Varsinkin jos siihen kauden alkuun tulee vielä loukki, joka saattaa osittain johtua siitä keskenkuntoisuudesta, niin ei pääse missään vaiheessa kuntoon. Näinhän kävi esim. Joel Perraultin kanssa. Perraultillahan oli tehokkaampia AHL-kausia ja enemmän NHL-pelejä: 96 peliä, 12+14=26. Toki Broadhurst tulee nyt nuorempana.
Oma kritiikkini alkuun ei oikein perustunut edes itse Broadhurstiin. Oli hyvä aloittaja ja varmasti tulee Liigassa pärjäämään. Lähinnä tässä on kyse nyt kokonaisuudesta, eli saadaanko Broadhurstista sellainen pelaaja, joka tähän tilanteeseen tarvittiin? Oikeastaan HIFK:n ongelma on ollut jo vuosia se, että tavallaan on hyviä pelaajia, mutta kokonaisuutta ei saada millään rakennettua. Hyvä esimerkki on nyt tuo HIFK:n pakisto, jossa on tällä hetkellä selkeästi Liigassa peliaikaa ansaitsevia pakkeja 8 kpl, mutta silti kokonaisuus ontuu. Omaan silmään olisi parempi, jos siellä olisi selkeästi 4-5 kpl avainpuolustajia, joiden roolitukset ovat selkeitä ja sitten Teräväisen, Winbergin kaltaisia lupauksia kolmosparissa + Karjalainen seiskapakkina. Nyt on paljon rahaa kiinni pakistossa, mutta fiksummalla rakentamisella se olisi terävämpi eikä ainakaan radikaalisti kalliimpi.
Elkinsiähän on yleisesti pidetty loistohankintana ja sitä hän jälkikäteen ajateltuna olikin. Mutta jos muistetaan sitä tilannetta, johon Elkins aikanaan tuli kesken kauden, niin HIFK haki 1-2 ketjujen kärkisentteriä. Sitähän ei silloin saatu, mutta saatiin erinomainen kahden suunnan keskushyökkääjä sekä aloitus- ja av-expertti seuraaville kausille. Itse tässä lähinnä olen huolestunut siitä, että nyt on haettu kärkisentteriä kärkisentterin palkalla ja saadaan 2-3 ketjun sentteri sekä se todellinen tarve jää täyttämättä. Tavallaan on siis haettu pelaaja sellaiseen rooliin, johon pitäisi löytää kotimainen 100-150K eurolla.
Broahurstin ensiesiintyminen oli sekavaa, mutta oli siinä hyviäkin juttuja: aloitukset ja liike oli kohtuullista, mutta sitten taas ne kiekolliset oivallukset loistivat poissaolollaan. Tuo Perrault ja muutama muukin AHL-haku on vain osoittanut sen, että perus AHL-jyrillä on monesti vaikeuksia sopeutua Liigaan, vaikka olisi NHL-pelejä ja AHL:ää painettu piste/peli tahdilla. Itse enempi hakisin pienikokoisia kavereita, joiden vahvuus on luistelu.