Hauska tuo, että täällä "halutaan" keskiolut alkoon, viinan hintaa ylös jne. vaikka ongelmat ovat täysin muualla. Keski-Euroopassa juodaan vähemmän, alkoholisteja on vähemmän ja juomatavat yleisesti "parempia", mutta viinaa saat silti vaikka snägäriltä. Missä vika?
Valtiota tuntuu kiinnostavan vain, että verotuloja tästä lisää. Eniten siis haitataan niitä jotka haluavat silloin tällöin juoda alkoholijuomia ja osa näistä sitten hakeekin juomansa ulkomailta.
En oikein tiedä miten juomiseen voitaisiin suomessa vaikuttaa valtion taholta, kotikasvatuksessa se olisi parasta tehdä.
Lisäksi näen ongelmana sen, että monet nuoret lähtevät esim. urheilusharrastuksestaan tai jostain nörttimaisesta filatelismistaan viinaan kun ikä on oikea, hyväksytympääkin monesti.
Kaikki tapahtumat joiden tarkoitusperä on ollut toinen on nyt lähes täysin ryyppyyjuhlia ja festarit pyörivät myös pullon ympärillä, tietysti siksi kun se on kannattavaa ja hyvää lisätuloa.
Itse en oikeastaan koskaan ole hirveästi juonut, silloin kun 18 täytin niin hetken aikaa join enemmän, sittemmin hiipui todella paljon. Nykyisin alkoholin käyttöni rajoittuu lähinnä juhliin, sekä saunan jälkeen voin joskus ottaa muutamia. Hyvin harvoin olen humalassa, johtuen ihan siitä ettei se tunnu mukavalta kuin harvoin ja se seuraava päivä ei koskaan. Lisäksi tuntuu että se pään toipuminen tuosta kestää useita päiviä. Paljon mielummin kuin juon menen lätkämatsiin, pelaan lätkää vietän iltaa kavereiden kanssa muuten tai lähden urheilemaan. Ei tietysti kaikillta toimi ja duunissa saa aina ihmetellä kun jotkut alaiset ovat aivan vittuuntuneita jos eivät pääse juomaan viikonloppuna.
Varmaan osaltaan tulee tuo oma käyttäytyminen kotikasvatuksesta, vanhemmat ovat kyllä aina juoneet silloni tällöin, mutta aina ovat kannustaneet siihen ettei siitä kannata tehdä tapaa tai ei ole mitenkään hienoa juoda.
Suhteellisen päämäärätöntä pohdintaa, toisaalta jos eivät muutkaan saa suomen alkoholismia kuriin niin miten minä siihen äkkiseltään ratkaisun keksisin.