Siinä samassa tarinassa oli ainakin osaan kysymyksistä vastaus.
Mä en enää tajua, mitä mä sekoilen... Ei pitäisi kommentoida mitään, kun pää on täynnä myös muita asioita. Joku voisi vaikka sanoa vaikka oikeasti tärkeitä asioita... Olenhan mä ton alkuperäisen oikeasti lukenut, mutten näköjään täysin ajatuksella. Pahoitteluni kaikille ja erityiskiitos sinulle.
Mutta vastaako siinä tapauksessa että henkilö itse kusettaa ESTA:n kanssa? Käsittääkseni sen kuitenkin saa aina jos vaan osaa olla riittävän fiksu ja rastia oikeat kohdat siitä lomakkeesta. Eihän lentoyhtiöillä ole mitään mahdollisuuksia selvittää onko ne annetut tiedot oikeita. En siis oikeasti tiedä, kun ne muutamat kerrat mitkä olen Amerikassa käynyt ovat sujuneet ihan kivuttomasti.
Joo, ainakin virallisen ohjeistuksen mukaan. Tällöin matkustajan paluulento vapautuu lentoyhtiölle uudelleen myytäväksi eikä siitä tietenkään palauteta rahoja palautetulle matkustajalle. Sen kai katsotaan korvaavan lentoyhtiölle aiheutuvat kustannukset. ESTA:n saamisen edellytyksenähän on myös aina voimassa oleva paluulippu, joten tämän osalta selvä peli. ESTA:han on lyhennys sanoista
Electronic System for Travel Authorization. Eli, se on vain automaatioon perustuva täyttää/ilmoittaa vaaditut tiedot. ESTAhan koskee valtioita, jotka kuuluvat Visa Waiver Programiin (oliko about 40 kpl), eli suurin osa maailman maista jää sen ulkopuolelle.
Jos valtio ei kuulu VWP:hen, USA:han matkustamiseen vaaditaan viisumi. Ja viisumi vaaditaan myös silloin, mikäli ei täytä ESTA:n vaatimuksia, eli ESTA ei ole läpihuutojuttu. Kuten nyt vaikka Valavuoren kohdalla.
Ja tässä kohtaa mä en oikeasti ymmärrä, miten Valavuori ei ole voinut tätä muka tietää tai ymmärtää. ESTA ei itsessään takaa pääsyä maahan, koska sehän on vain sähköisesti tehty kaavake, joka perustuu itse antamiin tietoihin. Voisi kuitenkin kuvitella, että jokaisella on edes etäisesti tietoa siitä, miten tarkkoja USA:ssa ollaan maahantulon kanssa, jolloin USA:n viranomaiset ovat ehkä viimeinen taho, jonka kannattaisi riskejä ottaa. Itse kun en ole rikollisskenessä, niin en tiedä, paljonko rikollisia jää tarttumatta USA:n rajaviranomaisten haaviin. Mutta rohkenen epäillä, ettei kovinkaan moni.
Lentoyhtiöllähän ei ole mitään muuta vastuuta asiakkaasta kuin toimittaa määränpäävaltion vaatimat tiedot (kuten API sekä passin numero ja ensimmäisen yön osoitetiedot) eteenpäin. Jokainen matkustaja tietenkin vastaa itse siitä, että hänellä on voimassaoleva ESTA (tai muu maahantulolupa) ja hän täyttää maahantulovaatimukset. En itse asiassa muista, kysytäänkö ESTA:n tietoja lentoyhtiön toimesta edes missään kohtaa. Viimeksi, kun matkustin USA:han piti vielä ennen koneeseen nousua täyttää koronatodistuslomake. Nämä kynällä täytetyt printit lentoyhtiö sitten keräsi portilla. Aivan älyvapaata hommaa ja voisi kuvitella, että sähköinen täyttö olisi monin verroin järkevämpää. Tosin muutenkin koko lomake oli yhtä tyhjän kanssa. Ehkä sitten luovuttavat prujun määränpäässä portilla USA:n viranomaisille.
On tässä Valavuoren jutussa edelleen erikoisia yksityiskohtia, esim. alla oleva:
"Minulla oli paikka välittömään karkotukseen jo heti sunnuntaina muutama tunti koneen laskeuduttua, nimittäin sama Finnairin kone jolla tulin oli lähdössä takaisin. Yritin tästä pari kertaa mainita, mutta hassusti myöhästyivät määräajasta sen noin 15 minuuttia."
ATK nimittäin kertoo, että kyseinen Aleksin (väitetty) lento laskeutui paikallista aikaa klo 17.14 ja lähti paluulennolle klo 19:17. Siis 2h 4 min. päästä. Sanoisin näin kohtuullisen kokeneena matkustajana, että ei mitään toivoa ehtiä paluulennolle viranomaisten lähettämänä, vaikka olisi ollut pelkät käsimatkatavarat mukana. Ehkä korkeintaan siinä tapauksessa, että Valavuoren ei ole tarvinnut kävellä koneesta metriäkään, hän on ollut ainoa matkustaja ja päässyt suoraan luukulle eikä minkäänlaista odotusta missään kohtaa ole ollut ja maahantulotarkastuskeskustelu olisi kestänyt noin kaksi minuuttia ja kättelyt loppuun. Mutta eihän asiat tosielämässä näin mene.
Noup, en todellakaan osta. Ajallisesti ei vain tuolla kupletin juonella ole nähdäkseni mitenkään mahdollista. Sellaista tilannetta ei ole, eikä tule, ettei missään kohtaa yhdellä maailman vilkkaimmista lentokentistä tarvitsisi odottaa yhtään. Vaikka olisi matkustanut bisneksessä tai vaikka ykkösluokassa. Yksityiskoneet toki erikseen, mutta luulen, että Finnair ei häntä nyt sellaisella kuljettanut.