On kyllä aikamoista vähättelyä kirjoittaa kansanmurhasta, tappamisesta ja sotimisesta politiikkana.
Olen samaa mieltä tästä. 'Politiikkaa ja urheilua ei pidä sekoittaa'-läpät mitä täällä, ja ulkomaalaisillakin alustoilla saa toistuvasti lukea ontuu kyllä pahasti. Eihän tässä enää hyvänen aika ole kysymys enää vain politiikasta, vaan sodasta, kansanmurhasta ja terrorista.
Onko kyse politiikasta, kun ihmisiä systemaattisesti tapetaan, raiskataan ja kidutetaan Ukrainassa? Tai kun länttä uhataan jatkuvasti ydinsodalla, tai Putinin hallinnolle uhaksi koettuja ihmisiä salamurhataan lähes päivittäin? Eikä pidä unohtaa, että jos Putinin resurssit olisivat yhtään toisenlaiset, niin Suomi ja Baltian maat olisivat silloin seuraavana listalla. En epäile hetkeäkään, etteikö Ovechkin jatkaisi mustan kumilaatan mättämistä pussiin jenkkifanien hurratessa, vaikka me suomalaiset joutuisimme kokemaan joukkohaudat, pommitukset ja kidutukset. Sellaista on solidaarisuus tässä maailmassa.
Ovechkinin rooli tässä on ollut propaganda-koneiston osana ja Putinin hallinnon tukijana toimiminen. Kyllä - hän on ollut strategisesti hissukseen sen jälkeen kun sodan alettua kertoi että Putin on hänen presidenttinsä. Ei hän toisaalta voisi myöskään näkyvämmin enää Putinin hallinnon toimia tukeakaan, ilman että siitä tulisi jo liian kiusallista sekä Capseille että NHL:lle. Pidän tätä itseasiassa suurimpana syynä hänen hiljaisuudelleen. Joku Bolshunov voi paukuttaa päätään ihan vapaasti, kun hänellä ei ole hiihdon osalta menetettävää kun venäläiset on suljettu kilpailutoiminnan ulkopuolelle.
Kaikkein kuvaavin Ovien lausunnoista on mielestäni ollut, kun hän totesi Krimin valloituksen aikoihin että "ukrainalaiset lapset täytyy pelastaa fasismilta". Siellä toteutetaan nyt hänenkin toivettaan, kun kymmeniä tuhansia lapsia on kaapattu Venäjälle.
NHL:ssä on liuta venäläisiä pelaajia, jotka niinikään ovat tällä hetkellä hiljaa kuten Ovechkin. Kenties osa näistä hiljaa olevista pitää oman maansa toimintaa vastenmielisenä. Osa voi olla vielä fanaattisempia Putinin hallinnon tukijoita kuin Ovechkin. Mistä näistä tietää millainen mulkero joku Malkinikin todellisuudessa on taikka on olematta. Kun ei ole kristallipalloa, täytyy tyytyä siihen mitä urheilija lausunnoissaan on todennut ja miten hän on käyttäytynyt. Kaikki nämä seikat viittaavat siihen, että Ovechkin on Putinin hallinnon kannattaja. Siitäkin huolimatta, että hänellä on ollut sensuroimaton pääsy kaikkiin haluamiinsa tiedotusvälineisiin. Kyllä hän tietää, miltä "erikoisoperaatio" on Ukrainassa näyttänyt kun ruumiita pötköttelee kaduilla.
Aika paljon olen Ovechkinin tarjoaman äärimmäisen kontrastin myötä pohtimaan, mitä vaaditaan että voin ihailla jotakuta urheilijana? Sitähän penkkiurheilu ainakin minulle pohjimmiltaan on. Siihen tulokseen olen tullut, ettei ihmistä ja hänen taitojaan voi tässä suhteessa täysin erottaa toisistaan. Taitoja voi sinänsä kyllä kunnioittaa. En ole vaatinut kirkasotsaisesti keneltäkään samoja arvoja kuin itseltäni, ja aika paljon töppäilyjä ja hölmöjä kommentteja olen monilta urheilijoilta pystynyt ohittamaan ja silti nautimaan heidän esityksistään urheilijana. Paljon on merkinnyt näköjään itselleni se, miten kukakin on ottanut niistä opiksi. Esimerkiksi Marko Jantusesta ja Jere Karalahdesta ajattelen ihmisenä hyvin eri tavoin. Jostain Teemu Pulkkisesta ei varmaan tässä kohtaa tarvitse enempää edes mainita.
Ovechkin kuitenkin koettelee äärimmäisellä tavalla oman sietokykyni rajoja, vaikka kaikkea paskaa NHL:ssäkin on urheilijoilta nähty vuosien saatossa.