Uskalsin esittää filosofiani pitkälti siksi, että olen kehittänyt omaa mielipidettäni pitkällisen ja usein tuskallisen kokemuksen pohjalta.
Tämä selventää kannanottoasi. Sinun kokemuksesi ovat arvokkainta, mihin voit tukeutua omalta osaltasi. Välttämättä se ei kuitenkaan sovellu filosofiaksi kenenkään muun kohdalla. Sama koskee myös minua, en voi omista kokemuksistani lähtien yleistää niitä muihin ihmisiin, vaikka ne ovat todellisinta totta itselleni.
Sairauteen toki kuuluu kategorisesti sen hoidettavuus. Sikäli tämän ajatuksen sisäistäminen voi joitakuita auttaa. Oma pointtini oli siinä, että se on samalla sievistelyä. AA-jeesustelulla tarkoitin täsmälleen asiaa sinänsä: jeesustelua eli AA:n hengellisyyteen nojaavaa aspektia. Se näytti yleistykseltä. En minä yleisesti AA:ta murjonut. AA:sta on kiistatta suurimmalle osalle - ehkä jopa kaikille - ainakin hetkellistä hyötyä. Kenties voin asiasta kirjoittaa, koska olen siellä itsekin istunut.
Tunnen myös AA:n filosofiaa. Sen hengellisyydellä ei ole mitään tekemistä jeesustelulla, jonka koen sinulle vastenmieliseksi asiaksi ja käytät sitä pilkkakirveenä AA:ta kohtaan. AA:n hengellisyys on sitä, että alkoholisti alkaa tekemään, tuntemaan ja uskomaan sellaista, mihin hän ei ennen AA:ta omin voimin pystynyt. AA:ssa alkoholisti myöntää voimattomuutensa alkoholiin nähden ja että hänen elämänsä oli muodostunut sellaiseksi, että hän ei omin voimin kyennyt selviytymään. AA:sta on apua vain osalle alkoholisteista, mutta niille, kenelle se sopii toipumushoidoksi, siitä voi olla apua loppuelämäksi. AA:ssa raitistuneita alkoholisteja on kaikista yhteiskuntaluokista olevia kansalaisia yli kaksi miljoonaa maailmalla. AA:n kokemus on se, että se toimii, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä lääketieteen, uskonnollisuuden eikä yhteiskunnallisuuden kanssa.