Näitä pitäisi olla mun mielestä aina silloin sun tällöin mukana. Kentällä on viisi pelaajaa ja yksi ei voi kaataa koko hommaa laiturin paikalla... ja jos et saa edes näitä vajaan kymmenen minsan kokeiluja niin miten pääset kehittymään. En tarkoita, että joka pelissä pitäisi olla mukana, mutta silloin sun tällöin rohkeasti vaan rosteriin mukaan. +- jäi nollille, pari laukausta, ei mitään sinänsä näkyvää maalin lisäksi, mutta se voi olla myös positiivinen asia. Kukaan ei voi olettaa, että olisi fyysisesti samalla viivalla. Sitten täällä ihmetellään miksi meillä ei ole näitä superjunnuja kuten esim Kärpillä. Tällaiset pienet mahdollisuudet herättävät junnuja, herättävät ehkä kokeneempia pelaajia pelaamaan paremmin jne.
Mä en jotenkin saa AK peluuttamisesta negatiivista asiaa kuten muut täällä?
Aiempi avauksesi oli, että enemmän näitä nuoria perusjyrien tilalle kokoonpanoon. Oma uskoni on, että perusjyrillä on oma antinsa ja paikkansa joukkueessa, vaikka se ei aina katsomoon näy. Siinä olen aivan samaa mieltä, että junnuille on annettava arkeen porkkanoitakin arkisen aherruksen mausteeksi. Ja Tobiaksen paaluttama näkemys siitä, että pelipaikka on siellä, mikä pelaajan luontainen positio on, on mielestäni ainoa oikea. Mutta määräänsä enempää näille kasvukkaille ei voi roolia tai peliaikaa ammattiurheilussa antaa.
Siitä olen taas jyrkästi eri mieltä, etteikö yksi junnu voisi kaataa koko joukkueen peliä. Lätkä on niin tarkkaan treenattu peli, että maali tehdään pääsääntöisesti vain yhden yksittäisen puolustavan pelaajan virheestä. Yhteispelissä aivan ehdottomana keihäänkärkenä on kentällisen luotto toisiinsa. Jos johonkuhun ei täysin luoteta, niin joku muu ottaa tehtäväkseen varmistella tämän pelaamista, jolloin oma ruutu jää vajaaksi.
Sitten on näitä parin kauden takaisia hämeenlinnan reissuja, jossa otettiin iso voitto pelkillä junnuilla. Oliko se heidän hyvyyttään, vai vastustajan asenneongelma - sitä tulos ei kerro. Muttei kenellekään tullut mieleenkään jatkaa samalla rosterilla sairastuvan luopuessa runkomiehistä.
Kalpa pelasi loistavan viimekauden. Joukkueesta lähti Kantolan mudossa parin muun kanssa nimenomaan kokemusta, joka korvattiin junnuilla. Liigan nuorin joukkue on nyt ollut helisemässä, ja se viimeisen kokemuksen puute näkyy isona tasapelien määränä. Vääntö ei vaan riitä tasaisten pelien voittamiseen.
Yksi 'ongelma' on myös IFK:n koko. Täällä rosterin täytyy olla sarjan mielenkiintoisimpia, jotta katsomot täyttyy.
Tällä hetkellä ollaan sarjassa erinomaisissa asemissa, mutta joukkueeseen pitäisi saada yhden mielestä lisää eliittihyökkääjiä, toisen mielestä puolustajia, ja kolmas näkee maalivahdit ongelmana. Paikallisvastustajan puutteenkin vuoksi IFK:n kannattaisi perustaa alle 23 vuotiaiden pelaajien akatemia, joka tosissaan tähtäisi Liiga-joukkueeksi aloittaessaan jostain vitosdivarista.
Siinä saataisiin miesten pelejä lupaaville tulokkaille, ja nähtäisiin mihin asti nuorison rahkeet riittää.