Miten tuo Jortikka on oikeen päädytty valitsemaan Suomen U20 päävalmentajaksi? En kyllä itse ymmärrä yhtään tätä ratkaisua.
En ymmärrä tätä kommenttia. Suomen peli on rakenteellisesti kunnossa oli se Jortikan ansiota tai ei, niin vika ei itsessään ole penkin takana. Se, että Suomen pelaajat ovat olleet kohmeessa maalipaikoissa ja se, että Suomen materiaali nyt vain on hiukan kevyempi tänä vuonna, ei ole valmentajan vika. Tai, no on se siinä mielessä, että taktiikka on niin puolustusvoittoinen, kuin se on. Mutta aivan samoin se oli Minskin kisoissa aikuisten puolella. Kuten ollaan nähty Suomi on laittanut sekä Kanadan että USA:n tiukoille tässä turnauksessa, vaikka Kanadaa vastaan homma repesikin lopussa. Suomella "pitäisi" olla tällä hetkellä kolme pistettä, nyt Suomella on yksi piste. Yksittäinen Slovakia-peli, jossa tuli kuonoon, pelitapahtumien vastaisesti (vaikka jääkiekossa parempi joukkue voittaakin aina), ei muuta kokonaiskuvaa. Hyökkäämällä voitetaan otteluita, puolustamalla voitetaan mestaruuksia.
Ne pelit mitkä olen itse nähnyt, niin mielestäni Suomen puolustuspelaaminen on ollut turnauksen parasta, niin hyökkäys- kuin keskialueella. Puolustusalueella, Suomi ei aivan turnauksen parhaimpiin kuulu, vaikkakin puolustusalueen merkkausvirheet ovatkin osa junnukisoja. Suomen täytyy vain olla erittäin tarkka oman puolustuspelaamisensa kanssa, sillä se on ollut Suomen menestymisen salaisuus ikäluokasta riippumatta kaikki nämä vuodet. Tämän vuoksi myös Suomen menestyminen junnujen puolella on paljon alttiimpi heilahteluille, kuin aikuisten puolella, jossa ollaan jo neljän vuoden arvokisavälierän putkessa.
Kenet olisi pitänyt valita Suomen U-20 maajoukkueen peräsimeen? Ketkä jo meritoituneista valmentajista olivat vapaana, ja valmiina sitoutumaan maajoukkuetoimintaan?
Itse puhuin paljon Jortikan puolesta, koska hän oli yksinkertaisesti markkinoilla olevista valmentajista paras vaihtoehto. En usko, että esim. Jukka Jalonen olisi ollut valmis sitoutumaan kahden vuoden projektiin junnujen kanssa, vaikka vapaana olikin.
Jortikan vertaaminen Rindelliin ja Helmiseen on puhdasta provoilua.
Edit. Tämä näyttää, nyt joltain Jortikan puolustuspuheenvuorolta, mutta sitä se ei ole. Suomen peli on ollut pelillisesti hyvää, vaikka tulokset ovatkin jääneet laihoiksi. Kuitenkaan yksikään muu joukkue ei ole pystynyt haastamaan jenkkejä tai kanukkeja samalla tavalla, kuin Suomi haastoi.