässien joukkue viihtyi klo 11.05-11.30 siis kovin lyhykäisen setin. Tätä ennen joukkue palaveerasi Alpon johdolla puolisen tuntia kopissa. Jäätreenin veti kokonaisuudessaan Mika Pieniniemi.
Se homma lähti sitten liikkeelle täysin fsykologisen valmennuksen kautta, jossa puolen tunnin puheella on valettu uskoa jokaiseen kaveriin. Usko itseesi, olet paljon parempi tänään kuin viimeisessä ottelussa jne. Sinähän homma on Alpon tapaista touhua ottaa homma haltuun.

Muistelin tuossa vaan parin vuoden takaista aikaa, kun meillä yksi "Tolvanan" aikakausi tuli tiensä päähän, niin Koivu kyllä lähti pikkaisen eri metodein liikkeelle, mutta jokainen valmentaja on tunnetusti erilainen, ja uskoo vankasti omaan tekemiseensä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Matias Möttölä (HS, 18.4.2000, Alpo Suhosesta)

Suhosen johtoajatus on pelaajan kohteleminen yksilönä. Hänen mielestään ei ole hyvä pakottaa ammattiurheilijoita noudattamaan vain yhtä taktiikkaa ja ajattelutapaa. Suhonen sanoo, että valmentaja ei saisi lähestyä uutta joukkuetta salkku kädessä, sanoen "tämä on minun systeemini", ruokkien herranpelkoa saadakseen ihmiset tekemään niin kuin haluaa. Suhosen mukaan se saa pelaajat hukkaamaan oman pelinsä ja pakottaa heidät pelaamaan valmentajan peliä.
 

pekoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä olen kaverin pelejä (2) tällä kaudella nähnyt, niin melko diivailua on hommat ollut vaikka näennäisyrittämistä on ollutkin, kun on päässyt pelaamaan ylivoimaa ja kiekollisena.

Sellaista se on kun ei ole täysin terve, mutta haluaa silti pelata.

Joskus olisi kaikin puolin fiksumpaa hoitaa ensin itsensä kuntoon ja kantaa vastuunsa kentällä vasta sitten.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Muistelin tuossa vaan parin vuoden takaista aikaa, kun meillä yksi "Tolvanan" aikakausi tuli tiensä päähän, niin Koivu kyllä lähti pikkaisen eri metodein liikkeelle, mutta jokainen valmentaja on tunnetusti erilainen, ja uskoo vankasti omaan tekemiseensä.

Koivun kausi Lukon peräsimessä olikin valtava menestys vai tekikö muisti minulle kepposet? Niin tai näin, eri valmentajilla on eri metodit.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Koivun kausi Lukon peräsimessä olikin valtava menestys vai tekikö muisti minulle kepposet? Niin tai näin, eri valmentajilla on eri metodit.
Ei ollut menestys, enkä sitä hakenutkaan. Kyse oli vain siitä, miten uusi valmentaja aloittaa tällaisessa tilanteessa.

Eli tässä ja nyt Alpo tuskin haluaa tehdä mitään radikaalia muutosta vielä pelilliselle puolelle, vaan haluaa tunkeutua jokaisen korvien väliin, ja lähteä sitä kautta liikkeelle. Selät eivät saa suoristua jne.
 

pekoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli tässä ja nyt Alpo tuskin haluaa tehdä mitään radikaalia muutosta vielä pelilliselle puolelle, vaan haluaa tunkeutua jokaisen korvien väliin, ja lähteä sitä kautta liikkeelle. Selät eivät saa suoristua jne.

Tuossahan se käytännössä onkin kaikki mihin uusi valmentaja voi realistisesti saada aikaan muutosta sillä pelitahdilla mitä seuraavat 3,5 viikkoa edetään. Ja tuosta syystä ollaan myös aivan tolkuttoman myöhässä näissä muutoksissa. Pelkkä henkisen puolen asioiden parantuminen ei nimittäin nosta Ässiä 2 pisteen ottelutahtiin, kun kuitenkin maalivahti-, puolustus- ja viisikkopelaamisessa on selkeitä taktisia puutteita ja kurittomuutta, useita avainpelaajia vaivaa loukkaantuminen ja kaiken lisäksi joukkueen fyysinen kunto on arvoitus ja rivien välistä niin valmennusjohto kuin pelaajat ovat myöntäneet kauteen valmistaudutun väärin. Yhtälö on aika hemmetin vaikea - jos ei suorastaan mahdoton - ratkaista kunnialla siinä aikataulussa mitä pudotuspelit keväällä 2008 edellyttäisivät.

Ylimääräisenä bonuksena Alpo saa vielä lentävän lähdön kahdella vierasottelulla (Blues & SaiPa) kurinalaista joukkuepeliä vastaan ja jatkaa tuon jälkeen "helpot" kotiottelut Jokereita ja Pelicansin tyrmäävän tehokasta viisikkopeliä vastaan.

Onneksi meillä on sentään Veikkaus.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kiva nähdä, että monella Ässä-fanilla on uskoa siihen, ettei Ape kiellä tappeluita ja ylilyöntejä. Niin minäkin uskoin ja toivoin, kun Ape tuli HIFKiin ja olin katkerasti väärässä. En millään usko, että äijä on kaudesta 02/03 pahemmin goonahtanut. MM-kisoissakin pääasiana tuntui olevan Rudyn mollaaminen.

Alpolla on omat ansionsa pelaajien valmentajana. Hän olisi ideaalinen 2-valmentaja. Mutta pelinjohtajana ja ennen kaikkea pelin sisällä reagoijana äijä on aivan hanurista. Hänen recordinsa SM-liigasta nimenomaan on suhteellisen murheellinen, ei ole tullut menestystä millään mittarilla. Varautukaa erityisesti siihen, että aikalisiä sun muita joutavuuksia on turha odotella. Veikkaan, uskon, toivon ja luulen, että Apen & Ässien yhteinen taival loppuu ensi kevääseen.
 

pekoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Varautukaa erityisesti siihen, että aikalisiä sun muita joutavuuksia on turha odotella.

Älä JHag huoli. Keisarimme Härtzy on meidät koulinut siihen jamaan, että osaamme odottaa jo ihan mitä vaan. Myös sitä odottamattominta...

Jokainen ässäfani tietää, että tällä vaihdoksella ei voida mennä huonompaan suuntaan ja se jos mikä lohduttaa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Matias Möttölä (HS, 18.4.2000, Alpo Suhosesta)

Suhosen johtoajatus on pelaajan kohteleminen yksilönä. Hänen mielestään ei ole hyvä pakottaa ammattiurheilijoita noudattamaan vain yhtä taktiikkaa ja ajattelutapaa. Suhonen sanoo, että valmentaja ei saisi lähestyä uutta joukkuetta salkku kädessä, sanoen "tämä on minun systeemini", ruokkien herranpelkoa saadakseen ihmiset tekemään niin kuin haluaa. Suhosen mukaan se saa pelaajat hukkaamaan oman pelinsä ja pakottaa heidät pelaamaan valmentajan peliä.

UL:n torstai-keskustelussaan P. Sihvonen sivuaa tätä ajatusrakennelmaa toteamalla, ettei HIFK:lla ollut Suhosen valmennuksessa 2002-03 ollenkaan hyökkäys-, eikä puolustuspelitapaa. Olen Sihvosen kanssa Suhosen HIFK-ajan pelitavoista samaa mieltä ja odotan mielenkiinnolla mihin Ässien peli kehittyy kaudella 07-08. Onko Suhosen "peli" edelleen täysin pelaajien peliä ja tuoko valmentaja jonkun systeemin mukanaan.
 

pekoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
UL:n torstai-keskustelussaan P. Sihvonen sivuaa tätä ajatusrakennelmaa toteamalla, ettei HIFK:lla ollut Suhosen valmennuksessa 2002-03 ollenkaan hyökkäys-, eikä puolustuspelitapaa.

Tässähän se iso riski piilee. Ässien ongelmavyyhti kun koostuu useammista eri osa-alueista ja todellista muutosta ei synny mikäli niihin kaikkiin ei pystytä reagoimaan muutoksella parempaan.

Härkälän kohdalla pelin sekavuus on realisoitunut likimain samana kuin, mitä Sihvonen toteaa Suhosen HIFK-ajasta.
 

Fubar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Härkälän kohdalla pelin sekavuus on realisoitunut likimain samana kuin, mitä Sihvonen toteaa Suhosen HIFK-ajasta.

Olen jotenkin ymmärtänyt, että Härkälällä nimenomaan piti olla tietty pelitapa, jota pelaajat eivät kuitenkaan pystyneet/halunneet toteuttaa, mikä siten johti tähän sekavaan surffailuun.

Viimeisessä pressitilaisuudessa tepsi-pelin jälkeen JH sanoi, että pelisuunnitelmasta lipsuttiin. Olikohan pelaajilla edes hajua tästä suunnitelmasta?
 

pekoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olikohan pelaajilla edes hajua tästä suunnitelmasta?

On varmasti ollut. Kyllä Härkälä sen verran pitkään ehti päävalmentajana vaikuttaa.

Kyse lienee ollut ehkä enemmänkin siitä, että koko pelaajisto ei luottanut Härkälään ja tämän ajamaan pelitapaan eikä näin ollen sitä toteuttanut. Tai kääntäen Härkälä ei kyennyt vakuuttamaan koko pelaajistoa, eikä hänen auktoriteettinsa riittänyt myöskään ajamaan sitä pelitapaa käytäntöön väkipakolla. Syöksykierre on hyvin nopeasti edessä kun yksikin pelaaja - saati että avainpelaaja - alkaa sooloilemaan.

Itse olen kallistunut sille suunnalle, että perustavaa laatua oleva ongelma oli se, että Härkälän ajama pelitapa ei tukenut pelaajien vahvuuksia ja vastaavasti paikannut heidän heikkouksiaan. Todennäköisesti pidemmän päälle alkaa harmittamaan jos sinun pitää pelata lätkää ihan eri tavalla kuin mihin omat ominaisuudet antavat myöden. Varsinkin jos siinä samalla joukkueesi ottaa takkiinsa ilta illan jälkeen.

Lopputulema on vaan hyvin nopeasti aivan sama jos lähestymismalli on antaa pelaajille täysi vastuu pelitavasta. Se nyt vaan ei välttämättä lähde toimimaan noin jos tilanne on tuolta osin jo valmiiksi kaoottinen. Vaikka Ässillä on hyviä yksilöitä, niin ne eivät ole niin hyviä - ja niitä ei ole niin paljon, että pelkästään yksilösuorituksilla haetaan sarjapisteet.
 

Viltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ape on loistava persoona ja huippuvalmentaja, mutta meriitit Suomessa ovat ohuita. Lukuunottamatta nuorten EM-kultaa ja nuorten MM-pronssia. Minä suorastaan toivon, että tämä projekti Ässissä tuottaisi ennen näkemättömän tuloksen ja Ässät nousisi valtavaan lentoon Apen johdolla ja nyrkit heiluen. Samalla Ape hiljaa haistattaisi paskat epäilijöilleen. No, tuskin näin tulee tapahtumaan, mutta kuitenkin.

"Hieno mies, hyvä valmentaja", sanoisi Mixu Paatelainen.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Alpolla on omat ansionsa pelaajien valmentajana. Hän olisi ideaalinen 2-valmentaja. Mutta pelinjohtajana ja ennen kaikkea pelin sisällä reagoijana äijä on aivan hanurista.

"Alpo, a Finn, was an old friend of Carl's, and Carl regarded him as a hockey genius. Alpo is a unique and fascinating man who brought much more to hockey than most. (...) He treated his players with respect. (...) Alpo always paid attention to a player's emotional state to determine what impediments were preventing the player from achieving his full potential." — Susan Foster, Carl Brewer: The Power of Two (Fenn Publishing Company, Canada, 2006)

Itse Carl Brewer piti siis Suhosta jääkiekkonerona. Itse suhtaudun kenenkään korottamiseen neroluokkaan hieman skeptisesti, mutta uskon, että Brewer ymmärsi jotain jääkiekosta. Olen myös ymmärtänyt, että muutama muukin HIFK:n aikuiskannattaja suhtautuu Breweriin samalla tavalla.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
"Itse Carl Brewer piti siis Suhosta jääkiekkonerona. Itse suhtaudun kenenkään korottamiseen neroluokkaan hieman skeptisesti, mutta uskon, että Brewer ymmärsi jotain jääkiekosta. Olen myös ymmärtänyt, että muutama muukin HIFK:n aikuiskannattaja suhtautuu Breweriin samalla tavalla.

Alpo voi olla "nero", mutta auttaako nerous Ässiä voittoihin sm-liigapeleissä. Meneekö Alpon viesti perille Ässä-pelaajille lienee tärkeämpää kuin Alpon mahdollinen nerous ihmisenä.

HIFK:n ongelmakin v. 2007 on ainakin osittain se, että jääkiekko on kehittynyt pelinä ja HIFK:n brändilätkän pitäisi ottaa pienet askeleet pelin kehityksen suuntaan, menettämättä vanhaa identitettiään. Meillä Paul Baxter ei ole löytänyt ongelmaan vielä vastauksia, ainoastaan hämmennystä kannattajien keskuudessa. Mihin Alpo kykenee Ässien kanssa v. 2007, on tietysti hyvä kysymys ja mielenkiintoista seurattavaa. Onko Alpo uudistanut yhtään kiekkofilosofiaansa vai mennäänkö vanhan osaamisen turvin.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Konsultti talossa saatana!

Niin, itse näkisin tilanteen niin, että karvaperseinen sorvariporukka pannaan perjantaina puolenpäivän jälkeen konttorin toimesta kuuntelemaan kananluisen, suitun ja manikyroidun, ynnä polviaan hermostuneesti hetkuttavan kravattihiipparin powerpoint-esitystä siitä, kuinka kunkin on fokusoitava oma osaamiskenttänsä sille painopistealueelle, joka on kunkin ydinosaamista, ja sitä kautta generoida oma tekemisensä yhteiseksi ( ja etenkin osakkeenomistajien) hyväksi.

Eli ihan haastavan homman Ape itselleen haali.

Toisaalta, voiko nykyisestä tilasta mennä vielä alaspäin?

Täältä tähän
 

Ainapata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässähän se iso riski piilee. Ässien ongelmavyyhti kun koostuu useammista eri osa-alueista ja todellista muutosta ei synny mikäli niihin kaikkiin ei pystytä reagoimaan muutoksella parempaan.

Muistakaa nyt sellainen asia, että Härkälän aikana olivat joukkueen henkilökemiat pahasti pielessä nimenomaan siten, ettei varmasti haluttu pelata valmentajalle. Asenteessa pienikin lipsuminen ei johda voittoihin. Jääkiekko on edelleen yksinkertaisten miesten yksinkertainen peli. Ei sitä tarvitse keksiä uudelleen. Pelaajat jotka liigassa pelaavat tietävät kaikki jääkiekon syvimmän olemuksen ja toteutettavia taktiikoita/pelikirjoja ei niin hirveästi ole. Tiettyjä asioita voidaan sopia esim. monellako miehellä karvataan sekä yv ja av pelit sekä tietysti hyökkäyksiin lähdöt yms. Pelaajien paikat esim puolustusalueella on aika lailla kiveen kirjoitettu eikä eri pelikirjoissa näissä mitään eroja ole. Valmentajan tehtävä on saada kaikki puhaltamaan yhteen hiileen ja pelaamaan kurinalaisesti joukkueelle eli pitämään näistä sovituista asioista kiinni. Täällä ollaan valmiita tyrmäämään Suhonen jo heti ilman ensimmäistäkään peliä. Uskon Apen selviytyvän tästä kunnialla. Mitään pleijaripaikkaa ei häneltä voida vaatia. Minulle riittää kurinalainen ja taisteleva Ässät. Sille ei sitten voi mitään jos vastustaja on parempi.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Muistakaa nyt sellainen asia, että Härkälän aikana olivat joukkueen henkilökemiat pahasti pielessä nimenomaan siten, ettei varmasti haluttu pelata valmentajalle.

Yksikään "patasydän" ei toimi näin. Todellista fanien kintuille kuseskelua.

En väitä, etteikö tätä tapahtuisi muualla, esim. Lukossa on varmasti samantyylistä ollut, mutta itse en huonoja peli-esityksiä ikinä laittaisi tämän piikkiin. Motivaatio-ongelma on asia erikseen, mutta jos kuvaillusti, eli tietoisesti näin tehdään, niin miesten paikka on teatterikoulussa tai kampaamoharjoittelijoina.
Yksittäisten pelaajien suhteen asia on eri, mm. Saarela Lukossa. Mutta kollektiivisesti.. ei hyvä.

Noh, toivotaan että Ässät saa pelin kuntoon. Aikaa on vielä nousta sinne 10 joukkoon, ennen kauden alkua unelmoin Lukko-Ässät poffi-parista. Ei vieläkään poissuljettu, jos Lukon perseily jatkuu, ja Ässät saa juonesta todenteolla kiinni. Pahasti vaan näyttää että riskihankinnat eivät ole onnistuneet Saarelaa lukuunottamatta, eikä junnuista vielä ole vastuunkantajiksi. Tähän vielä puolustuksen sekoilu, niin paljon saa tapahtua.
 

Juhavaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
KIITOS ÄSSÄT!

Kiitos ÄSSÄT.

Suomen Chicago sai vihdoin oikean valmentajan. Tuollaisia äijiä ei ole vapaana, tai yleensäkään olemassa. Hienoa että optio myös tulevaan kauteen. Ammattilaisen kokoama patalauma olisi mukava nähdä.

Jumalauta ihmiset......Ässät passittaa vaihtoaitioonsa NHL-valmentajan ja täällä joku kehtaa vielä narista. Jeesusko pitäisi saada valmentajaksi????
Olisiko joku Karri of the stoneages parempi, eli kolmas helvetin amatööri peräjälkeen? Huippuvalmentaja on kaikki kaikessa. Katsokaa nyt saatana vaikka pelikaaneja.

Ape heitti paskerin helvettiin ja latasi haalarit päälle.

Tervetuloa takaisin Mr.Suhonen!
 
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Itse Carl Brewer piti siis Suhosta jääkiekkonerona. Itse suhtaudun kenenkään korottamiseen neroluokkaan hieman skeptisesti, mutta uskon, että Brewer ymmärsi jotain jääkiekosta. Olen myös ymmärtänyt, että muutama muukin HIFK:n aikuiskannattaja suhtautuu Breweriin samalla tavalla.

Neroudesta en nyt paljoa viitsisi partaa paukuttaa, mutta toki Apen lähestymistapa pelaajiin ja itse lajiin oli perin juurin toisenlainen kuin mihin Brewer aikanaan oli Canadassa tottunut. Apessa on jotain samaa kuin Curre "lite bättre" Lindströmissä. Vastaavasti Raato Summasen valmennus ja pelinjohtotapa lähestyy pitkälti vanhaa kanadalaista koulukuntaa, tosin pelikirjaltaan nykyaikaan päivitettynä.
 
Viimeksi muokattu:

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Jokainen ässäfani tietää, että tällä vaihdoksella ei voida mennä huonompaan suuntaan ja se jos mikä lohduttaa.

Tätä lausetta tulet katumaan, kun Kalpa Joulutauon jälkeen porhaltaa sarjataulukossa ohi ja Alpo istuttaa kaikkia taklaamista ajatteleevaakin katsomossa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Suhonen on kyllä ihmemies. Yhdessä päivässä nostanut Ässät sarjan hänniltä peräti viidenneksi. Pelejä tosin näyttää olevan pelattuna jo 44 kappaletta mutta mitäs tuosta pudotuspeliviivan yläpuolella ollaan kuitenkin. Näin siis aina yhtä luotettavat SM-Liigan sivut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös